05.11.2011 18:00, Juraj "Duri" Dolniak, Komentárov: 3
Dead Island

Dead Island

Tesne po skončení dovolenkovej sezóny prišla od našich poľských susedov vízia o tom, ako by to vyzeralo, pokiaľ by v slnečnom raji kdesi pri Novej Guiney robili dovolenkárom spoločnosť krvilační nemŕtvi. Isté je len to, že tentoraz sú v raji samotní zombíci.

S nápadom zasadiť hordy zombíkov do kulís priestranného tropického ostrova prišiel Techland už pred 5 rokmi, keď na E3 2006 predstavil Dead Island – pôvodne akčné RPG s revolučnými prvkami a hlbším príbehom než je tomu dnes, vo finálnej podobe. Ten mal pojednávať o stroskotanom zamilovanom páre na avizovanom ostrove posiatom všelijakou nemŕtvou háveďou. Postupne sa na Dead Island začalo zabúdať, Techland pracoval na nových značkách a už to vyzeralo na ukončenie prác. Ja sám som osud Dead Islandu netrpezlivo sledoval a niekoľkomesačný nápis „Site under construction“ svietiaci na oficiálnych stránkach hry, mi doslova pil krv. Našťastie, Techland dokázal zaujať a doslova preraziť na viacerých frontoch naraz precíznym trailerom z februára, vďaka ktorému sa už v týchto dňoch rozbieha filmová adaptácia Dead Islandu.

Preorientujme sa ale späť k výsledku, ktorý na rozdiel od pôvodných plánov vyzerá „drobátko“ inak, no napriek tomu si zaslúži pozornosť každého fanúšika FPS žánru (a zombíkov predovšetkým). Predstavte si, že sa prebúdzate po preflámovanej noci kdesi na hotelovej izbe, nemáte pojem o čase, vaše videnie je kvôli nekontrolovanému príjmu alkoholu ešte značne rozostrené a aj tie dve mŕtvoly v zadnej izbe môžu byť výsledkom všeličoho... Keď vám však nad hlavou preletí ďalší z hostí a dopadne na tvrdý asfalt pod hotelom, je jasné, že niečo tu nesedí. Dovolenkový rezort na fiktívnom ostrove Banoi v okolí Novej Guiney si totiž vyhliadli zombíci, a tak je z dovolenkárov obedové menu číslo jeden. Hráč sa dostáva do kože jednej zo štyroch postáv, ktoré sú však proti vírusu vyčíňajúcom na ostrove imúnne a tým pádom aj veľkou posilou pre hŕstku preživších, ktorí sa snažia za každú cenu ujsť.

Či si vyberiete profesionála na ťažké zbrane, černocha Sama B, na strelné zbrane zameranú Purnu, „assassínku“ Xianu Mei, ktorá si najlepšie rozumie s mačetami, alebo majstra na vrhacie zbrane Logana, je len na vás. Pustiť sa samozrejme môžete aj do co-op hry zostavenej až pre 4 hráčov. Každopádne, nech si zvolíte kohokoľvek, počas hry si môžete pokojne vyprofilovať vašu postavu úplne inak, než stojí v jej základnom životopise, čo samozrejme závisí od najčastejšie preferovaných typov zbraní a rozdeľovania skillov. Expy dostávate buď za čo najefektívnejšie, alebo čo najrýchlejšie  zabitia nepriateľov. K tomu je prispôsobená široká paleta zbraní, v ktorých sa nájdu úplne bežné predmety - napr. vašim počiatočným kvérom sa stane obyčajné drevené pádlo. Postupne sa dopracujete k bejzbalovým pálkam, ťažkým železným tyčiam, páčidlám alebo kyjakom, všetky patriace do skupiny tupých zbraní. Pokiaľ chcete rozpútať masaker, ako sa na pravú zombie akciu patrí, siahnite radšej po zbraniach ostrých, kam sa logicky zaraďujú všetky nože, mačety a sekery.

Samotné boje sú základným prvkom Dead Islandu. A že ide o skutočne vydarený element tohto titulu, na to vezmite jed. Nech to znie akokoľvek, porciovanie nepriateľov si postupne začnete užívať a hra vo vás vypestuje doslova odpor voči zombíkom. Tupé zbrane poslúžia na rôzne zlomeniny a pomliaždeniny, ktoré vyzerajú nanajvýš bolestivo a ktoré sú doprevádzané adekvátnymi zvukovými vložkami. Strelné zbrane sa naopak zídu na odstránenie z diaľky a predovšetkým na prestrelky s ľuďmi (obyvateľmi neďalekého mestečka Moresby, či preživšími policajnými jednotkami). Dead Island ale na prestrelky nie je stavaný, pocit zo streľby je dosť ťažkopádny a hra vám bude všeobecne pchať pod nos skôr zbrane na blízko, než nejaké samopaly. Ja som sa vydal na cestu spasiť Banoi treťou voľbou, a to sečným sortimentom. Ten nájde uplatnenie ako na boje na blízko, tak aj na diaľku a nepriateľom spôsobí najväčšie poranenia, teda stratu končatín. Verte, že nie je nad to, keď sa na vás rúti spoza kopca vreštiaci zombík a vy mu tesne pred jeho útokom stihnete švihnutím mačety odťať hlavu, ruku či nohu. So zbraňami a zombíkmi vôbec súvisí aj výroba zbraní. Zhotovovanie vlastných kúskov je ďalšou poprednou zložkou titulu. Nielenže získate silnejšie nástroje, taktiež prídete aj k novým možnostiam na likvidáciu nepriateľov. Tak napríklad, spájať môžete klince s bejzbalovou pálkou alebo elektrické káble s mačetami. Občas sa možno začudujete, čo vám to za tzv. pracovným stolom (akýmsi univerzálnym prvkom na úpravu, opravu a vylepšovanie zbraní) vznikne, no vedzte, že v boji sa takéto hybridy len a len zídu.

Vaši úhlavní nepriatelia, zombíci, sú rozdelení na niekoľko druhov, na ktoré platí rozličná bojová technika. Základný typ predstavujú tradičné, pomalé a kolísavé indivíduá, ktorých likvidácia nie je žiadnym problémom. Potom tu sú ich vylepšené „verzie“ spomenuté vyššie – vreštiaci a poriadne rýchli zombíci zvaní „Infikovaní“, ktorí sú v skupinkách tvrdým orieškom. Nielenže do vás neustále dobiedzajú a tým zároveň znemožňujú akúkoľvek vašu reakciu, v priebehu pár sekúnd vedia vašu postavu poslať na druhý svet. Ďalším druhom sú tzv. chuligáni, extrémne pomalí, no za to silní protivníci s dlhou výdržou. Nezabudnuteľným je Butcher, rýchle monštrum s mačetami miesto rúk, starosti narobí aj Floater, ktorého základným útokom je vypľúvanie omračujúceho slizu, netreba zabudnúť na vybuchujúceho Suicidera, no a zoznam zombíkov završuje Ram, rútiaca sa hora svalov, ktorá je pripútaná vo zvieracej kazajke. Nech si na vás ale brúsi zuby čokoľvek, môžete byť relatívne pokojní, nakoľko v hre nemôžete zomrieť. Nepriatelia vás vedia maximálne tak omráčiť a po krátkom, 7-sekundovom intervale sa respawnete neďaleko posledného boja. Lekárničky teda vôbec nemusíte riešiť, zbytočne by vám len zavadzali v inventári. Respawn dosť zjednodušuje hru a boje preto nepredstavujú v drvivej väčšine takmer žiadnu väčšiu výzvu.

Ostrov Banoi srší variabilitou prostredí. Zabudnite, že celý čas strávite na slnečných plážach, kde sa nachádza zopár šťastlivcov, ktorých neroztrhali zombíci. Je pravda, že veľká časť hry sa odohráva práve v dovolenkovej zóne, z nej ste však postupne katapultovaní do ďalších zákutí Banoiu. Neďaleko totiž stojí mestečko Moresby, ktoré je takisto nasiaknuté nemŕtvymi. Všetko živé sa ukrylo do miestneho kostola, ktorý sa stáva častým pôsobiskom útokov. Ďalej sa pozriete aj do džungle obývanej domorodým obyvateľstvom, ktoré hraničí s akýmsi laboratóriom na výrobu zombie protilátky. Počas hry navštívite aj väzenské priestory, v ktorých si odpykávajú tresty jedni z najhorších zločincov. Jednotlivé prostredia sú priestranné a čo je hlavné, máte v nich takmer neobmedzenú voľnosť. Nemusíte totiž len pevne sledovať cestičky hlavného príbehu, pokojne sa môžete vybrať za bezbrannými preživšími a pomôcť im s ich starosťami. V tomto smere Dead Island naozaj zabodoval, väčšina vedľajších úloh je ľudských a úplne prirodzených a navodzujú dojem, že pomáhate skutočným ľuďom zdrveným stratou blízkych. Pokiaľ sa rozhodnete splniť každý jeden sidequest, od hry očakávajte dobrých 30 hodín hrania, čo je viac než výborným výsledkom. Ako odmenu za splnenie tej či onej úlohy očakávajte peniaze, nejaké to náčinie alebo prísady na zhotovovanie vlastných typov zbraní. A keď už nebudete mať čo robiť, môžete si prezrieť ostrovné scenérie, pri ktorých padne sánka.

Veru tak, Techland dokázal vyšťaviť z Chrome Enginu 5 maximum. Príroda, more a zombíci sú spracovaní nadmieru dobre a vizuálna stránka ľavou zadnou spĺňa podmienky aktuálnej generácie hráčov. Avšak nielenže to vyzerá dobre, hra by mala byť v týchto dňoch už bezproblémovo vyladená a optimalizovaná aj pre staršie zostavy. Po nejakých grafických bugoch, ktoré sa vyskytli pri vydaní, už niet ani stopy, prekrývanie textúr a prechádzanie cez zavreté dvere či steny je už tiež minulosť. Vizuálnu stránku dopĺňa vcelku kvalitná zvuková kulisa, dabing postáv ničím neurazí, no ani nezahviezdi, výkriky a škrekot zombíkov však občas naženú zimomriavky.

Dead Island je sám o sebe dovolenkovým titulom. Poslúži ako dobrý relax a odreagovanie od všedných starostí, zaujme kvalitnou hrateľnosťou a občas aj pritvrdí a pripraví pre hráča slušnú hororovú atmosféru. Jednoducho, všetko čo si predstavujete pod pojmom „zombie FPS“ je zahrnuté práve v tomto nadmieru kvalitnom počine od Techlandu. Bodka.

Druhý pohľad od Bladea

Dead Island ma zasiahol ako blesk z čistého neba. Neskutočne zabugovaná, graficky nevyrovnaná a sem tam frustrujúca sand-boxovka od Techlandu, ktorý si už stihol pokaziť svoj image nedávnym shitom zvaným Call of Juarez: The Cartel, ma ale svojou hrateľnosťou odrovnala ako žiaden iný zástupca tohto žánra. Inými slovami, prepadol som jej ako feták svojej čerstvo zakúpenej dávke.

Chcete vedieť fundamentálny dôvod? Výborne trafený mix RPG, akcie a prieskumu ostrova. Hra skrátka ideálne mieša trojicu svojich základných herných prvkov tak, že ani po 10 hodinách strávených s ňou nepociťujete únavu či stereotyp z toho, žeby ste hrali stále to isté (čo aj v podstate hráte). Samotný killing nemŕtvych je pritom vďaka rozmanitej (a sakra účinnej) palete tupých, ostrých či strelných zbraní zábavným bez ohľadu na konto mŕtvol, ktoré máte na účte, takže sa nemusíte obávať, žeby vám ten počiatočný entuziazmus z hry vyprchal príliš rýchlo.

Po pravde, vďaka adrenalínovému poňatiu súbojov na blízko a obzvlášť podarenej brutalite, vám zrejme nevyprchá vôbec, čo je viac než dostačujúcim poznatkom k tomu, aby ste Dead Islandu jednoznačne dali šancu. Čert to vem, že niektoré questy sú nelogické či účelové, čert to vem, že v neskorších fázach hry sa váš postup zmení len na bohapustý grind, čert to vem, že RPG element je v skutočnosti povrchnejším než sa na prvý pohľad javí – dôležitá je totižto hrateľnosť a v tej táto sand-boxovka jednoznaťne exceluje. Doporučujem.

Moje hodnotenie je 8

Juraj "Duri" Dolniak

Výrobca: Techland