Spec Ops: The Line
Ďalšia z rady všedných 3rd person cover-based akcií. Asi tak nejako môže na bežného hráča zapôsobiť najnovší projekt nemeckého štúdia Yager, taktická záležitosť Spec Ops: The Line, ktorá hneď z kraja útočí na zmysly tak klišéovitým scenárom a gameplayom, až sa človeku spočiatku nechce veriť, že niečo tak zúfalo trápne a generické sa vôbec predáva za taký peniaz. V podstate je možné povedať, že pokiaľ nie ste dostatočne trpezliví a chcete byť hrou pohltení hneď od začiatku, radšej to s novým Spec Opsom neskúšajte. Autori totižto vcelku prekvapivo odhaľujú svoje najväčšie esá len veľmi pozvoľne, pričom až niekedy v polke hry naplno oceníte, že tento ich zjavne netradičný prístup k žánru, má svoje jasné pozitíva. Problém však nastáva v momente, kedy sa do všetkých tých náznakov originality montujú dizajnérske prvky, patriace skôr do kategórie béčkového braku. Čo mám pod tým na mysli? Tak to sa už dozviete z nasledujúcich riadkov.
Pred rozpitvaním problematických aspektov hry však musím v prvom rade vyzdvihnúť niečo, čo sa v žánri 3rd person strieľačiek len tak často nevidí - skvelý príbeh. Mesto Dubaj, kedysi perla Spojených Arabských Emirátov, je po sérii zdrvujúcich piesočných búrok doslova odrezané od sveta a tak je na evakuáciu jeho obyvateľov (na vlastnú žiadosť) vyslaný plukovník Konrad spolu s 33. práporom (alebo niečim takým - na vojne som vďaka bohu nebol, takže vojenská hierarchia mi nič nehovorí). Evakuácia sa však akosi vymkne spod kontroly a po jednotke Johna Konrada sa zľahne zem. Ubehne niekoľko týždňov a keď už sa zdá byť, že 33.prápor v Dubaji zahynul, preruší mŕtvolné ticho rádiová správa, v ktorej uvedený plukovník iba stroho skonštatuje, že evakuácia sa nevydarila a že počty obetí sú obrovské.
Armáda US, prekvapená touto správou, preto bleskurýchlo nasadzuje do tajnej operácie trojčlennú jednotku Delta, ktorej hlavnou úlohou je vypátrať, čo sa vlastne s Konradovým plukom stalo. Ako už správne tušíte, túto výpravu povediete vy ako skúsený kapitán Nathan Drake...errr Martin Walker (s hlasom Nolana Northa), ktorý sa s nezvestným veliteľom zhodou okolností aj veľmi dobre pozná a teda zákonite by za neho dal aj ruku do ohňa. Samozrejme, v duchu "nič nie je také, aké sa na prvý pohľad zdá" sa spočiatku relatívne jednoduchá prieskumná misia behom krátkeho okamihu zmení nie len na misiu záchrannú, ale aj na vnútorný boj s vlastnou psychikou a morálkou, spôsobený čoraz desivejšími výjavmi, ktorým Delta vrámci svojej výpravy bude musieť chtiac nechtiac čeliť. A verte mi - pri mnohých scénach (najmä s fosforom) sa nepríjemnému pocitu v žalúdku nevyhnete ani vy.
Nechcem teraz zbytočne prezradiť viac než by bolo zdravým, avšak ak mám vypichnúť jeden prvok príbehu, ktorý mi utkvel veľmi silno v pamäti, tak je to jednoznačne uveriteľný a nepríjemné mrazivý duševný vývoj hlavných hrdinov. Spočiatku pozitívne naladená grupa totižto pod ťarchou hrozivej beštiálnosti činov svojich kolegov začne postupne morálne upadať, pričom je to práve váš hrdina, Walker, ktorý to na sebe dá zďaleka najviac poznať. Aby ste si to vedeli dobre predstaviť, uvediem krátky príklad - úvodné kapitoly sa Walker bude pokúšať stoj čo stoj brániť ľudské životy. Akonáhle si však prejde peklom (z ktorého som bol mierne povedané dosť na s*ačky), prvého protivníka, ktorý ho prekvapí zo zálohy, nemilosrdne dopichá s tým, že nemal inú možnosť než ho zabiť. Následne mu jeho čin odobrí aj jeho kamarát. Ak budete príbeh sledovať pozorne, ten prerod z klasického amerického hrdinu na impulzívnu a život si nevážiacu trosku mu zožeriete aj s navijákom. Tak dobre ho autori vykreslili.
Je preto nanajvýš smutným, že obdobne vysokú kvalitatívnu úroveň si hra nedrží aj vo svojich ostatných aspektov, hlavne teda v oblasti gameplayu a herných mechanizmov ako takých. Osobne ma taktiež sklamalo aj samotné spracovanie Dubaja (to čo je v hre je len VEĽMI POVRCHNOU imitáciou onej metropoly) ale nakoľko ste sa doň mnohí z vás v reáli nepodívali, nebudem vás touto subjektívnou výtkou zaťažovať. O dosť fatálnejším ale z pohľadu hráča je, že hra aj napriek tomu, ako silne evokuje spomienky na milión ďalších 3rd person akcií, akosi nie a nie baviť. Dôvodov je hneď niekoľko a začnem tým, ktorý ma z hľadiska hrateľnosti vytáčal zrejme zďaleka najviac - a síce systémom krytia sa. Nech som sa totižto v hre snažil akokoľvek pristupovať k prekážkam tak, aby moja postava nemala absolútne žiaden problém sa za ne schovať, v drvivej väčšine prípadov tak neurobila. Jednoducho Walker ostal stáť a tým to haslo - až jeho odstúpením od múriku mi hra opätovne ponúkla možnosť sa za neho skryť, čo ale samozrejme nie vždy fungovalo tak ako malo. Proste, cover systém je v titule maximálne náhodnou veličinou a rozhodne vám odporúčam sa na neho nespoliehať.
Druhým dôvodom, prečo titul aj napriek osvedčenému konceptu nudí, je tuposť vašich protivníkov. V prípade, že bojujete proti väčšiemu počtu súperov (čo sa deje prakticky stále), hra z neznámych príčin u niektorých z nich vypne AI, následkom čoho tieto postavy ostanú stáť a absolútne si vás prestanú všímať. Kebyže sa mi to stane pri jednej, dvoch prestrelkách, tak to neriešim. Ale keď som na ignorantských protivníkov narážal so železnou pravidelnosťou, veľmi rýchlo ma to začalo nasierať. Do tretice, vrásky na čele mi vyvolávalo aj sústavné recyklovanie schémy, využívajúcej neutíchajúce hordy protivníkov k tomu, aby ste v tej ktorej lokácii pobudli čo možno najdlhšie. Proste 90 percent hry je na štýl "nabehnete do miestnosti, hra na vás pošle XY vojakov, tých vystrieľate a ide sa ďalej". Možno teraz reagujem až príliš prehnane, ale vzhľadom na to, že až na príbeh nemá Spec Ops prakticky nič, čo by ho robilo originálnym či aspoň ako tak odlišným, mi tieto očividné školácke chyby a dizajnérske idiotizmy vadili viac, než by bolo zdravým. Na druhú stranu je ale pravda, že samotné prestrelky, zbrane a všetky tie cool veci akčného žánra tu v pohode poskytujú ten dobre známy fun factor, takže pokiaľ budete od hry očakávať relatívne ľahko stráviteľnú akciu, určite z výsledku nebudete sklamaní.
Spec Ops: The Line, ako je už dnes prakticky tradíciou, ponúka popri singleplayerovom ťažení aj relatívne obstojný multiplayer, obsahujúci prakticky všetko to, čo je u multiplayerov dnes štandardom (classy, unlocky, módy a pod.). Jeho problém je však očividný - nikto oň nejaví záujem. Prekvapivé? Ani náhodou! Čo však prekvapivým do istej miery je, je zúfalo nudný grafický kabát hry. Až na pár výletov do exteriérov totižto väčšinu herného času strávite v do oči bijúcich koridoroch a interiéroch, ktoré nie sú ani atraktívne, ani nijako zaujímavé na to, aby vám dali na známosť, že sa nachádzate v toľko proklamovanom Dubaji. Dokonca aj ten všadeprítomný piesok je len obyčajnou textúrou a až na pár naskriptovaných sekvencií nezohráva v titule absolútne žiadnu úlohu. Proste, je to len 2,5D placka s oranžovou farbou - nič viac ani nič menej. O trochu lepšie si ale v hre počína audio zložka, ktorá síce neohúri množstvom priestorových detailov, ale minimálne z hľadiska výberu doprovodnej hudby si nájde nejedného obdivovateľa. Skrátka a dobre, technická stránka titulu je vzhľadom na exotické reálie, do ktorých je hra zasadená, rozhodne sklamaním, keďže z onoho prostredia sa istotne dalo vyťažiť nepomerne viac.
Spec Ops: The Line teda ani zďaleka nenaplnil naše očakávania a až na kvalitnú story neponúka nič, kvôli čomu by ste mu mali dať prednosť pred hociktorým iným žánrovým zástupcom. Na jednej strane operuje s nadmieru inteligentými myšlienkami, na strane druhej však tieto myšlienky zadupáva nudným a maximálne repetitívnym gameplayom, ktorý svojou tuctovosťou ubije aj toho najhúževnatejšieho z vás. Samozrejme, keďže nám nastala uhorková sezóna, môže nový Spec Ops sláviť aspoň aké také komerčné úspechy, avšak s príchodom augustového Gamescomu sa naň s takmer 100percentnou istotou zabudne. A musím dodať, že plným právom.
Boris "Blade" Kirov
viac článkov autora
|
Plusy:
+ príbeh Mínusy:
- nudný a ničím nevynikajúci gameplay |
Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov
Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.17.09. 11:34 | diskusia (1) |
Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2
Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.16.09. 14:27 | diskusia (0) |
Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok
Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.11.09. 11:55 | diskusia (0) |
Mortal Kombat X má dátum vydania
Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.09.09. 15:40 | diskusia (0) |
Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu
Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.03.09. 11:50 | diskusia (0) |
Pillow City: Revelation07.07.2014
|
Bitshift07.07.2014
|
Atlantis Jewels07.07.2014
|
Iris14.06.2014
|
Wolfenstein: The Final Solution08.06.2014
|
Maldita Castilla30.12.2012
|