12.04.2012 17:00, Boris "Blade" Kirov, Komentárov: 0
Soul Calibur 5

Soul Calibur 5

Niektorí možno budú namietať, avšak faktom je, že bitkárska séria Soul Calibur v posledných rokoch nepríjemne stagnuje. Akoby autorom po čase došli nápady, ktoré by ju posúvali vpred - síce nám s každým novým dielom prinášajú nejaké tie zmeny, avšak vo väčšine prípadov sú natoľko nevýraznými, že to na výrazne oživenie gameplayu naozaj nestačí. A pritom dostať rokmi overenú značku po rokoch opäť na výslnie nie je až taký problém - stačí sa pozrieť na minuloročný Mortal Kombat a hneď vám musí byť jasné, o čom že to točím.

Je preto neprekvapivým, že podobnú obrodu som očakával aj v prípade najnovšieho dielu spomínaného Soul Calibru, ktorý okrem hosťujúcej stár z Asassin´s Creed, Ezia Auditoreho, sľuboval nie len prepracovaný singleplayer, ale aj hutne vylepšené mechanizmy súbojov. Či sa však autorom aj napriek snahe podarilo nadviazať na úspech spomínaného Kombatu, to sa už dozviete na nasledujúcich riadkoch.

Zrejme prvý herný mód, kam väčšina z vás po vložení hry do mechaniky zavíta, bude Story mode. Jeho príbeh sa odohráva 17 rokov po udalostiach z minulého dielu a preto istotne neprekvapí, že hlavnými hrdinami prezentovanej story sú predovšetkým potomkovia postáv zo Soul Calibru IV, resp. ich napodobitelia. Po obsahovej stránke vás čaká 20 kapitol, ktoré sú navzájom prepojené prevažne statickými story-boardami, iba sem tam nahradenými nejakou tou fešnou animáciou. Čiže, vzhľadom na žáner je to viac menej štandard, ktorý samozrejme na Story mód Mortal Kombatu nemá ani omylom - a to nie len z hľadiska jeho dĺžky (SC5 story prejdete za 2-3 hodky, MK vám vydrží rovných 6) ale aj celkovej komplexity. Ostatné varianty určené sólovkárom, menovite teda arcade mode a quick battles, sú tu potom už len tak povediac do počtu, keďže ani jeden z nich nedokáže upútať na viac, než len pár krátkych okamihov.

Áno, platí to aj o spomínanom arcade, ktorý narozdiel od svojo bračeka z Mortal Kombatu neobsahuje u bojovníkov absolútne žiadne príbehové omáčky, takže v podstate ide len o random poskladané súboje, oštemplované uvedeným názvom. Perlička v podobe hard-core modu Legendary Souls, v rámci ktorého si to rozdáte so sedmičkou super-ťažkých prevažne bossov, tu potom síce pôsobí ako vcelku solídna výzva, avšak pochybujem, že by sama o sebe bola dôvodom na to si hru vôbec kupovať. Singeplayer nového Soul Calibru teda viac menej neprekvapil ani v dobrom, ani v zlom, čo síce mnohým hráčom postačí k radosti, avšak mne po skúsenostiach s nepomerne bohatším Mortal Kombatom to už rozhodne nestačí a od bojovky dnes už požadujem predsa len viac.

Našťastie, drvivá väčšina fanúšikov tohto žánra si bojovky nekupuje pre ich single zložku, ale predovšetkým pre ich multiplayer. A ten je v prípade Soul Calibru 5 viac než výživným sústom, vo veľkej miere podporeným citlivými, ale bezosporu dobre navrhnutými novinkami v samotných herných mechanizmoch. Odhliadnuc od tradičných ranked a non-ranked matchov či nového a bezosporu skvelého lobby "Global Colosseo" je to totižto gameplay, ktorý ma nútil aj napriek prevažujúcim porážkam sa k titulu sústavne vracať. Dôvodov je hneď niekoľko, pričom ale tým zrejme najradikálnejším je novinka v podobe lišty zvanej Critical Gauge.

Prostredníctvom tejto fičúry totižto budete prevádzať ako kombo údery zvané Brave Edge a Critical Edge (druhý menovaný je samozrejme tým mocnejším), tak aj blokovanie a s ním spojené protiútoky, tentokrát si už ale nevyžadujúce žiadne dodatočné inputy, závisle od smeru, z ktorého útok smeruje - inými slovami, v prípade Soul Calibru 5 je jedno, či na vás protivník útočí z hora alebo z dola - pri správnom použití nového systému ho zblokujete a následne counterujete bez ohľadu na uvedený faktor. Samozrejme, z pohľadu hard-core hráčov je takéto zjednodušenie "krokom späť", avšak presne pre takýchto profesionálov je určená novinka zvaná Just Guard, umožňujúca blokovanie a odvracanie dokonca bežne nezblokovateľných útokov! Ak mám byť teda úprimný, uvedené zásahy do herných mechanizmov rozhodne považujem za prínos a aj keď hru nijak drastickejšie nemenia, sú jednoznačne vítaným spestrením a oživením.

Character Creation mode, teda obsiahly editor postáv, prvý krát predstavený v minulom dieli, sa objavuje aj v pokračovaní, takže pokiaľ vám dostupná plejáda charakterov nevyhovuje, kľudne si môžete od píky navrhnúť nového. Samozrejmosťou pre sériu je potom dnes už prakticky štandardne skvelé technické spracovanie, ktoré dá vyniknúť naozaj každučičkému detailu či už bojovníkov, alebo jednotlivých arén.

Ak ste teda fanúšikmi tohto žánra a obzvlášť série Soul Calibur, aj napriek nie až tak markantným zmenám budete z piateho dielu istotne nadšení. Ak ste však nebodaj mali možnosť ochutnať krásy minuloročného Mortal Kombatu, obávam sa, že prvých pár hodín v spoločnosti tejto bojovky vás nechá v istých rozpakoch. Nenechajte sa však týmto počiatočným rozčarovaním zmiasť - v základoch je totižtoo Soul Calibur 5 natoľko chytľavou a zábavnou žánrovkou, že si vás po čase istotne získa.

Výrobca: Project Soul
Distribútor: Namco
Žáner: Bojové