14.07.2012 12:00, Lukáš "Dolno" Dolniak, Komentárov: 4
The Walking Dead: Episode 1 - A New Day

The Walking Dead: Episode 1 - A New Day

Pri zamyslení sa, prečo sú dnes kráčajúce hnijúce mŕtvoly, požierajúce všetko živé, také populárne, nám napadá zopár dôvodov. Oproti moderným metrosexuálnym a trblietajúcim sa upírom (Bram Stoker sa isto v hrobe obracia), predstavujú ich rozkladajúce sa telá skutočnú hrozbu a nevykúzlia na tvárach posmievačný úškrn (alebo rovno záchvat smiechu). Ocitnúť sa v dave zosnulých, ktorých jediným zmyslom života (?) sú vaše vnútornosti, je pre mnohých desivou nočnou morou. A keďže ľudia sa radi boja, vyhľadávanie tejto tematiky nie je ničím prekvapujúce. Pre iných je pohľad na masakrovanie hôrd zombíkov, ktoré nepredkladá žiadne morálne dilemy, dostatočným odreagovaním. Dôkazom je široká fanúšikovská základňa komiksov The Walking Dead a rovnako pomenovaného seriálu. Komiksu sa chytilo štúdio Telltale Games a rozhodlo sa preniesť toto bezpochyby zaujímavé univerzum do hernej podoby.

TWDThe Walking Dead je po vzore predchádzajúcich hier od Telltale opäť rozdelená na epizódy, a tak vytvára akýsi videoherný seriál. Autori nás budú jednotlivými časťami zásobovať postupne na Steame, Xbox Live Arcade či PSN, ale predpokladáme, že podobne ako napríklad v prípade Sam & Max na konci päťdielnej série vyjde v klasickom krabicovom vydaní. Autori už dopredu potvrdili ďalšiu sériu. Poďme sa ale spoločne pozrieť na pilotný diel tohto ambiciózneho projektu.

Telltale sú si pravdepodobne vedomí svojej pošramotenej povesti, vinou nie práve podarenej adaptácie Jurského Parku. Epizóda A New Day je totiž v každom aspekte lepšia ako zmienený Jurský Park. Napríklad zápletka, aj keď je jednoduchá, autori sa s ňou vedia celkom umne hrať. V úvode sa vám predstaví hlavný hrdina Lee Everett, sediaci v policajnom aute smerujúcom do väzenia, za vraždu milenca svojej manželky, nanešťastie zároveň senátora. Priebeh tohto zločinu je počas celej hry dosť hmlistý a pravdepodobne si bude nutné počkať až do niektorej z ďalších epizód, kým bude zrozumiteľné, čo sa skutočne stalo. Starší policajt si, zaujatý svojím rozprávaním, nevšíma po ceste prechádzajúcu postavu a len na poslednú chvíľu stočí volant a auto schádza z cesty. Lee sa prebúdza v nepojazdnom vraku a zisťuje, že službukonajúci dôstojník je mŕtvy a čo je horšie, vrhá sa naňho s vražedným vreskotom. Po výstrele z brokovnice sa policajt konečne prestáva hýbať a Lee sa vyberá na svoju cestu hrou. V blízkom dome sa zoznámi s osemročnou Clementine, ktorej rodičia sú s takmer stopercentnou istotou mŕtvi a vezme si ju pod svoju ochrannú ruku, možno aby odčinil hriechy minulosti. Postupom hrou sa konfrontujete s rôznymi, viac či menej priateľskými charaktermi. Až nakoniec objavíte „stálu zostavu“ v meste Macon, Leeho domove.

V interakcií s postavami tkvie hlavné čaro tohto počinu. Jednak sú dostatočne rôznorodé, stretnete sa s rodinou s autoritatívnym otcom, mladou reportérkou alebo nevraživým starším mužom, ktorému od začiatku ležíte hlboko v žalúdku, na druhej strane svojím počínaním formuje protagonista ich vzťah k nemu. Už na úvod epizódy hra upozorňuje, že hráčovo správanie formuje celý „seriál“. V rozhovoroch sa takmer vždy môžete rozhodovať, aké repliky použijete, dokonca dôjde aj k výberu koho zachrániť, kým niekto iný umrie, čo sa pochopiteľne odzrkadlí aj v ďalších epizódach. Prílišné odchýlky v jednotlivých rozhodnutiach však napriek tomu nečakajte, hra sa nakoniec predsa len vždy dostane k pomerne podobným záverom, čo však nie je zápor. Kolektív postáv je veľmi sympatický a schopný pripraviť nejednu vypätú situáciu. A tak sa The Walking Dead, namiesto vyvražďovania nemŕtvych, sústreďuje viac na vzťahy v skupine ľudí prežívajúcich apokalypsu, čo sa darí na výbornú hlavne vďaka vynikajúcim dialógom. Dúfajme, že podobný trend vydrží v celej sérii.

Náplň hry je klasicky adventúrna. Takže preskúmavate okolie, riešite drobné logické úlohy, hľadáte vhodné predmety. Tu už ale neexceluje tak ako v prípade dialógov. Hranie je totiž nadmieru jednoduché a nikdy nespočiniete pred úlohou, ktorú by ste za pár minút nedokázali vyriešiť. Najproblematickejšou časťou je asi nájsť baterky pre pokazené rádio, ktoré v tmavom obchode takmer nie je vôbec vidno, čo ale zvládnete jednoduchým preletením obrazovky kurzorom. Výčitka je to však pomerne relatívna, niekto, kto sa chce naplno sústrediť na príbeh hry, by bol náročnými úlohami pravdepodobne frustrovaný, na druhej strane adventúrnemu odchovancovi zas príde občas primitívna náplň na smiech. V prípade, že si dokonca vyberiete automatického pomocníka pri hľadaní predmetov, už nebudete musieť riešiť takmer žiadny problém a hranie sa zmení na o niečo aktívnejšie sledovanie seriálu. Nemôžeme ale nepodotknúť, že aj tak je to omnoho väčšia zábava ako Jurassic Park The Game.

Technicky hra rozhodne nenadchne, ale ani neurazí. Vedeli by sme si predstaviť aj iný výtvarný štýl, ale komiksové ladenie je však tiež pomerne príjemné. Dabing je skvelý, pripravte sa ale na to, že bez znalosti anglického jazyka môžete hru odložiť. Čo nás mierne zarazilo boli drobné „lagy“, ktoré sa objavovali medzi prestrihmi scén, či už na PC alebo na Xbox 360. Vskutku nám hra nepripadá svojím spracovaním taká výnimočná, takže nevieme, čo by tieto technické problémy ospravedlnilo. Samozrejme nejde o nič príliš nepríjemné, ale kto by si potreboval do niečoho rýpnuť, pravdepodobne tu nájde vhodný podnet.

TWD2The Walking Dead: A New Day je príjemným prekvapením, ktoré zaujme nielen fanúšikov pôvodných komiksov alebo seriálu. Hlavne hráči, ktorí ocenia kvalitný scenár a možnosť voľby v herných rozhodnutiach si prídu na svoje. Hardcore adventúrni fanúšikovia však pravdepodobne oplačú jej jednoduchosť, kedy vás počas celých cca troch hodín hernej doby nepostaví ani pred jedinú skutočnú výzvu. Napriek tomu sa však na ďalšie diely tešíme a dúfame, že dopadnú aspoň takto dobre.

Lukáš "Dolno" Dolniak

Výrobca: Telltale Games
Distribútor: Telltale Games