13.03.2012 17:00, Boris "Blade" Kirov, Komentárov: 0
Escape Plan

Escape Plan

Escape Plan je jednou z tých hier, ktoré krásne dokazujú, ako je možné vďaka pár geniálnym ideám spraviť aj relatívne "nezáživný" žáner logických hier nesmierne návykovým a zábavným. Pritom jediné, čo jej k tomu postačilo, bolo pár inovatívnych ovládacích prvkov nového handheldu PS Vity.

Žiadne prehnané vizuálne efekty, žiadne zložité herné mechanizmy... iba miera interakcie, povýšená na úplne novú úroveň. Samozrejme, mimoriadne kladnému prijatiu tejto puzzle novinky vo veľkej miere dopomohlo aj jej unikátne audio-vizuálne spracovanie, avšak je to práve hrateľnosť, vďaka ktorej sa budete k Escape Planu vracať aj po tom, ako ho za nejaké tie 3-4 hodinky dokončíte. Uznávam, že to nie je bohvie ako veľa, avšak vzhľadom na cenu a podstatu titulu sú akékoľvek reptania na margo jeho dĺžky naozaj zbytočnými. Takže... v čom tkvie kúzlo tejto PS Vita exkluzivity?

Prvé, čo vás istotne naladí na tie správne vlny, je už spomínaný vizuál - ako dizajn lokácií, tak aj grafické stvárnenie dvojice hlavných predstaviteľov (vychudnutý Lil a obézny Laarg), má totižto veľmi blízko k tvorbe Tima Burtona, čo dokazuje aj farebné ladenie titulu, striktne obmedzené na odtiene čiernej, šedej a bielej. Navyše, netradičnú grafickú štylizáciu veľmi dobre dopĺňa aj bravúrne zvolený hudobný doprovod, ktorý decentným mixovaním klasickej hudby dáva vzniknúť vskutku neopakovateľnej atmosfére. Na technickom spracovaní je skrátka vidieť, že tvorcovia mu venovali hromadu lásky a citu, vďaka čomu je Escape Plan bezosporu jednou z najkrajších hier, aké sa v rámci launch portfólia objavili.

A nie len jednou z najkrajších, ale aj jednou z najzábavnejších! 78 levelov (alebo teda miestností), cez ktoré sa budete s dvojicou podivínov snažiť zákernému vedátorovi Bakukimu uniknúť, totižto v sebe skrýva toľko originálnych logických hádaniek, že nejaký ten občasný recyklát s radosťou prehliadnete. Odstraňovanie prekážok, zatváranie poklopov, spúšťanie rozličných mechanizmov, vyhýbanie sa smrteľným nástrahám... to všetko vám autori najprv pekne postupne predstavia, čím vás nie lenže zasvätia do tajov bravúrne navrhnutého, prevažne dotykového ovládania, ale navyše vás pripravia aj na nepomerne zložitejšie kombinácie, ktoré vás čakajú v neskorších leveloch. Je jasné, že drvivá väčšina miestností - bez ohľadu na charakter, ktorý ovládate - je riešiteľná len metódou pokus-omyl, avšak vďaka rýchlym loadingom a prakticky okamžitému reštartu levelu je možné na druhý či tretí pokus v pohode dosiahnuť 3-hviezdičkové, teda maximálne skóre.

U hodnotenia vašich úspechov sa ale na moment zastavím. To je v princípe dané počtom dotykov, ktorými ste ten ktorý level prešli, tzn. čím viac do displeja (alebo na zadný panel) ťukáte, tým horšie je vaše výsledné skóre. Systém má však jeden závažný problém - totižto, nikdy nebudete presne vedieť, čo všetko sa vlastne do onoho počtu zarátava. Ak máte napríklad na displeji rozkrútiť vrtuľu, tak vôbec nemáte šajn, na akom princípe sa pohyb, ktorým tu vrtuľu roztočíte, premieta do hodnotenia. V rovnakom duchu vás neraz vytočí aj občasný problém s registráciou vašich dotykov - niekedy sa mi napríklad podarilo postavy pohnúť dopredu až na tretí pokus, čo sa mi samozrejme neblaho odzrkadlilo aj na finálnom skóre. V podstate, práve v oblasti haprujúcej registrácie vašich podnetov spočíva najväčšie mínusko hry, keďže neskoršia zložitosť miestností vás donúti vykonať hneď niekoľko rýchlych akcií, pričom ak zlyhá čo i len jedna z nich (a verte mi, že sa vám tak neraz stane), váš zverenec je tuhý a nasleduje reštart. Osobne mi taktiež vadila aj prehnaná náročnosť niektorých aktivít ako je napríklad popohnanie jedného z panákov, vyžadujúce si od vás tak šialené uchopenie PS Vity, že sa ani nebudem čudovať, keď vám pri prvom pokuse handheld vypadne z rúk.

Aj cez všetky uvedené námietky však Escape Plan nemožno nedoporučiť. Skvelá a krajne návyková hrateľnosť vás donúti hru zhltnúť tak povediac na "jedno sústo", pričom ale opätovným hraním sa ešte väčšmi uistíte v názore, že akýkoľvek logický problém má vždy viac, než len jedno riešenie. Ta očividná hravosť a túžba priniesť niečo netradičné a originálne sa tentokrát tvorcom dokonale vyplatila a vy tak máte pred sebou titul, ktorý vás nie lenže krásne zabaví, ale navyše vám aj jasne dokáže, aký fantastický potenciál handheld v podobe PS Vity do budúcnosti má.

Distribútor: Sony Computer Entertainment
Testovaná platforma: PS VITA
Žáner: Logické