20.09.2011 16:00, Boris "Blade" Kirov, Komentárov: 0
El Shaddai: Ascension of the Metatron

El Shaddai: Ascension of the Metatron

Nie som veľkým odborníkom na Bibliu, ale s veľkou dávkou istoty môžem povedať, že hier s touto tematikou sme tu k dnešnému dňu naozaj veľa nemali. V podstate si ani v tejto rýchlosti neviem spomenúť na žiadnu, ktorá by pracovala s tak citlivou sférou duchovného života akou ten religiózny istotne je, takže z tohto uhla pohľadu možno novinku z dielne Ignitionu, akčnú adventúru El Shaddai: Ascension of the Metatron, považovať za akéhosi priekopníka.

Priekopníka nie v zmysle herných prvkov, ale v zmysle nosného príbehu, inšpirovaného rozporuplnou knihou Enochovou, teda knihou, ktorá sa nedostala do biblického kánonu ani u katolíkov, ani u protestantov a je teda mnohými zákonite považovaná za podvod. Či je tomu naozaj tak, to radšej nechajme na uvážení svetových historikov (pozor, nie tých cirkevných, keďže tí si upravia pravdu tak, ako im vyhovuje), my sa radšej zamerajme na titul samotný, ktorý už od počiatku svojho vývoja budil obrovský obdiv nie len vďaka uvedenej tematike, ale predovšetkým vďaka famóznemu vizuálu, sľubujúcemu nebývalý umelecký zážitok – minimálne teda čo sa technického spracovania týka. Je ale hra v rovnakej miere zábavná a hrateľná, ako je (očividne) prekrásna? Nuž, to sa dozviete už z nasledujúcich riadkov.

Ako som už v úvode spomínal, z príbehového hľadiska je titul v istej miere inšpirovaný knihou Enochovou, avšak tento charakter v hre vystupuje ako človek-pisár samotného Boha a teda nie je len Bohom osvieteným prorokom, ako ho popisuje spomínané „literárne“ dielo. Navyše, v úvode hry je Enoch poverený úlohou navrátiť 7 padlých anjelov späť do neba, pretože ak to neurobí, sám „nejvyšší“ zošle na ľudí katastrofálnu povodeň – opäť tu ale dochádza k rozporu s písanou predlohou, v ktorej Enoch vystupuje ako pra-pradedo Noaha, teda človeka, podľa knihy Genesis čeliaceho obdobnému povodňovému „problému“. Odhliadnúc od týchto drobných odlišností medzi oboma dielami (knihou a hrou) je ale príbeh titulu v podstate ľahko stráviteľným a jednoduchá premisa daná hľadaním siedmych anjelov, ktorí sa vzopreli vôli Pána, pôsobí svojou religióznou tematikou keď už nič iné, tak aspoň neotrelo a osviežujúco. Nehovoriac ani  o tom, že na vašej dobrodružnej ceste vás bude doprevádzať samotný Lucifel (s „l“ na konci – teda žiaden preklep), ktorý je nielenže oháknutý podľa najnovšej módy, ale dokonca komunikuje s Bohom prostrednáctvom mobilu, čo si rozhodne nič iné než pochvalu za odvahu a originalitu nezaslúži. Tak si skrátka predstavujem inovatívny prístup k tradičným témam!

Z hľadiska žánrového zaradenia je ale titul po stránke herných princípov a mechanizmov skôr konzervatívnym a pokiaľ by som ho mal v skratke definovať, istotne by sa v mojom slovníku použitých slov hneď niekoľko krát objavil aj pojem „God of War“. Nebojte sa ale, žeby nám Ignition len slepo okopíroval to, čo fungovalo u spomínanej série a nahrubo to vložil do svojho diela – El Shaddai je totižto učebnicovým príkladom toho, ako sa inšpirovať u konkurencii a pritom si zachovať aj svoju vlastnú tvár. Tá „tvár“ má samozrejme podobu fantastického, priam artového vizuálu (ku ktorému sa ešte vrátim), avšak ani po stránke hrateľnosti hra nenudí – prieskum úžasne nadizajnovaných lokácií vás nenechá ani na moment so zatvorenou hubou a keď sa následne dostanú ku slovu súboje, vaša hravosť, ktorá vám ostala ešte z čias detstva, dostane toľko priestoru na realizáciu, že inak ako výbornou zábavou to naozaj neskončí. A pritom k bitkám samotným vám stačí poznať iba jeden „čudlík“ pre útok plus nejaké tie dodatočné kombinácie, vďaka čomu vám akčná zložka titulu prakticky ihneď prejde do krvi. Nebojte sa ale, žeby ste v rámci bitiek s rozmanitými súpermi či bossmi, čelili stereotypu – práve naopak. Trojica odlišných zbraní, ktorými budete môcť protivníkov (ale aj oni vás) „poštekliť“, totižto funguje na princípe kameň-nožnice-papier a tak sa počas bojových stretov nevyhnete istej miere taktizovania, či už majúcej podobu sústavnej očisty zbraní (pošpinené sú menej účinné), alebo ich kradnutia omráčeným súperom. Našťastie, autori umne pochopili, že nie každý je dobrým stratégom a tak aj v prípade, že váš hrdina príde o všetku svoju belasú zbroj a ocitne sa tak na prahu smrti, budete môcť pomocou dvojice súčasne stláčaných buttonov návratíť ho v plnej sile späť medzi živých. Skrátka, frustrácia je v prípade El Shaddaia naozaj neznámy pojem.

Vrátim sa teraz ale konečne k toľko ospevovanému vizuálu. MDK, Outcast, Dreams: To Reality, Killer 7... to všetko boli tituly, ktoré svojimi imaginatívnymi hernými reáliami dokázali posadiť na zadok nejedného originalitu vyhľadávajúceho fajnšmekra a neraz tak svojim dychberúcim „pozlátkom“ zakryli aj drobné nedostatky, kváriace samotný gameplay. Dnes uvedenú rodinu nápaditých hier bez diskusií rozširuje El Shaddai – s jedenástimi totálne graficky odlišnými kapitolami sa skrátka radí k najkrajším a vizuálne najhodnotnejším herným zážitkom, aké nám súčasná éra digitálnej zábavy dokáže poskytnúť. Nápadmi pritom nehýri len samotný dizajn lokácií (ktoré sú o to atraktívnejšie a „fotogenickejšie“, že autori sa nemuseli babrať s pohyblivou kamerou, ale vystačili si – po vzore God of Waru – len s jej statickou verziou) ale aj dizajn protivníkov a predovšetkým teda bossov, ktorých stretnete počas vašej dobrodružnej výpravy vcelku požehnane (konieckoncov, musíte predsa navrátiť do neba až 7 padlých anjelov), takže rozhodne sa nemusíte obávať, žeby ste na skutočnú výzvu v podobe súboja s jedným z nich museli čakať tak dlho, ako tomu bolo u spomínanej PStrojkovej série. Z hľadiska originality poňatia, ale za jednoznačný triumf herných dizajnérov považujem bytosti zvané Nephilim – potomkovia ľudí a padlých anjelov totižto svojim „safalátkovým“ výzorom krásne reprezentujú svoju podstatu „stratených“ živých foriem, márne hľadajúcich svoje miesto na Zemi.

Ojedinelý vizuál je potom samozrejme krásne dopĺňaný aj netradičným audiom s prekvapivo početnými etno-motívmi, čo ešte väčšmi umocňuje celkovú, mimoriadne hodnotnú estetickú kvalitu titulu. No a ak sa k tomu navyše pripočíta aj krajne návyková hrateľnosť, či majstrovsky vyvážený pomer adventure a akčnej zložky hry, je El Shaddai: Ascension of the Metatron bez diskusií tak príjemným prekvapením, že inak ako deviatkou tento skrytý klenot herného univerza ohodnotiť ani nemôžem. Obdobné záblesky geniality sa totižto dnes len tak často nevidia. Urobte si teda láskavosť a vybodnite sa na sequeliádu, ktorá nás čoskoro zaplaví... Enoch ju totižto svojimi neoddiskutovateľnými kvalitami hravo a bez sebamenších problémov poráža!


Boris "Blade" Kirov
viac článkov autora

Výrobca: Ignition Entertainment
Distribútor: Ignition Entertainment
Testovaná platforma: Xbox 360
Multiplayer: nie
Lokalizácia: Anglický jazyk
Žáner: Akčné adventúry
Vychádza na platformy: PS3, Xbox 360
Oficiálna stránka: http://elshaddaigame.com/uk/index.html
Karta hry: El Shaddai: Ascension of the Metatron
Plusy:

- fantastický dizajn

- technické spracovanie ako celok

- chytľavý súbojový systém, hrateľnosť

- netradičná tematika

Mínusy:

- drobné problémy so statickou kamerou

- môže pobúriť ortodoxných veriacich :)

Vaše hodnotenie hry

Aktuálne hodnotenie článkov: 0 / 10
(Hodnotení: 0)

Bleskovky

Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov

Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.
17.09. 11:34 diskusia (1)

Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2

Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.
16.09. 14:27 diskusia (0)

Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok

Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.
11.09. 11:55 diskusia (0)

Mortal Kombat X má dátum vydania

Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.
09.09. 15:40 diskusia (0)

Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu

Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.
03.09. 11:50 diskusia (0)
Anketa
Koľko hodín týždenne ste venovali hrám počas letných prázdnin?
 
GamesWeb.sk Offline - máj 2013
Najnovšie online hry

Pillow City: Revelation

07.07.2014

Bitshift

07.07.2014

Atlantis Jewels

07.07.2014
Najnovšie plné hry

Iris

14.06.2014

Wolfenstein: The Final Solution

08.06.2014

Maldita Castilla

30.12.2012