24.07.2011 15:00, Boris "Blade" Kirov, Komentárov: 0
Z The Game

Z The Game

Vydávanie starých klasík na platforme iOS sa stalo v posledných mesiacoch výnosným biznisom. Staré diely Final Fantasy, rozličné old-schoolové plošinkovky či legenda menom Doom, to všetko je v prípade vášho záujmu ľahko dostupné v rámci ponuky obchodu AppStore a ak mám byť úprimný, väčšina z týchto zdanlivo zabudnutých titulov ma bavila nepomerne viac, než tie stovky derivátov, ktoré sa pre zariadenia s Appláckym operačným systémom objavujú každým novým dňom (momentálne je napríklad trendom všetko nazývať slovíčkom birds - prečo, to vám snáď nemusím pripomínať).

Dnes, kedy nám vcelku neznáme štúdio Kavcom Limited prináša na naše iPhony a iPady remake fantastickej RTSky Z The Game, mám ale obzvlášť veľký dôvod na radosť. Nielenže sa uvedená klasika od Bitmap Brothers radí medzi moje Top 3 real-timovky, ale navyše ma za každým dokáže tak neskutočne pohltiť, že ľahko stratím pojem o čase. Ako už asi podľa hodnotia tušíte, nie je tomu inak ani v prípade verzie, určenej pre iOS.

Dôvod, prečo Zetko tak okato vybočuje z radu a prečo bolo aj v čase svojho vzniku tak nesmierne ospevovaným titulom, spočíva v jeho odlišnom poňatí žánra RTS. Tam, kde vtedajší zástupcovia žánra servírovali viac menej identickú formulku založenú na ťažení, výstavbe základne, tréningu jednotiek a následného primitívneho boja štýlom "zerg rush", tam nám Z prinieslo systém využívajúci úplne odlišné herné princípy. Každý z 20-tky levelov bol totižto rozdelený na určitý počet teritórií, v ktorých strede sa týčila vlajočka. Na oboch koncoch mapy pritom začínal každý hráč s jednou základňou a obmedzeným repertoárom prevažne slabších jednotiek. Pomocou tejto počiatočnej zostavy sa následne obe strany konfliktu pokúsili získať pod svoju kontrolu čo možno najviac teritórií, a to obsadením príslušných vlajočiek. Dôvod, prečo bolo potrebné hneď v ranných štádiách každej misie získať pod svoju nadvládu viac regiónov než súper, bol prozaický - čím viac územia ste kontrolovali, tým rýchlejšie ste vo fabrikách, nachádzajúcich sa v rámci zajatých oblastí, vyrábali vaše jednotky. No a keďže hra neobsahovala žiadne platidlo ani iný zdroj príjmu, čas bol jediný artikel, ktorý ste museli mať vždy v prospech svojej armády. Gameplay bol teda zakaždým dynamický a krajne adrenalínový, pretože aj to najmenšie zaváhanie vo veci taktického zaberania územia vás mohlo stáť celú misiu.

Samotné jednotky pritom na svoju dobu oplývali priam nadčasovými vlastnosťami - rozdielne classy vojakov mali svoje špecifické výhody a nevýhody, ich prepracovaná AI im nerobila problém cestou k zadanej destinácií obsadiť neďaleké opustené vozidlá, tie na oplátku bez problémov dokázali v boji takticky manévrovať a celkovo ste mali z toho diania na mape pocit, že tej hre bol venovaný naozaj dostatok pozornosti a lásky. Osobne som bol taktiež nadšený (a stále som!) z výborne vyváženého dávkovania nových jednotiek, ktoré sa vám sprístupňovali presne v tom momente, kedy ste už tu predchádzajúcu mali naozaj dobre zvládnutú. Tzn., že hra na vás nevychrlila tucet nových tankov a vojakov len tak mirnix dirnix, ale vám ich predstavovala postupne s tým, ako vzrastala komplexnosť máp a celková obtiažnosť hry. Apropo, obtiažnosť. Už v čase svojho vydania bolo Zetko považované za jednu z tých ťažších RTSiek a to najmä z toho dôvodu, že s pribúdajúcimi odohranými hodinami začínal mať váš súper v úvode čoraz výraznejšiu prevahu a tak bolo správne rozohratie duelu naozaj kľúčovým punktom vývoja celého "zápasu". Našťastie, autori aktuálne recenzovaného remaku sa rozhodli obtiažnosť hry ponechať na starých hodnotách a možno aj práve vďaka tomu je Zetko pre iZariadenia tak parádne hrateľnou výzvou.

Pekne ale po poriadku - port po stránke výkonu fachčí absolútne bez problémov. Krásne upravený HUD vám nešpatí tretinu obrazovky ako tomu bolo u originálu, ale namiesto toho vám ponúka dokonalý pohľad na bojisko. Mapa, ktorá je podľa mnohých až príliš malinkou, sa jedným ťuknutím na jej plochu behom sekundy rozvinie do priehľadného half-screen módu, na pozadí ktorého môžete aj naďalej plne sledovať dianie na bojisku. Vo veci dotykového ovládania je zadávanie príkazov jednotkám intuitívne a maximálne presné a nebyť absentujúcej možnosti spájať vojakov a vozidlá do skupín či zadávať im zložitejšie waypointy, bol by manažment vašich zverencov prakticky bezchybným. I tak sa ale hra ovláda nadmieru plynulo, takže z tohto uhla pohľadu odviedli ľudia z Kavcomu naozaj brilantnú prácu. V rovnakom duchu môžem taktiež zhodnotiť aj fantastické, priam nostalgicky old-schoolové technické spracovanie, ktoré ostalo úplne po starom a pokiaľ ste hrali pôvodne Zetko tak dlho ako ja, určite vám legendárna dvojica opaľujúcich sa robotov aj tentokrát vykúzli úsmev na tvári.

Atmosféra - to je ale to, čo robí z tejto RTSky tak nesmrteľnú záležitosť. Ten pocit, kedy vás hra behom sekundy pohltí a vďaka štýlovej atmoške a chytľavej hrateľnosti nepustí, až kým sa vám kompletne nevybije baterka, ten feeling plný nadšenia je jednoznačným indikátorom toho, že by ste s kúpou takéhoto klenotu hernej histórie naozaj nemali otáľať. Necelé 3 libry vám totižto v tomto prípade poskytnú herný zážitok, na ktorý budete spomínať ešte pekných pár dní po tom, ako hru zdarne dokončíte. A to vám -len tak pomimo - môže nejaký ten deň potrvať, keďže Zetko vám narozdiel od bežnej iPhoňáckej a iPaďáckej konkurencie vydrží nepomerne dlhšie.. ale to je u legendy tohto formátu vlastne štandardom. Tak či onak - a must buy!

Výrobca: The Bitmap Brothers / Kavcom Limited
Distribútor: Kavcom Limited
Testovaná platforma: iPhone