18.04.2012 18:00, Boris "Blade" Kirov, Komentárov: 0
Resident Evil: Operation Raccoon City

Resident Evil: Operation Raccoon City

Táto jar je holt, k zabehnutým značkám obzvlášť nemilosrdná. Najprv si svoju porciu oprávnenej kritiky vyžral nepodarený sequel série Silent Hill, následne sa obdobného verbálneho bičovania po právom dočkal  tretí Ninja Giaden a dnes, dnes tu pre zmenu máme pána na holenie, na ktorom sa len sťažka hľadá čokoľvek pozitívneho...

Nebudem teda chodiť okolo horúcej kaše a napíšem pravdu taká, aká je - Resident Evil: Operation Raccoon City je zlá hra. Proste, pokiaľ ste od tejto akcie, zasadenej do dobre známeho univerza, očakávali aspoň ako tak kvalitný titul, môžete kľudne prestať čítať a odobrať sa venovať niečomu zmysluplnejšiemu. Je totižto naozaj možným, že by ste si čítaním nasledujúcich riadkov tak sprotivili značku Resident Evil, že by vám hnusnými začali pripadať aj diely, ktoré ste donedávna považovali za klasiky žánra survival horor. Samozrejme, takýmto odporúčaním idem ako autor článku sám proti sebe, avšak v tomto prípade je podľa mňa o dosť dôležitejším vás ochrániť od krutých tráum, ktoré by vám hranie tohto titulu na veky uštedrilo. Že ste pripravení na čokoľvek, aj na veľké sklamanie? Tak teda ok. Čítajte ďalej... avšak majte na pamäti - ja som vás varoval!

V prvom rade teda zabudnite na také niečo, že príbeh. Hra síce nejaké náznaky story má, avšak tých pár pomrknutí na fanúšikov Residentu 2 a 3 rozhodne nestačí k tomu, aby nejaké to cameo či odkaz bolo možné označiť veľkorysým pojmom "príbeh". Ďalšou brutálnou podpásovkou je štruktúra a dĺžka kooperatívnej kampane, teda herného módu, ktorý bol verejnosti najčastejšie prezentovaný. Aj napriek tomu, že sa krízy v mestečku Raccoon zúčastní hneď niekoľko špeciálnych a policajných jednotiek, autori uznali (zrejme v duchu - niekedy menej je viac) za vhodné priblížiť hráčom len jednu z nich. Umbrella Secret Service (U.S.S) je tak jedinou stranou, za ktorú si budete môcť v kampani zahrať, pričom ale s poriadnou dávkou drzosti nám už bolo oznámené DLC (prvý level bude free, ostatné už ale platené), ktoré do hry pridá ďalšiu stranu, konkrétne teda jednotky Spec Ops. Ok - v podstate by som ani tak nenamietal nebyť faktu, že kampaň, dostupná v základnej verzii hry, má všehoj všudy 7 levelov, ktorými v pohode prejdete aj za menej ako 4 hodiny. Co je však horšie, tie 4 hodiny sa baviť naozaj veľmi nebudete.

Pritom prvotný výber charakteru nudu rozhodne nenaznačuje - 6 classov, každý s rozdielnymi aktívnymi a pasívnymi abilitami... to rozhodne neznie ako zlý štart. Problém ale nastáva v momente, kedy si po krátkom experimentovaní uvedomíte, že až na uvedené skilly je možné každú postavu vybaviť zbraňami bez akýchkoľvek "classových" reštrikcií. V praxi to teda znamená, že v základoch je každý charakter rovnaký, akurát že sa medzi sebou odlišujú niekoľkými minoritnými schopnosťami. Studená sprcha v podobe bezpohlavnosti vášho tímu však nie je nič v porovnaní so šokovou terapiou, ktorú vám naservíruje samotný gameplay. Resident Evil: Operation Raccoon City je tímová akcia, ktorá je vo svojich mechanizmoch natoľko chrobačná, až sa čudujem, ako mohla táto hra prejsť beta-testingom. Žeby korupcia štýlom "zatni zuby, drž hubu.. a hru dostane celá tvoja rodina"? Neviem, ale kvalitatívna úroveň (teda skôr, ne-kvalitatívna, alebo pod-úroveň) titulu tomu len a len naznačuje.

Začnem teda pekne po poriadku - AI. Akonáhle sa rozhodnete kampaňou prechádzať v režime sólo, v tom okamihu sa vystavujete riziku infarktu či psychického pomiatnutia sa. Hra totižto neobsahuje žiadnu AI. Tímoví kolegovia behajú v komických cykloch zvaných "kruh", nabiehajú na míny, vrhajú sa do boja s obrovskou presilou, ustavične zavadzajú, neliečia sa, neoživujú, umierajú na každom rohu. Proste, nemajú ani inteligenciu kávomatu. U zombíkov a ostatnej hávede je to ešte pochopiteľné, avšak u ľudských kolegov a protivníkov je absencia akejkoľvek umelej inteligencie naozaj škandalóznou. Ale čo ja môžem vedieť - možno to bol zámer autorov nakaziť ľudské charaktery nejakým novým I-vírusom (I ako idiotizmus), znemožňujúcim im aspoň ako tak sa logicky správať. V súvislosti s nefunkčnou AI potom nesmiem opomenúť ďalšie z rady fatálne zlých dizajnérskych rozhodnutí, a síce obmedzenie množstva munície, ktorú so sebou môžete ťahať. Vzhľadom na to, že všetky zbrane sú svojou účinnosťou hlboko poddimenzované a teda zabitie čohokoľvek silnejšieho než je bežný zombík si vyžiada 2 a viac plných zásobníkov nepretržitej paľby, je limitovanie počtu  "magazínov"  natoľko kontraproduktívnym, že aj tie drobné náznaky zábavy sú nemilosrdne zadupané do zeme.

Vrcholnými okamihmi, kedy stupidita tohto rozhodnutia naplno ukazuje svoju zrúdnosť, sú samozrejme boss-fighty - nakoľko vám AI kolegovia nijako nepomáhajú (a po pravde, väčšinu súboja sú mŕtvi), je nutné do bossa nahustiť kľudne aj viac ako 10 zásobníkov. Nakoľko ste ale čo do ich počtu obmedzení, po vystrieľaní svojho limitu budete musieť chtiac nechtiac nabehnúť do arény a muníciu hľadať ako takí debili, pretože autorom prišlo zábavným vás nasadiť proti najťažším bossom len s pár nábojmi vo vreckách. Skrátka, nechcem už používať ďalšie hanlivé slová a preto označím logické uvažovanie pánov developerov za prinajmenším "zaujímavé". Jo a btw, len taký detail - Nemesisa ako aj dvojicu Tyrantov (zrejme najfrustrujúcejší súboj hry) je možné zabiť len streľbou do hlavy - tak ma napadá, kde tých 10 zásobníkov akože v tých ich kepeniach zmizne. Veď predsa, stovky guliek by urobili rešeto z akejkoľvek biologickej kečky... ale ok, tvorcovia túto otázku neriešili, nemienim sa ňou zaoberať ani ja.

Z predchádzajúcich riadkov teda jasne vyplýva, že kooperatívnu kampaň sa neoplatí hrať v móde pre jedného. Horším zistením však je, že to nie je zábava ani v spoločnosti kamarátov. Síce sa čiastočne zbavíte problémov súvisiacich s AI, avšak väčšina nedostatkov i tak ostane bezo zmeny. Okrem mizerného pocitu zo streľby a úž spomínaného slabučkého účinku zbraní sa totižto výrazne negatívne prejaví aj podivný cover systém (nie podivný, ale náhodný) či zúfalo neatraktívny dizajn levelov, ktorých obsah nemá absolútne žiaden WOW element, na ktorý by ste spomínali tak, ako napríklad na prvé stretnutie s Ganados či akúkoľvek potýčku s Weskerom. Len pre porovnanie - obdobne žánrovo ladená tímovka Left 4 Dead 2 má 7 vlastných kampaní (plus free porty kapitol z prvého dielu) čítajúcich viac ako 40ku misií, ktorých obsah sa za každým mení. No a teraz mi povedzte, prečo by som mal mrhať čas hraním niečoho tak nezáživného a dookola sa opakujúceho, akým je coop kampaň Resident Evilu: Operation Raccoon City. Ja jednoducho nenachádzam ani jeden kladný argument k tomu, aby som vôbec mohol takúto podpriemernosť niekomu odporučiť.

Ako už býva u tejto série posledných pár rokov zvykom, titul okrem kooperatívneho multiplayeru obsahuje aj ten kompetitívny, avšak ani z tohto hľadiska sa nejedná o bohvieakú slávu. Až na Survivor je totižto ponúkaná paleta módov len tradičnými variantami už existujúcich vecí ako Team Deathmatch či CTF, takže pokiaľ ste čakali niečo nápaditejšie či originálnejšie, radšej túto myšlienku ihneď pustite z hlavy. Spomínaná výnimka v podobe Survivoru je síce v základoch obyčajným deathmatchom, avšak prináša do konceptu aspoň novinku v podobe zombíkov a BOW, ktorí sa vám počas prestreliek budú sústavne pliesť popod nohy. Tak či onak, vzhľadom na to, že koncepčne bol Operation Raccoon City prednostne navrhnutý ako multiplayerová záležitosť, má túto zložku tak priemernú a ničím nevynikajúcu, až mi je naozaj otáznym, čo vlastne autori na tejto hre tak dlho vyvíjali. Lebo súdiac podľa výsledku len do všetkého "zabŕdli" ale nič nedotiahli do konca.

Ak ste nebodaj dočítali až sem, istotne ste si už stihli o "kvalitách" tejto hry pomyslieť svoje. Nemá preto význam pokračovať v ďalšej argumentácii - Resident Evil: Operation Raccoon City je proste zlou hrou, a to či už z pohľadu príbehu, náplne či herných mechanizmov. Tvorcovia skrátka zobrali dobre známe univerzum, násilne doň penetrovali žáner "tímová akcia", trošku sa v ňom povŕtali a následne to vydali s domnením, že na tom trhnú nejaké slušné zisky. Tie sa samozrejme v istej miere pohrnú, avšak či renomé tejto značky Capcomu za tých pár drobákov stálo, to sa v plnej miere ukáže až s vydaním plnohodnotného Resiho 6. Vôbec by som sa však nečudoval, keby o uvedené pokračovanie nik nejavil záujem - po skúsenostiach s týmto paškvilom by si také fiasko onen distribučný dom jednoznačne zaslúžil!


Boris "Blade" Kirov
viac článkov autora

Výrobca: Slant Six
Distribútor: Capcom
Testovaná platforma: PS3
Multiplayer: áno
Lokalizácia: Anglický jazyk
Žáner: Akčné
Vychádza na platformy: PS3, Xbox 360
Oficiálna stránka: http://www.residentevil.com/reorc/agegate.php
Karta hry: Resident Evil: Operation Raccoon City
Plusy:

+ grafické prevedenie niektorých levelov

+ Nemesis

+ solídne využité cameo Leona S. Kennedyho

Mínusy:

- zúfalo krátka kampaň

- neexistujúca AI

- slabá účinnosť kvérov

- dementné obmedzovanie munície

- nedoriešený cover systém

- nezáživná a tuctová náplň levelov

- ničím nevynikajúci MP

Vaše hodnotenie hry

Aktuálne hodnotenie článkov: 2.7 / 10
(Hodnotení: 3)

Kalendár herných vydaní

Stronghold Crusader 2

23.09.2014
PC

FIFA 15

25.09.2014
Xbox One, PS4, PC, PS3, Xbox 360

Sherlock Holmes: Crimes & Punishments

30.09.2014
Xbox One, PS4, PC, PS3, Xbox 360

Forza Horizon 2

30.09.2014
Xbox One, Xbox 360
Bleskovky

Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov

Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.
17.09. 11:34 diskusia (0)

Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2

Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.
16.09. 14:27 diskusia (0)

Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok

Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.
11.09. 11:55 diskusia (0)

Mortal Kombat X má dátum vydania

Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.
09.09. 15:40 diskusia (0)

Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu

Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.
03.09. 11:50 diskusia (0)
Anketa
Koľko hodín týždenne ste venovali hrám počas letných prázdnin?
 
GamesWeb.sk Offline - máj 2013
Najnovšie online hry

Pillow City: Revelation

07.07.2014

Bitshift

07.07.2014

Atlantis Jewels

07.07.2014
Najnovšie plné hry

Iris

14.06.2014

Wolfenstein: The Final Solution

08.06.2014

Maldita Castilla

30.12.2012