Nie je všetko zlato, čo je HD
Alebo pixel v nízkom rozlíšení je mnohokrát lepší ako ostrý obraz s miliónom farieb.
Svet si žiada ostré textúry a vysoké rozlíšenie a ja sa občas pýtam, na čo je to dobré. Možno to súvisí i s mojim postojom ku grafickému spracovaniu ako takému. Dobrá hra sa zaobíde aj bez špičkovej grafiky, ostrých textúr, vyhladzovania hrán a čo ja viem akých super-extra-grafických srandičiek. Pokojne by som mohol začať menovať rad hier, ktoré nevynikajú špičkovou grafikou, ale svojou hrateľnosťou, esenciou toho čím hra je, strčia do vrecka všetky tie nablýskané AAA tituly.
Odhliadnuc od toho, je tu potom ešte segment remakov. Návratov do minulosti, pretvorenie starých hier do moderného kabáta, tak aby vyhovovali dnešným požiadavkám. Aspoň sa tak z nich väčšina tvári. Jedna strana veci je upravenie herného systému (resp. ovládania) tak aby vyhovoval dnešným užívateľským štandardom. Čo je v poriadku, pretože niektoré staré hry skutočne neboli (z dnešného pohľadu) práve najkamarátskejšie pokiaľ príde na užívateľské rozhranie. Druhá strana sa týka grafického zlepšenia, vyhladenia, skrátka upravenia do vyššieho rozlíšenia a tu už môžeme občas naraziť na problémy. Nieže by bolo niečo zlé na vysokom rozlíšení a krásne vyhladenej 2D grafike. Len niekedy mám pocit, že originálny, starý pixel-art je niekedy oveľa zaujímavejší a k hre sa hodiaci viac ako jeho nový kabát. Iste, poviete si, autori mali v minulosti obmedzené možnosti vtedajších strojov – menej pamäti, menej farieb, ale v tom je možno práve zakopaný ten pes. Obmedzené možnosti nútia improvizovať, nútia hľadať kreatívne riešenia vecí, ktoré potom môžu byť ku prospechu celého diela.
Jeden konkrétny príklad za všetky. Nedávno odhalený remake Dizzyho pre prenosné zariadenia. Pozrite sa na tie porovnávajúce obrázky. Uvidíte pôvodnú hru a hneď vedľa nový, prepracovaný grafický dizajn. V základoch sa síce drží svojej predlohy, avšak vyzerá ako podivná, gýčovitá omalovánka. Zatiaľ čo pôvodná hra je v tomto ohľade akási prirodzenejšia a napriek svojim obmedzeniam, dovolím si povedať, že i krajšia. Menej farieb, nižšie rozlíšenie, jeden by povedal, že je trochu zubatejšia, avšak má svoju videohernú prirodzenosť, ktorú prekreslený remake stráca. Ostatne, že i pixel v nižšom rozlíšení môže mať svoje nezabudnuteľné kúzle – a to i v dnešnej dobe – nás do dnes neustále presviedča celý rád nezávislých titulov. Len tak z brucha mi teraz napadajú vynikajúca plošinovka VVVVVV, či krásna freewarovka Tiny Barbarian. Druhá spomínaná hra je svojim spôsobom jednoduchá a pripomína staré 8bitové časy. A v tomto prípade to nie je len hrateľnosť, ale i oná (z dnešného pohľadu) jednoduchá pixelartová grafika, ktorá dotvára jej celkovú atmosféru.
Netvrdím, že nové super rozlíšenia sú zlé. Technológia napreduje a s ňou samozrejme i grafické stvárnenie hier. Lenže občas je potrebné si vybrať. Vybrať, kedy hra nutne potrebuje omalovánky, ktoré potláčajú ducha hier. Môže to znieť trochu spiatočnícky, ale – podľa mňa – je pixelart jedným z kľúčových a špecifických prvkov herného média. Technologicky už je samozrejme dávno prekonaný, ale vďaka svojim začiatkom, vďaka tomu, čo formovalo hry v minulosti, tvorí jeho súčasť a rámcuje tak špecifickú poetiku hier. Niekedy je vysoké rozlíšenie fajn. Niekedy nie. Pri pretváraní hier do nového kabáta by sa na to malo myslieť. Čo je potrebné zmeniť a čo nie. Vylepšoval by dnes niekto Monu Lízu novými maliarskymi technikami? Viem, nie je to najlepší príklad, ale dostatočne ilustruje moje vnímanie pôvodného grafického stvárnenia hry. Nemusíme ani ostávať pri vajíčku maľovanom, stačí sa pozrieť do nedávnej minulosti, kedy Ubisoft pretvoril klasického Princa z Perzie. Principiálne to už bola úplne iná hra aj keď sa Ubisoft snažil názvom naznačiť, že sa jedná o klasiku.
Grafická strohosť starých hier bola síce z núdze cnosť, avšak dodávala im čosi špecifického, čo ich robilo (a robí) zvláštnym. Iste, možno keby rovnaký autori pracovali dnes na rovnakých hrách, tak by celé vyzerali inak. Lenže to je len možno, čo keby a to sa dnes nepočíta. Fakt je ten, že vysoké rozlíšenie môže pri mnohých remakoch narobiť viac škody ako dobrého. A úprimne, nenapadá mi jediný príklad, kedy sa remake starej hry naozaj podaril po grafickej stránke. Bez výhrad. I v tých lepších prípadoch sa vždy dalo niečo vytýkať grafickej stránke (či zvolenému prístupu k prepracovaniu grafiky).
Michal "MickTheMage" Nemec
viac článkov autora
Blade | Ha! | 28. 11. 2011 01:24 |
eee | rozbor | 28. 11. 2011 05:46 |
Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov
Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.17.09. 11:34 | diskusia (1) |
Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2
Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.16.09. 14:27 | diskusia (0) |
Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok
Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.11.09. 11:55 | diskusia (0) |
Mortal Kombat X má dátum vydania
Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.09.09. 15:40 | diskusia (0) |
Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu
Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.03.09. 11:50 | diskusia (0) |
Pillow City: Revelation07.07.2014
|
Bitshift07.07.2014
|
Atlantis Jewels07.07.2014
|
Iris14.06.2014
|
Wolfenstein: The Final Solution08.06.2014
|
Maldita Castilla30.12.2012
|