Herný vývojár na Slovensku? Dafuq?
Veľmi dobre si pamätám na isté obdobie stredoškolského štúdia, kedy som túžil stať sa herným vývojárom. V hlave som nosil (a stále nosím!) hromadu skvelých nápadov, o hrách som mal prehľad ako žiaden iný kamarát z okolia a keďže som sa navyše aj podomácky priúčal programovaniu, moje vyhliadky na získanie jobu v oblasti game-developmentu boli na tú dobu naozaj svetlými. Vytriezvenie sa však dostavilo v momente, kedy som začal sondovať, aké sú možnosti dosiahnutia adekvátneho vzdelania a zodpovedajúceho zamestnania. Holt, postkomunistická minulosť našej krajiny mi skrátka ukázala svoju krutú tvár a tak zatiaľčo západ v oblasti digitálnej zábavy utešene napredoval, u nás napredovalo akurát tak bezostyšné rozkrádanie štátneho majetku. Dnes, viac ako 20 rokov po revolúcii, je situácia v našej milovanej republike z hľadiska vývoja informačných technológií o čosi lepšia, avšak v porovnaní s krajinami západného bloku sa stala ešte kontrastnejšou, než tomu bolo minule. My jednoducho nemáme ani školstvo, ani inštitúcie ba ani podnikateľské prostredie pripravené pre biznis, priamo súvisiaci s hrami. Myslíte si, že táram piate cez deviate? Čítajte ďalej a pochopíte, že až tak ďaleko od pravdy skutočne nie som.
Zrejme najmenšiu konkurencieschopnosť v oblasti vývoja hier majú naši absolventi vysokých škôl. Síce tu máme hneď niekoľko univerzít so zameraním na informačné technológie (napr. Košická a Bratislavská FEIka, FIIT a pod.), avšak krátkym preskúmaním anotácií jednotlivých študíjnych programov musí byť každému jasné, že tieto odbory produkujú síce vzdelaných, ale totálne nešpecializovaných ľudí. Skrátka, také "devky na všetko". Narozdiel od západného sveta nám totižto chýba užšia profilácia absolventov, ktorá by mladým ľudom umožnila byť profíkmi naozaj v jednej, konkrétnej oblasti. Kľudne vám odporúčam si teraz otvoriť nové okno a v krátkosti si pozrieť študijne odbory niektorých UK univerzít (tu máte jeden príklad - Abertay University). Vidíte všetky tie katedry, ústavy, odbory či fakulty (!), priamo zamerané na game-development? Nuž, v zahraničí je profesia herného vývojára výdatne podporovaná školstvom, takže pokiaľ sa chce človek vydať touto profesnou cestou, nemusí to riešiť -tak ako my- formou tzv. undergroundového samoštúdia. Radšej sa ani nepúšťam do kritiky našich všehovšudy dvoch VS, zameraných na grafický dizajn a výtvarne umenie... To by som tu musel použiť až príliš mnoho cenzúry!
Druhý kameň úrazu - podnikateľské prostredie. Žijeme v krajine, kde poctivý živnostník či podnikateľ -pokiaľ nie je nejakým zahraničným investorom- nemá od štátu absolútne žiadnu podporu. Daňový systém, zameraný na ožobračovanie tých, čo poctivo makajú, totižto nedáva priestor na vytvorenie podmienok, v ktorých by mohla firma zdravo prosperovať. Laicky povedané - štát bije toho koňa, ktorý ťahá. Darmožráči a iné živly krajinu cicajú ako také pijavice, ty, pracujúca trieda, si poctivý a hlúpy a tak veselo plať. Neviem ale čo som mal možnosť vidieť v západných krajinách, tak práve subjekty, prispievajúce do rozpočtu, mali od štátu hneď niekoľko daňových výhod a úľav, aby aspoň takýmto spôsobom boli kompenzované za to, že solidárne prispievajú na blaho všetkých - aj tých lajdavých. U nás je tomu naopak - férovým jednaním a odvádzaním miliardy stupídnych daní sa firma od štátu dočká maximálne tak vyhrážok či exekútorov, pretože akosi zabudla odviesť novú dan XYZ, ktorá vošla do platnosti len pred týždňom a keďže neznalosť zákona neospravedlňuje, musí byť takáto firma disciplinárne potrestaná. No a povedzte mi teraz, či by ste chceli v takomto chorom systéme podnikať... to by ste museli byť naozaj blázni, ak by ste sa dnes do niečoho podobného pustili. Blázni, alebo miliardári, alebo kamaráti niekoho vo "vedení" štátu...
Ruka v ruke s totálne nepriateľským podnikateľským prostredím ide aj celkový stav republiky, v akej žijeme. Korupcia, klientelizmus, kamarádkšefty, nízke mzdy, archaické školstvo, vysoká nezamestnanosť, skepsa a beznádej. Holt, Slovensko je síce krásna krajina, ale pokiaľ sa snažíte všetko robiť čestne, tak sa vám v nej žije totálne na hovno. Ak teda nejaký mladý človek nebodaj aj skončí štúdium blízke game-developmentu, musí chtiac nechtiac hľadať svoje uplatnenie niekde inde. Je to smutné, ale keď raz vlastný štát (a dokonca vlastný ex-minister) vyháňa (!!) schopných ľudí do zahraničia, niečo v onom štáte naozaj nie je v poriadku. Chcel by som byť v tejto veci optimistický, ale ono sa to nedá - v súčasnosti fungujúci štátny aparát tu ešte na dlhé roky neveští nič iné, než biedu a život, ktorý v zahraničí bez diskusií označujú pojmom živorenie.
Možno sa teraz pýtate, či je vôbec nejaká možnosť presadiť sa v oblasti hier bez toho, aby bol človek donútený opustiť túto krajinu. Nuž, aspoň v tejto veci vám môžem dať kladné stanovisko. Tak ako sme svedkami masívneho rozmachu zahraničných indie-štúdií, tak isto môžeme byť svedkami úspechu malého vývojárskeho domu, hrdo sa hlásiaceho k našej krajine. Potenciál dobrého zárobku vidím aj v oblasti mobilných hier, resp. titulov určených pre mobilné zariadenia - vývoj takýchto projektov zväčšia nie je ani z kilometra tak náročný ako vývoj full-blown PC/konzolovej záležitosti (minimálne teda po stránke ľudských zdrojov a financií), takže si ho môže pokojne dovoliť aj zanietená parta hráčov, majúca nie len dostatok dobrých nápadov, ale aj dostatok tvorivých skillz. Ak teda nebodaj uvažujete nad tým, žeby ste sa vrhli do kolotoča zvaného game-developlment, rozhodne hneď neleťte do zahraničia - je veľká šanca, že pokiaľ pozháňate schopných ľudí, môžete sa v tejto sfére presadiť aj bez toho, aby ste museli opúšťať domov. Pre mňa by to zas až taký problém nebol (konieckoncov, ako poctivý, ctihodný občan sa v tejto krajine cítim skôr ako nepriateľ štátu), avšak istotne sa nájde mnoho jedincov, ktorí na SkovaKIU nedajú dopustiť. Moja rada je ale cez to všetko jednoznačná - Fuck Slovakia - keď si vás krajina neváži, nemá zmysel ju podporovať!
Boris "Blade" Kirov
viac článkov autora
Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov
Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.17.09. 11:34 | diskusia (1) |
Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2
Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.16.09. 14:27 | diskusia (0) |
Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok
Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.11.09. 11:55 | diskusia (0) |
Mortal Kombat X má dátum vydania
Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.09.09. 15:40 | diskusia (0) |
Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu
Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.03.09. 11:50 | diskusia (0) |
Pillow City: Revelation07.07.2014
|
Bitshift07.07.2014
|
Atlantis Jewels07.07.2014
|
Iris14.06.2014
|
Wolfenstein: The Final Solution08.06.2014
|
Maldita Castilla30.12.2012
|