Konce majú byť koncami (najlepšie bez petície)
Nie je to tak dávno, čo som pár písmen venoval koncom. Očakávaným i neočakávaným, radosti a zlosti, keď sa niečo neskončí ako človek vnútorne čakal. A ešte trochu dávnejšie sa objavilo aj čosi o podivnom zvyku fanúšikov hier písať petície. Za vydanie hry na PC alebo za lepšie konce. Čo s takým zvykom? Mali by ho vlastne autori hier brať vážne?
Vôbec. Najlepšie, čo by mohol autor zlého konca urobiť je, ignorovať takúto petíciu. A ešte lepšie, radšej sa vôbec ku kritike zakončenia nevyjadrovať. Túto možnosť by istotne zvolil sebavedomý autor, ktorý vie aký príbeh rozpráva a kam má celé putovanie smerovať. Nepotrebuje, aby svoj koniec obhajoval. Lenže, aby sme konečne začali byť konkrétny, to je presne vec, ktorú Bioware nerobí. Samozrejme, je reč o nešťastnom konci Mass Effectu 3. Nešťastnom..., rovno môžem napísať nepodarenom, nedotiahnutom, ale veď všetko dôležité na túto adresu má recenzia na hru. Skrátka zdvihla sa veľká nevôľa a nespokojnosť s vyvrcholením trojdielnej ságy. A Bioware začalo hasiť čosi, čo by sebavedomý autor hasiť nezačal. Dokonca sa objavili správy, že sa pokúsia koniec akosi napraviť, respektíve doplniť tak, aby bol uspokojujúcejší než to, čo ste mohli prežiť na konci hry teraz. Neskoro. Oheň horí a logické by bolo nehasiť. Hovorí sa tomu autorská integrita.
Vedomie, že to čo robím, robím správne. Vedomie, že môj príbeh je celistvou víziou, ktorá má hlavu a pätu, jej ukončenie nepotrebuje ďalšie vysvetlenie. Všetko bolo povedané, činy vykonané, príbeh skončil. Presne tak, ako som ja, autor, zamýšľal. Niekomu sa koniec páčiť nemusí, môže protestovať, lenže ja som si istý, že všetko je tak ako má byť. Bioware sa svojimi vyhláseniami priznáva k tomu, že všetko správne nie je. Niekde sa niečo pokazilo. Koniec bol uponáhľaný, nepremyslený akoby patril do úplne inej hry. Odrazu sa v ňom vynárajú tematické prvky, ktoré predtým nikto nevidel. Objavujú sa bytosti, o ktorých nikto nepočul. S jediným cieľom – ukončiť (aspoň nejako) celý trojdielny príbeh. Dáva to zmysel? Je to podivné – minimálne pre tých, ktorí sú ochotní sa nad prežitým príbehom zamyslieť. Kritizujú. Právom. Lenže autor, ten by mal mlčať, ak všetko povedané spĺňa jeho autorskú víziu. Autor nemlčí. Ozýva sa a sľubuje zmenu. Vylepšenie či doladenie toho čo už vytvoril. Odhaľuje tak jedinú vec – svoju vlastnú neschopnosť.
V minulosti sme chválili a velebili Bioware, ako majstrovsky (i keď na mnohých miestach stále videoherne nedokonalo) dokážu splietať svoje príbehy. Ako dokážu hráča vtiahnuť do svojho sveta. Občas i prekvapiť. Pamätné príbehové prekvapenie z prvého Knights of the Old Republic už veru neprekonajú. Nedá sa to. Avšak ich majstrovstvo sa niekam stráca. Navonok tvrdia, ako sa snažia robiť dospelé príbehy, pre dospelé publikum. Upínajú sa k rozhodnutiam, ktoré zmenia tvár herného vesmíru, aby nakoniec ostali len prázdne slová. Samotný koniec, ktorý má všetky črty uponáhlanosti, potvrdzuje nemohúcnosť autora, ktorý si nevedel rady s načatým príbehom. Odrazu padajú všetky marketingové vyhlásenia o premyslenej trilógii. Rúcajú sa ako domček z kariet. Domček, ktorého ruiny mali ostať ležať na stole. Čo však spraví neschopný autor? Začne karty zbierať a sľúbi, že svoje chyby napraví. Doplní kartu tu a tam, aby zaplnil to miesto, ktoré mu zhodilo celú jeho prácu. Bezradne stojí pred kritikmi, vidí ako sa jeden za druhým búria, vŕtajú a nenechajú jeho dielo na pokoji. Začína vidieť, že jeho narýchlo spichnutý koniec nedrží. Odhalili ho a on vie, že to nie je v poriadku. Nikdy to nebolo. Musí to napraviť – nejako.
Pokiaľ ide o mňa, nepotrebujem žiadnu nápravu. Je skrátka príliš neskoro na čokoľvek. Patrím medzi nespokojných hráčov, ale písať petície kvôli náprave považujem za nezmyselné. Ako som napísal – autor by si mal stáť za svojou vlastnou víziou. Len autor vie, čo chcel príbehom povedať a ako ho zavŕšiť. Ja, ako prijímateľ tohto príbehu, mám však právo pochybovať o jeho rozprávačskom talente. Niekedy je celý príbeh zlý a autora vysmejete okamžite. Niekedy mu príbeh prerastie cez hlavu tak, že si s ním nakoniec nevie rady. A myslím si, že to sa práve stalo tretiemu Mass Effectu. Skúsený rozprávač by si s príbehom ľahko poradil, ale toho neskúseného práve takýto príbeh dokáže odhaliť. Ako v prípade Bioware a Mass Effectu.
Žiadna petícia na svete nemôže zmeniť tento fakt. Nech sa budete snažiť ako chcete, maximálne tak odhalí onú, spomínanú autorskú neschopnosť. Neistotu v dokončenom diele. Kritika je na mieste. Akýkoľvek krok k priznaniu pochybenia nás len utvrdzuje v tom, že Bioware ako autor v prípade Mass Effect 3 zlyhali.
Michal "MickTheMage" Nemec
viac článkov autora
Blade | Hmm | 26. 03. 2012 01:10 |
Grippa | Dodatok | 26. 03. 2012 20:09 |
MickTheMage | Re: Dodatok | 27. 03. 2012 14:53 |
kamikadze1 | Dodatok | 27. 03. 2012 19:37 |
Blade | Re: Dodatok | 27. 03. 2012 22:28 |
Grippa | Re: Re: Dodatok | 30. 03. 2012 14:29 |
_Polaris_ | Re: Re: Re: Dodatok | 30. 03. 2012 16:29 |
Grippa | Re: Re: Re: Re: Dodatok | 30. 03. 2012 23:49 |
Rado | popoluska | 02. 04. 2012 08:58 |
Blade | Re: popoluska | 02. 04. 2012 09:44 |
kamikadze1 | koniec | 03. 04. 2012 10:17 |
Grippa | Re: popoluska | 07. 04. 2012 15:40 |
Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov
Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.17.09. 11:34 | diskusia (1) |
Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2
Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.16.09. 14:27 | diskusia (0) |
Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok
Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.11.09. 11:55 | diskusia (0) |
Mortal Kombat X má dátum vydania
Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.09.09. 15:40 | diskusia (0) |
Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu
Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.03.09. 11:50 | diskusia (0) |
Pillow City: Revelation07.07.2014
|
Bitshift07.07.2014
|
Atlantis Jewels07.07.2014
|
Iris14.06.2014
|
Wolfenstein: The Final Solution08.06.2014
|
Maldita Castilla30.12.2012
|