10.11.2011 19:00, Boris "Blade" Kirov, Komentárov: 1
Call of Duty: Modern Warfare 3

Call of Duty: Modern Warfare 3

Dnes je proste "in" kopať si do série Call of Duty. Hlúpa, povrchná, nudná, primitívna, tupo-casualová, výplach, brainlessovka. To všetko sú nelichotivé prívlastky, ktoré si od mnohých haterov táto FPS sága v posledných rokoch pripísala na účet aj napriek tomu, že svojou predajnosťou ustavične láme rekordy.

Holt, niektorí hráči skrátka nevedia prekusnúť fakt, že aby sa u hry dobre bavili, nepotrebujú nutne k tomu hard-core herné mechanizmy či príbeh, ktorý by im uvaril mozog za živa. Niekedy je totižto potrebné po náročnom dni v práci len tak relaxačne vypnúť, pustiť si niečo ľahko stráviteľné a nechať sa unášať strhujúcou zábavou, ktorá síce nemá bohvieakú hĺbku, ale svojim fun factorom (teda faktorom zábavnosti) dokonale splní svoju úlohu. Presne do takejto kategórie spadá aj uvedená sága, ktorá sa  v týchto dňoch dočkala v poradí už tretieho dielu odnože Modern Warfare, sľubujúceho ešte väčšiu porciu over-the-top akčných scén, než tomu bolo minule. Ako to v praxi dopadlo a či sme náhodou neboli rovnako opití chlebom tak, ako v prípade konkurenčného Battlefieldu, to sa už dozviete z nasledujúcich riadkov.

A možno ani nie z nich - mnohí z vás už istotne stihli zaregistrovať výsledné hodnotenie a preto nebude od veci ak ho teraz, len tak v skratke, zdôvodním jednou vetou. Modern Warfare 3 je konzistentne kvalitným, či už sa jedná o singleplayer, alebo multiplayer. Príbeh, zložka FPS u ktorej vo väčšine prípadov nie je kladený veľký dôraz na kvalitu, sa po neprehľadnom a zbytočne prekomplikovanom mišmaši z predchodcu opäť vrátil do zrozumiteľných koľají a tak vám nebude robiť problém ho sledovať aj bez toho, aby ste si museli ustavične klásť otázky "kto?", "kde?" a "prečo?". To, že tentokrát bude konflikt doslova celosvetovým, sme vedeli už z prvého traileru, ktorý ukázal jednotlivé ikonické metropoly pod náporom ruskej invázie. Makarov, bývalý nohsled záporáka z prvého MW, Zakhaeva, skrátka v titule netrochárči a pomocou zákulisných hier tak rozbieha vojnu na všetkých možných frontoch. Vy, či už s menovkou Soap MacTavish, "Sandman", Yuri či Cpt. Price, mu v tom musíte zákonite zabrániť, pričom spomínaná globálna invázia vás zavedie do tých najrozmanitejších končín, aké sa kedy v tejto sérii objavili. Samozrejme, príbeh ako taký má tradičné prvky vojnovej story akú poznáme z iných, inváziou sa zaoberajúcich filmov či hier (tzn. že sleduje krivku sínusoidy - víťazstvá striedajú prehry a naopak), avšak čo stojí rozhodne za zmienku, je jeho krásne stupňovaná gradácia. Prakticky každá jedna misia (a že ich je v hre požehnane!) si pre vás prichystá viac či menej zaujímavý dejový zvrat, vďaka čomu budete herným udalostiam venovať podvedomú pozornosť aj bez toho, aby ste si to vôbec všimli.

Spomínaná story pritom vo veľkej miere ťaží zo samotnej náplne jednotlivých operácií, ktorých sa počas hry zúčastníte. A na rovinu vám poviem, že to, čo uvidíte počas singleplayeru, sa vám natrvalo zaryje do pamäti. Tradičná formula série v podobe miešania pokojnejších sekcií so sekciami typu "OVER-THE-TOP-HOLY-SHIT!", nachádza uplatnenie aj tu a preto sa počas hrania budete cítiť ako na divokej horskej dráhe, berúcej vám dych na každom jednom klesaní či loopingu. V jeden moment tak budete -pekne na vlastnej  virtuálnej koži- čeliť pádu lietadla (zrejme najinovatívnejšia akčná scéna tohto roka!), ten nasledujúci sa pre zmenu stanete svedkami ukrutnej nehody v metre, aby ste o pár minút nato sledovali, ako v jednej obzvlášť adrenalínovej bitke padne za obeť aj taká vec že Eiffelovka. Skrátka, sústavný prísun týchto síce naskriptovaných, i tak ale krajne dychberúcich a explozívnych momentov, je v Modern Warfare 3 vyhnaný do absolútneho maxima, čo má za následok iba jediné - nenudíte sa, nech na vás autori rúcajú to alebo hento. Samozrejme, veľká miera skriptov má za následok častú limitáciu interakcie z vašej strany, takže hneď niekoľko levelov skôr odsledujete, než odohráte. Táto skutočnosť teda rozhodne neulahodí herným veteránom, avšak ruku na srdce - ktorý z nich by si túto hru vôbec kúpil? Celkovo teda nenachádzam na cca 6-hodinovej kampani prakticky žiadne slabiny (skripty fungujú, levely sú neraz otvorenejšie než u konkurenčného BF3 a dizajnéri si dali naozaj prácu s tým, aby každú misiu odlíšili od tej predchádzajúcej), takže pokiaľ je tento FPS štýl, založený prednostne na efektných scénach a brutálnom spáde hry, vašou šálkou kávy, singleplayer porciu Modern Warfaru 3 si užijete tak ako žiadnu inú.

Ešte pred tým, než zhodnotím ostro sledovanú zložku multiplayeru, na moment sa zmienim o móde spec-ops. Dostupná 16ka kooperatívnych misií je totižto v porovnaní s tými minulými (videnými v Modern Warfare 2) výrazným krokom vpred, a to ako po stránke náplne a variability, tak aj po stránke naviazanosti na dej, odohrávajúci sa v rámci singleplayerového ťaženia. V spolupráci s kamarátom sa tak napríklad zúčastníte nie len operácií, videných v kampani (spomínané letecké intermezzo), ale dokonca si zabojujete aj v misiách, ktoré výborne ozrejmujú to, čo ste možno počas singlu nepostrehli či nepochopili. Spec Ops potom výdatne dopĺňa aj mód Survival, ktorý vás po vzore Hordy z Gearsov postaví proti čoraz nebezpečnejším vlnám protivníkov. Azda netreba dodávať, že obidva co-op módy sú doprevádzané osobitným systémom odmien a levelovania, pričom už len také získanie najvyššieho počtu hviezdičiek u tej ktorej misie vám kľudne zaberie aj niekoľko dní systémového tréningu a testovania. Je preto nanajvýš logickým keď poviem, že aj v oblasti kooperatívnej je Modern Warfare 3 naozaj výborne hrateľným dielom a rozhodne by ste tento segment hry nemali vynechať. Už to skrátka nie je len bokovka, ale plnohodnotný herný komponent, istotne hodný vašej pozornosti.

Stavebný kameň prakticky všetkých posledných dielov tejto série, multiplayer, je aj v prípade Modern Warfaru 3 natoľko očakávaným (možno aj viac, než single player porcia hry), že chybovať v tejto oblasti by bolo zo strany developerov naozaj rozsudkom smrti. Z toho dôvodu preto neprekvapí fakt, že aj napriek komornejšiemu štýlu a orientácii na súboje jeden-na-jedného, je hra viacerých hráčov aj  v prípade aktuálneho COD dielu stále tak rozmanitou a obsahovo bohatou, že ju inak ako za výbornú označiť ani nemožno. Veď uznajte sami - ktorá hra vám v týchto dňoch v základnom balení ponúkne viac ako tucet herných módov (novinka s názvom kill confirmed, kde musíte po zabitých protivníkoch zbierať ich dog-tagy, je obzvlášť podarenou!), 16 výborne nadizajnovaných máp, desiatky zbraní či prepracovaný systém odmien, perkov a s tým súvisiaceho levelovania? Hm? Žiadna. Samozrejme, v duchu "nemeň nič čo funguje" sme sa ani tentokrát nedočkali žiadnych zásadnejších zmien, avšak aj tie aplikované stačia k tomu, aby som mulťák po roku mohol opäť s kľudom na duši prehlásiť za zábavný a pre fanúšika doslova nevyhnutný.

Spomínaná paleta zmien, ktorá predovšetkým "postihla" oblasť killstreakov, má však na samotnú hrateľnosť prekvapivo signifikantný dopad. Po novom si totižto hráči musia pre svoj charakter zvoliť jednu z troch tzv. strike packages, čo sú v podstate len odlišné povolania, prezlečené za podivný názov.. Ak sa teda rozhodnete pre kategóriu assault, vaše point streaks (z dôvodu, že po novom ste odmeňovaní aj za iné veci než len zabíjanie) sa vám kumulujú tradičným spôsobom a vy si tak odomykáte nové a nové schopnosti a bonusy, majúce prevažne útočný charakter (UAV drony, raketové útoky a pod.). Ľudia, uprednostňujúci tímovú spoluprácu, môžu pre zmenu zvoliť strike package s označením support, ktorá im umožní nie len kumulovanie point streakov aj po smrti, ale navyše im dá do rúk všestranne využiteľné defenzívne gadgety (napr. nepriestrelné vesty, aa turrety a pod.). Do tretice, obzvlášť skúsení virtuálni zabijaci (a.k.a skilleri) si môžu vybrať povolanie "specialist", ktoré im narozdiel od ostatných povolaní za zbieranie kill streakov odomkne dodatočné perky, ktoré tak budú môcť použiť k trojici, ktorú už majú aktivovanú. Čo mám možnosť po tých 4 dňoch zhodnotiť, tak práve ta posledne menovaná strike package sa teší najmenšej popularite, pričom zďaleka najviac ľudí zatiaľ volí zlatú strednú cestu, teda support. Či je problém vo vybalansovaní týchto "classov", alebo sú len hráči opatrní, je nateraz otázne, avšak verím, že rozloženie týchto povolaní sa časom upraví. Inak, vo veci noviniek istotne poteší aj leveling zbraní (čiastočne inšpirovaný v nedávnych battlefieldoch), ktoré navyše dostali do vienka svoj vlastný slot pre perk, takže po novom sa už nemusíte rozhodovať, či si perkom vylepšíte skillz vašej postavy, alebo atribúty vašej zbrane. Posledná vec, ktorá stojí za zmienku, je potom fičúra zvaná Call of Duty Elite, ktorá štatistickým spôsobom zaznamenáva všetky vaše úspechy. Tie si potom môžete zanalyzovať v príslušnom rozhraní tejto služby, takže pokiaľ sa chcete stať naozajstnými profíkmi, konečne máte dostatočne mocný nástroj k tomu, aby ste vychytali aj tie najmenšie mušky či taktické pochybenia.

Technická stránka titulu, ktorá zrejme dlhodobo leží v žalúdku každého poctivého COD hatera, je na obsah hry dostačujúcou. Nie sú to žiadne grafické orgie, avšak vzhľadom na to, že hra beží na 60 snímkoch za sekundu a že všetky efektné scény sú renderované real-time, je pohľad na titul naozaj neškodným. Áno, sem tam naďabíte na nepeknú textúru či primitívny polygón, ale tento deficit next-genu je vyvažovaný strhujúcou filmovou atmosférou, ktorou na vás hra od prvého okamihu dýchne. Čo však naopak musím -a obzvlášť po extenzívnych skúsenostiach s konkurenciou - skritizovať, je nevyvážená audio stránka. Dialógy sú nasamplované príliš ticho, takže sú neraz prehlušované okolitým dianím, zvuk streľby je výsmechom realizmu a nebyť mocných výbuchov a tradične epickej hudby, bol by môj dojem z audia naozaj veľkým sklamaním. Holt, aj v tejto oblasti technického spracovania tvorcovia zaspali dobu a pokiaľ to do budúcnosti nezmenia, môže sa stať, že práve vďaka zastaranosti týchto dvoch zložiek im to už pri najbližšom dieli CoD len tak ľahko neprejde.

Ok. Ako to teda zhrnúť, aby som zbytočne nevyvolal vášnivé debaty? Najlepšie bude asi spomenúť koment, ktorý sa objavil v rámci horúčkovito vedenej diskusie u jedného nemenovaného portálu: "Nadávať v Modern Warfare 3 na skripty je ako vyčítať Portalu 2 logické hádanky. Ide predsa o charakter tejto série a ak mi je proti srsti, volím konkurenciu". Ak sa teda radíte k fanúšikom tejto série, je viac než isté, že tretí diel Modern Warfaru vás poteší rovnako, ako tomu bolo u jeho predchodcov. Neprináša síce mnoho zmien (po pravde ale, ktorý sequel tak robí? Uncharted 2,3? Gears of War 2,3?), ale to čo ponúka, funguje na výbornú a hlavne, je to konzistentne kvalitné, či už v oblasti singleplayeru, alebo multiplayeru. U oboch herných komponentov teda ide o jednoznačný "win win" a z mojej strany o pól boda k dobru, o ktorý práve vďaka nevyváženosti obsahu nedávne BF3 prišlo.

Výrobca: Infinity Ward
Distribútor: Activision
Karta hry: Call of Duty: Modern Warfare 3