31.10.2011 14:00, Boris "Blade" Kirov, Komentárov: 11
Battlefield 3

Battlefield 3

Tak a je to tu! Prvá z dvojice jesenných AAA FPSiek konečne dorazila do obchodov a podľa smelých odhadov už stihla k dnešnému dňu predať viac ako 3 milióny kópií. Battlefield 3, konkurenčná nemesis nastávajúceho Modern Warfaru 3, tak má hneď niekoľko dôvodov na radosť - nie lenže sa ako značka opäť dostala na samotný vrchol tohto žánra (teda, minimálne do príchodu druhého menovaného), ale vďaka enormnému záujmu zo stany hráčov má už teraz budúcnosť viac než ružovú.

Treba si však na tomto mieste uvedomiť jednu vec - masívny hype a podmanivá reklama sú jedna vec, samotná kvalita hry vec druhá. No a ako ste si už istotne stihli všimnúť, práve z hľadiska kvalitatívneho je Battlefield 3 prekvapivo rozporuplným dielom, na jednej strane ponúkajúcim (podľa očakávaní) výborný multiplayer, na strane druhej však mimoriadne nezaujímavý singleplayer, ktorý tým z nedávnych dielov Call of Duty rozhodne nemôže konkurovať. Prečo nás teda všetky tie gameplaye a trailery zavádzali? Kde sa autori dopustili nepríjemných vývojárskych prešľapov? A vôbec... čo stojí za tým, že nový Battlefield nemá v závere nárok na kultový status tak, ako sa od neho očakávalo?

Nuž, dôvodov je hneď niekoľko a začnem tým, čo by malo (aj podľa slov samotných tvorcov) poslúžiť ako výborne zrežírovaný tutoriál multiplayeru - teda singleplayerom. Kampaň o počte 12 misií a dĺžke cca 6 hodín (na obtiažnosti normal) je totižto tak zúfalo tuctová, derivovaná a  bezpohlavná, až to jedinca bolí v rozkroku. Príbeh plný teroristov, rusov (zas???), šialených vodcov a stratených atómových hlavíc, ktorým sa kampaň Battlefieldu 3 snaží upútať, sme tu síce mali už na X-milión spôsobov, avšak forma jeho prezentácie privádza do úst nepríjemnú pachuť akéhosi "deja-vú". A nejedná sa len o vypočúvanie hlavného hrdinu, ktorý po vzore kolegu z CoD: Black Ops prostredníctvom misií retrospektívne odhaľuje jednotlivé dejové zvraty - pôvod prakticky všetkých kľúčových okamihov hernej story možno vystopovať späť ku konkurencii od Activisionu. Nechcem teraz prehnane spoilovať, ale hneď dva akože "WOW" momenty kampane sú do slova a do bodky vykradnuté z prvého Modern Warfaru. Táto do oči bijúca generickosť príbehu preto zákonite vedie k celkovej nepresvedčivosti singleplayerovej kampane, ktorá bez vlastnej identity nedáva hráčovi priestor na vychutnanie si aj toho mála, čo v nej stojí za pozornosť. Prečo? Lebo to málo je doslova zadlavené tým "veľa", tým, čoho sa už ale hráč stihol do sýtosti prejesť.

Dobre. Povedzme, že príbeh nebol nikdy silnou stránkou FPSiek, keďže gro zábavy spočívalo nie v omáčke, ale priamo v hlavnom pokrme - teda obsahu. Žiaľ, so zármutkom musím konštatovať, že v tejto oblasti je Battlefield 3 možno ešte väčším sklamaním, než bude pre mnohých jeho story. A opäť je na vine prílišná inšpirácia, či priam kŕčovité držanie sa konceptu, ktorý sa s úspechom presadil v sérii Call of Duty. Preč je otvorenosť sveta ala Bad Company 2, preč je zničiteľnosť prostredia ako ju poznáme z uvedenej BF odnože, preč je skrátka pocit, že hráme niečo úplne iné, než len tuctový klon toľko krát spomínaného CoD. Autori totižto trestuhodne zahodili fantastický potenciál svojho enginu a namiesto toho, aby nám v kampani priniesli rozľahlé mapy s nelineárnym spôsobom riešenia úloh, nám predkladajú striktne lineárny a kruto naskriptovaný paškvil, ktorý spomínanej konkurencii akoby z oka vypadol.

Nehovorím, že všetkých 12 misií je takých (3 z nich dokonca viem označiť za najlepšie FPS zážitky tohto roka), avšak keď je gro hry v podstate len Modern Warfarom, ibaže s modrým HUDom namiesto zeleného, je niečo SAKRAMENTSKY zle. V súvislosti so spomínanými skriptami potom prichádza aj celý rad neduhov, ktoré tento dnes už tradičný dizajnérsky "cheating" sprevádzajú - nekonečné rady respawnujúcich sa protivníkov, ich objavovanie sa priamo pred vami, amatérsky odfláknuté miznutie tiel či fatálna zabugovanosť niektorých sekcií hry, kde predovšetkým tanková misia, ktorá zožala počas tohtoročnej E3 veľké ovácie, je tak škandalózne "chrobačná", že dokončiť ju je naozaj len vecou náhody. Ak si teda dáte všetkých 5 dohromady, musí vám byť nad slnko jasné, že z hľadiska singleplayeru je Battlefield 3 ubíjajúco nudným a tuctovým zážitkom, ktorého z hladiny priemernosti zachraňuje len občasná genialita autorov, majúca podobu niekoľkých naozaj parádnych misií.

Ok, obráťme kartu a radšej prejdime k tomu, kvôli čomu si aj tak väčšina z  vás nový diel tejto série zakúpi - teda k multiplayeru. 3 módy (plus 2 squad varianty), 9 máp a až 24 hráčov na väčšine z nich, tak  to sú devízy X360 verzie titulu z hľadiska hry viacerých hráčov, ktoré by mali titulu zabezpečiť ešte väčšiu obľúbenosť u MP-pozitívnej časti hráčskej populácie, než tomu bolo v prípade bokoviek Bad Company. Nebudem teda chodiť okolo horúcej kaše a rovno vám poviem, že multiplayer Battlefieldu 3 je tým najlepším, akého som mal možnosť sa v tomto žánri zúčastniť. Ako mód Rush, tak aj trademark série, mód Conquest (tým posledným módom je tradičný tímový deathmatch), totižto ponúkajú tak rozmanité taktické možnosti uplatnenia sa, že neprestanú baviť ani po 24 hodinovom hernom maratóne. Či už teda budete brániť M-Com stanoviská (Rush) alebo naopak viesť tankovú bitku o kritický kontrolný punkt (Conquest), za každým budete zažívať nevýslovnú radosť z toho, že multiplayer Battlefieldu nie je len o killovaní, ale aj o schopnosti vedieť efektívne zúžitkovať všetko to, čo vám dané bojisko z hľadiska takticko-strategického ponúka.

Veľkú úlohu v celkovej návykovosti mutliplayerovej zložky hry do veľkej miery zohráva aj výborne vyvážená zmes classov, kde ani jeden z dostupnej štvorice nemožno považovať za OP. Dokonca aj v minulosti otravní sniperi sa tentokrát nemôžu spoliehať na utajenosť, keďže aj napriek možnosti zaľahnúť sa zabitý protivník z následnej kill-cam dozvie, kto ho odkiaľ skolil, nútiac tak dotyčného ostreľovača byť v rovnako permanentnom pohybe, ako je tomu v prípade ostatných profesií. Inak, za zmienku istotne stojí aj zlúčenie classu Assault a Medic do jedného, ktorý tak poskytuje na bojisku nie len výdatnú palebnú podporu, ale aj prvú pomoc tým, ktorí v boji utŕžia nepríjemné šrámy, ale ostanú aj naďalej bojaschopnými. Rukou v ruke potom s výborne vybalansovanými profesiami ide aj komplexný systém levelovania vašej postavy, ktorý už stihol sláviť úspechy v Bad Company 2 a preto ho zákonite s rovnakou radosťou prijímajú aj hráči Battlefieldu 3. Dôvod, prečo je implementovaný mechanizmus odmien tak motivujúcim faktorom hrateľnosti, spočíva najmä v skutočnosti, že hra si cení prakticky všetko to, čo pre víťazstvo svojho tímu urobíte. Liečenie kolegov, zásobovanie muníciou, spottovanie protivníkov, ničenie obrnených vozidiel.. skrátka každý váš prínos je v titule adekvátne cenený, podporujúc tak tímového ducha v každom jednom hráčovi. Samozrejme, odomykanie nových zbraní, prídavkov či gadgetov je prítomné aj tu, takže nie je problém si po týždni hrania za recona sprístupniť sniperku, z ktorou dáte v pohode head-shot aj cez celú mapu. A to už je pánečku vyhliadka, pre ktorú multiplayeru pokojne obetujete aj čas, inak vyhradený pre stretnutie s rodičmi, kamarátmi či budúcou ex-priateľkou. V skratke teda - multiplayer Battlefieldu 3 je naozaj skvelým herným zážitkom, ktorý ulahodí ako veteránom, tak aj úplným nováčikom.

Čo som ešte nespomenul a istotne stojí za zmienku, je co-op pre dvoch hráčov, ktorý aj napriek svojej krátkosti (6 misií, "motajúcich" sa okolo príbehu single-kampane, naozaj nie je mnoho) poskytuje decentné odreagovanie a minimálne ako osviežujúci doplnok tak funguje na výbornú. Pojmom "výborný" možno taktiež označiť aj celkové technické spracovanie titulu, ktorý vďaka vyšperkovanému frostbite 2 enginu vyzerá o dve triedy lepšie, než konkurenčná séria. V prípade Xbox 360 verzie hry síce bádať občasné doskakovanie textúr a MP mapy nie sú tak rozľahlými ako ich PC kolegyne, vo výsledku však ako celok šľape Battlefield 3 viac menej bezproblémovo a jedinými jeho nedostatkami tak ostávajú len chybujúce skripty či obmedzená deštrukcia, ktorá je oproti sérii Bad Company vážnym a nepochopiteľným krokom späť. Čím však nový diel tejto FPS série vysoko vyčnieva nad konkurenciu, je jednoznačne audio - tak epický zvukový doprovod ste istotne ešte v žiadnom inom zástupcovi tohto žánra nepočuli. Hlboké a úderné basy, kryštalicky čisté výšky a priestorovosť, o ktorej sa vám ani nesnívalo... tak to je Battlefield 3, pokiaľ si ho pustíte na solídnej audio zostave. A ja vám to rozhodne odporúčam, keďže z môjho pohľadu tvorí zvuková stránka hry minimálne polovicu z celkovej atmosféry titulu.

Aby sme si to teda na záver nejako zhrnuli - mizerný singleplayer, špičkový multiplayer. Battlefield 3 je holt, nevyrovnaným dielom a ako taký preto nemá nárok zosadiť svojho rivala z trónu. Ten je totižto homogénne kvalitný vo všetkých svojich aspektoch aj keď možno nevyniká v žiadnom z nich, vo výsledku je predsa len zábavnejším a prístupnejším. Samozrejme, výsledné hodnotenie berte ako kompromis, ktorý bol nutný najmä z dôvodu, že BF3 mal fanúšikom ponúknuť nie len (podľa očakávania) fantastický mulťák, ale aj rovnako dychberúce príbehové ťaženie. To sa v závere ukázalo byť ale najväčšou slabinou Battlefieldu 3 a pokiaľ si hru kupujete práve kvôli nemu, rovno si z výsledného skóre odčítajte ďalšie dva body. Záujemcovia čiste len o multiplayer, si ale tie dva body môžu s kľudom na srdci k hodnoteniu pripočítať. Tak brilantne vyvážený a hrateľný onen kompetitívny segment hry je!

Výrobca: DICE
Distribútor: Electronic Arts
Karta hry: Battlefield 3