Zľavy naše každodenné
Povedzme si na rovinu - kto nemá rád zľavy? 20, 30, 50 či niekedy až 70-percentné zníženie cien produktov síce na jednu stranu vyvoláva otázku, prečo tie veci stoja tak veľa keď na nich autori zarobia aj pri cene x-krát nižšej, avšak v momente kedy uvidíme vysnívaný tovar za zlomok toho čo stál, neváhame a ihneď sa po ňom vrháme. A nemusí ísť pritom len o batinky či handry - rovnakému zľavovému ošiaľu momentálne čelí aj digitálna zábava, pričom obzvlášť trojica Steam-GOG-GreenManGaming dnes ponúka tak šialené množstvo lacných hier, že nevybrať si z tej hromady peciek môže naozaj len človek, ktorému nič nevyhovuje. Z pohľadu konzumenta je to teda doslovná herná žatva a klamal by som ak by som povedal, že sa na tejto žatve nezúčastním. Opak je totižto pravdou - len pred pár hodinami som na Steame a GOG zakúpil azda tucet hier, ktoré síce nemienim v dohľadnej dobe hrať, avšak "za ty prachy" sa to nedalo odmietnuť. Možno ma teraz niektorí označíte za nenásytníka, resp. človeka čo má zbytočne veľa peňazí, avšak musím sa voči takémuto obvineniu brániť. Dôvod, prečo som behom krátkej chvíľky tak impulzívne a nerozvážne investoval do nemalej porcie digitálnejho "materiálu" ma korene niekde úplne inde. Kde? Tak to si rozoberieme v rámci tejto pondelňajšej témy.
A začnem hneď tým, čo zohráva v procese "oblbovania" ľudí zľavami zďaleka najväčšiu rolu - agresívna a krajne sugestívna reklama. Veď to poznáte sami - spustíte si Steam, resp. otvoríte si GOG a prvé, čo vám udrie do očí, sú akcie. X-percentá zľava na to alebo hento, top-sellery, super-výhodné bundle, free-bonusy a podobne frázy vás ihneď -či chcete alebo nie- upútajú a iba totálny ignorant by im nevenoval pozornosť. Firmy totižto veľmi dobre vedia, že človek je tvor ekonomický a pokiaľ si niečo nemôže dopriať hneď, mile rád si to dopraje neskôr. No a práve v okamihu, kedy takáto osoba objaví žiadaný titul s prijateľnou cenovkou, nevedome prechádza do stavu nadšenia, počas ktorého je mimoriadne náchylná na rozhadzovanie peňazí. No a presne do takéhoto stavu vás štúdia chcú zľavami dostať - vedia totižto, že pri tak nízkych cenách neostanete len u jedného titulu ale do "koša" prihodíte ešte niečo, čo ste pôvodne ani nemali v pláne zakúpiť. Veď predsa, 3-4 Eurá nie je žiadne hausnumero, tak prečo by ste konečnú sumu nezaokrúhlili na nejakých 10 Eur? Toho Stalkera ste aj tak raz chceli NIEKEDY kúpiť (aj keď to nie je vaša šálka kávy), tak prečo tejto zľavy nevyužiť? Však sa teraz mnohí z vás po prečítaní familiárne znejúcich riadkov usmievate, nemám pravdu?
Druhou veľkou zbraňou štúdii v boji za čo najvyššie zárobky, sme potom samozrejme aj my samotní - dnes, kedy je väčšina hráčov navzájom digitálne poprepájaná prostredníctvom sociálnych sietí, nie je problém spustiť domino efekt tým, že jeden z nich si nejakú zlacnenú hru kúpi, pričom ihneď to roztrúbi na internete. Sám som sa stal obeťou takéhoto javu - jedna dobrá duša postla na twitteri update, v rámci ktorého sa pochválila, že vďaka akcii na Steame si rozšírila svoju digitálnu hernú knižnicu a hneď niekoľko skvelých titulov. Samozrejme, ako tvor skúmavý, rozhodol som sa jeho tvrdenie "o skvelých zľavách ktorým neodolám" overiť na vlastnej koži a tak som na spomínanú platformu zavítal. Asi už tušíte, ako moja prieskumná misia dopadla. 3 hry, cca 18 Eur, spokojný úsmev na tvári... a to pritom ani jednu z uvedených gamesiek nemám v pláne v dohľadnej dobe hrať. Kúpil som ich tak povediac impulzívne - proste mi v daný okamih prišlo maximálne racionálnym ich zaradiť do mojej zbierky. Inak povedané, stal som sa obeťou davovej psychózy, ktorá mi na moment zatemnila myseľ a tak som kúpil niečo, čo hrať asi tak skoro nebudem (a teda k šťastiu som to rozhodne nepotreboval) ale v daný okamih mi to prišlo ako sakra výhodný deal.
Azda na tomto mieste nemusím zdôrazňovať, aký účel takéto masívne akcie majú. Nie, nie je to vidina rýchleho zbohatnutia ale snaha zabezpečiť platforme dlhodobý záujem zo strany hráčov, čo v reči biznismenov znamená stabilný príjem po dobu niekoľko nasledujúcich týždňov, mesiacov, rokov. Inak povedané, ak už raz na onen digitálny distribučný kanál zavítate, prostredníctvom akcií si jeho majiteľ bude snažiť udržať vašu priazeň tak dlho, ako to len bude možné. Samozrejme, mnohí z vás takúto čiste pragmatickú a na kontinuálny príjem orientovanú politiku označia za prachsprostý hyenizmus, avšak ruku na srdce - kto by odolal zľavám? Veď predsa, na rovnakom princípe fungujú (a krásne na ňom ryžujú) aj iné oblasti obchodu, či už sa jedná o potravinársky priemysel alebo priemysel odevný. Je to skrátka iba veľmi účinná forma sugestívnej manipulácie zákazníkov, voči ktorej je väčšina z nás z dlhodobého hľadiska bezbranná. Jasné, jeden večer si možno poviete, že tú či ktorú zlacnenú hru nepotrebujete, avšak príde druhý večer a už svoj názor prehodnocujete.
Možno predchádzajúci text vyznieva až prehnane kriticky, ale nenechajte sa zmiasť - v skutočnosti takéto zľavy oceňujem, keďže práve vďaka ním si môžu aj tí chudobnejší z nás zahrať prakticky všetky významnejšie herné pecky, aké sa v sfére digitálnej zábavy za posledných niekoľko rokov urodili. Čo na tom, že štúdiá takýmito zľavami nehladia na blaho hráčov ale na blaho svoje? Veď nie nadarmo sa dnes homo-sapiens častejšie označuje pojmom homo-economicus - každý si totižto najprv hľadí svojho prospechu, takže ja osobne na tom nevidím nič zlé. Čert to vem, že nás firmy takýmto spôsobom oblbujú - ako fanúšikovi hier mi to je úplne ukradnuté. Prečo? Lebo ako fanúšikovi mi v prvom rade ide o hry. A ak si viem najväčšie skvosty kúpiť za zlomok ceny (nech už k ním prihodím sebamenšiu blbosť), vždy je to pre mňa deal, ktorý časom určite ocením.
Boris "Blade" Kirov
viac článkov autora
Blacky | :)) | 23. 07. 2012 19:58 |
Blade | Re: :)) | 23. 07. 2012 20:34 |
DanKanFan | Re: Re: :)) | 23. 07. 2012 20:48 |
Blade | Re: Re: Re: :)) | 23. 07. 2012 21:09 |
Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov
Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.17.09. 11:34 | diskusia (1) |
Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2
Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.16.09. 14:27 | diskusia (0) |
Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok
Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.11.09. 11:55 | diskusia (0) |
Mortal Kombat X má dátum vydania
Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.09.09. 15:40 | diskusia (0) |
Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu
Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.03.09. 11:50 | diskusia (0) |
Pillow City: Revelation07.07.2014
|
Bitshift07.07.2014
|
Atlantis Jewels07.07.2014
|
Iris14.06.2014
|
Wolfenstein: The Final Solution08.06.2014
|
Maldita Castilla30.12.2012
|