Sú čísla vhodným nástrojom hodnotenia hier?
Nie len o tom, kam sa podeli priemerné hry...
Čudovali by ste sa, ako je nesmierne ťažké robiť recenzie na mizerné hry, obzvlášť ak im predchádzali výrazne kvalitnejšie prequely. Tie útrapy, aké musí zažívať recenzent pri hraní takéhoto podpriemerného kusu softvéru totižto nikdy nebudú dostatočne adekvátne zaplatené a možno aj to je dôvodom, prečo takýchto recenzií je v súčasnosti ako šafranu. Nikto predsa nechce obetovať svoj drahocenný čas niečomu, čo nestojí ani za deravý groš. Výsledok takéhoto ignorovania spodiny hernej má ale zásadný dopad na systém hodnotení, ktorý aplikujú jednotlivé média v rámci svojich recenzií. A ten je - priznajme si na rovinu - značne zdeformovaný.
V dávnych dobách ale problém s mizernými hrami akosi neexistoval. Herný trh bol v plienkach, ročne vychádzalo iba niekoľko titulov a tak chceli herné magazíny danej éry aspoň ako-tak vyplniť prázdne miesta vo svojich "plátkoch", museli siahnuť aj po hrách, kvalitatívne hlboko ukotvených v hladinách podpriemeru. Dnes je situácia iná - desiatky a desiatky štúdií chŕlia jednu priemernosť za druhou a tak sa ani redaktori gameswebov nemusia "utápať" v hernej mizérií, pretože dnes na to vďaka spomínanej lavíne tuctovostí nemajú čas. Nezriedka sa tak stane, že v časopise nájdete 10 recenzií a z toho je dobrých 7 z nich na tituly, ktoré síce nie sú vyslovene zlé, ale žeby boli dobré, o nich taktiež nemožno povedať. Čo je však horšie, tieto doslovné priemernosti dostávajú v rámci reviews zväčša hodnotenia na úrovni 6. až 7. stupňa z 10-člennej škály (resp. zodpovedajúcich variantov), čo akosi nesedí s matematickou definíciou priemeru ako strednej hodnoty.
Nebojte sa, nejdem vás tu teraz mučiť vzorcami a definíciami - problém súčasných systémov hodnotenia nie je v číselnej stupnici ako takej. Problém spočíva v samotných recenzentoch, ktorí si slovíčko "priemerný" vyložia vždy po svojom. Jeden sa snaží držať všeobecne zaužívaného označovania priemerných hier nadpriemernou hodnotou (7), druhý ich naopak oznámkuje presne tak, ako sme sa učili v škole. Len nedávno sa napríklad podobný nesúlad v hodnoteniach "udial" na jednom konkurenčnom webe, kde jedna osoba ohodnotila (podla jej slov) ľahko nadpriemernú hru číslom 5.5, zatiaľčo druhá fukla (taktiež podľa jej slov) primernosti krásnych 7. Súdiac podľa ohlasov v diskusii k daným recenziám to nebolo košer ani podľa návštevníkov, ani podľa samotných členov tamojšej redakcie, i keď tí sa v tejto veci vyjadrovali nadmieru rezervovane (čuduje sa im ale niekto?).
Práve ten individualistický prístup zo strany redaktorov herných periodík je častokrát aj dôvodom, prečo sa u niektorých vyslovených peciek stretávame s podivným podhodnotením a naopak, u jasných priemerností s brutálnym nadhodnotením (budiš príkladom séria Call of Duty, najmä teda jej posledné diely). Bez jednoznačného systému v hodnotení si totižto každý recenzent hry hodnotí podľa svojej stupnice a vôbec ho netrápi, že dajme tomu kolega má kritéria predsa len o čosi odlišnejšie a teda aj jeho nadpriemer je čo do kvalitatívneho hľadiska recenzovaného diela v závažnom nesúlade s tým, čo vidí pod nadpriemernom on sám (uff, vyzerá to zložito ale snáď chápete, čo sa vám snažím vysvetliť). My sa na gameswebe snažíme hodnotiť hry presne podľa logiky, teda ak je hra priemerná, zaslúži si 5, ak je hra výborná, zaslúži si 8 atď., avšak aj medzi nami vládnu určité názorové odlišnosti v tom, ako oznámkovať tituly nadpriemerné či tituly, ktoré sú dobré, avšak do elitnej kategórie AAAčkových záležitostí ich ešte nemožno zaradiť.
Existujú teda len dve možnosti, ako tento problém s odlišným ponímaním hodnotiacej stupnice vyriešiť - buď sa jej vzdať nadobro a recenzie zakončovať len zhrnutím pro a proti, alebo zaviesť systém, ktorý bude rešpektovať každý jeden redaktor. Súdiac podľa obľúbenosti číselného zhodnotenia toho ktorého titulu sme momentálne zástancami tej druhej alternatívy a tak v dohľadnej dobe čakajte zverejnenie oficiálnych pravidiel nášho hodnotenia, i tak si ale myslíme, že z dlhodobého hľadiska bude nutné celkovú koncepciu recenzií značne inovovať. Ako? To už ale nechajte na nás - isté ale je, že po kvalitatívnej stránke z nášho vysokého štandardu rozhodne nepoľavíme. O týždeň zdar!
Blade
viac článkov autora
Blacky | Kritici stárnou (Arakain rulez) ... | 08. 08. 2011 08:15 |
Blade | Re: Kritici stárnou (Arakain rulez) ... | 08. 08. 2011 10:27 |
Blacky | Re: Re: Kritici stárnou (Arakain rulez) ... | 08. 08. 2011 13:19 |
Blade | Re: Re: Re: Kritici stárnou (Arakain rulez) ... | 08. 08. 2011 13:26 |
Blacky | Re: Re: Re: Re: Kritici stárnou (Arakain rulez) ... | 08. 08. 2011 13:30 |
DanKanFan | Re: Re: Re: Re: Re: Kritici stárnou (Arakain rulez) ... | 08. 08. 2011 17:09 |
Blacky | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kritici stárnou (Arakain rulez) ... | 08. 08. 2011 17:21 |
MickTheMage | Problem s hodnotenim... | 08. 08. 2011 21:24 |
triock | Re: Problem s hodnotenim... | 08. 08. 2011 21:47 |
Duri | Re: Re: Problem s hodnotenim... | 09. 08. 2011 08:34 |
Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov
Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.17.09. 11:34 | diskusia (1) |
Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2
Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.16.09. 14:27 | diskusia (0) |
Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok
Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.11.09. 11:55 | diskusia (0) |
Mortal Kombat X má dátum vydania
Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.09.09. 15:40 | diskusia (0) |
Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu
Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.03.09. 11:50 | diskusia (0) |
Pillow City: Revelation07.07.2014
|
Bitshift07.07.2014
|
Atlantis Jewels07.07.2014
|
Iris14.06.2014
|
Wolfenstein: The Final Solution08.06.2014
|
Maldita Castilla30.12.2012
|