20.02.2012 00:10, Boris "blade" Kirov, Komentárov: 0
Next-gen sa blíži! Alebo nie?

Next-gen sa blíži! Alebo nie?

Je téma okolo nástupcov súčasnej generácie konzol naozaj tak horúcou?

Nemám síce vo zvyku púšťať sa do rozličných špekulácií a prognóz, avšak nedá mi nereagovať na aktuálne dianie v oblasti konzolového gamingu, ktoré sa už pekných pár mesiacov zmieta v nepríjemnom chaose. V jeden deň potvrdený nástupca X360 či PS3 je hneď v deň nasledujúci popretý, dvojica zdrojov z pozadia vývoja konkrétnej platformy si v "dôveryhodných" správach absolútne protirečí, portály šíria jednu dezinformáciu za druhou a chudák čitateľ je z tých nekonzistentných informácií tak zmätený, že ho každá zmienka o nových konzolách už začína naozaj unavovať. Samozrejme, je to práve faktor senzácie, ktorý vedie jednotlivé webové stránky a redaktorov k takýmto "palcovým breaking-news", avšak nakoľko sa súčasná generácia konzol istotne približuje svojmu zenitu, je otázka nástupcov dnešných Wiičiek, Xiek a PSiek naozaj na mieste. Aby som sa teda aj ja zviezol na vlne záujmu, ktorý táto téma v súčasnosti vyvoláva, rozhodol som sa po vzore (ne)slávne známeho analytika Michaela Pachtera vám predložiť niekoľko logických argumentov, ktoré jasne poukazujú na to, že ani jednej zo súčasných konzolových gigantov nie je otázka budúcnosti ich hernej divízie ukradnutá.

Ako prvé si jednoznačne zmienku zaslúži Nintendo - ich Wiičko je aj napriek poddimenzovaným HW špecifikáciám jednoznačným víťazom tejto generácie, avšak aktuálne štatistiky predajnosti konzol už jasne ukazujú, že mu začína dochádzať dych. Dôvod je prozaický: to, čo bolo pred dvoma rokmi novotou, už dnes skrátka zmlsanému davu nestačí. Reč je samozrejme o revolučnom pohybovom ovládaní, ktoré s príchodom  konkurenčných motion zariadení PS Move a Xbox Kinect prišlo o svoj status originality, vďaka čomu sa z Wiička stala "už len" old-gen konzola, ktorá ako svojim výkonom, tak aj svojim motion ovládaním už nedokáže tak silno konkurovať výkonným bratom, ako tomu bolo v časoch jej najväčšej slávy. Nemožno sa preto čudovať, že to bolo práve Nintendo, ktoré ako prvé ohlásilo nástupcu svojho current-genu, sľubujúceho toľko vítané HD rozlíšenie bez akejkoľvek straty vlastnej, Nintenďáckej identity. Je však ale otázne, či bolo rozumným nie len zverejniť viac menej základný koncept konzoly, ale aj približné HW špecifikácie - už teraz je totižto jasné, že ako Microsoft, tak Sony prinesú na trh nepomerne výkonnejších nástupcov svojich súčasných platforiem, pričom priama integrácia nedávno vydaných motion zariadení bude v prípade PS4 a X720 (pracovné názvy) istotne samozrejmosťou. Aby si teda Nintendo udržalo aj v prípade WiiU svoje dominantné postavenie, bude musieť hráčov presvedčiť nie len silným portfóliom hier (čo nebude problém), ale aj nepomerne kvalitnejšou online službou, v oblasti ktorej má v porovnaní s konkurenciou obzvlášť veľké slabiny.

Microsoft, spokojne si užívajúci prvenstvo z hľadiska predajnosti HD next-genu, sa nemusí s nástupcom fenomenálne úspešného Xboxu 360 naozaj nikam ponáhľať - i tak je ale zrejmé, že na novom "Xku" už istotne v tajných labákoch usilovne pracuje. Prečo? Dôvodov je hneď niekoľko - okrem potreby upgradovať hardvér na súčasný stav sa MS bude u nástupcu súčasného Xka ešte viac usilovať o cross-platformovú architektúru, ktorá (ako už vieme) by mala eventuálne umožniť ako majiteľom future-gen konzoly, tak aj užívateľom najnovších "okien", zdieľať jeden a ten istý softvérových obsah. Veď predsa, je všeobecne známe, že tituly sa na Xboxe vyvíjajú ľahšie práve preto, lebo jeho architektúra je veľmi blízka PC, takže nevidím dôvod, prečo by v tomto koncepte nemal MS pokračovať ďalej. Samozrejmosťou potom bude priama integrácia kinectu do každého zariadenia, pričom z hľadiska hardvéru by mal byť nový Xbox hneď niekoľko krát rýchlejší, než jeho predchodca - otázne ale ostáva, aké médium bude nová platforma z dielne MS využívať. Síce sa naskytá príležitosť pre (nákladný) vývoj nového typu disku, avšak skôr je pravdepodobné, že sa firma rozhodne pre technológiu blu-ray, nakoľko tá poskytuje dostatok kapacity a keďže je výsledkom kooperácie viacerých popredných firiem (teda nejedná sa o čiste len Sony produkt), môže jej "anonymita" ostať v rámci konzoly zachovanou. Súčasné špekulácie sa taktiež pohrávajú s myšlienkou gamepadu v tvare tabletu (teda zjavná "inšpirácia" u Nintenda), avšak mne osobne príde Microsoft ako konzervatívna spoločnosť, ktorá uprednostní skôr overenú funkcionalitu, než by mala riskovať vývojom netradičného gamepadu, ktorý nebude tak všestranne vhodný na hranie, ako je tomu u gamepadu tradičného. A len tak čiste pre zaujímavosť...  videli ste vôbec nejaký tablet od tejto firmy? Ja teda musím odpovedať negatívne.

Sony ako tretí konzolový bojovník príde s nástupcom PS3 ako posledný. O tom niet pochýb - nie lenže svoju súčasnú konzolu vydal ako posledný, ale keďže má tento rok plné ruky práce s presadzovaním PS Vity na trhu, je takmer 100-percentne isté, že ak by aj niečo nové ohľadom PS4 v rámci E3 odhalil, istotne pôjde len o ranné koncepty, ktorých finálna podoba je od nás vzdialená ešte pekných pár rokov. Firma navyše za uplynulý rok vykázala dosť nepríjemné straty a preto im jeden riskantný projekt (spomínaná Vita) na teraz bohate stačí. Samozrejme, to nič nemení na fakte, že nové plnohodnotné PSko sa časom určite objaví a minimálne po stránke výkonu bude opäť ašpirovať na titul "najvýkonnejšia konzola danej doby". Z hľadiska jeho architektúry však neočakávam žiadne výraznejšie zmeny - typická tvrdohlavosť Sony bude istotne viesť k tomu, že na PS4 sa bude vyvíjať rovnako ťažko ako na PS3 a tých naozaj graficky vyspelých hier sa preto dočkáme až v horizonte 5-rokov od uvedenia konzoly na trh. Veľký otáznik však visí nad budúcnosťou PS Move - očividná kópia pohybového ovládania Wii totižto po stránke marketingu totálne pohorela, vďaka čomu sú jej predaje také, aké sú - z prižmúrením oboch očí len horko-ťažko priemerné. Jednoducho sa Sony na propagáciu tohto prídavného HW vykašľalo, čo rozhodne za šťastný krok nemožno považovať ani omylom. PS Move je preto nateraz ďalším "betamaxom" tejto firmy a je logickým sa domnievať, že svojho plnohodnotného využitia (a úspešnej resuscitácie) sa môže dočkať až s launchom novej platformy.

Aj keď sa môže zdať, že z hľadiska technických špecifikácií je súčasná generácia konzol už značne zastaralou, hity minulej jesene/zimy jasne dokázali, že s potrebou nových verzií či už Xboxov alebo PSiek to naozaj až tak horúcim nie je. Je jasné, že aby šli tvorcovia konzol s dobou, musia ich časom obmieňať - avšak rozhodne to nie je na popud hráčskej verejnosti. Súdiac podľa výborného odbytu oboch uvedených platforiem totižto konzolisti neprikladajú super-vysokým-rozlíšeniám a mega-ostrým-textúram ani zďaleka taký význam, ako to je v prípade PC-čkárov a možno aj práve preto sa Nintendo, Microsoft a Sony do vývoja svojich nových platforiem až tak nehrnú. A nemožno sa im ani čudovať - súčasný konzolový trh je natoľko zdravým a vitálnym, že robiť v ňom zmeny, ktoré by mohli mať kontraproduktívny efekt, by bolo zbytočne veľkým riskovaním.


Boris "blade" Kirov
viac článkov autora

Vaše hodnotenie hry

Aktuálne hodnotenie článkov: 9 / 10
(Hodnotení: 3)

Bleskovky

Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov

Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.
17.09. 11:34 diskusia (1)

Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2

Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.
16.09. 14:27 diskusia (0)

Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok

Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.
11.09. 11:55 diskusia (0)

Mortal Kombat X má dátum vydania

Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.
09.09. 15:40 diskusia (0)

Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu

Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.
03.09. 11:50 diskusia (0)
Anketa
Koľko hodín týždenne ste venovali hrám počas letných prázdnin?
 
GamesWeb.sk Offline - máj 2013
Najnovšie online hry

Pillow City: Revelation

07.07.2014

Bitshift

07.07.2014

Atlantis Jewels

07.07.2014
Najnovšie plné hry

Iris

14.06.2014

Wolfenstein: The Final Solution

08.06.2014

Maldita Castilla

30.12.2012