21.12.2011 19:00, Boris "Blade" Kirov, Komentárov: 0
Golden Eye 007: Reloaded

Golden Eye 007: Reloaded

Skyfall. Tak znie oficiálny názov novej, v poradí už 23. filmovej bondovky, ktorá sa síce predierala k životu naozaj pomaly, avšak dnes už niet pochýb o tom, že sa Bond už koncom budúceho roka dočká ďalšej z rady nebezpečných misií. Samozrejme, tešiť sa môžeme ako na spektakulárnu akciu, tak aj na famózneho Daniela Craiga, ktorého Bond je podľa môjho skromného názoru po Conneryho verzii tým najlepším, čo mohlo túto sériu postretnúť.

Možno sa teraz pýtate, prečo tu rozoberám novú filmovú bondovku. Nuž preto, lebo v týchto dňoch sa na trhu objavuje aj nový Bond herný, ktorý síce nemá potenciál ovládnuť herný trh tak, ako iné konkurenčné masovky, avšak fanúšikov by mohol rozhodne zaujať. Ako sa mu tento cieľ podarilo naplniť, to sa už ale dozviete na nasledujúcich riadkoch.

Ešte pred tým, než sa naplno vrhnem do víru tejto špionážnej akcie, sluší sa uviesť na upresnenie niekoľko podstatných faktov - GoldenEye 007: Reloaded nie je novou hrou. V skutočnosti ide o HD remake Wiičkového titulu GoldenEye 007, ktorý bol pre zmenu remakom dávnej FPS klasiky ešte z čias Nintenda 64, nesúcej rovnomenný názov. Nakoľko som ani jeden z predchodcov nehral, nebudem ani v článku rozoberať prípadné rozdiely, keďže tie mi samozrejme budú unikať. Každopádne, jeden z nich ale cez to všetko musím spomenúť - tam, kde u prvého GoldenEye vystupoval v roli Bonda dnes už prakticky zabudnutý Pierce Brosnan, tam jeho funkciu v nových verziách preberá živelnejší Daniel Craig, ktorý tak zákonite dosť výrazne ovplyvňuje aj celkový feeling príbehu. Ten sa -ako je dnes v podstate už zvykom- točí okolo Rusov, snažiacich sa o získanie kontroly nad systémom zvaným GoldenEye, v kocke umožňujúcim pomocou EMP výboja vyradiť z chodu prakticky čokoľvek elektronické. Herná story, ktorá sa z veľkej časti drží premisy tej filmovej, má ale od svojej predlohy jeden podstatný rozdiel - spomínaného Daniela Craiga, ktorý narozdiel od Brosnanovho Bonda uprednostňuje činy pred slovami a preto aj v jeho podaní je príbeh dynamickejší, plynulejší a rozhodne zábavnejší, než tomu bolo u pôvodnej "GoldenEye" inkarnácie. Nehovoriac ani o tom, že Craigové stvárnenie tohto svetoznámeho špióna mi sedí nepomerne viac, než krajne ukecaný a neraz zúfalo trápne opulentný štýl, akým sa prezentoval jeho predchodca.

Singleplayerová kampaň, ktorá je sprostredkovateľom uvedenej story, preto musí zákonite mať všetky atribúty typického bond-movie. Tzn. musí byť po okraj naplnená fantastickou akciou, musí zaviesť hráča do najrozmanitejších kútov sveta a hlavne, nesmie ani na moment nudiť. A to je presne aj prípad Reloaded verzie GoldenEye - hra proste šľape ako švajčiarske hodinky a počas viac ako 10-hodinovej kampane ani raz nepocítite zradnosť stereotypu. Atraktívne prostredia sa menia s kadenciou vyššou než má povestný gattling-gun a keď sa k tomu navyše pridá aj množstvo príjemných spestrení ako sekvencie za volantom nejakého vozítka, či občasné logické hádanky, je hrateľnosť singleplayeru prakticky konštante návyková. Svoje pritom zohráva aj fakt, že Bond nie je len mašinou na zabíjanie, ale aj vcelku schopným špiónom (aké prekvapivé!), takže veľkú čast hry je možné prejsť bez toho, aby ste si vôbec museli zašpiniť ruky od krvi. Samozrejme, budgetová aura titulu sem tam ukáže svoju temnú stránku v podobe náhodne vyvolaných alarmov či chrobačných skriptov, i tak je ale možné povedať, že aj napriek lineárnej štruktúre drvivej väčšiny misií sa ani pri tichom prechádzaní úrovňami nenudíte.

Samozrejme, kto chce, môže sa na podlé zakrádanie úplne vybodnúť a rezať si cestu v pred tak povediac "rambo style", pričom k tomuto účelu s radosťou využije pestrého arzenálu zbraní, veľmi pekne navzájom odlíšených rozličnými prídavnými gadgetmi typu optiky, tlmiče a pod. Apropo, high-tech gadgety, ktoré už od pradávna tvorili neoddeliteľnú súčasť výbavy každého Bonda, sa v prípade GoldenEye scvrkli len na jeden jediný kus v podobe mobilu, pomocou ktorého ale budete plniť väčšinu úloh (fotenie dokumentov, hacking a pod.) v rámci jednotlivých misií. Práve prítomnosť akýchsi "questov" robí hru pre jedného hráča tak atraktívnou, keďže už vonkoncom neplatí, že koniec mapy je ihneď automaticky aj koncom levelu. Inak, po dlhom čase sa konečne u hry stretávam s nápaditým diferencovaním jednotlivých obtiažností, ktoré už neznamenajú len zmenu vo vašej výdrží, resp. výdrži vašich súperov, ale taktiež aj viac dodatočnej prácičky vo forme väčšieho počtu spomínaných sekundárnych úloh. Skrátka a dobre, hra pre jedného hráča baví a i keď nemá atribúty AAA titulu (tupá AI protivníkov, strohý dizajn levelov, nevierohodné skripty, neviditeľné bariéry a pod.), aj vďaka nespočetnému množstvu klasických bondovských over-the-top scén jej tento kvalitatívny deficit mile radi odpustíte.

Okrem štandardnej kampane titul ale obsahuje aj ďalší single-mód, ktorý stojí za vašu pozornosť. Týmto módom sú tzv. MI6 Ops misie, ktoré vám v podstate naservírujú sériu challenge máp, v rámci ktorých budete musieť v určitom časovom limite splniť nejakú konkrétnu úlohu (obrana určitého spotu, stealth prejdenie levelu a pod.). Koncepčne teda ide o jednoznačný variant Spec Ops módu z nedávneho Call of Duty, ktorý sa ale od svojej predlohy odlišuje najmä v tom, že nepodporuje žiaden co-op. Proste sa musíte v koži Bonda spoľahnúť len sami na seba a basta. Ak však nebodaj predsa len túžite po nejakom tom kompetitívnom zápolení, GoldenEye 007: Reloaded ponúka relatívne objemný multiplayer, ktorý s počtom módov 13 a s relatívne solídnym systémom odomykania si nových zbraní a gadgetov rozhodne nepatrí medzi to najhoršie, čo vám vie tento žáner ponúknuť. Ruku ale na srdce - kto by tento mulťák dnes, v ére Battlefieldu a Modern Warfaru, hral?

A to je v podstate aj celkový problém tohto titulu. Je veľmi dobre hrateľný, nepoškodí ani zrak ani sluch, vydrží vám na solídne dlhú dobu... avšak i tak si ho nikto nekúpi a teda upadne do totálneho zabudnutia. Dôvod je prostý - zle načasované vydanie (to si vážne mysleli autori, že túto kvázi-budgetovku uprednostnia hráči pred vecami ako Skyrim, Uncharted 3, MW3.. atď. atď.?) a maximálne premrštená cena (titul je dokonca drahší, než konkurenčné vojnové FPSky!!) totižto jasne dokazujú, že aj viac menej kvalitná hra vie byť blbými marketingovými rozhodnutiami pochovaná doslova pod čiernu zem. A to je žiaľ aj prípad nového Bonda. Škoda, pretože po dlhom čase ide o naozaj jednu z tých kvalitnejších "movie games".

Výrobca: Eurocom
Distribútor: Activision
Karta hry: Golden Eye 007: Reloaded

- výborný spád kampane

- variabilné prostredia

- chytľavá hrateľnosť

- solídny príbeh

- mnoho budgetových neduhov

- "meh" M16 misie

- tuctový multiplayer

Aktuálne hodnotenie článkov: 9.5 / 10

Kalendár herných vydaní

DayLight

29.04.2014
PS4, PC

Child of Light

30.04.2014
Xbox One, PS4, Wii U, PC, PS3, Xbox 360, WII

The Amazing Spider-Man 2

02.05.2014
Xbox One, PS4, Wii U, 3DS, PC, PS3, Xbox 360, iPad, iPhone, Mobily

The Forest

22.05.2014

FTL: Faster Than Light je už aj na iPade

Vydarená, nezávyslá hra, ktorá priniesla svieži závan na naše PC, sa dostala aj na tablet od spoločnosti Apple. Okrem konverzie sa však hra dočkala aj množstva vylepšení (ich zoznam nájdete TU), takže ak ste už hrali PC verziu, tak by možno nebolo odveci vyskúšať aj tabletovú úpravu. Pôvodná hra učarila aj nášmu redaktorovi MickTheMage, ktorý jej dal v recenzii vcelku vysoké hodnotenie. Recenziu nájdete TU.