24.04.2012 16:00, Boris "Blade" Kirov, Komentárov: 1
Legend of Grimrock

Legend of Grimrock

Dungeon Master, Eye of the Beholder, Black Crypt, Land of Lore... to všetko sú zástupcovia dnes už prakticky mŕtveho žánra "dungeon crawlerov", ktorý najmä koncom 80 a začiatkom 90 rokov minulého storočia slávil nebývalé úspechy. Dôvod bol pritom jednoduchý - na tú dobu skvelé a po mnohých stránkach prelomové technické spracovanie ponúklo hráčom úplne iný RPG zážitok, než ten, na ktorý boli dovtedy zvyknutí, vďaka čomu sa tieto dungeony stali asi tak populárnymi, ako sú dnes 3rd person akcie či FPSky. S príchodom grafických akcelerátorov sa však zrak hráčov uprel na vizuálne bezosporu pestrejšie a dynamickejšie herné žánre, čo zákonite viedlo k postupnému úpadku slávy týchto hier, až sa na nich na prelome tisícročí takmer úplne zabudlo.

Dnes, kedy na éru dungeonov spomínajú len ozajstní herní veteráni, však nezávislá firmička Almost Human prichádza na trh s "indie" projektom, ktorý hodlá pojem "dungeon crawler" opäť nezmazateľne vpísať na mapu herného sveta. Legend of Grimrock, novodobý žánrový kolega v úvode spomínaných legiend, preto zákonite pôsobí ako mimoriadne osviežujúci herný kúsok, ktorý má potenciál nie len potešiť old-timerov, ale dokázať aj mladej generácii, že ku skvelej zábave nepotrebujú ani tony skriptov, ani miliardy polygónov. Postačí len rokmi overený koncept, láska k pôvodnému materiálu a herný zázrak je na svete. Že príliš zveličujem? Nevadí - takéto ojedinelé skvosty si rozhodne takéto zveličovanie zaslúžia!

O tom, že aj s minimalistickým prístupom je možné vyprodukovať nezabudnuteľný produkt, vás titul presvedčí v okamihu, kedy sa do útrob hory Grimrock po prvý krát ponoríte. Odsúdená za bližšie nešpecifikovaný činy, vaša partička je po vyvlečení na samotný vrchol tajomného kopca vhodená do tajomného bludiska s vedomím, že pokiaľ sa dokáže z Grimrocku dostať na slobodu, všetky jej hriechy budú odpustené. Zdanlivo veľkorysá ponuka, ktorú však až do dnešných dní nemal možnosť žiaden odsúdený naplno využiť. Vašou úlohou je teda jediné - predrať sa jednotlivými úrovňami uvedenej hory až úplne nadol, kde čaká nie len brána k slobode, ale aj vyvrcholenie príbehu, ktorý až na pár zvitkov, nápisov či tajomného hlasu počas spánku svoje skutočné karty vyloží na stôl až v samotnom závere hry. Nečakajte teda žiadne cut-scény, skripty či dialógy - gro bezosporu fantastickej atmosféry a úplného hráčovho pohltenia si totižto ukradla HRA samotná.

Nasledujúce riadky možno pre mnohých ostrieľanejších z vás vyznejú ako zbytočné nosenie dreva do lesa, avšak aby si vedeli aj mladší hráči predstaviť, ako herné mechanizmy tohto bezosporu klasického dungeon crawleru fungujú, nebude od veci ich tu aspoň zbežne priblížiť. Samotná kampaň Legendy Grimrocku je tvorená sústavou podlaží, pričom hráčovou úlohou je -ako inak- sa dostať až na to úplne najspodnejšie. Hra využíva tzv. štvorcový systém - tzn. že úrovne sú poskladané zo štvorcových segmentov, po ktorých sa nepohybuje plynulo, ale skokovo. Po obsahovej stránke je každý level výborne vyváženým mixom riešenia logických hádaniek, hľadania tajomstiev a súbojov s rozmanitými kreatúrami, pričom hlavnou motiváciou hráča je túžba prebádať aj tie najskrytejšie útroby onoho dungeonu. Čo sa týka pestrosti spomínaných puzzle, autori sa rozhodne činili a aj s tým málom, čo mali k dispozícii (jamy, padacie mostíky, switche, teleporty) dokázali vytvoriť hádanky, ktorých zdolanie vo vás neraz vyvolá ten dobre známy pocit "yes! dokázal som to!". V súvislosti s logickými rébusmi potom istotne nesmiem zabudnúť ani na špeciálne oceľové dvere, ktorých otvorenie si od vás vyžiada predsa len viac mozgovej aktivity, než na čo ste v dnešnej dobe zvyknutí. Sám osobne som otvoril šesticu vrát, avšak ďalšie 4 mi ostali aj napriek mojej úpenlivej snahe doteraz zatvorenými. Holt, budem sa musieť na ich riešenie pozrieť zrejme z iného uhla pohľadu...

Súbojová zložka, ktorá tvorí dobrú tretinu obsahovej náplne titulu, tu ostáva v základoch verná svojim dávnym predlohám a teda proti hávedi, obývajúcej kobky Grimrocku, budete bojovať v skupinke štyroch postáv - dve vpredu, dve v zadu. Samozrejme, svoju grupu si môžete v úvode samostatne poskladať (na výber máte trojicu povolaní - mág, bojovník, rogue - a štvoricu rás), alebo to necháte na hru samotnú a svoje dobrodružstvo tak započnete s preddefinovanou zostavou dvoch bojovníkov, jedného mága a jednej rogue postavy. Princíp samotných súbojov je potom jednoduchý ako facka - v režime real-time využívate štvorcový systém bludiska k tomu, aby ste protivníka zasiahli bez toho, aby on zasiahol vás. Ako už býva u tohto typu hier tradíciou, útoky na blízko môžu rozdávať len postavy v prednej línii, postavy v tej zadnej budú musieť využiť buď luky, kuše, vrhacie dýky alebo mágiu. Vyvolávanie kúziel je inak v titule prevedené nadmieru originálne, a síce že k úspešnému vyvolaniu kúzla je potrebné vyťukať správnu sekvenciu rún (niečo podobné mal aj tuším Dungeon Master). Kúzla sa teda viete naučiť aj len na základe vlastného experimentovania, avšak autori mysleli aj na pohodlnejších z nás a preto po jednotlivých úrovniach poskrývali zvitky s návodom, čo k tomu ktorému kúzlu "stlačiť". Na rovnakom systéme je potom založený aj mixing liečivých odvarov, mana potionov či rozmanitých protijedov a protilátok, akurát že v tomto prípade budete okrem receptu musieť do "mažiara" hodiť aj zodpovedajúce ingrediencie.

Inventár, ďalší tradičný prvok tohto žánra, sa v porovnaní s dávnymi predchodcami dočkal výborného faceliftingu, takže manažment itemov je v ňom naozaj hračkou a aj vďaka prítomnosti rozličných vakov a krabíc je možné jeho obmedzenú kapacitu veľmi jednoducho rozšíriť. Za zmienku taktiež stoji aj leveling vašich postáv - po dosiahnutí novej úrovne totižto budete nútení rozdeliť štvoricu bodov medzi hneď niekoľko dôležitých kategórií, pričom samozrejme platí, že majstrom sa budete môcť stať maximálne tak v jednej oblasti. Osobne som napríklad v úvode hry spravil fatálnu chybu, keď som kúzelníka profiloval v oblasti ohnivej mágie, čo sa mi neskôr v súboji proti plamenným rytierom sakra vypomstilo a len horko ťažko som dokázal vzdorovať čo i len jednému z nich. Z toho dôvodu vám preto odporúčam sa orientovať či už na ľadovú, alebo vzdušnú mágiu, keďže v neskorších fázach hry vám príde určite viac v hod, než obvyklý fireball.

Z hľadiska technického spracovania nemožno Legende Grimrocku absolútne nič vytknúť - skvelé dizajny protivníkov sa tu miesia so síce strohými (čo by ste ale chceli od opustených kobiek a dungeonov?), i tak ale klaustrofóbiu naháňajúcimi chodbami a aj vďaka skvelému audio doprovodu a výbornému mixu ambientných zvukov budete počas hrania pociťovať naozaj nepríjemný strach z neznáma. Je azda len jedna vec, ktorú by som tomuto skvostu mohol vytknúť - dungeony nie sú skladané "náhodne" a teda aj napriek túžbe nájsť všetky secrety je faktor znovuhrateľnosti na výrazne nižšej úrovni, než tomu bývalo za čias Dungeon Mastera a jemu podobných. Ak ale dokážete tento malý problém prekusnúť, dočkáte sa hrateľnosti, ktorá tu už dávno nebola. A to sa prosím pekne týka aj mladej generácie - dajte si pauzu od všemožných FPSiek a zahrajte si niečo, čo vás istotne poznačí na dlhé mesiace dopredu. Jop... Legend of Grimrock má presne takú moc!


Boris "Blade" Kirov
viac článkov autora

Výrobca: Almost Human
Distribútor: Almost Human
Testovaná platforma: PC
Multiplayer: nie
Lokalizácia: Anglický jazyk
Žáner: RPG
Vychádza na platformy: PC
Oficiálna stránka: http://www.grimrock.net/
Karta hry: Legend of Grimrock
Plusy:

+ návykový gameplay

+ výborne navrhnuté súboje a logické hádanky

+ dizajn úrovní

+ technické spracovanie

Mínusy:

- dungeony sa negenerujú náhodne

Vaše hodnotenie hry

Aktuálne hodnotenie článkov: 9.3 / 10
(Hodnotení: 4)

Diskusia
Safire :) 08. 05. 2012 16:27
Pridať komentár Čítať celú diskusiu
Bleskovky

Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov

Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.
17.09. 11:34 diskusia (1)

Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2

Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.
16.09. 14:27 diskusia (0)

Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok

Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.
11.09. 11:55 diskusia (0)

Mortal Kombat X má dátum vydania

Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.
09.09. 15:40 diskusia (0)

Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu

Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.
03.09. 11:50 diskusia (0)
Anketa
Koľko hodín týždenne ste venovali hrám počas letných prázdnin?
 
GamesWeb.sk Offline - máj 2013
Najnovšie online hry

Pillow City: Revelation

07.07.2014

Bitshift

07.07.2014

Atlantis Jewels

07.07.2014
Najnovšie plné hry

Iris

14.06.2014

Wolfenstein: The Final Solution

08.06.2014

Maldita Castilla

30.12.2012