27.02.2012 12:00, Boris "Blade" Kirov, Komentárov: 0
Uncharted: Golden Abyss

Uncharted: Golden Abyss

Aj napriek tomu, že som si každý diel Unchartedu dal minimálne 2x, práve posledná iterácia vo mne zanechala zďaleka najsilnejšie pocity. Nie, teraz nemám na mysli bezosporu skvelé konzolové pokračovanie s názvom Drake´s Deception ale PS Vita bokovku, ktorá má svojimi kvalitami odrovnala minimálne tak isto, ako svojho času fantastický prvý diel. Možno je uvedené tvrdenie z časti ovplyvnené mojim neskrývaným protežovaním nového handheldu z dielne Sony, ale faktom je, že som si hranie Golden Abyssu užíval o dosť viac, než hranie spomínaného PS3 hitu. Prečo? Nuž tak to sa už dozviete z nasledujúcich riadkov. Len taká malá rada na záver - pokiaľ nechcete byť ľahší o cca 250 Eur, recenziu čítajte len na vlastné riziko! Nasledujúca vlna superlatívov vás totižto zrejme dotlačí k tomu, aby ste si Vitu spolu s hrou predsa len odbehli zakúpiť.

UGA1Z hľadiska príbehu sa Golden Abyss odohráva ešte pred prvým dielom, takže s výnimkou Sullyho zabudnite na všetky postavy, ktoré ste v tejto sérii mali doteraz možnosť stretnúť. Nebojte sa však, žeby príbeh týmto spôsobom stratil niečo zo svojho kúzla - práve naopak. Aj vďaka novým charakterom,  záporákom a tématike je možno ešte o čosi zaujímavejším, než tomu bolo minule a pokiaľ vás aspoň trošičku zaujímajú neznáme a tajomnom opradené civilizácie, určite si story Golden Abyssu užijete. Navyše, autori k spracovávanej látke pristúpili naozaj zodpovedne a pokiaľ nebudete venovať cut-scénam dostatok pozornosti, ľahko vám kopec detailov unikne. Osobne som preto do tajov bezosporu komplexného príbehu dokonale prenikol až po druhom zahratí hry, čo len svedčí o tom, že nejakú pozliepanú a narýchlo zbúchanú story tu rozhodne nečakajte. Jej atraktivite potom samozrejme pridáva už obvykle skvelý dabing (Nolan North ako Nate opäť odvádza skvelú prácu) či strih animačiek, takže pokiaľ ste mali obavy, či Golden Abyss náhodou nebude len akýmsi vedľajším produktom série, môžete tieto pochyby pokojne hodiť za hlavu. Opak je totižto v skutočnosti pravdou.

Istotne vás ale zaujíma, prečo vlastne tento Uncharted radím pred všetky ostatné. Dôvod je jednoduchý - na jeho epickú kampaň sa tie z minulých dielov nechytajú ani z kilometra. Pozor! Nie epickú z pohľadu explózií či monumentálnych scén, ale z hľadiska jej variability a predovšetkým jej dĺžky. Veru tak - približne v polovici hry príbeh graduje do akéhosi finálne a pokiaľ by kampaň skončila v daný moment, nemal by som voči jej dĺžke žiadne námietky, nakoľko by išlo približne o rovnakú porciu, akú mi naservírovali ostatné konzolové diely. Na moje prekvapenie však týmto cliff-hangerom titul len prechádzal do svojho druhého dejstva a mňa tak čakala ešte raz taká dávka "adventúrovania", akú som už zdolal. Dokopy mi teda singleplayerová výprava za jedným obzvlášť nebezpečným pokladom ponúkla viac ako 12 hodín zábavy, čo je na túto sériu naozaj niečím nevídaným. Navyše, aj napriek dĺžke hry autori jednotlivým lokáciám a levelom venovali rovnakú lásku ako ich kolegovia z Naughty Dogu, takže dočkáte sa nielen prekrásnych scenérií ale aj dychberúcich akčných sekvencií, pri ktorých sa vám neraz zatají dych. Skrátka a dobre, Golden Abyss ma jeden z najlepších singleplayerov, aké som mal možnosť za posledný rok hrať a pokiaľ ste fanúšikmi tejto ságy, určite z neho budete rovnako "odvarení" ako ja.

Za zmienku taktiež istotne stojí aj silne motivujúci faktor znovuhrateľnosti, vyplývajúci predovšetkým z hromady pokladov a secretov (pozor, nie sekrétov :-), ktoré môžete v rámci jednotlivých úrovní zbierať a odhaľovať. Jasné - niečo podobné sa vyskytlo aj v minulých dieloch (zbieranie relicov), avšak až v prípade viťáckeho Unchartedu je možné povedať, že táto zložka hry nie je len do počtu ale tvorí dosť výrazný prvok celkového zážitku z kampane. A hneď vám aj vysvetlím, prečo. Každý level je na prvý pohľad koridorom. Na pohľad druhý, pohľad predsa len pozornejší, je ale onen koridor rozlične šalamúnsky rozvetvený, takže pokiaľ pôjdete len rovno za nosom, tajné zákutia a miestnosti ukrývajúce vzácne artefakty a relikvie s najväčšou pravdepodobnosťou miniete. Pýtate sa, prečo odbáčať od "vychodenej" cestičky? Tak predovšetkým preto, že tieto secrety vám pomôžu lepšie pochopiť príbeh, pričom ako bonus vám naservírujú hneď niekoľko scenérií, z ktorých vám padne sánka na zem. Skrátka a dobre, ak si chcete Golden Abyss užiť naozaj naplno, rozhodne tento herný prvok nepodceňujte.

Inak, čo sa týka ostatných výraznejších noviniek v sérií, za zmienku stoji hlavne využitie pestrej palety motion a dotykových možnosti PS Vity na ovládanie hry, takže sa pripravte nie len na občasné ocapkávanie displeja, ale aj na bezosporu originálne virtual-reality veci typu namierenie zadnej kamery Vity do svetla za účelom zvýraznenia vodotlače. Našťastie, autori to s dotykovým ovládaním príliš neprehnali a aj keď si to v niektorých prípadoch mohli odpustiť (sekanie mačetou), rozhodne tento prvok neruší. Čo však ešte väčšmi zvýrazňuje fantastický HW potenciál PS Vity, je bezosporu famózne audio-vizuálne spracovanie. Nakoľko sa mi -čo sa grafiky týka- najviac páčil Uncharted prvý (milujem džungle a zelené prostredie vo všeobecnosti), rovnako unesený som preto zákonite ostal aj z Unchartedu handhelďáckeho. Fantastický kontrast, jas a saturácia displeja totižto dávajú vyniknúť aj tým najmenším detailom a keď sa k tomu navyše pridá aj úžasná hra svetla a tieňov, o najkrajšej hre "vreckového formátu" nemôže byť ani len pochýb. Toto je skrátka titul, pre ktorý sa oplatí upgradovať z PSPčka na PS Vitu.

UGA2Myslím si, že je zbytočným dumať nad tým, ktorá že to hra by vás mala presvedčiť k tomu, aby ste nad cenou Vity prestali frfľať a pekne poslušne si ju išli do najbližšieho shopu zakúpiť. Uncharted: Golden Abyss je totižto po vzore svojich dospelejších konzolových bratov jednoznačným "a must have" hitom a pokiaľ vás všetky tie primitívne a hovadsky sa ovládajúce iOS, resp. Android záležitosti urážajú (nech bežia na akokoľvek výkonnom mobile), viete, čo máte urobiť. Ak ste to už samozrejme nespravili skôr... Skrátka a dobre, launch bomba, ktorú by ste za žiadnych okolností nemali vynechať - a to aj za cenu vrazenia ťažko zarobených cash do nového handheldu. Môžete mi ale veriť, že vašu investíciu neoľutujete! Tak ako som neoľutoval ani ja.

Výrobca: Sony Bend
Distribútor: Sony
Testovaná platforma: PS VITA