24.02.2012 15:00, Boris "Blade" Kirov, Komentárov: 0
Catherine

Catherine

Hrať Catherine je ako sledovať kvalitnú "apatowovku". Príbeh vám nedegraduje vaše IQ, dialógy sú nenútene a krásne na seba nadväzujú, postavy sa chovajú viac menej tak, ako by ste sa chovali vy v reáli... a v skratke, všetky prvky onoho diela fungujú bez akéhokoľvek škrípania.

Samozrejme, Catherine nemá s uvedeným režisérom a jeho tvorbou absolútne nič spoločné - ide o nadmieru originálny mix adventúry a puzzle, ktorý ale vďaka dejovej omáčke, fungujúcej podľa pravidiel "apatowoviek", drží pokope viac, než by ste si z dostupných trailerov a ukážok vedeli predstaviť. A nejde pritom ani tak o sympatickosť postáv, ich prirodzené vyjadrovanie či plynulú a nenútenú gradáciu deja - Catherine ako obzvlášť pútavá exkurzia do problematiky medziľudských (a hlavne teda partnerských) vzťahov totižto funguje preto, lebo rieši tu úplne najtriviálnejšiu otázku zo všetkých: urobiť krok v pred a založiť si rodinu, alebo ostať slobodný(á) a užívať si života naplno? Práve táto otázka je aj dôvodom, prečo sa v úvode relatívne bezproblémový vzťah hlavného hrdinu Vincenta a jeho priateľky Katherine tak hrozivo vymkne z pod kontroly.

Ako už asi tušíte, je to práve Vincent, ktorý aj napriek vážnosti jeho vzťahu s uvedenou ženštinou zhreší a vyspí sa s Catherine - sexi blonckou, ktorá je povahovo úplným protikladom Kataríny s K (keď je jeho priateľka s K..., tak sa ani nečudujem, že ju podviedol - pozn. DanKanFan :). Samozrejme, Vincent sa k tomuto incidentu dopracuje tak povediac neplánovane a keďže ho svedomie nepríjemne zožiera, rozhodne sa s tým niečo robiť. Čo? Tak to už bude čiste len vaša parketa, keďže osud tohto sympatického hrdinu bude záležať len od toho, aký je váš postoj k tejto problematike. A verte mi, že nech už sa rozhodnete akokoľvek, bude sa príbeh za každým vyvíjať odlišnou cestou. Nie... jeden či dva závery táto hra rozhodne nemá - má ich rovno 8!

Z tých pár riadkov by sa aj napriek rozvetvenosti záveru mohlo predsa len zdať, že príbeh rozhodne veľkou komplexnosťou a prepracovanosťou príliš nehýri. Veď predsa, čo už sa len dá svetoborného priniesť do oblasti riešenia medziľudských vzťahov? Verte neverte, ale je toho naozaj mnoho a vďaka fantasticky napísaným, zrežírovaným a nahovoreným dialógom je aj rozprava o tých najväčších vzťahových klišé natoľko pútavou a ľudskou, že deju bez problémov prepadnete bez ohľadu na to, ako blízka vám táto tématika je. Mňa osobne teda takéto rozoberačky lásky a jej zákonitostí príliš neberú, avšak autori ma aj napriek mojej podvedomej averzii voči tejto téme dokázali vtiahnuť do deja natoľko, že som zložitý životný osud Vincenta prežíval s ním. A to sa pritom hra vo svojej interaktívnej adventure forme odohráva len v jednom jedinom prostredí a len v relatívne obmedzenom kruhu ľudí! Vincent, barman, čašníčka, Johny, Orlando, Toby... plus asi ďalšia štvorica postáv, tak na tejto relatívne obmedzenej vzorke charakterov nám schopní scenáristi naplno dokazujú, že fascinujúcu story je možné prerozprávať aj bez toho, aby k nej bolo potrebné robiť tony CGI. Postačí len obdariť postavy sympatickými povahami a ľudským prístupom k životu a ono to už potom funguje tak nejak samo.. a hlavne prirodzene.

Keďže v predchádzajúcom odstavci som už v krátkosti spomenul interaktívnu adventure formu, nebude od veci, ak vám konečne priblížim, ako sa Catherine vlastne hrá. V princípe je titul rozdelený na dva segmenty - adventure časť a puzzle časť. Tá prvá spočíva v trávení času v miestnom bare, počas ktorého máte možnosť diskutovať s kamarátmi a ľudmi, ktorí doň prúdia. Čas v bare pritom plynie real-time, takže pokiaľ sa s niekým príliš zakecáte, môže sa stať, že sa bar vyľudní a ostanete v ňom sami. A to rozhodne nebude dobré, keďže sú to práve vaše reakcie a odpovede v rámci dialógov, ktoré rozhodujú o tom, ku ktorej z dvojice dám sa Vincent v závere prikloní, resp. či si vôbec niektorú z nich vyberie. Inak, počas  pobytu v bare prijímate aj rozličné správy či už od Katherine alebo Catherine (tá vám pošle aj nejaké to ľahko-erotičné foto, ktoré si ale môžete pozrieť len na WC) a to, či im odpoviete, má tiež vplyv na výsledné rozhodnutie, k akému sa hlavná postava na záver hry dopracuje. V bare potom nájdete aj jukebox či herný automat (obidva sú interaktívne), takže pokiaľ vás prestane to rozoberanie problémov iných postáv baviť, kľudne sa môžete venovať hraniu automatovky alebo len tak počúvaniu pohodovej muziky. Alebo popíjaniu alkoholu doprevádzaného originálnou "alcohol triviou", v rámci ktorej vám tajomný hlas odhalí čo-to z pozadia toho-ktorého destilátu či koktejlu. Ak toto nie je dôkazom "hravosti" vývojárskeho štúdia, tak už potom fakt neviem, čo viac si od originálneho herného zážitku sľubujete.

Druhá a zrejme prevažujúca herná zložka titulu - riešenie puzzle miestností - sa potom ku slovu dostáva v okamihu, kedy Vincent upadá do spánku a jeho vedomie tak vstupuje do sveta nočných mor. V nich sa hrdina okrem puzzle sekvencií stretáva aj s ďalšími nešťastníkmi, ktorých síce vidí ako ovce, ale ich štylizácia dáva pozornému hráčovi jasne najavo, o aké charaktery z reálneho Vincentovho života ide. S týmito postavami je taktiež možné prehodiť pár slov, pričom ak budete obzvlášť dôkladní, niektoré z nich vás naučia užitočné triky a taktiky, ako v danom hororovom svete prežiť. A pomocné rady sa vám rozhodne zídu, keďže hra je z hľadiska obtiažnosti puzzle miestností relatívne náročnou a skôr či neskôr narazíte na problém, ktorý dokonale prevetrá vaše mozgové závity.

Čo sa týka charakteru puzzle sekcií, vedzte, že vašou jedinou úlohou je dostať Vincenta na vrchol veže zloženej z kociek, pričom k tomu účelu si budete musieť vystavať patrične improvizované "schodisko". Nakoľko hra s každým novým levelom (titul sa odohráva v rozpätí 9 nocí - každá noc má od 2 do 5 pod-úrovní) pridáva do konceptu nové a nové typy kociek (rozpadajúce sa, vybuchujúce, kĺzavé, trampolíny a pod.), je nutné za každým pristúpiť k "šplhaniu" s mierne odlišnou stratégiou. Navyše, aby ste mali podmienky naozaj sťažené, sústavne čelíte nie len postupnému rozpadávaniu sa danej veže, ale aj rozličným protivníkom v podobe ostatných oviec či otravných pavúkov, takže všetky tieto prekážky vás naozaj motivujú k rýchlemu a efektívnemu uvažovaniu. No aký má toto šplhanie význam? Tak predovšetkým ten, že v rámci snových sekvencií podstúpite viacero spovedí a teda aj počas spánku budete rozhodovať o ďalšom smerovaní príbehu.

Z hľadiska technického spracovania môže typická japonská štylizácia ako charakterov, tak aj doprovodných animácií, mnohých potenciálnych záujemcov odradiť - predsudky voči tejto forme grafiky sú ale naozaj zbytočnými. Dialógy a vzťahy medzi postavami totižto fungujú naozaj dokonale a ani raz som sa nepristihol z myšlienkou, že ma tá kresba či tie netradičné modely postáv rušia. Na výbornej atmosfére sa potom veľkou mierou podieľa aj bezosporu špičkový dabing a celkovo bravúrne zvládnutý audio-mix, kde predovšetkým priestorové rozloženie zvukov nemá v tomto žánri absolútne žiadnu konkurenciu. Až vám Catherine plynule prejde z centrálneho repra až do toho pravého zadného, v rámci ktorého nielen že zavrie dvere ale následne odkráča kdesi po schodoch dole, určite mi dáte za pravdu. Tak jasne zvukovo zadefinovanú "polohu" postáv totižto len tak v hociktorej hre neuvidíte.

Keď tak nad tým uvažujem, nemám Catherine naozaj čo vytknúť. Netradičné skĺbenie adventúry, hororu a puzzle síce na papieri pôsobí až príliš extravagantne, avšak v praxi funguje bez akýchkoľvek problémov. Vynikajúci príbeh, sympatické postavy, podarené dialógy a v neposlednom rade aj atraktívna puzzle zložka totižto dávajú vzniknúť tak chytľavej a návykovej hrateľnosti, že jej prepadnete prakticky už v prvých momentoch s hrou. Ak si teda chcete oddýchnuť od všemožných herných derivátov, ktoré sa na trhu objavujú v čoraz väčších množstvách, je Catherine pre vás doslova ideálnym objektom záujmu. A nie len pre vás - tento drobný virtuálny test vernosti a zodpovednosti odporúčam naozaj každému!

Výrobca: Atlus Persona Team
Distribútor: Atlus / Deep Silver (EU)
Karta hry: Catherine