Si poctivý zákazník? Na - tu máš DRM!
Je drastická ochrana hazardom s dôverou hráčov?
„Tam to máte!“ Chcelo sa mi nahlas zvolať po tom, ako sa nechutný mamon a prehnaná paranoia spoločnosti Ubisoft škodoradostne obrátili proti jej samotnej. Driver: San Francisco, najnovší počin tohto štúdia, sa totižto vo svojej Xbox 360 verzii dostal na trh bez kódov potrebných na aktiváciu multiplayeru (prostredníctvom otravnosti s názvom Uplay Passport), vďaka čomu bola firma nútená hru viacerých hráčov sprístupniť bezplatne úplne každému. Pôvodný plán zarobiť na bazárovom predaji (keďže priložené kódy boli len jednorázové) tak stroskotal v prospech hráčov a Ubisoft si môže pokojne pripísať ďalší z rady faux-pas neúspechov na poli boja proti pirátom a bazárom.
Naozaj? Naozaj je Ubisoft v poli porazených? Nie. To, že majitelia konzolových verzií uvedenej racingovky si budú môcť mulťák užívať bez zbytočných obmedzení, je pre firmu formátu Ubi iba drobným zakopnutím – gro ich protipirátskych opatrení si totižto vyžierajú prednostne majitelia platformy PC. Always-on DRM, teda brutálna ochrana, ktorá vám vypne hru akonáhle stratíte pripojenie k internetu, je totižto neoddeliteľnou súčasťou ako PC verzie spomínaného Drivera, tak aj PC verzie stratégie From Dust (update – nový patch tento ochranný bulshit stihol chvála Bohu odstrániť), takže pokiaľ nemáte kvalitného dodávateľa pripojenia, obe uvedené gamesy vám privedú skôr útrapy ako pôžitok z hrania. U Ubisoftu to pritom nie sú jediné hry, u ktorých táto firma nasadila tak dementú formu ochrany – spomente si na Assassins Creed či Splintera Cella a hneď vám musí byť jasné, že tento pôvodom francúzsky distribútor zrejme nemá všetkých päť pohromade.
A dôvod je pritom viac než prozaický – money. Ušlý zisk, ktorý firma vďaka piráteniu každý rok vykazuje, síce dáva právo na rázne kroky, avšak ak sa aj sebalepšie zabezpečená hra objaví na ftpčkach či torrentoch ani nie týždeň po jej vydaní, asi sa tá ochrana mína účinku, však? Jediný, kto z tohto boja vychádza ako porazený, je poctivý hráč. Ten hráč, ktorý spomínaného distribučného molocha živí, ten hráč, ktorý sa nehanbí vyvaliť za ľahký nadpriemer (do ktorého mnoho DRM-pozitívnych hier spadá) nekresťanskú sumu len preto, lebo to považuje za fér voči developerovi. Ten hráč potom trpí najviac – pirát si hru hrá bez nutnosti byť konštantne pripojený na internet, hráč-poctivka hrá len vtedy, kedy mu internet funguje. Je to fér voči poctivému? Ani náhodou!
Áno, uznávam, že pirátska scéna dokáže firmy priviesť až k bankrotu, avšak ako mám byť ako platiaci zákazník motivovaný k tomu, aby som si kúpil originál, keď ten ma narozdiel od „cracknutej“ verzie len ustavične buzeruje a znemožňuje mi hranie legálne zakúpenej hry? Neviem ako vy, ale ja keď si za niečo zaplatím (a zaplatím si naozaj dobre), chcem, aby to aspoň ako-tak fungovalo. Vidíte? Dokonca to nemusí fungovať ani sto-percentne – mne stačí, keď hru rozbehám a čo bude ďalej, to sa uvidí. Ale to, žeby som musel dávať pozor na internetové pripojenie len kvôli tomu, aby som si kúpený produkt mohol PUSTIŤ, tak sorry, ale aj moja trpezlivosť a ústretovosť má svoje hranice. A v takomto prípade, prípade, kedy ja ako platiaci užívateľ, musím bojovať so všakovakými ochranami len aby som titul ako-tak na compe rozchodil, volím jednoznačný ústup. Taká hra mi totižto za tie trable naozaj nestojí.
Viete, protipirátska ochrana vonkoncom nemusí byť tak buzerujúcou, ako to robí Ubisoft prostredníctvom ich hojne využívaného DMR. Ideálna ochrana je proste taká, o ktorej ako užívateľ vôbec neviem. Zoberte si aktuálne dianie na Xbox 360 scéne – nový formát diskov znemožnil pirátom minimálne po dobu nasledujúcich mesiacov akokoľvek pirátiť prichádzajúce herné pecky, vďaka čomu sa môžu developeri príslušnej platformy tešiť nie len na potenciálne väčšie zisky (keďže takých Gearsov 3 si zrejme kúpi aj ten najväčší pirát pod slnkom), ale navyše sa tým hladí aj ego poctivých kupujúcich, ktorí sa s vedomím, že developer je skutočne za svoju prácu patrične odmenený, púšťajú do zakúpenej hry s nepomerne väčšou radosťou a entuziazmom. Tak ma teda napadá, prečo niečo tak nenápadné, nerušivé a nebuzerujúce ako zaviedol MS v rámci ich nového X360 dash-updatu, nevymyslí aj Ubisoft, resp. firma, od ktorej táto distribučka preberá systémy ochrany. Aha – už viem... lebo pre nich je zákazník až na poslednom mieste. Na tom prvom totižto figuruje len jediné - zisky.
Boris "Blade" Kirov
viac článkov autora
triock | DRM | 12. 09. 2011 12:18 |
Blacky | jj | 12. 09. 2011 14:16 |
kamikadze1 | DRM do plynu | 13. 09. 2011 22:50 |
Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov
Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.17.09. 11:34 | diskusia (1) |
Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2
Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.16.09. 14:27 | diskusia (0) |
Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok
Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.11.09. 11:55 | diskusia (0) |
Mortal Kombat X má dátum vydania
Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.09.09. 15:40 | diskusia (0) |
Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu
Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.03.09. 11:50 | diskusia (0) |
Pillow City: Revelation07.07.2014
|
Bitshift07.07.2014
|
Atlantis Jewels07.07.2014
|
Iris14.06.2014
|
Wolfenstein: The Final Solution08.06.2014
|
Maldita Castilla30.12.2012
|