21.08.2012 10:00, Lukáš "Dolno" Dolniak, Komentárov: 4
Slender - Internetový fenomén

Slender - Internetový fenomén

Rozhodne nebudeme za intelektuálov, keď napíšeme, že strach patrí medzi základné ľudské emócie. Človek sa bojí celej škály rôznych vecí, ktoré sa od jedinca k jedincovi líšia, ale mnoho z nás má spoločný strach z neznáma a tmy. Rôzni duchovní majstri radia, že sa strachu zbavíme, až keď sa jeho príčine odhodláme postaviť. A práve na to by mohla slúžiť ambiciózna indie hra Slender.

SlenderHra, vytvorená tímom, vedeným Markom J. Hadleym pod pseudonymom AgentParsec, podľa internetového mýtu o takzvanom Slender Manovi, je dnes už dostupná v stabilnej verzií 0.9.6 a ponúka nefalšovaný desivý zážitok. Autorovi sa podarilo nevídaným spôsobom vytvoriť koncept, z ktorého naskakuje husia koža, akokoľvek veľmi sa budete brániť myšlienke, že sa bojíte. Nie nadarmo sa z nej stala tak rýchlo internetová ikona, tak často spomínaná v súvislosti so strachom. Stačí len zadať heslo Slender do vyhľadávača na YouTube a uvidíte koľko videí sa na vás vyvalí.

Po spustení a úvodných nastaveniach grafiky vás už neprivíta žiadne iné menu a ste vrhnutí do hry in medias res. Ocitáte sa v lese uprostred noci s baterkou v ruke a vašou úlohou je nazbierať osem stránok z akéhosi denníka. Tie sa nenachádzajú vždy na rovnakých miestach, ale spawnujú sa do desiatich rôznych oblastí po hernej ploche. Po tej sa môžete prechádzať voľne a vaším jediným obmedzením sú len ploty, čo ju vymedzujú. Po zdvihnutí prvej stránky sa spúšťajú prvé tóny zlovestnej hudby (?) v podobe rytmických úderov. Okrem toho sa objavuje zlovestná postava, ktorá vás nasleduje. Ako ste sa isto dovtípili, ide o spomínaného Slender Mana. Priamy pohľad naňho je okrem iného indikovaný vysokými hororovými tónmi a čím bližšie sa k vám priblíži, tým sa objavuje viac zrnenia obrazu. V momente, keď táto humanoidná kreatúra stojí prakticky pri vás alebo sa na ňu pozeráte dlho, hra končí a môžete začínať odznova. Je nutné podotknúť, že každou nájdenou stránkou sa Slender Manove prenasledovanie stupňuje a v záverečných fázach sa z hry stáva skutočné psycho. Každý pohľad za seba budete dlho zvažovať a stále si nebudete istý, či nestojí práve priamo pred vami.

Je až zarážajúce, ako dokáže táto nízkopolygónová hŕba grafických primitív, prakticky bez rozpoznateľnej tváre, desiť, v porovnaní s takmer dokonalými netvormi z Dead Space, či Doomu 3. Grafika je, napriek širokej škále nastavení, veľmi jednoduchá, čo je takisto jedným z dôvodov, prečo je hra tak náročná na nervy. Modely stromov sa občas trochu zlievajú v diaľke do seba a nie je jasné, či tam postáva Slender Man alebo sa vám to iba zdá.

Ak hľadáte skutočne strašidelnú hru a pri vysokorozpočtových projektoch ste sa nudili, Slender je práve pre vás. Netvrdíme, že vám privodí zástavu srdca (po čom pravdepodobne drvivá väčšina ani netúži), ale bude vás držať v neustálom napätí a párkrát poriadne poľaká. Je to však stále hra a dá sa prispôsobiť jej pravidlám a celkom bezpečne dohrať. Autorom teda patrí veľká poklona a želanie veľa šťastia v budúcej kariére.

História Slender Mana:

Slender Man (alebo Slenderman) je fiktívna postava, ktorá bola vytvorená Victorom Surgeom v súťaži na webe somethingawful.com v roku 2009. Cieľom súťaže s názvom Paranormal Pictures bolo zmeniť fotky pomocou digitálnej úpravy obrazu na strašidelné zábery. Surge poslal do súťaže dve čiernobiele fotky detí, kde sa v pozadí objavila vysoká postava bez tváre, oblečená v tmavom obleku. Od tej doby sa zo Slender Mana stal jeden z ďalších populárnych internetových memes. Často je opisovaný ako vysoký muž, väčšinou bez tváre, s dlhými rukami, ktoré si vie podľa potreby predlžovať, či skracovať a niekedy aj s chápadlami na chrbte. Podľa „legendy“ je zodpovedný za mnohé nevysvetliteľné zmiznutia detí a deťmi sa vraj aj živí.

Motívov, ktoré mohli inšpirovať vznik tejto postavy, je viac. Jedným z nich by mohol byť hlavný antagonista amatérskej adventúrnej série Chzo Mythos, zvaný Cabadath alebo „vysoký muž“. Ďalšou z možných inšpirácií, núkajúcich sa v súvislosti so Slender Manom, je Der Großmann, z nemeckého folklóru, ktorý sa údajne vyskytoval v Schwarzwaldskom lese. Iným, opäť nemeckým, predchodcom tohto strašiaka je Der Ritter, rytier s množstvom chápadiel na chrbte, vyobrazený na drevorytinách Hansa Freckenberga.

Slender2Dvaja filmoví študenti, Troy Wagner a Joseph DeLage, využili popularitu Slender Mana vo svojom projekte Marble Hornets Project. V tejto verzií sa bytosť volala Operátor a autori divákov dávkovali videami na youtube, zvanými entries, ktoré mali byť natočené mužom zvaným Jay a pojednávali o zmiznutí jeho kamaráta, ktoré malo čosi dočinenia s spomínaným prízrakom. Diely boli rozdelené do troch sérií a dokopy ich bolo až 50.

Lukáš "Dolno" Dolniak

Výrobca: Parsec Production
Distribútor: Parsec Production