09.01.2012 00:10, Boris "Blade" Kirov, Komentárov: 1
PS Vita - poučí sa Sony zo svojich chýb?

PS Vita - poučí sa Sony zo svojich chýb?

Alebo inak povedané - treba konečne klepnúť pirátom po prstoch!

PS Vita má obrovský potenciál. Možno tomu aktuálne predajné čísla z krajiny vychádzajúceho slnka príliš nenasvedčujú, avšak do budúcnosti má v tomto novučičkom kuse hardvéru masívne sa rozširujúce mobilné hranie viac než zdatného konkurenta. A nejde pritom ani tak o technologicko-technickú stránku veci - dobré meno značky "Playstation" totižto dokáže nesmierne divy a pokiaľ je človek navyknutý na jeden brand, zvyčajne sa mu snaží ostať verný čo najdlhšie je to možné. Práve Sony dokázalo z uvedeným pojmom naštartovať novú éru konzolového hrania a z toho dôvodu je aj zákonite PSko stavané do pozície značky, ktorá je zárukou prvotriednej zábavy.

Problém potenciálnej žiarivej budúcnosti PS Vity, ako som už ale naznačil, dnes tkvie v masívnej penetrácii trhu super-výkonnými a prekvapivo ľahko dostupnými smartfónmi (a tabletmi), ktoré okrem fantastickej flexibility svojho operačného systému (mám na mysli predovšetkým Androidy) umožňujú indie developerom naplno realizovať svoje herné dizajny bez toho, aby do vývoja museli vrážať obrovské peniaze. Práve originalita, nesmierna variabilita a priaznivá cena sú dôvodom, že hranie na mobiloch dnes dosahuje tak závratných ziskov, že ani tie najväčšie pecky platformy NDS (resp. 3DS) či PSPčka sa svojimi predajnými číslami ani len z kilometra nepribližujú tomu, čo si na svoje konto pripísali veci ako Angry Birds, Bejeweled či Fruit Ninja. Samozrejme, je dôležité povedať, že tradičné handheldy nie sú určené bežnému - spotrebnému publiku, i tak je ale vhodné si pripomenúť, čomu by sa malo Sony pri nasadení nového PSPčka vyhnúť a čo by naopak, malo použiť ako zásadný argument k tomu, aby ľudí popohnalo do obchodov si PS Vitu bez reptania zaobstarať.

V prvom rade by teda obchodná stratégia PSVity mala byť výsledkom poučenia sa z fiaska, ktoré postihlo jej predchodcu. Pofidérny základný firmware, ktorým boli "osadené" prvé dve verzie PSPčka, totižto naštartoval hneď v prvých mesiacoch existencie handheldu tak masívnu vlnú pirátstva, že mnoho firiem sa po mizerných predajoch svojich hier radšej rozhodlo vyvíjať pre iné platformy než pre tú, na ktorej je pirátenie doslova bežnou praxou. Práve tento úvodný boom rozmanitých CFW (custom firmwarov), umožňujúcich spúšťanie nie len homebrew aplikácií, ale aj neoverených herných kódov (laicky povedané, ripov), zapríčinil to, že celý rad popredných západných štúdií sa od tejto platformy veľmi rýchlo odvrátil, čo malo pre poctivých majiteľov PSPčka jeden obzvlášť fatálny dopad - nedostatok hier. Darmo sa Sony snažilo napraviť reputáciu tejto konzoly vydávaním nových a neprelomiteľných verzií... prvý dojem, ktorý PSPčko u veľkoformátových štúdií zanechalo, bol holt zlý a to v konečnom súčte spôsobilo, že za posledné dva roky sa na tomto handhelde pre našinca objavilo možno tak 5-8 hier, ktoré naozaj stáli za to (Gran Turismo, Patapon 3, MGS, God of War: Ghost of Sparta a Little Big Planet). Niet sa teda čo čudovať, že Sony tak intenzívne (aj keď, teraz už len v tichosti) podporuje Stop Online Piracy Act... s neblahými následkami pirátstva má totižto zrejme najväčšie skúsenosti spomedzi všetkých zainteresovaných.


Práve s ochranou handheldu pred možným hackingom súvisí hromada obmedzení a diskutabilných dizajnérskych rozhodnutí, ktoré potenciálnym kupcom nástupcu PSPčka príliš nevoňajú. Reštrikcia systému len na jedno jediné PSN konto, nový formát herných médií či ďalší nezmyselný typ pamäťovej karty, to všetko síce navonok pôsobí ako snaha Sony byť za každým, stoj čo stoj iný, avšak všetky uvedené nepopulárne riešenia majú svoje pragmatické zdôvodnenie - proti-pirátska ochrana. Možno aj práve preto je cena handheldu tak vysokou, aká je - vývoj nových formátov totižto nie je lacný špás a pokiaľ vám práve zanedbanie ochrany vás minulý produkt prakticky potopilo, pri jeho nástupcovi si dáte sakra pozor, aby sa takéto fiasko už ďalej neopakovalo. V súvislosti so zabezpečením svojej HW novinky preto istotne neprekvapí ani fakt, že hneď v deň uvedenia PS Vity na Japonský trh už bol dostupný prvý firmwarový update, opravujúci kdečo a -samozrejme- pridávajúci ďalšie vrstvy zabezpečenia. Skrátka, nech sa javia všetky tie obštrukcie a obmedzovanie koncového zákazníka akokoľvek totalitne, ich cieľ je jediný: zabezpečiť platforme rovnako veľký záujem zo strany vývojárov, ako je záujem zo strany hráčskej verejnosti. Lebo ruku na srdce - bez dostatočne variabilného a objemného prísunu hier  to môže PS Vita rovno zabaliť.

Našťastie, technologické inovácie, s akými sa novinka z dielne Sony snaží presadiť na trhu, z nej robia handheld, pre ktorý proste musí každý CHCIEŤ vyvíjať. Nie je to len tak hocijaký produkt spotrebnej elektroniky - okrem nevídanej podpory dvoch analógov totižto umožňuje developerom využiť aj celý rad dotykových a pohybových senzorov, čím sa táto platforma stáva doslova ideálnym trójskym koňom, ktorý má ozajstný potenciál uvrhnúť "vreckové" hranie do novej éry rozkvetu. Nehovoriac ani o tom, že široká multimediálna funkcionalita predurčuje PS Vitu k tomu, aby bez problémov dokázala zvádzať boj s tabletmi a smartfónmi, ktoré jej už nejaký ten piatok veľmi nevyberavo "lezú do zelí". Samozrejme, tým zďaleka najväčším argumentom v prospech tejto horúcej HW novinky budú ale bezosporu hry - už dnes nám totižto tvorcovia prostredníctvom Unchartedu dokazujú, čoho je mašinka schopná, pričom do budúcnosti sa dá s veľkou istotou očakávať, že kvalita hier bude len a len stúpať. A to je skrátka tromf v rukáve, akému nejaké angry birds či fruit ninja konkurovať nemôžu.


Je už v podstate bežným javom, že štart novej konzoly doprevádza nie až tak oslnivý herný line-up. PS Vita v tomto prípade nie je výnimkou a možno aj práve kvôli pro-západne orientovaným titulom neslávi v Japonsku také úspechy, aké by si zaslúžila. Všetko chce ale svoj čas a pokiaľ budú hráči trpezliví a dajú nástupcovi PSP šancu, do roka sa môžu tešiť na tituly, ktoré im nielen po grafickej stránke vyrazia dych. Zdá sa vám takéto tvrdenie príliš predčasným, ba až trúfalým? Osobne si to nemyslím - stačí sa pozrieť na bezosporu impresivný katalóg titulov pre PS3 a hneď vám musí byť jasné, že Sony si aj tentokrát dá záležať na tom, aby nielen third-party, ale predovšetkým first-party developeri podporili PS Vitu tak brilantnými hernými produktami, že investíciu do tohto handheldu neoľutuje naozaj nik. Pevne verím, že sa v tejto prognóze nemýlim.


Boris "Blade" Kirov
viac článkov autora

Vaše hodnotenie hry

Aktuálne hodnotenie článkov: 0 / 10
(Hodnotení: 0)

Diskusia
eee fajn 09. 01. 2012 17:12
Pridať komentár Čítať celú diskusiu
Bleskovky

Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov

Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.
17.09. 11:34 diskusia (1)

Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2

Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.
16.09. 14:27 diskusia (0)

Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok

Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.
11.09. 11:55 diskusia (0)

Mortal Kombat X má dátum vydania

Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.
09.09. 15:40 diskusia (0)

Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu

Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.
03.09. 11:50 diskusia (0)
Anketa
Koľko hodín týždenne ste venovali hrám počas letných prázdnin?
 
GamesWeb.sk Offline - máj 2013
Najnovšie online hry

Pillow City: Revelation

07.07.2014

Bitshift

07.07.2014

Atlantis Jewels

07.07.2014
Najnovšie plné hry

Iris

14.06.2014

Wolfenstein: The Final Solution

08.06.2014

Maldita Castilla

30.12.2012