23.04.2012 23:18, Michal "MickTheMage" Nemec, Komentárov: 0
Retro kobky

Retro kobky

Jánošíkova stará mama vravievala, že staré hry sú to najlepšie čo tento svet stretlo. Akosi ešte stihli vzniknúť v dobách kedy sa cenila kreativita a autori sa museli snažiť do tých pravekých kalkulačiek svoje nápady nejako zhmotniť. Museli k nim pristupovať tvorivo, keďže mali obmedzené zdroje. Kto vie, možno preto sú také dobré, že sa nemuseli spoliehať na kdejaké pozlátko. Alebo nie?

Zoberme si taký Legend of Grimrock – to je jedno zlato nad druhé. Pokojne môžeme povedať, že je svojim spôsobom krásnou hrou. Moderná doba jej pridala na vizuálnej príťažlivosti, ale to čo ju skutočne robí dobrou hrou, to tu už máme kdesi od osemdesiatych rokov. Tvrdé jadro hrateľnosti. Esencia zábavy, ktorá sa v čase nijako nezmenila. Teda, na tomto mieste by istotne nejeden herní historik začal protestovať a mal by na to práve. Dungeony sa za dobu svojej existencie totiž zmenili, transformovali a pretvorili v trochu niečo iné. Stačí sa pozrieť na Hunted: The Demon's Forge, ktorý Brian Fargo prezentoval ako návrat ku koreňom starých „kobkoviek“. Avšak v konečnom dôsledku sa jedná len o čisto akčnú hru, ktorá má s prastarými kobkami len málo spoločného. Alebo veľa. Opäť záleží na uhle pohľadu. Čo by sme zobrali za základ kobky. To však pre tentoraz nie je podstata veci. Podstatné je, že Almost Human zobrali základný vývojový stupeň jedného typu hry a bez pardónu ho previedli do modernej doby. Áno, pridali nám niekoľko moderných vylepšení, ale základ ostal jeden – Dungeon Master. A ehjhľa – recenzenti sú nadšení, množstvo hráčov je nadšených a istá čas publika sa diví, akože to ešte stále funguje. No funguje, pretože to bolo dobré a dobré to aj ostalo. Len svet veľkých AAA hier na tento spôsob akosi pozabudol. Musí to byť moderné, veď máme plne 3D veci – prečo by sa niekto obťažoval presúvaním po skokoch? Kto by to chcel. Veď to nemôže ani fungovať!

Veľké množstvo starých hier má len jeden problém – nie práve najpriateľskejšie užívateľské rozhranie. V dnešnej dobe sme totiž zvyknutí na iné štandardy a prispôsobovať sa podivným ovládacím návykom dôb minulých sa nám už veľmi nechce. Ale ak prehliadneme tento malý (i keď často veľmi podstatný) detail, zistíme, že množstvo starých dobrých hier obstojí bez problémov i v dnešnej dobe. Ak je dobrý systém, teda základ celej hry, neexistuje dôvod prečo by hra nemohla fungovať a baviť aj dnešné generácie hráčov. Nie nadarmo sa toľko nadšencov snaží replikovať X-COM. Aby bol zážitok rovnocenný s referenčnou hrou, musí sa skopírovať celý systém. Inak dostanete úplne odlišný druh hry (i keď sa môže istým spôsobom hlásiť k odkazu legendárnej série). České UFO: Extraterrestrials je toho krásnym príkladom. Táto hra bola atmosfericky a hrateľnostne veľmi blízka tomu, čo vo svojej dobre predstavovalo pôvodné UFO. Na strane druhej, séria UFO: After... na to išla trochu inak a výsledkom bola pocitovo absolútne odlišná hra. Čo samozrejme nevadí. UFO: After... bola skutočne dobrou sériou, ale hrala sa už inak ako X-COM. Stačilo pár zmien.

Legend of Grimrock má k Dungeon Masterovi bližšie ako UFO:ET k UFO:EU. Avšak je celkový systém a základná atmosféra je podchytená lepšie a profesionálnejšie. Nehľadiac na prezentačnú stránku, ktorá exceluje. A tak dokázala zaujať i dnešnú, rozmaznanú mladú generáciu hráčov. Aj keď mám taký nejasný pocit, že si Grimrock aj tak najviac užíva práve tá odrastená generácia. Taktovia od rodín, ktorí pamätajú na zašlú slávu tohto druhu hier. Na tie hodiny, dni a týždne, ktoré dokázali stráviť v temnom podzemí. Lúštiť záhady tajomných kobiek a bojovať o holý život s podivnými príšerami z hlbín autorských fantázií (a vykradnutého Tolkiena ;) ). Nebojí sa nastaviť obtiažnosť tak, ako sme boli zvyknutý za starých čias. Žiadne vedenie za ručičku, žiadna samohra. Pekne, krásne si na všetko prídeš sám. Má to len jednu nevýhodu. V minulosti akosi nebol internet tak masovo rozšírený, takže pokiaľ sa človek zasekol, tak sa zasekol poriadne.

Retro je dobré. Nebojte sa toho. Grimrock je však retro s AAA kvalitami súčasnej produkcie. Avšak na nezávislej scéne máme kopec iného herného retra, ktoré sa však drží 90-tych rokov ako kliešť. Ak by som ostal čisto v hraniciach žánru Grimrocku (a teraz nemyslím dungeon, ale RPG ako také) potom tu máme napríklad výborný český freeware Cardhalia, platených Knights of the Chalice (hra ktorá sa nielen hrá, ale aj zvučí a vyzerá akoby ušla z roku 1993) a do tretice napríklad Avernum: Escape from the Pit. Ani jedna z týchto hier nevyzerá tak dobre ako Legend of Grimrock, ale každá z nich sa hrá výborne. A každá z nich má svoju vlastnú atmosféru a vlastné dôvody prečo je dobrá.

A je ich viac. A iných žánrov a typov. Odbočiek a podskupín. Grimrock je len vrchol ľadovca, ktorý si každý všimne. Skutočné hry nevymreli, len sa zo svetiel reflektorov presunuli do tieňa. Väčšinou tvorené tak ako tie staré-dobré hry minulosti. Pár nadšencami, často doma na kolene, ale s nadšením a vynaliezavosťou prvých tvorcov hier.

Stvorí úspech Legend of Grimrock svojich nasledovníkov? Vyroja sa žánrové klony, tak ako v časoch Dungeon Mastera? Neviem, netuším, ale kiež by, kiež by...


Michal "MickTheMage" Nemec
viac článkov autora

Vaše hodnotenie hry

Aktuálne hodnotenie článkov: 0 / 10
(Hodnotení: 0)

Bleskovky

Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov

Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.
17.09. 11:34 diskusia (1)

Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2

Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.
16.09. 14:27 diskusia (0)

Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok

Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.
11.09. 11:55 diskusia (0)

Mortal Kombat X má dátum vydania

Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.
09.09. 15:40 diskusia (0)

Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu

Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.
03.09. 11:50 diskusia (0)
Anketa
Koľko hodín týždenne ste venovali hrám počas letných prázdnin?
 
GamesWeb.sk Offline - máj 2013
Najnovšie online hry

Pillow City: Revelation

07.07.2014

Bitshift

07.07.2014

Atlantis Jewels

07.07.2014
Najnovšie plné hry

Iris

14.06.2014

Wolfenstein: The Final Solution

08.06.2014

Maldita Castilla

30.12.2012