29.05.2012 20:00, Boris "Blade" Kirov, Komentárov: 0
Gravity Rush

Gravity Rush

Asi najvýstižnejším označením titulov, sprevádzajúcich launch handheldu PS Vita, je pojem "stávka na istotu". Wipeout, Uncharted, Rayman, Marvel VS Capcom, Modnation Racers... to všetko sú síce kvalitné, ale nie príliš originálne hry, ktoré až na pár výnimiek ponúkajú iba štandardný herný zážitok, v ničom sa neodlišujúci od toho konzolového. Sony sa skrátka rozhodlo tentokrát neriskovať a preto na úvod potešilo predovšetkým skalopevných PS3károv, ktorí si tak kúpou PS Vity mohli zahrať pokračovania svojich obľúbených značiek bez toho, aby museli hneď z fleku investovať do neznámych a teda krajne riskantných projektov. Dnes, kedy má PS Vita svoj launch úspešne za sebou, sa konečne vytvoril priestor aj pre tituly, svojim konceptom či technickým spracovaním predsa len sa vymykajúce zabehnutému štandardu.

Gravity Rush, novinka štúdia Japan, je presne tým typom hry, ktorá by v prvých dňoch existencie spomínaného handheldu nemala šancu na úspech. Netradičný vizuál a originálne herné mechanizmy ju totižto stavali do pozície outsidera, v priamej konkurencii s evergreenmi typu už spomínaný Wipeout či Uncharted nemajúceho šancu tie masy konzervatívnych konzumentov zaujať. Vďaka Bohu teda zato, že autori počkali s vydaním až na koniec jari - dnes totižto hra dostáva šancu naozaj žiariť a rozhodne túto šancu aj maximálne využíva.

Ok, možno ma teraz niektorí obviníte z povrchnosti, avšak musím to jednoducho ihneď dostať zo seba - Gravity Rush vyzerá vskutku fenomenálne! Hekseville, fiktívne steam-punk/fantasy mesto v oblakoch, ktoré slúži ako dejisko hry, je totižto architektonicky tak originálnym a nápaditým počinom, že sa smelo môže zrovnávať s Rapture či Ishimurou. Na jednotlivých mestských štvrtiach (a že ich je hneď niekoľko!) je totižto vidieť, že nie sú výsledkom automatizovaného randomizeru, ale že sa s nimi tím dizajnérov hrajkal až dovtedy, kým nenadobudli požadovaný look a feeling. Je preto neprekvapivým, že Gravity Rush je studnicou zábavy a zážitkov aj v momente, kedy sa Heksevillom túlate len tak, bez akýchkoľvek cieľov či zámerov - tie úžasné scenérie, ktoré na vás hra ustavične chŕli, vás skrátka budú motivovať k tomu, aby ste tamojším svetom nepreleteli tak povediac z rýchlika, ale aby ste si ho pekne krásne pozvoľna užívali.

V rovnako originálnom tóne je podaný aj príbeh samotný. Kat, hlavná hrdinka titulu, sa v úvode hry preberá s ťažkou amnéziou. Netušiac čo sa stalo a ako sa ocitla tam, kde sa ocitla, Kat s radosťou víta spoločnosť čiernej mačky, ktorá však nie je len tak obyčajným domácim mazlom. Dusty, ako ju hrdinka trefne pomenuje, totižto daruje hlavnej postave schopnosť manipulovať s gravitáciou, čo však ale nie je žiadna výhra, nakoľko práve s gravitáciou je spojená búrka zvaná "gravity storm", ohrozujúca tamojšie mesto. Je preto neprekvapivým, že Kat sa veľmi rýchlo po nadobudnutí vedomia dostane do konfliktu s miestnymi obyvateľmi a policajnými zložkami, obviňujúcimi ju za nebezpečnú situáciu, v ktorej sa Hekseville ocitlo. Ako už teda zrejme tušíte, vašou hlavnou úlohou bude nie len presvedčiť mešťanov o svojej nevine (a získať tak ich rešpekt), ale aj odhaliť pôvod spomínanej gravity storm. Relatívne jednoduchá, avšak brilantné podaná, humorná a neraz krajne ironická - taká je v skratke story Gravity Rushu, story, ktorú aj preto, že sa neberie tak vážne, budete s radosťou hltať. A to dokonca aj napriek tomu, že je vyprávaná len formou komixových okienok.

Ako som už v predchádzajúcom odstavci naznačil, mladá hrdinka príbehu, krehká bloncka Kat, dokáže manipulovať s okolitou gravitáciou, čo v praxi znamená, že si môže lietať kade tade. Mechanizmus aktivovania a deaktivovania tejto schopnosti je jednoduchý ako facka, avšak jeho majstrovské zvládnutie si predsa len vyžiada dlhšiu prax a experimentovanie. Odhliadnuc od faktu, že stav beztiaže môžete využívať len po obmedzenú dobu, vám spočiatku bude najväčšie problémy spôsobovať presne nasmerovanie letu - vaša postava totižto po aktivovaní skillu ostane levitovať nad zemou, pričom až opätovným stlačením zodpovedajúceho tlačítka ju vyšlete tam, kam smeruje kurzor. Ten je ale z hľadiska presnosti dosť relatívnym a tak neraz skončíte úplne niekde inde, ako ste pôvodne plánovali. Táto miera nepresnosti obzvlášť zamrzí v momente, kedy chcete pristáť na nejakej uzunkej streche - neraz totižto svoju cieľovú destináciu miniete a dopadnete tam, kde ste vôbec nezamýšľali. Našťastie, s troškou cviku vám mechanizmus lietania prejde do krvi a istotne k jeho osvojeniu si dopomôže aj skvelo zakomponované gyroskopické ovládanie či rôzne vývrtky, ktorými je let možné korigovať.

Inak, ak ste to ešte nestihli postrehnúť tak vedzte, že Gravity Rush je v základoch tradičnou open-world akciou, v rámci ktorej plníte sadu primárnych a sekundárnych úloh, pričom pokiaľ náhodou neriešite nejakú misiu, môžete si v meste pokojne robiť čo chcete - tzn. kecať s miestnymi obyvateľmi či hľadať fialové kryštály, slúžiace ako platidlo v rámci prítomného leveling systému. Ten vám umožní si postupne vylepšiť ako kapacitu zdravia, tak aj silu vašich útokov či dĺžku trvania beztiažového stavu, takže rozhodne sa nejedná o fičúru len tak do počtu. V súvislosti s levelingom potom nesmiem zabudnúť ani na súbojovú zložku hry, ktorá je síce jednoduchá (nečakajte teda žiadne super-kombá), avšak bitky s bezosporu skvelo nadizajnovanými Navi (vedľajšími produktami onej gravity storm) rozhodne nenudia a do konceptu hry príjemne zapadajú. No a osobitnú pochvalu odo mňa si istotne zaslúži absolútne prehľadná a dokonale funkčná mapa, prostredníctvom ktorej je orientácia v meste naozaj hračkou.

Holt, už dávno sa mi nestalo, že by som bol nejakým titulom tak milo prekvapený, ako je tomu v prípade Gravity Rush. Navonok nenápadná gamesa ma totižto vďaka netradičnému vizuálu a skvelej hrateľnosti úplne pohltila a v tichosti som preklínal dizajnérov Sony v momente, kedy mi v PS Vite došla šťava. Je preto naozaj smutným faktom, že titul sa neteší ani zďaleka tak veľkému záujmu médií, ako jeho zvučnejší kolegovia. Síce je tak nedobrovoľne schovaný pred zrakom širokej verejnosti, avšak vy ako herní fajnšmekri už istotne viete, čo si ako majitelia PS Vity máte zakúpiť ako ďalšie. Nie, klon niečoho PS3kového to určite nebude!


Boris "Blade" Kirov
viac článkov autora

Výrobca: SCE Japan Studios
Distribútor: Sony Computer Entertainment
Testovaná platforma: PS VITA
Multiplayer: nie
Lokalizácia: Anglický jazyk
Žáner: Akčné
Vychádza na platformy: PS VITA
Oficiálna stránka: http://www.jp.playstation.com/scej/title/gravitydaze/index.html
Karta hry: Gravity Rush
Plusy:

+ dizajn Hekseville

+ chytľavá hrateľnosť

+ vyvážený koncept open-worldu

+ mechanizmus "poletovania"

+ technické spracovanie

Mínusy:

- menšie problémy s presným zameraním pristátia

- občasná strata orientácie

Vaše hodnotenie hry

Aktuálne hodnotenie článkov: 9.3 / 10
(Hodnotení: 4)

Bleskovky

Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov

Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.
17.09. 11:34 diskusia (1)

Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2

Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.
16.09. 14:27 diskusia (0)

Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok

Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.
11.09. 11:55 diskusia (0)

Mortal Kombat X má dátum vydania

Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.
09.09. 15:40 diskusia (0)

Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu

Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.
03.09. 11:50 diskusia (0)
Anketa
Koľko hodín týždenne ste venovali hrám počas letných prázdnin?
 
GamesWeb.sk Offline - máj 2013
Najnovšie online hry

Pillow City: Revelation

07.07.2014

Bitshift

07.07.2014

Atlantis Jewels

07.07.2014
Najnovšie plné hry

Iris

14.06.2014

Wolfenstein: The Final Solution

08.06.2014

Maldita Castilla

30.12.2012