22.02.2012 12:00, Daniel "DanKanFan" Kaničar, Komentárov: 0
PS VITA - recenzia

PS VITA - recenzia

Už je to dlhých osem rokov, čo sa spoločnosť Sony rozhodla vstúpiť do divokých vôd prenosného hrania, kde dovtedy neohrozene vládlo Nintendo so svojim Gameboyom. Áno, aj keď sa to na prvý pohľad a tretie počutie ťažko verí, PSP je tu s nami už skoro jednu dekádu. Preto ohlásenie nového nástupcu, ktorý prinesie next-gen hranie do našich vreciek bolo viac ako očakávané. Páni a dámy, privítajte PS VITA.

Svet mobilného hrania je tvrdý a drsný. Už PSP nám predviedlo, že na úspech nestačí iba hrubý výkon konzoly a vreckové prerábky „veľkých“ titulov. Mobilní hráči chcú niečo viac, niečo iné, niečo instantné, čo sa na čakanie u doktora, či cestovanie v MHD viac hodí. Preto prvotné kroky Sony v týchto vodách boli mierne povedané – vlažné. To sa nakoniec zmenilo, a aj napriek úspechu Nintenda DS, nástrahám v podobe pirátskeho hrania, či nástupu výkonných mobilných telefónov a tabletov sa PSP udržalo na hladinou, pričom sa dá povedať, že hlavne jeho posledná reinkarnácia v podobe modelu 1004, ktorý prišiel o Wi-FI a dostal trocha „lacné“ materiály sa táto konzola dočkala svojej reinkarnácie a na vianočnom trhu 2011 sa stala doslova hitom. K tomu samozrejme prispelo aj množstvo hier so zníženou cenou na zhruba 10 Eur. Každopádne, ukončime spomínanie na časy minulé a poďme sa pozrieť na to čo nás čaká. Snáď budeme môcť povedať: „Kráľ je mŕtvy, nech žije kráľ!“

PS VITA je hneď po vybalení z krabice veľká! Aspoň tak teda zapôsobila na väčšinu skúšobných objektov, ktoré sa dostali do mojej blízkosti a nestačili pred mojim otravovaním utiecť. Tento fakt je spôsobený z veľkej časti vďaka displeju, ktorý má päť palcové rozmery, pomer strán 16:9 a rozlíšenie 960 x 544px. Avšak nie len veľkosťou vie tento displej ohúriť, to pravé očarenie očí prichádza až po jeho spustení. Sýte farby, vysoký kontrast a svietivosť, ktorá aj na dennom svetle dovoľuje hranie bez toho, aby ste sa museli skrývať ako emo fanúšik upírskych denníkov. Ako by to však v dnešnej dobe plnej konkurencie od tabletov bolo, keby displej nebol aj kapacitne dotykový. A aby sa nepovedalo, tak konzola túto fičúru aj naplno využíva. Na môj vkus občas až príliš. Aj klasický pohyb v menu hry, či potvrdzovanie úkonu tu veľmi často prebieha práve vďaka dotykom obrazovky, pričom klasické ovládacie prvky, na ktoré sme zvyknutí sú ignorované. Prečo si musím „ucápať“ displej len kvôli tomu aby som si spustil štart v hre? Prečo na to nemôžem použiť X tlačidlo ako vždy do teraz? Hold, trendy a dobu nezastavím.

Ďalším výrazným prvkom na ktorý sme čakali je samozrejme pravá analógová páčka, ktorá nám konečne dovolí plnohodnotné hranie, na aké sme zvyknutí z PS3 Dualshock ovládača. Vďaka dvom analógom sa konečne budú dobre hrať FPS, 3PS, ale aj športy a množstvo ďalších hier. K analógom samozrejme neodmysliteľne patria aj zvyšné ovládacie prvky známe zo stajne PS. Čiže smerový/krížový ovládač, tlačidlá X, štvorček, trojuholník a O, na hornej hrane konzoly zasa nájdeme obligátny ľavý a pravý trigger. Toľko k aktívnym mechanickým ovládacím prvkom. Avšak pozor, PS VITA prináša aj ďalšie novinky na poli ovládania hier. Už vyššie spomenutý kapacitný dotykový displej, ktorý však dnes už nieje žiadna extra vychytávka, koniec koncov konkurenčné 3DS má dotykový displej taktiež (o tabletoch a mobiloch nehovoriac). Čerstvý vietor však na VITU prináša zadná dotyková plocha, ktorá je originálna a vyzerá to tak, že bude aj často vývojármi využívaná. Už pri launchy konzoly táto plocha dostane vcelku zabrať vďaka hre Little Deviants, ktorá je v podstate primárne postavená na tomto ovládaní, či Uncharted: Golden Abyss, kde zasa toto ovládanie pomôže zvládať Nathanove divoké kúsky. Každopádne tento nápad hodnotím ako veľké plus a dúfam, že bude toto ovládanie do budúcna hojne využívané. Zo zvyšných tlačidiel nám na konzole zostávajú už len obligátne Start, Select, PS, ovládanie hlasitosti a tlačidlo zapínania/vypínania. Rozloženie tlačidiel a jednotlivé porty si pozrite v priloženom videu, pretože lepšie raz vidieť, ako sto krát počuť (áno, odhalili ste ma, nechce sa mi to tu popisovať :)

VITA prináša aj ďalšie novinky v podobe nových pamäťových médií. Ak ste si mysleli, že ako úložisko použijete pamäťovku z PSP, tak pozor. Nič také nebude. Sony totiž prichádza s novým formátom PS VITA memory Card, ktoré sa budú dodávať vo veľkostiach 4, 8, 16 a 32 GB. Jedných dychom však dodávam, že ich cena je nastavená skutočne vysoko a ak uvažujete o 16, či 32GB kapacite, tak si k základnej cene konzoly ešte pekne priplatíte. Rovnaká situácia s novým nosičom je aj na strane herného média. Dosť bolo UMD, mechanického točenia disku, ktoré znižovalo výdrž batérie a zvyšovalo šancu na záručnú, či pozáručnu opravu. Hry na PS VITA sa budú distribuovať na špeciálnych pamäťovkách s názvom PS VITA Card. Samozrejme, že sa hry dajú nakupovať aj online z PS Store, čiže distribučné médium sa dá bez väčších problémov obísť a nikdy ho nevidieť.

Ako posledné by sme si ešte z technických detailov mohli v rýchlosti povedať čosi o celkovom HW výkone. Keďže všetky HW špecifikácie nájdete v každom letáku a popise konzoly v predajniach, tak sa tu s tým nebudeme zdržiavať, takže len v skratke. Srdcom konzoly je procesor 4-core ARM Cortex-A9 MPCore, ktorého každé jadro je schopné bežať až na 2GHz. O grafickú stránku sa zasa stará 4-core SGX543MP4+ so 128MB VRAM. Celkový systém konzoly beží na 512MB RAM. Už podľa parametrov je jasné, že hrubým výkonom sa rozhodne nešetrilo, takže sa pravdepodobne môžeme do budúcna tešiť na ozaj grafické skvosty. Celkový zoznam HW súčiastok nám môže uzavrieť dvojica kamier, ktoré sa nachádzajú na prednom a aj zadnom panely. Ich rozlíšenie je síce dnes už archaických 640x480, čiže 0,3Mpx, ale k potrebám tejto konzoly stačia.

Poďme sa teraz pozrieť na samotný systém a samozrejme to najdôležitejšie - hranie. Po prvom štarte sa zobrazí zamknutá obrazovka, ktorú treba odomknúť. To je vo VITE prevedené štýlovo stiahnutím akejsi nálepky na obrazovke z pravého horného rohu (takýmto spôsobom sa aj ukončujú jednotlivé aplikácie). Následne sa už na vás pohrnie registrovanie a prvotné nastavovanie. Po prejdení si týmto procesom sa už na displeji rozsvieti samotná domovská obrazovka, ktorá je úplne iná ako sme zvyknutí z PSP alebo PS3. Tentokrát nás už čaká množstvo bubliniek a vertikálny pohyb. Horizontálne sú zasa smerované samotné otvorené aplikácie. Celkovo systém vyzerá veľmi prívetivo a je vidieť, že sa vývojári a dizajnéri naozaj posnažili. Celé ovládanie má svoju logiku a aj grafický šarm, takže sa v ňom naozaj každý ľahko zorientuje (no, možno vaše babky budú mať trocha problém :)

Samotná VITA má vo svojom balíčku aj niekoľko vlastných aplikácií, ktoré sú v podstate všetky zamerané na nejaké to sociálne žitie. Aplikácia Near vám vyhľadá najbližších ľudí s VITOU vo vašom okolí, podobne aj Friends, Party, Group Messaging, skrátka, ak radi žijete virtuálny život a o všetkom sa chcete deliť so svojimi priateľmi, VITA vám v tom iba pomôže. Celkovo sociálne vzťahy „alá“ Facebook sa do tejto konzoly dostali na môj vkus až veľmi. Každú vašu činnosť chce konzola odosielať priateľom, monitorovať vašu polohu atď. Kde sú tie časy samotárskych hráčov, ktorí sa vo svojich temných kobkách menili na bojovníkov, generálov, prípadne pretekárov? Zo zvyšných aplikácií stojí za spomenutie Maps, čo sú Google Maps, Trophies, PS Store, vcelku pekne pracujúci Browser, Music, Videos, Photos (pomocou tejto aplikácie aj fotíme a nakrúcame video) a Remote Play. Toľko teda k aplikáciám, ktoré sú v základnom balíku. Samozrejme, že si môžete do konzoly doťahať aj Facebook, Twitter atď.

Teraz poďme ale k samotnému hraniu. Hru, ktorú máte vloženú v konzole na médiu, prípadne priamo stiahnutú a nainštalovanú si spustíte jednoduchým kliknutím na jej bublinu. Následne sa vytvorí uvítacia obrazovka hry a kliknutím na ňu sa hra spustí. Ako ste už mohli vidieť z mnohých ukážok a trailerov, úvodné launch hry, ktoré sa dostali do predaja priamo s konzolou sú graficky na veľmi vysokej úrovni. Celej tej nádhere tak dominuje hlavne Uncharted, ktorá až na pár detailov vyzerá v podstate rovnako ako jej väčší súrodenci na PS3. No a to už je niečo, keďže sa stále bavíme o prenosnej konzole. Okrem toho, launch hry nikdy nedosahujú grafických kvalít hier, ktoré vyjdú na danú platformu s odstupom času, kedy už vývojári vedia daný HW poriadne využiť a tak získať čo najväčší výkon. V tomto smere nás dúfam na VITE čaká skutočne svetlá budúcnosť. Výborný audiovizuál, ovládanie, skrátka pri hrách momentálne nie čo VITE vytýkať.

Aby to však nebol len chválospev, tak si na záver dáme ešte zopár mínusov, ktoré na celkovom dojme troška uberajú. Začnem tým najväčším negatívom – nabíjačka. Prečo? Irenka, ja sa pýtam prečo? A nie len Irenka, ale aj japonskí inžinieri, ktorý opäť ku prenosnej konzole pribalili ozrutnú nabíjačku. Nieje to síce taká tragédia ako pri prvých PSP, ale aj tak je tam hnusný tvrdý kábel, ktorý je samozrejme úplne neskladný a tak vám bude celá nabíjačka zaberať skoro takú časť v batožine ako samotná konzola. Je toto normálne? Prečo nemohla byť nabíjačka taká ako je napríklad ku PSP GO? Snáď sa jej časom dočkáme. Ďalej sú to len drobné výčitky, ktoré sú skôr mojim osobným pocitom. Či už je to niekedy priveľké využívanie dotykovej obrazovky, prílišná socializácia a otravovanie odosielaním rôznych statusov (tieto veci sa dajú samozrejme obmedziť v nastaveniach), prípadne vysoká cena pamäťoviek a hier, toto všetko sú drobnosti, ktoré kazia dojem inak zo špičkovej platformy.

Na záver by som to zhrnul do jednej vety: PS VITA je rozhodne Next-Gen handheld so špičkovým výkonom, relatívne dlhou výdržou batérie (4-6 hodín), ktorá ponúka množstvo funkcií, výborné ovládanie a v neposlednom rade prináša aj novinky, ktoré možno posunú hranie opäť o kúsok ďalej. Konzolu však robia hlavne kvalitné hry, takže musíme dúfať, že nás v tomto smere čaká svetlá budúcnosť. (no dobre, boli to dve vety :)

Daniel "DanKanFan" Kaničar

Výrobca: Sony Computer Entertainment
Distribútor: Sony Computer Entertainment