DLC
DLC sem, DLC tam, nám už je to všetko...dve, tri, štyri a peniažky sa sypú. Nám nie, im!
Oznámenie „day one“ DLC pre Mass Effect 3 mnohými celkom pekne zamávalo. Ono celý ten rámus okolo DLC všetkého druhu je tak trochu oprávnený, avšak môžeme mať za zlé spoločnostiam, že chcú zvýšiť svoj zisk? Alebo inak povedané – môžeme mať niekomu za zlé, že sa v kapitalistickej spoločnosti správa ako nenásytný Fereng? :-)
Nemôžeme. Môžeme len svojimi peniazmi rozhodnúť, takéto vydieračské praktiky nepodporovať. Ak ich bude ignorovať dostatočný počet ľudí, veľmi rýchlo im dôjde, že tadiaľto cesta nevedie. Napísané to vyzerá tak jednoducho, avšak realita je oveľa tvrdšia. Mnoho ľudí si totiž zvyklo. Ale poďme sa najprv pozrieť v čom je v prípade Mass Effect 3 DLC problém. Problém je samozrejme v rozsahu a pocite, čo môže ono DLC priniesť obyčajnému hráčovi. Je jedno, či budú autori tvrdiť, že ho vytvárali v hluchom čase po dokončení samotnej hry. Podstatné je, že tento konkrétny obsah vyzerá ako niečo, čo v hre už dávno malo byť, ale namiesto toho si ho budem musieť prikúpiť. Namiesto štandardných 40 euro tak hneď z kraja zaplatím za hru oveľa viac. Čo je dobré pre biznis, nie je však dobré pre psychiku hráčstva. DLC môžu byť dobrou vecou, pokiaľ s nimi vedia vydavatelia (a autori) zaobchádzať, inak sa z nich stávajú podivné obchodné praktiky. Ždímanie nebohých fanúšikov. Jedna vec sú totiž čačky-mačky v podobe nových kostýmov, zbraní, či iných kozmetických prídavkov. Tie nech zoberie čert alebo nech si ich kúpi, kto cíti, že by chcel mať kompletnú zbierku predmetov vo svojej hre. Nijako to hre neubližuje, normálny hráč nemá pocit, že by mu niečo chýbalo, skrátka všetko je tak ako má byť. Skoro.
Lenže keď sa pred vami pochvália, že v deň vydania hry vám naservírujú nového spoločníka. A tento má byť členom jednej kľúčovej galaktickej rasy, do týchto dní považovanej za vymretú – to už hraničí s nechutným finančným zdieraním a násilným rozdeľovaním hry. Nech si tvrdia, že to tak nie je. Nech bárs aj predkladajú milión dôkazov, nezmenia nič na fakte, že hráč dostane pocit akoby mu z hry čosi vyrvali. Niečo mu odopierajú a to i napriek tomu, že on zaplatil plnú cenu hry. Podobný prídavok odrazu spôsobí, že v hre je nejaká diera. Diera, za ktorú si musí priplatiť, ak chce mať kompletný zážitok z hry. DLC sú zaujímavý vynález, ale zároveň sú dvojsečnou zbraňou, ktorá nesprávne použitá dokáže množstvo fanúšikov riadne nasrdiť.
Je fajn mať k hre dodatočný obsah. Človek si tak akosi pomaly hrá, prechádza ten herný svet a aj by v ňom chvíľu ostal, ale už ho pozná akosi naspamäť. Opakujúce sa misie sú fajn, máme sa fajn, lenže už to nie je ono. Dobre vystavané a s láskou tvorené DLC, ktoré dostanete na podnose po mesiaci/dvoch od vydania hry sú prijemným spestrením a dobrým dôvodom prečo sa k obľúbenej hre vrátiť. Príbehové, obsahové DLC po nejakom čase dokáže potešiť. Tieto potom môžeme chápať ako také mikro (v niektorých prípadoch nano-) datadisky k vlastnej hre. Skrátka, rozširujú hru o nejaký obsah a nevyzerajú akoby do hry patrili od začiatku. Prípadne tak môžu pôsobiť, ale z nejakého dôvodu boli z hry vynechané a neskôr poskladané naspäť. Fajn.
Druhá kategória je pracovne nazvaná „čačky-mačky“, pravdepodobne choroba prenesená z free2play online hier. Väčšinou sa jedná o kozmetické blbosti, ktoré nijakým spôsobom neovplyvňujú hru...teda pokiaľ nie ste Bioware/EA. Tým sa tiež už pár krát podaril husársky kúsok, že ich bonusové brnenie/zbraň – prístupné hneď od začiatku hry – boli vo svojej podstate tým najlepším, čo v hre nájdete. Čím nešťastným používateľom zbúrali radosť z hrania celého (nemenovaného) RPG. Ako každý dobre vzdelaný hráč vie, jedným z pilierov poriadneho RPG je aj nachádzanie, zbieranie a vylepšovanie svojho charakteru. Teda postavy a jej výbavy. A čo sa stane ak na začiatku hry dostanete do pazúrov vybavenie, ktoré nemá takmer v 90% hry konkurenciu? Správne, jedna dôležitá časť hrateľnosti je zakopaná do hlbokej jamy. Jedna vec je zbytočná vec a druhá hru kaziaca vec. Teda, náhodne sa vyskytujúci internetový pútnik môže namietnuť, že je to vec osobnej slobody, osobného výberu. Má pravdu, chlapec. Avšak keď už niečo stváram, tak tým nebúram vlastné dielo. Jedna vec je koňské brnenie za 3 doláre, ktoré je skutočne kozmetické a nemá iný význam len aby koník ku kráse prišiel. A druhá vec predmety, ktoré menia váhu hrateľnosti. Nehľadiac na to, keď ich dostanete tak trochu nedobrovoľne. V konečnom dôsledku je jedno či kazia hru alebo nie. Podstatné je jedno – ak chcem mať koníka fešáka, tak si to DLC kúpim, ak nechcem – nič sa nedeje, koník je stále koník. Nemám pocit, že podobné DLC ma o niečo oberá, okráda o časť príbehu, skrátka kto za virtuálne predmety platí reálnym plativom...nuž jeho rozhodnutie. Srdce nebolí a hra relatívne drží. :-)
Takže v konečnom dôsledku je to na vás milý hráči a hráčky. Ak budete masovo nakupovať a podporovať toto zmýšľanie chamtivých vydavateľov, dovtedy sa podobné (na pohľad nehorázne) DLC budú objavovať. Pamätajte v tomto divnom politicko-ekonomickom zriadení volíte svojimi peňaženkami. Aj keď tých pár poctivých Slovákov a bratov/sestier Čechov čo u nás hry nakupujú... Buďme optimisti a dúfajme, že na celom svete zmýšľa ľud rovnako. Nuž a keď nie..., tak to sme pekne v...
Michal "MickTheMage" Nemec
viac článkov autora
Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov
Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.17.09. 11:34 | diskusia (1) |
Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2
Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.16.09. 14:27 | diskusia (0) |
Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok
Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.11.09. 11:55 | diskusia (0) |
Mortal Kombat X má dátum vydania
Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.09.09. 15:40 | diskusia (0) |
Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu
Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.03.09. 11:50 | diskusia (0) |
Pillow City: Revelation07.07.2014
|
Bitshift07.07.2014
|
Atlantis Jewels07.07.2014
|
Iris14.06.2014
|
Wolfenstein: The Final Solution08.06.2014
|
Maldita Castilla30.12.2012
|