Čo je to ten Kickstarter?
Založená v roku 2008, platforma zvaná Kickstarter zasiahla hernú scénu ako blesk z čistého neba. Dôvod jej rýchleho úspechu bol pritom jednoduchý ako facka - herným developerom ponúkla toľko potrebnú alternatívu k štandardnému, distribútorom zastrešenému financovaniu, čím si ihneď získala pozornosť predovšetkým tých subjektov a štúdií, ktoré si výraznejšie dotovanie svojich projektov z vlastného vrecka nemohli dovoliť. Dnes, kedy sa ku Kickstarteru utieka prakticky každé jedno čo i len trošičku ambicióznejšie indie (ale nie len indie!) štúdio, môžem smelo konštatovať, že niečo podobné sfére digitálne zábavy chýbalo doslova ako soľ. Malé vývojárske tímy už totižto nemusia zapredávať duše veľkým molochom tipu EA alebo Activision, ale v prípade, že o úžasnosti svojej myšlienky presvedčia hráčsku obec, môžu svoje vysnívané tituly vyvíjať v duchu svojich pôvodných plánov a predstáv. V praxi teda môžem povedať, že práve Kickstarter "nakopol" hernú scénu do novej, nepredvídateľnej fázy evolúcie a preto nebude od veci, ak vám aspoň na pár riadkoch priblížim, v čom tkvejú pozitíva a negatíva tejto dnes mimoriadne populárnej a vyhľadávanej formy financovania.
Najprv si ale teda objasnime základné princípy fungovania Kickstarteru. Prvým a zrejme najzásadnejším pravidlom je, že pokiaľ projekt nezíska tvorcom vytýčenú sumu do určitého termínu, všetky dovtedy poslané peniaze sa vracajú späť "investorom", pričom projekt ostáva bez dotácií. Ak sa projektu podarí vyzbierať stanovenú sumu v termíne, projekt získava financie na svoju realizáciu. U úspešných verejných zbierok si Kickstarter strháva 5 percent z vyzbieranej sumy peňazí, ďalších 3-5 percent si potom strháva aj Amazon Payments, cez ktorý sa platby realizujú. Kickstater ako taký nevlastní žiadne práva na projekty cez neho financované - to znamená, že taktiež neručí ani za ich následnú realizáciu, ani za to, či vôbec niekedy uzrú svetlo sveta. Teda laicky povedané - ťarchu dôvery zveruje do rúk investorom, ktorí sami musia zvážiť, do čoho peniaze investujú. Platforma je zatiaľ dostupná len v rámci Spojených Štátov a momentálne je čo sa týka financovania herných projektov na trhu jednotkou (aj keď, v tejto oblasti čelí nemalej konkurencii - spomeniem napr. fundageek, artistshare, fondomat a pod.).
Výhody takejto relatívne jednoduchej formy získavania dotácií, sú myslím si viac než očividné - malé vývojárske štúdio spraví nejaké jednoduché demo či pár obrázkov, načrtne hrubý koncept titulu a následne prostredníctvom prostriedkov masmediálnej komunikácie o svojom projekte poinformuje širokú hráčsku verejnosť (aspoň teda, tak by som to spravil ja :-)). Tá potom podľa subjektívnych dojmov rozhodne, či onen projekt podporí, alebo nie. Čiže, meno si tu "robí" firma samotná, ktorá tak musí dôsledne zvážiť, čím zaujme svojich potenciálnych investorov. Samozrejme, naháňanie si popularity väčšinu drobných vývojárskych tímov značne vyčerpáva, avšak odmenou za úspech v Kickstarteri je úplná sloboda vo vyvíjaní, teda niečo, čo pod záštitou nejakej veľkej distribučnej spoločnosti nehrozí. Nemožno sa preto čudovať, že mnohé začínajúce štúdia hľadajú financie pre svoje prvotiny práve prostredníctvom Kickstartera - nechcú totižto, aby im do roboty ustavične kafrala banda kravaťákov, ktorí v hrách vidia len čísla a nič iné.
Všetko pro má ale aj svoje proti a výnimkou z tohto pravidla nie je ani uvedená platforma. Ako som už spomenul v úvode článku, Kickstater neručí za výslednú kvalitu produktu, ba ani za to, či bude vôbec niekedy dokončený. Už teraz sa tak na verejnosť dostali prvé prípady podvodníkov a scamerov, ktorí buď nedodali to, čo sľúbili, alebo dodali plagiát, za čo boli náležite potrestaní. Nedá sa však vylúčiť, že ľudia nájdu spôsob ako tento systém efektívne zneužiť a osobne práve v alibizme Kickstarteru vidím najslabší článok služby. Článok, ktorý môže v prípade väčšieho škandálu ukončiť to, čo dnes vyzerá ako najschodnejšia cesta pre financovanie originality v hrách. Ježiš... ani nechcem pomyslieť na to, koľko tunelov by pod Kickstarterom viedlo, keby bol dostupný aj u nás. Boh chráň, aby ho USA pustilo za svoje hranice!
Samozrejme, netreba byť prehnane pesimistický - tých niekoľko drobných káuz je dnes zabudnutých, keďže momentálne sa Kickstarter teší popularite a dôvere, o ktorej môže aj taký Babráck Obava len tíško snívať. Môžu za to samozrejme viaceré zvučné mená a značky (Tim Shafer a jeho Double Fine Adventure, InXile a ich Wasteland 2 či koncept androiďáckeho handheldu Ouya), avšak vzhľadom na to, aký rapídny nárast záujmu o Kickstarter momentálne je, možno do budúcnosti očakávať, že sa naň obrátia ďalšie a ďalšie zvučné mená. Je síce pravda, že zatiaľ nám tento model financovania žiaden väčší projekt nepriniesol, avšak treba byť trpezlivý - ktovie, možno už o pár týždňov nám nejaké no-name štúdio prostredníctvom Kicksterteru prinesie hru, z ktorej sa všetci zoserieme. Ten potenciál tam totižto je a môže za to predovšetkým sloboda, ktorá dáva úspešným "kicksterteristom" prakticky voľnú ruku v tom, čo a ako vyvíjať. A to je v dnešnej ére pošliapavania onej slobody na každom kroku výsada na nezaplatenie!
Založená v roku 2008, platforma zvaná Kickstarter zasiahla hernú scénu ako blesk z čistého neba. Dôvod jej rýchleho úspechu bol pritom jednoduchý ako facka - herným developerom ponúkla toľko potrebnú alternatívu k štandardnému, distribútorom zastrešenému financovaniu, čím si ihneď získala pozornosť predovšetkým tých subjektov a štúdií, ktoré si výraznejšie dotovanie svojich projektov z vlastného vrecka nemohli dovoliť. Dnes, kedy sa ku Kickstarteru utieka prakticky každé jedno čo i len trošičku ambicióznejšie indie (ale nie len indie!) štúdio, môžem smelo konštatovať, že niečo podobné sfére digitálne zábavy chýbalo doslova ako soľ. Malé vývojárske tímy už totižto nemusia zapredávať duše veľkým molochom tipu EA alebo Activision, ale v prípade, že o úžasnosti svojej myšlienky presvedčia hráčsku obec, môžu svoje vysnívané tituly vyvíjať v duchu svojich pôvodných plánov a predstáv. V praxi teda môžem povedať, že práve Kickstarter "nakopol" hernú scénu do novej, nepredvídateľnej fázy evolúcie a preto nebude od veci, ak vám aspoň na pár riadkoch priblížim, v čom tkvejú pozitíva a negatíva tejto dnes mimoriadne populárnej a vyhľadávanej formy financovania.
Najprv si ale teda objasnime základné princípy fungovania Kickstarteru. Prvým a zrejme najzásadnejším pravidlom je, že pokiaľ projekt nezíska tvorcom vytýčenú sumu do určitého termínu, všetky dovtedy poslané peniaze sa vracajú späť "investorom", pričom projekt ostáva bez dotácií. Ak sa projektu podarí vyzbierať stanovenú sumu v termíne, projekt získava financie na svoju realizáciu. U úspešných verejných zbierok si Kickstarter strháva 5 percent z vyzbieranej sumy peňazí, ďalších 3-5 percent si potom strháva aj Amazon Payments, cez ktorý sa platby realizujú. Kickstater ako taký nevlastní žiadne práva na projekty cez neho financované - to znamená, že taktiež neručí ani za ich následnú realizáciu, ani za to, či vôbec niekedy uzrú svetlo sveta. Teda laicky povedané - ťarchu dôvery zveruje do rúk investorom, ktorí sami musia zvážiť, do čoho peniaze investujú. Platforma je zatiaľ dostupná len v rámci Spojených Štátov a momentálne je čo sa týka financovania herných projektov na trhu jednotkou (aj keď, v tejto oblasti čelí nemalej konkurencii - spomeniem napr. fundageek, artistshare, fondomat a pod.).
Výhody takejto relatívne jednoduchej formy získavania dotácií, sú myslím si viac než očividné - malé vývojárske štúdio spraví nejaké jednoduché demo či pár obrázkov, načrtne hrubý koncept titulu a následne prostredníctvom prostriedkov masmediálnej komunikácie o svojom projekte poinformuje širokú hráčsku verejnosť (aspoň teda, tak by som to spravil ja :-)). Tá potom podľa subjektívnych dojmov rozhodne, či onen projekt podporí, alebo nie. Čiže, meno si tu "robí" firma samotná, ktorá tak musí dôsledne zvážiť, čím zaujme svojich potenciálnych investorov. Samozrejme, naháňanie si popularity väčšinu drobných vývojárskych tímov značne vyčerpáva, avšak odmenou za úspech v Kickstarteri je úplná sloboda vo vyvíjaní, teda niečo, čo pod záštitou nejakej veľkej distribučnej spoločnosti nehrozí. Nemožno sa preto čudovať, že mnohé začínajúce štúdia hľadajú financie pre svoje prvotiny práve prostredníctvom Kickstartera - nechcú totižto, aby im do roboty ustavične kafrala banda kravaťákov, ktorí v hrách vidia len čísla a nič iné.
Všetko pro má ale aj svoje proti a výnimkou z tohto pravidla nie je ani uvedená platforma. Ako som už spomenul v úvode článku, Kickstater neručí za výslednú kvalitu produktu, ba ani za to, či bude vôbec niekedy dokončený. Už teraz sa tak na verejnosť dostali prvé prípady podvodníkov a scamerov, ktorí buď nedodali to, čo sľúbili, alebo dodali plagiát, za čo boli náležite potrestaní. Nedá sa však vylúčiť, že ľudia nájdu spôsob ako tento systém efektívne zneužiť a osobne práve v alibizme Kickstarteru vidím najslabší článok služby. Článok, ktorý môže v prípade väčšieho škandálu ukončiť to, čo dnes vyzerá ako najschodnejšia cesta pre financovanie originality v hrách. Ježiš... ani nechcem pomyslieť na to, koľko tunelov by pod Kickstarterom viedlo, keby bol dostupný aj u nás. Boh chráň, aby ho USA pustilo za svoje hranice!
Samozrejme, netreba byť prehnane pesimistický - tých niekoľko drobných káuz je dnes zabudnutých, keďže momentálne sa Kickstarter teší popularite a dôvere, o ktorej môže aj taký Babráck Obava len tíško snívať. Môžu za to samozrejme viaceré zvučné mená a značky (Tim Shafer a jeho Double Fine Adventure, InXile a ich Wasteland 2 či koncept androiďáckeho handheldu Ouya), avšak vzhľadom na to, aký rapídny nárast záujmu o Kickstarter momentálne je, možno do budúcnosti očakávať, že sa naň obrátia ďalšie a ďalšie zvučné mená. Je síce pravda, že zatiaľ nám tento model financovania žiaden väčší projekt nepriniesol, avšak treba byť trpezlivý - ktovie, možno už o pár týždňov nám nejaké no-name štúdio prostredníctvom Kicksterteru prinesie hru, z ktorej sa všetci zoserieme. Ten potenciál tam totižto je a môže za to predovšetkým sloboda, ktorá dáva úspešným "kicksterteristom" prakticky voľnú ruku v tom, čo a ako vyvíjať. A to je v dnešnej ére pošliapavania onej slobody na každom kroku výsada na nezaplatenie!
Boris "Blade" Kirov
viac článkov autora
Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov
Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.17.09. 11:34 | diskusia (1) |
Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2
Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.16.09. 14:27 | diskusia (0) |
Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok
Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.11.09. 11:55 | diskusia (0) |
Mortal Kombat X má dátum vydania
Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.09.09. 15:40 | diskusia (0) |
Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu
Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.03.09. 11:50 | diskusia (0) |
Pillow City: Revelation07.07.2014
|
Bitshift07.07.2014
|
Atlantis Jewels07.07.2014
|
Iris14.06.2014
|
Wolfenstein: The Final Solution08.06.2014
|
Maldita Castilla30.12.2012
|