26.09.2011 00:10, Boris "Blade" Kirov, Komentárov: 1
Kde ste, krabice naše milované?

Kde ste, krabice naše milované?

Pohľad na trend, ktorý istotne neteší žiadneho old-time gamera.

Tí starší z vás si istotne pamätajú roky, kedy každá hra bola doslova zberateľským kúskom. Prekrásne krabice s bohato zdobenými prednými i zadnými (dokonca i bočnými) stranami boli vďaka svojej vysokej pridanej hodnote neraz obdivovanejšie, než ich obsah samotný a dokonca aj poznám niekoľko ľudí, ktorí mali tie najkrajšie kúsky hrdo vystavené v obývačke, aby tak každému dali najavo, že pomaly sa rozbiehajúca éra digitálnej zábavy má v sebe rozhodne viac, než len tých povestných niekoľko stoviek tisíc jednotiek a núl. Dnes je však situácia úplne iná a s tradičnými „krabicami“ aké poznáme z 90-tych rokov (resp. začiatku nového tisícročia), sa už stretávame naozaj ojedinele. Azda len Blizzard (a samozrejme, CD Projekt) je v tejto oblasti skutočným posledným mohykánom, keďže ako sa tak zdiaľky pozerám, tak všetky jeho posledné diela prišli na trh v prekrásnych krabiciach a nie len v blbých DVD obaloch, ako je tomu dnes vo väčšine (prevažne konzolových) prípadov tradíciou. Je preto zákonite logické si klásť nasledujúcu otázku – kam sa podeli tie v minulosti tak úžasné (a užasne objemné) casy?

Nuž, odpoveď rozhodne nie je jednoznačná, ale v praxi je možné povedať, že za všetkým treba hľadať evolúciu. Vývoj na poli fyzickej distribúcie hier totižto od svojho vzniku zaznamenal rapídny posun smerom k úspornosti, ktorá je daná predovšetkým faktom, že nákladná tlač kvalitných krabicových obalov a ich následné skladanie ani v minulosti neboli bohvieako lacným špásom, nie to ešte teraz, v dobe, kedy je hromadné lisovanie plastových obalov nepomerne ekonomickejším riešením prakticky pre ktorékoľvek odvetvie zábavy (naskytá sa tu vhodná analógia napr. s platňami a ich nástupcom – CD) Samozrejme, v postupnom miznutí tradičných krabicových hier zohral veľkú úlohu aj trend tzv. minimalizácie, teda trend sústavného zmenšovania všetkého navôkol nás. Keď nám kedysi ponúkli dajme tomu v kelímku 100 gramový jogurt a dnes nám ten istý jogurt ponúkajú v kelímku 50 gramovom, a to pritom prosím pekne ešte aj za rovnakú cenu, nejaký „suchý“ DVD obal, v ktorom vám príde očakávaná herná pecka, naozaj neriešite ale beriete to proste len ako fakt a realitu.

Ak som v predchádzajúcom odstavci načal pojem evolúcia, istotne nesmiem taktiež zabudnúť na fenomén, ktorý pomaly ale isto preberá kontrolu nad spôsobom, akým sa dostávame k našim očakávaným herným peckám. Tým fenoménom nie je nič menšie než digitálna distribúcia. Mnohých z vás teraz v momente napadla platforma Steam, avšak je potrebné si uvedomiť, že Valve tento spôsob bezkontaktného biznisu nevynašlo a iba sa inšpirovalo vtedy už existujúcimi službami ako Netflix, ktoré mali s touto formou obchodovania už predsa len nejaké tie skúsenosti. Valve však prišlo na herný trh s touto formou predaja hier ako prvé a preto si zákonite aj ihneď získalo tak výraznú pozornosť. Ako sa časom ukázalo, pôvodne riskantný plán sa ukázal byť ťahom na bránku a tak sa nasledujúce roky po vydaní Steamu na trhu objavili ďalšie konkurenčné formáty (spomeniem napríklad Direct2Drive), pomaly ale isto vytvárajúce základy toho, čo dnes poznáme pod názvami ako Xbox Live Arcade či Playstation Network.

Každopádne, dôvod, prečo digitálna distribúcia slávi také úspechy, je jednoduchý – hráči k tomu, aby si hru kúpili, nemusia z domu vytiahnúť ani len pätu. Ba čo viac - hráči nemusia doma žonglovať s hernými diskami, nemusia sa obávať o ich funkčnosť, nemusia si opotrebovávať mechaniky, nemusia z krabíc utierať prach... nemusia merať dlhú cestu do obchodu len aby zistili, že ich očakávaná hra ešte nedorazila, prípadne sa stihla už vypredať. Skrátka, nemusia robiť nič. Iba sedieť doma, chvíľku počkať kým sa im dotyčná hra stiahne, a hrať. Pohodlnosť je dnes, holt, mimoriadne rozšírenou nemocou a keď sa k tomu navyše pridá aj nespočet pozitív digitálne distribuovaných hier (na čele s výhodou, že hru môžete hrať už v prvej minúte od jej oficiálneho vydania), postupný trend osekávania a zmenšovania krabicových verzií je naozaj len logickým vyústením toho, po čom „idú“ hráči samotní. Veď predsa, aj v hernom biznise platí, že masy určujú trend – nie jednotlivci.

A ako sa na tento vývoj dívam ja? Nuž, ako člen tej staršej generácie hráčov (pozor, nie tej najstaršej – zx spectrum a pod.) musím nad aktuálnym smerovaním krabicových hier, či chcem či nechcem, uroniť len nostalgickú slzu. Ten rituál, kedy ste sa slávnostne vydali do vášho lokálneho gameshopu aby ste si kúpili krabicu dlho očakávanej hry, ten pocit, keď ste si doma svoju novú hernú bombu pomaly rozbalili, tá radosť z toho, ako ste si tú objemnú krabicu s blaženým pocitom aj 5-minút prezerali, len aby ste s rovnakým úsmevom na tvári „nakukli“ aj dnu... nuž, niečo podobné dnešnej generácií zrejme toho veľa nehovorí. Neberte to ale ako kritiku súčasnosti – je to proste fakt a my ako ohrozený druch old-timerov, na tom už skrátka nič nezmeníme. Zapálte teda za dušičky dávnych krabicových hier sviečku a pomodlite sa, pretože to jediné vám dnes, v ére digitálnych distribúcií, ostáva. Amen.


Boris "Blade" Kirov
viac článkov autora

Vaše hodnotenie hry

Aktuálne hodnotenie článkov: 8.7 / 10
(Hodnotení: 3)

Diskusia
Gulath Ono je to nie vzdy cierno biele. 26. 09. 2011 05:29
Pridať komentár Čítať celú diskusiu
Bleskovky

Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov

Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.
17.09. 11:34 diskusia (1)

Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2

Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.
16.09. 14:27 diskusia (0)

Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok

Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.
11.09. 11:55 diskusia (0)

Mortal Kombat X má dátum vydania

Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.
09.09. 15:40 diskusia (0)

Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu

Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.
03.09. 11:50 diskusia (0)
Anketa
Koľko hodín týždenne ste venovali hrám počas letných prázdnin?
 
GamesWeb.sk Offline - máj 2013
Najnovšie online hry

Pillow City: Revelation

07.07.2014

Bitshift

07.07.2014

Atlantis Jewels

07.07.2014
Najnovšie plné hry

Iris

14.06.2014

Wolfenstein: The Final Solution

08.06.2014

Maldita Castilla

30.12.2012