21.05.2012 15:00, Boris "Blade" Kirov, Komentárov: 0
Unit 13

Unit 13

Aj napriek tomu, že launch portfólio titulov pre PS Vitu bolo relatívne pestré a bohaté, ani polovicu z neho netvorili hry, ktoré sa vo svete gamingu označujú pojmom "core". Áno, dočkali sme sa vreckového Uncharted, áno, dočkali sme sa hard-core sekačky Ninja Gaiden, yup, nechýbal ani tuhý racing Wipeout...

Co ale v prípade, ak som dostal chuť na nejakú tú poctivú FPSku či 3rd person strieľačku? Nuž, mal som len dve možnosti - siahnuť po nejakom zo starších PSP titulov, alebo si počkať na vydanie taktickej záležitosti Unit 13, ktorá už aj podľa prvých trailerov sľubovala tradičný gameplay, na aký som zvyknutý z titulov ako SOCOM, Army of Two či Binary Domain.

Dnes, kedy mám za sebou niekoľko desiatok operácií v spoločnosti špeciálnej jednotky "Unit 13", môžem smelo potvrdiť, že prevod žánra taktických akcií do "vreckovej" podoby sa mimoriadne podaril a až na pár drobných mušiek nemám uvedenému titulu prakticky čo vytknúť. Možno sú to slova predčasné a ukvapené, avšak vzhľadom na to, ako zvyknú byť prvé hry na nové konzoly chrobačnými, je Unit 13 doslova do bodky bravúrnym herným počinom. Ok, dosť bolo nepodložených superlatívov, je čas sa hre konečne pozrieť na zúbok!

Ako už možno poniektorí viete, handheldová novinka z dielne dnes už zosnulého Zipper Interactive (ľudia, zodpovední za obdobnú PS3kovú žánrovku Socom) je koncepčne veľmi podobnou ich predošlým dielam a teda ju možno zaradiť do rodiny 3rd person taktických hier, u ktorých je plánovanie pohybu a samotnej akcie naozaj kľúčovým faktorom úspechu. Titul ako taký nemá samostatnú príbehovú kampaň ale pozostáva zo série 36 misií, tvorených štyroma typmi operácií  - Direct Action, Covert, Deadline a Elite. V prípade prvého menovaného sa jedná o klasickú mission-based štruktúru, v rámci ktorej musíte splniť niekoľko úloh pred tým, než môžete dané bojisko opustiť.

Covert, ako už napovedá samotný názov, vás postaví pred operáciu, ktorú je nutné dokončiť nepozorovane a v čo možno najväčšej tichosti. Deadline, časovo obmedzený variant Direct Actionu, je zrejme najťažším zo všetkých módov, nakoľko ste tlačení časom a teda automaticky robíte pod týmto tlakom chyby. Posledný mód, s ktorým prídete počas hrania singleplayerovej kampane do styku, Elite, je prakticky obsahovo totožný s Direct Actionom, až na jeden podstatný detail - ak počas misie zomriete, musíte ju opakovať od znova CELÚ. Jo a aby som nezabudol - okrem single porcie hry je možné svoje skillz otestovať aj v rámci super-special operácií zvaných High Value Targets. Azda nemusím dodávať, čo je v nich vašou hlavnou úlohou.

Náplňov sú jednotlivé operácie krásne variabilné (zabi niekoho, znič niečo, nájdi a ukradni dokumenty, infiltruj a pod.) a aj keď sa niektoré ich prostredia neskôr recyklujú, v tom zápale taktizovania a boja si to ani len nevšimnete. Misie sú taktiež rozdelené na krátke, stredné a dlhé, takže ešte pred ich zahájením viete, koľko času vám ich splnenie asi tak zaberie. Inak, systém sprístupňovania si nových operácií je založený na hviezdičkovom hodnotení levelov už splnených, pričom do výsledného skóre sa okrem úspešnosti a presnosti streľby zarátavajú aj také veci ako rýchlosť splnenia úlohy, počet tichých zabití, množstvo headshotov a pod. Aj napriek tomu, že spočiatku bude 5-hviezdičkové hodnotenie prakticky samozrejmosťou, už od nejakej 12 misie začne nepríjemne prituhovať a v závere hry budete radi, keď vôbec niekde dosiahnete aj hviezdy štyri. Ruka v ruke s hodnotením vašich bojových výsledkov ide aj leveling vojakov, s ktorými nastupujete do jednotlivých akcií. Na výber totižto máte až zo šestice navzájom odlišných classov, od čiste útočných, až po čiste taktické, pričom až vernosťou k určitej skupinke z nich docielite sprístupnenie toho najlepšieho vybavenia, aké je pre nich dostupné. Samozrejme, s rastúcou obtiažnosťou hry bude rovnako narastať aj potreba nastupovať do akcií s čo možno najlepšími zbraňami a gadgetami, takže rozhodne vám odporúčam už v úvode sa rozhodnúť, na aký štýl boja sa zameriate, nakoľko na šiestich stoličkách sa súbežne naozaj sedieť nedá.

Titul okrem uvedeného singlu (ktorého dohratie vám mimochodom zoberie cca 8 hodín života) obsahuje aj kvalitný online co-op, ktorého zahratie je však vecou náhody, nakoľko ani dnes som nebol schopný nájsť nikoho, kto by bol pripravený na online match. Každopádne ale, pokiaľ máte poblíž nejakého kamaráta, rozhodne by ste tento mód nemali vynechať. Inak, po technickej stránke je Unit 13 naozaj bezproblémovým a kvalitne odvedeným remeslom, ktorému až na pár horších textúr či sem-tam haprujúcu AI nemožno naozaj nič vytknúť. Ja osobne ho napríklad po stránke kvality audio-vizuálu radím hneď za Uncharted a Raymana, čo už naozaj svedčí o tom, že pri hraní Unitu 13 nedôjde ani k poškodeniu zraku, ani k poškodeniu sluchu. Ak sa teda radíte k šťastlivým majiteľom nového handheldu z dielne Sony a žáner taktických akcií vám vôbec nie je cudzí, nie je absolútne žiaden dôvod, prečo by ste sa mali poslednému titulu z dielne Zipper Interactive vyhnúť.

Výrobca: Zipper Interactive
Distribútor: Sony Computer Entertainment
Testovaná platforma: PS VITA