30.12.2011 14:00, Boris "Blade" Kirov, Komentárov: 1
Tropico 4

Tropico 4

Mám rad zimu, ale len v lete. Mám rád leto, ale len v zime. Čo to v praxi znamená? Nič prevratné, iba len, že nemusím ani ukrutné kosy, ani ukrutné pekoty, pretože zlatá stredná cesta je presne to, čo mi z hľadiska fyzickej i psychickej pohody vyhovuje zďaleka najviac. I keď... slnečné pláže s koktejlom v ruke a cigarou v hube...a s prípadne nejakou fešnou "cuban style" kráskou, sediacou mi na kline  ...ehm... no, asi mám k tomu letu predsa len o pidi-kúsok bližšie :) Možno aj práve preto som nedávno vydanej budovateľskej stratégii Tropico 4 v týchto dňoch tak neočakávane prepadol.

Dnes už v podstate klasika žánra, ktorá svojim prvým a tretím dielom (druhý, zasadený medzi pirátov, radšej taktne nespomínam) ukázala svetu, že správa banánovej republiky môže byť naozaj zábavou, totižto ani po rokoch nestratila nič zo svojej "tropican" atmosféry a aj keď sa v aktuálnom pokračovaní nedočkala mnohých zmien, stále ide o vec, ktorú by si žiaden milovník stratégií nemal nechať ujsť. Ak teda chcete vedieť dôvody, prečo je kubánsky spôsob života v podaní Tropico 4 stále tak zábavným ako po minulé roky, pokojne si nalejte decák (alebo rovno pol-litrák?) pravého bieleho rumíku a čítajte ďalej!

Ako už býva u hier zo škatuľky budovateľské stratégie zvykom, hlavnú hernú kampaň nespája dokopy žiaden nadväzujúci príbeh - sú to proste scenáre, ktoré sú navzájom odlíšené ako lokalitou, tak aj východiskovými prírodno-ekonomickými podmienkami, takže za každým musíte od začiatku voliť mierne odlišnú stratégiu vášho územného plánovania. Tropico 4 z tejto zabehnutej tradície rozhodne nevyčnieva a tak vás v rámci singleplayerovej hry čaká 20ka osobitných máp, vyžadujúcich si za každým iný budovateľský prístup. Práve skutočnosť, že každý nový scenár má pre vás pripravenú inú tematickú sériu úloh (o tom si povieme hneď), spôsobuje, že aj napriek stále rovnakej postupnosti výstavby a rozvoja vašej metropole ste sústavne stavaní pred niečo nové, niečo, čo ste v predošlej mape nemali možnosť "riešiť".

Jeden ostrov vám tak naservíruje časté prírodné katastrofy, druhý vám nedá k dispozícií žiadne nerastné bohatstvá a tretí vás donúti vďaka nízkym cenám komodít na trhu investovať primárne len do turizmu. Oni spomínané úlohy sú zrejme najvýraznejšou novinkou oproti predchodcovi, keďže práve strohosť vašich cieľov v jednotlivých mapách bola u Tropica 3 najväčším zdrojom stereotypu. Chvála Bohu, autori si tohto problému všimli a tak si pre fanúšikov v pokračovaní pripravili desiatky hlavných i vedľajších úloh, ktoré konečne dávajú dôvod k tomu, aby sa človek naozaj zaujímal o to, čo sa v jeho meste deje a čo si žiada bezprostredne jeho pozornosť.

Samotný herný koncept, založený na dvoch kľúčových ukazovateľoch (stav mestskej pokladnice a spokojnosť ľudí), ostal prakticky bezo zmeny a preto vás istotne ani neprekvapí, že aj tentokrát budete vo väčšine máp začínať pekne od nuly. Pár základných budov, nejaká ta farma, minimálna infraštruktúra a 20 000 na účte, to všetko vám bude musieť vystačiť k tomu, aby ste čo najskôr rozbehli aspoň ten najzákladnejší export, aký vám prírodné podmienky daného ostrova umožňujú. Farmy na pestovanie cukru či tabaku a bane, určené na ťažbu železa či bauxitu, tak vcelku logicky zhltnú najväčšie percento vašich počiatočných financií, vďaka čomu si ale do budúcnosti zabezpečíte relatívne stabilný zdroj príjmov.

Táto vaša úvodná orientácia na priemysel a PH si však zákonite vyberie svoju daň v podobe poklesu všeobecnej podpory u vašich poddaných. Tí si totižto k svojej spokojnosti vyžadujú celý rad rozmanitých služieb a pokiaľ na ich požiadavky kašlete, môže sa ľahko stať, že sa proti vám vzbúria a pri nasledujúcich voľbách skončíte v poli porazených. Z toho dôvodu preto musíte dbať o blaho svojich ľudí aj keby ste mali ísť do mínusu. A verte mi, že do záporných čísel budete klesať v pravidelných intervaloch, keďže vybudovanie fungujúceho zdravotníctva, školstva či patrične variabilnej kultúry nie je vonkoncom lacný špás. A čo v momente, kedy sa rozhodnete postaviť na ostrove turistické centrum so  všetkými tými hotelmi, aquaparkami či plážovými barmi? Nuž... v tejto hre bude nedostatok peňazí vašim každodenným problémom. Samozrejme, je toho omnoho viac, čo musíte v rámci svojich ostrovov ľuďom zabezpečiť, ale myslím si, že je zbytočné tu každučký detail do podrobna rozoberať. Čo však istotne stojí za zmienku, sú novinky a zmeny, ktoré štvrtý diel do základného budovateľského konceptu Tropica 3 vnáša. Hneď z kraja tak napríklad musím spomenúť projekty nehnuteľností, ktoré musíte zakúpiť ešte pred tým, než sa pustíte do samotnej výstavby. Táto projektová dokumentácia sa síce týka najmä pokročilejších a teda aj drahších budov, i tak vás ale donúti naozaj myslieť ekonomicky a nemrhať peniazmi na niečo, čo je vo vašom meste zbytočným luxusom. Za čo si však naopak veľmi radi priplatíte, bude možnosť rýchlej výstavby, ktorá vám najmä v okamihoch, kedy rýchlo potrebujete zvýšiť spokojnosť u konkrétnej frakcie obyvateľov (nacionalisti, liberáli, veriaci a pod.), príde sakramentsky vhod.

Z hľadiska ekonomického sa v Tropicu 4 po prvý krát stretávame s možnosťou importu základných komodít, ktoré budete môcť obratom prerobiť na čosi hodnotnejšie (tabak na cigary, cukor na rum a pod.) a ihneď to za patričný peniaz exportovať - nakoľko je jeden z ostrovov doslova závislý od importu, je táto novinka naozaj jednou z tých najzásadnejších. Ok, čo ďalej? Tak napríklad nová budova určená 5 ministrom, ktorých si menujete sami a ktorí vám (okrem častých problémov) umožnia vyhlasovať nové prezidentské nariadenia a dekréty. Alebo nové svetové veľmoci, sústavne vás otravujúce s rozmanitými (a neraz humornými) požiadavkami. Alebo už spomínané prírodné katastrofy, ktoré vám veľmi rýchlo dokážu urobiť škrt cez rozpočet. Skrátka, noviniek a vylepšení je naozaj mnoho a pokiaľ ste venovali minulému dielu aspoň desiatku hodín, veľmi rýchlo si uvedomíte, že všetky zmeny hre len a len prospeli a dokonca aj porazili toľko nenávidenú repetitívnosť, tak typickú pre žáner budovateľských stratégií.

Tropico 4 teda nesklamalo. Krásna pestrofarebná grafika spolu s pohodovou "cuban-flavoured" muzikou vytvára neskutočne podmanivú atmosféru, vďaka ktorej sa do budovania nových a lepších zajtrajškov pustíte s tak veľkým entuziazmom a odhodlaním, že si ani neuvedomíte, ako silne ste titulu prepadli. Holt, obdobných hier dnes na trhu naozaj mnoho nie je a možno aj práve preto je štvrtý diel Tropica tak výsostne návykovou záležitosťou. Skrátka a dobre, pokiaľ ste fanúšikmi tohto žánra, nemáte už ďalej nad čím uvažovať - šéfovanie banánovej republike totižto ešte nikdy nebolo tak zábavne, ako je teraz!

Výrobca: Haemimont
Distribútor: Kalypso Media
Žáner: Stratégie