Príbeh ako na podnose
Niekedy je to škoda... Škoda keď hra má smer, má dobrý nápad a zaujímavé príbehové podhubie, ale schováva ho pred bežným hráčom. Nepustí ho k sebe a nedovolí mu plne si vychutnať svoju zvláštnu logiku. Obvykle to býva, keď autori nezvládnu tú časť, ktorú nazývame rozprávanie príbehu.
Problém, ktorý má z posledných hier, napríklad Dragon’s Dogma. Ak si len tak hráte, lietate po svete hore – dole a snažíte sa niekam dostať, nedostanete sa nikam. Vlastne, dostanete na koniec hry. Len vám potom ostane podivný pocit, že tu niečo chýba. Niečo nie je dobré, skrátka je tu medzera, ktorú ktosi zabudol vyplniť. Pritom ak sa budete pozerať lepšie, budete sa rozhliadať po svete, ktorý je vám k dispozícii, všetko začne mať oveľa jasnejšie kontúry. Zistíte, že pod tým zjavným chaosom sa skrýva zaujímavé podhubie. Keď som niečo na tejto hre na začiatku kritizoval, bol to jej príbeh, nedostatočné podanie sveta, v ktorom sa nachádza vaša postava. Je to oprávnená kritika, pretože skutočne sa hra (resp. autori) nesnažia, aby ste sa dozvedeli niečo o priestore, v ktorom sa nachádzate. Zabudnite na Elder Scrolls. Nič také tu nie je. To však neznamená, že by bol svet okolo vás nedokonalý. Postupom času zistíte, že oná (na prvý pohľad) japonská zvláštnosť má svoju vlastnú vnútornú logiku. Svoju vlastnú funkčnosť, ktorá je skutočne odôvodnená v rámci samotného sveta.
Na prvý pohľad výzorom západná hra, na pohľad druhý jasne japonská a na pohľad tretí, finálny zaujímavo poňatá hra. Môže sa zdať prázdna, ale opak je pravdou. Drak má svoj význam a účel na pleciach sveta. Rovnako ako je – v rámci samotného sveta – vysvetlená funkcia a existencia pawnov. Nakoniec zistíte, že zabiť draka nemusí stačiť. Problém príbehu Dragon’s Dogma nie je jeho neexistencia, či povrchnosť – jeho problém tkvie v tom, že ho je veľmi ľahké minúť. Čo je možno jedna z najhorších chýb, ktorú môžu autori RPG urobiť. Alebo… v kontexte samotnej hry to bol možno autorský zámer.
S príbehmi však býva celkovo problém. Niekto volá po originalite a keď ju dostane, tak ju nevidí. Príbeh nemusí byť originálny aby bol dobrý, aby dokázal človeka osloviť. Myšlienka, ktorú som načal v prípade Chains of Satinav. Príbeh si užijeme, keď sa v ňom cítime dobre. Prípadne, pokiaľ nám brnká na našu strunu. Nálady, sčítanosti, skrátka nášho všeobecného kultúrneho rozhľadu. Hry niečo nahrádzajú, dopĺňajú a bavia. Max Payne 3 a jeho nedokonalý, ťažko amatérsky príbeh, ktorého rozprávanie navyše absolútne ničí hru. Na strane druhej… Red Dead Redemption. Iný kraj, iný mrav. Oveľa dospelejšie pôsobiaci príbeh a oveľa lepšia hra. Zaujímavé je, že obe hry vznikli – takpovediac – pod krídlami jednej spoločnosti. Napriek tomu sú, čo sa rozprávania týka, absolútne odlišné. Alebo je to celé len môj názor, ktorý so mnou nezdieľa väčšina?
Hry zo svojej podstaty nepotrebujú príbeh. To sme si už povedali v nejednom príspevku. Hry sú skrátka hry. Hrajú sa alebo sa s nimi hráme. Náhoda, čísla, hádanky, postreh, pozornosť, výzvy, pokorenie výziev – k tomu príbeh nepotrebujeme. Stačí vedieť pravidlá a hrať. Pokúsiť sa ich porušiť. Oklamať. Obtočiť si ich tak, aby vyhovovali mne. Vyhrať nad tvorcami hry. Ale po príbehu ani stopy. Hovorí sa, že prirodzenosť hry nie je v príbehu. V rozprávaní, ktoré sa odvíja od jedného konca, pomaly sa zamotáva, preplieta, aby nakoniec vyústilo v uspokojujúci koniec. Nie, to je prirodzená vlastnosť literatúry, filmu, či divadla. Nie hry. Tak prečo sme potom toľko posadnutý hodnotením príbehu v hrách? Prečo sa na to nevykašleme? A vlastne, prečo ho do tých hier cpú? Pretože príbehy máme v krvi. Príbehy sú ľudskou prirodzenosťou. Radi ich prežívame, počúvame a tí šikovnejší i rozprávajú. Príbeh sa tvorí aj tam, kde tvorca hry žiaden nenapísal – nech sa na mňa ludológovia nehnevajú. Na druhej strane však, zlý príbeh dobrú hru len sotva pokazí. Nechá trochu horkastú pachuť, ale hru nezničí.
Ako je to teda s tými príbehmi? Každý by mal chcieť od svojej hry len to najlepšie. Ale podstatný je výsledný pocit. Atmosféra, skrátka výsledok činnosti, ktorú nazývame hranie. Sú totiž ľudia, ktorí nechcú vo svojich hrách hľadať príbeh, nezáleží im na ňom, ani v tom najmenšom. Podstatné je pre nich, napríklad, skóre. Body, achievmenty, najlepšie umiestnenie v tabuľke celosvetových herných výsledkov, ktoré jediné je výsledkom ich hernej zábavy. I na lopate by takýmto hráčom mohli podávať príbeh, nikdy ich zajímať nebude. Môžem s tým nesúhlasiť, nemusí sa mi to páčiť, ale to je tak všetko čo s tým môžem urobiť. Mimochodom, preto je hodnotenie hier tak strašne subjektívna záležitosť. I napriek objektívne zhodnotiteľným veličinám, je tu vždy tá najdôležitejšia, nemerateľná a tou je zážitok. Do jeho výsledku vstupuje toľko silno osobnostných premenných, že nebude nikdy jednoduché objektívne povedať, ktorá hra sa vám bude páčiť, či nepáčiť.
Má Daggerfall príbeh? A jéje a ešte k tomu aký! Má Morrowind príbeh? Výborný! A kde? Spýta sa odrazu istá skupina hráčov. Avšak, nič im netreba vysvetľovať. Zbytočné, ak niekto raz príbeh nevidí, nechce vidieť alebo ho nedokáže nájsť… Prečo sa namáhať? Nakoniec, má Oblivion príbeh? Taktné mlčanie. Skyrim? Slabé povzdychnutie. Alebo je to všetko úplne inak a príbehy Oblivionu a Skyrimu sú rovnako dobré a kvalitné, tak ako nám ich poskytol Minecraft, či predchádzajúce diely. Je príbeh a príbeh. Každý je trochu iný, ale vo svojej podstate sú to stále príbehy. O ich podstate, však, nechám už čitateľa rozjímať samého…
Michal "MickTheMage" Nemec
viac článkov autora
Blade | Max Payne | 16. 07. 2012 17:52 |
Possol | Re: Max Payne | 17. 07. 2012 11:27 |
Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov
Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.17.09. 11:34 | diskusia (1) |
Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2
Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.16.09. 14:27 | diskusia (0) |
Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok
Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.11.09. 11:55 | diskusia (0) |
Mortal Kombat X má dátum vydania
Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.09.09. 15:40 | diskusia (0) |
Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu
Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.03.09. 11:50 | diskusia (0) |
Pillow City: Revelation07.07.2014
|
Bitshift07.07.2014
|
Atlantis Jewels07.07.2014
|
Iris14.06.2014
|
Wolfenstein: The Final Solution08.06.2014
|
Maldita Castilla30.12.2012
|