03.03.2012 15:00, Lukáš "Dolno" Dolniak, Komentárov: 0
Alan Wake PC

Alan Wake PC

Exkluzivita je v prípade videohier dvojsečná zbraň. Ak sa rozhodnete vydať vaše dielo len na jedinú platformu, dobrovoľne sa oberáte o zisk od vlastníkov iných herných zariadení. Na druhej strane, pokiaľ ste výrobcom jednej z konzol a hra je dlho očakávaný a vyhypovaný projekt, môže to posilniť predaje vašej konzoly, čo je risk, ktorý sa oplatí podstúpiť. To si pravdepodobne povedal aj Microsoft, keď vydanie Alana Waka povolil len ako Xbox 360 exkluzívny titul (s klasickým obkecom o tom, ako sa hra na malé monitory nehodí). Nuž, tento plán sa nakoniec nevydaril podľa predstáv a Alan Wake sa celkom neprávom stal predajným prepadákom.

Po roku a pol sa vydaním PC verzie hry snaží vývojárske štúdio Remedy zlepšiť nelichotivú bilanciu predajov. A svete div sa, ono to vychádza. Už v prvý deň od uvedenia na Steam tento port dokázal vrátiť tvorcom výdavky, čo doňho vložili. A predaje stále rastú. PC hráči rozhodne nechcú patriť k ohrozenému druhu a za privedenie Alana na túto platformu sa patrične odvďačili. Poďme sa teda pozrieť, či Alan Wake nie je len klasická narýchlo urobená konverzia a či môže niečo ponúknuť aj ľuďom, čo jeho dobrodružstvo už majú za sebou na spomínanom Xboxe.

Alan Wake, vaše alter ego v tejto hre, je známy americký spisovateľ hororových príbehov, ktorý sa momentálne nachádza v tvorivej kríze. Už dlhší čas ho trápia nočné mory a nie je schopný napísať ani čiarku zo svojej pripravovanej knihy. Spolu s manželkou Alice sa teda vydáva na odpočinok do naoko nádherného mestečka na severe USA, Bright Falls. Ich cestu však hneď sprevádza nepríjemný sen, kde ho prenasleduje temnotou posadnutý stopár. Po zobudení na trajekte sa situácia mierne upokojuje. Bright Falls by skutočne mohol byť malý raj na Zemi, keby sa tu teda nediali veľmi podivné udalosti. Pri preberaní kľúčov od podivnej stareny v čiernom, ktorá trvá na tom, že sa chce stretnúť s vašou ženou, vytušíte, že v meste nejde všetko podľa kostolného poriadku. Po príchode na chatu na jazere Cauldron Lake, vás Alice zoznámi so zámerom, prečo sa s vami vydala práve sem. Miestny psychológ, doktor Hartman, totiž lieči umelcov v kríze a Alan by mal podstúpiť práve jeho terapiu. S tým náš hrdina absolútne nesúhlasí, s manželkou sa poháda a ide sa vyvetrať von. A už stačí len pár výkrikov o pomoc a Alice je čímsi ťahaná do hlbín jazera. Alan sa hádže do vody za ňou... Nasleduje prebudenie do tej najväčšej nočnej mory, akú spisovateľ doteraz zažil, nielenže Alice zmizla a on netuší, čo robil celý týždeň, kedy bol tiež nezvestný, ale je tu aj všadeprítomná temnota, ktorá pomaly preberá kontrolu nad miestnymi a tí mu idú nemilosrdne po krku. Únoscovia mu volajú na mobil a dožadujú sa rukopisu, o ktorom nevie, že by ho písal, namiesto výkupného. Do toho sa ešte pripletie aj FBI, ktorá hrdinovi absolútne nedôveruje. Keby nebolo Alanovho manažéra Barryho, bol by v tom úplne sám.

Zápletka, akokoľvek zmätene vyznieva, je veľmi podarená a drží pozornosť hráča od začiatku až do finále. Rozpletanie zamotaného klbka príbehu, inšpirovaného klasikmi hororu a psychothrilleru (najmä dielami Stephena Kinga a kultovým seriálom Davida Lyncha, Twin Peaks), nie je jednoduché a ak nerozumiete dobre po anglicky, pochopenie by vám mohlo robiť problémy (na druhej strane, problémy to zaiste bude robiť aj anglofónnej časti obyvateľstva), tento neduh však čoskoro pravdepodobne vyriešia pripravované české titulky. Rozprávanie je rozdelené do ôsmich epizód (šesť pôvodnej hry a dve, ktoré sa na Xboxe objavili v podobe platených DLC), podobne ako v televíznych seriáloch sa na začiatku každej z nich premietne krátke video „videli ste v minulej časti“.

V oblasti príbehu toho veľa nového hráči Xboxovej verzie neobjavia, čo ale taká hrateľnosť? Aj tu je všetko po starom. Hra by sa dala rozdeliť na dve rôzne časti: deň a noc, ktoré sa medzi sebou logicky striedajú. Denné pasáže sú mierumilovnejšie, vypĺňajú ich rozhovory s miestnymi, žiadna temnota tu nemá miesto. Táto časť však zaberá oveľa menej hernej doby a slúži skôr, ako vydýchnutie medzi nocami. Počas nich sa stretnete so všetkými prízrakmi a budete musieť bojovať o holý život. Potulovanie sa v lesoch v hustej hmle a tme bude hlavne zo začiatku spôsobovať husiu kožu aj tým najodváženejším hráčom. Nepriatelia totiž nie sú klasický panáci, ktorých kosíte samopalom, ako na bežiacom páse. Vašou najsilnejšou zbraňou bude svetlo, či už v podobe baterky, svetlice, signálnej pištole, alebo oslepujúcich granátov. Protivníci sú totiž voči bežným zbraniam úplne nepriestrelní, kým z nich „nevysvietite“ všetku temnotu, ktorá ich chráni. Až potom ich môžete doraziť konvenčnými kúskami. Tento systém je zo začiatku veľmi originálny a dáva hre nádych odlišnosti od klasických akčných titulov, no po čase aj on zovšednie. Jednak preto, že nepriateľov je len pár druhov a aj tí sa líšia v podstate len silou a výdržou a tiež preto, že  súbojov je v hre pomerne veľa. Nezúfajte ale, autori zapracovali v každej epizóde viac oživujúcich momentov, vďaka čomu opäť naštartujú nadšenie, ktoré pomaly upadalo počas stereotypných súbojov. Okrem ľudských nepriateľov temnota môže posadnúť aj neživé predmety, ako sudy, chladničky, pneumatiky, železničné vagóny, či bagre. Tie však zlikvidujete jedine pomocou svetla.

Alan Wake mal byť počas svojho dlhoročného vývoja všeličím, uvažovalo sa aj o otvorenej mestskej akcii. Vzdušné zámky autorov sa pravdepodobne rozplynuli vtedy, keď prišli na to, že ich hra bude práve Xboxovou exkluzivitou, pôvodný koncept totiž rátal s plným využitím štvorjadrových procesorov, ktorým bohužiaľ Xbox nedisponuje. Hra sa teda vybrala klasickou lineárnou cestou, pre rozprávanie príbehu je to ale asi najlepšia voľba. Síce z dopredu pripraveného chodníka môžete na čas zísť a preskúmavať okolie za účelom nájsť náboje, či baterky, cesta do cieľa je však vždy len jedna. Nie je to zďaleka tak zväzujúce, ako by sa zdalo a stavíme sa, že počas celej hry vám len málokedy príde na um riešiť problém iným spôsobom.

Veľkou neznámou v prípade pripravovaných konverzií z konzol na PC býva ovládanie. Tu sa Remedy skutočne vyznamenalo. Na výsledku je vidno, že autori sa príliš neponáhľali a počítačový Alan sa hrá rovnako skvelo, ako jeho Xboxový starší brat. O mierenie baterkou a streľbu sa klasicky stará myš s pravým a ľavým tlačidlom (zabudnite však na zameriavací kríž, iniciatívu tu má mierny autoaim). Pohyb má na starosti klasická kombinácia WASD a Shift pre šprint a uhýbanie sa úderom, žiadne nelogickosti nečakajte. Ovládanie je dostatočne citlivé a dá sa naň zvyknúť za pár minút, spadá tak do štandardu dnešných akčných hier.

Zmena, aj keď len mierna, sa koná v prípade vizuálneho spracovania. Alan Wake bol už na Xboxe cenený za veľmi peknú grafiku a PC verzia túto stránku vďaka mocnejšiemu hardvéru ešte vylepšuje. Prekrásne lesy amerického severu si tento raz užijete vo vysokom rozlíšení a hlavne s vylepšenými svetelnými efektmi a realistickou hmlou. Spisovateľov príbeh vás jednoducho svojím vizuálom pohltí a jediné, čo by mohlo prekážať sú občas až priostré vrcholky hôr a zopár nepodarených textúr, ktoré sa však v celej tej okolitej nádhere rýchlo stratia. Optimalizácia sa vydarila na výbornú, všetko sa hýbe v pomerne stabilnom plynulom framerate (aj keď počas niektorých hier so svetlom padá pod únosnú mieru) a s primerane výkonným strojom by ste hru mali utiahnuť bez problémov pri vysokých nastaveniach.

Alan Wake na počítači rozhodne nezostáva nič dlžný svojej konzolovej verzii. Je rovnako dobre hrateľný, skvele vyzerá a rozpráva jeden z najnetypickejších príbehov v dejinách videohier. Aj keď má niektoré slabé miesta (spomínané opakujúce sa súboje, alebo celkom zbytočná jazda autom), stále je hrou, ktorú by ste bezpodmienečne mali skúsiť, ak ste tú česť ešte doteraz nemali. Za 20 eur je to rozhodne ponuka, ktorá sa neodmieta.

Lukáš "Dolno" Dolniak

Výrobca: Remedy
Distribútor: Remedy
Žáner: Akčné adventúry
Vychádza na platformy: PC, Xbox 360
Karta hry: Alan Wake

+ prepracovaný príbeh

+ vynikajúce audiovizuálne spracovanie

+ silné filmové momenty

+ konverzia bez typických chýb

- občas stereotypné súboje

- jazda autom

Kalendár herných vydaní

DayLight

29.04.2014
PS4, PC

Child of Light

30.04.2014
Xbox One, PS4, Wii U, PC, PS3, Xbox 360, WII

The Amazing Spider-Man 2

02.05.2014
Xbox One, PS4, Wii U, 3DS, PC, PS3, Xbox 360, iPad, iPhone, Mobily

The Forest

22.05.2014

FTL: Faster Than Light je už aj na iPade

Vydarená, nezávyslá hra, ktorá priniesla svieži závan na naše PC, sa dostala aj na tablet od spoločnosti Apple. Okrem konverzie sa však hra dočkala aj množstva vylepšení (ich zoznam nájdete TU), takže ak ste už hrali PC verziu, tak by možno nebolo odveci vyskúšať aj tabletovú úpravu. Pôvodná hra učarila aj nášmu redaktorovi MickTheMage, ktorý jej dal v recenzii vcelku vysoké hodnotenie. Recenziu nájdete TU.