04.07.2011 14:00, Boris "Blade" Kirov, Komentárov: 0
Shadows of the Damned

Shadows of the Damned

Shinji Mikami, Goici Suda (a.k.a. Suda 51) a Akira Yamaoka. Trio legendárnych japonských developerov, majúcich na svedomí také pecky ako Resident Evil, Killer 7 (kto nepozná, nech ihneď googluje a svoju nevedomosť napráva) či Silent Hill, sa pod jednou strechou nesúcou názov Grashopper Manufacture spojilo, aby nám prinieslo titul, spájajúci v sebe len tie najlepšie prvky zo všetkých uvedených hitov rokov minulých.

Shadows of the Damned, ako sa novinka uvedenej trojice uznávaných developerov volá, do bodky spĺňa to, čo bolo povedané v poslednej vete – zahŕňa v sebe totižto nie len tradičný súbojový systém posledného Resident Evilu, ale nechýba jej ani patrične šialený príbeh ala Killer 7 či osobitná hudba z produkcie Yamaoky, neraz využívajúca presne tie isté zvukové sample, aké boli použité pri komponovaní sundtracku k sérii SH. Výsledný produkt, opäť majúci podobu hororu, ale akosi postráda vlastnú identitu. Jednotlivé prvky síce navzájom relatívne dobre fungujú, avšak pocit z hrateľnosti je až nepríjemné chladný a sterilný. Čo je dôvodom tejto prekvapivej bezpohlavnosti titulu? Prečo je atmosféra aj napriek niektorým brilantným herným ideám tak trestuhodne riedka? V čom spočíva rozporuplnosť výsledného dojmu, ktorý vo mne Shadows of the Damned zanechal? Nuž, odpoveď hľadajte na nasledujúcich riadkoch.

Grindhouse, brak, béčkovosť, paródia – štyri slová, ktoré do bodky vystihujú príbehovú omáčku titulu, síce môžu evokovať istú mieru odporu a nezáživnosti, avšak v tých správnych rukách dokážu aj s tuctovej story vykúzliť nadmieru chutný dejový vývar. A to je v istých okamihoch aj prípadom Shadows of the Damned Suda 51 nám totižto servíruje príbeh tak šablónovitý, až to môže prehnane inteligentných jedincov bolieť. Garcia Hotspur, španielsky zabijak pekelných „pendejos“ so zmyslom pre úderné hláškovanie, jedného pekného (čo to trepem – temného) dňa príde za dramatických okolnosti o svoju milovanú Paulu. Tú si totižto vezme do samotných pekiel pán podsvetia Fleming a tak sa hlavný hrdina v doprovode ukecanej ohnivej lebky Johnsona vydáva na strastiplnú púť naprieč svetom démonov, aby svoj objekt lásky nie lenže zachránil, ale aby v tom pekelnom systéme konečne nastolil poriadok tak, ako sa na demon-huntera patrí. Dôvod prečo táto inak tuctová a stereotypná dejová zápletka funguje, spočíva práve v brilantných nápadoch, ktorými príbeh Suda 51 okorenil. Nechcem teraz zachádzať do detailov lebo by som vám skazil mnoho vtipných prekvapení, iba poviem, že dvojica protagonistov (Garcia a Johnson) nemá problém komentovať dianie tým najhrubozrnnejším spôsobom a nerobí jej problém ani vykrádať hromadu filmovej tvorby, takže pokiaľ máte napozeraný dostatok filmov, mnoho hlášok vám bude ihneď povedomých. Humorné dialógy sú preto jedným z hlavných lákadiel dejovej omáčky a veľmi pekne tak odlišujú Shadows of the Damned od stáda podobných titulov.

Svieži (i keď nevyvážený a nanajvýš striedmy) prísun nápadov a originálnych prvkov ale neustáva ani v rámci dizajnu herného sveta ako takého. William, lietajúci, jednooký kríženec ryby a netopiera sa pri prvom pohľade na vás za každým poondí a vytvorí tak nový save-point, zámky na dverách s tváričkami detí si pre zmenu od vás vyžiadajú chutný pokrm v podobe jahôd či mozgov a keď poviem, že v rámci vášho putovania podsvetím narazíte na bossa, ktorého slovný repertoár končí u slovného spojenia fuck you, asi mi dáte za pravdu, že obdobne netradičné propriety ste v hernom titule už pekných pár rokov nevideli. Zdanlivo originálnym sa taktiež môže javiť aj samotný gameplay – Shadows of the Damned je vo svojej podstate klasickou 3rd person akciou s ovládacou schémou veľmi podobnou tomu, čo poznáme z Resident Evil 4. V čom sa ale titul odlišuje od svojej konkurencie, je prvok temna. V pravidelných intervaloch sa totižto svet zahalí do depresívnych, tmavých farieb, ktoré nielenže robia z protivníkov nesmrteľné bytosti, ale po čase vám dokonca uberajú aj zdravie. Jediným riešením z tejto šlamastiky je rýchle vyhľadanie neraz dômyselne ukrytej kozej hlavy, ktorej zapálením zbavíte danú lokalitu svojho temného hávu. Tento bezosporu zaujímavý mechanizmus, neskôr rozšírený o nutnosť zabitia zdroja temna (majúceho podobu ruky), sa ale po čase začne nepríjemne opakovať a najmä v druhej polovici hry prevezme úlohu frustrujúcej zbytočnosti, ktorá vás bude umelo zdržiavať len preto, lebo autorom došli už ďalšie nápady a tak boli pre potreby natiahnutia hernej doby nútení jeden a ten istý recyklovať aj za cenu jeho repetitívnosti. V obdobnom duchu možno zhodnotiť aj relatívne nenápaditý dizajn lokácií – titul je síce rozdelený do piatich kapitol, avšak až na drobné deviácie (napr. 2D levely či tower-defense bránenie jedného spotu pre nájazdmi protivníkov) v ňom nenarazíte na vyslovene žiadne miesto, ktoré by vás uchvátilo či už spracovaním, alebo architektúrou.

Ako som už spomínal, koncepčne je Shadows of the Damned 3rd person akciou na štýl Resident Evilu. K dispozícii máte po celú dobu kampane iba trojicu zbraní (no, v skutočnosti je to vždy lebka Johnson, akurát že pretransformovaná do pištolky či brokovnice), tie sa vám ale postupne vylepšujú, a to či už automaticky po každom zabitom bossovi, alebo manuálne, a to prostredníctvom vzácnych červených kryštálov. Okrem nich potom samozrejme nachádzate aj kryštály biele, ktoré vám poslúžia ako hlavné platidlo u tu a tam sa objavujúceho Christophera, kríženca ľudí a démonov, ktorý vám za rozličný obnos predá či už muníciu alebo alkohol, v hre slúžiaci ako lekárničky. Teda, zjavná analógia s potulným obchodníkom, videným u Residenta 4. Čo sa použiteľnosti zbraní samotných týka, k dispozícii máte v podstate všetko potrebné čo si vaša púť naprieč peklom vyžiada a rozhodne vám ani ďalšie kúsky chýbať nebudú. Čo vám ale naopak chýbať bude, je precízne mierenie. To je v titule totižto vyriešené nadmieru podivným spôsobom a pokiaľ nebudete na protivníka mieriť so 100 percentnou presnosťou, ľahko sa vám môže stať, že rana z brokovnice ho kľudne minie aj napriek tomu, že bude stáť priamo pred vami. Okrem divného mierenia vás potom isto iste prekvapí aj nemotornosť hlavného hrdinu a s tým súvisiaca ťažkopádnosť samotného ovládania, ktoré vám spôsobí možno viac problémov, než horda protivníkov ktorej čelíte. Vo veci ich variability ale taktiež ostávam v rovine mierneho sklamania – po parádnych dizajnoch z ResidentovSilent Hillov (manequin, patient demon, veltiel, tyrant, licker atď. atď.) nám Shadows of the Damned ponúka len nanajvýš generický repertoár humanoidných mutantov, ktorí nemajú ani náznak nápaditosti a originality, aký by sme od tria Mikami-Suda-Yamaoka očakávali. Z toho dôvodu preto musím zákonite pochváliť aspoň pestrú škálu bossov, na ktorých narážate prakticky každý druhý chapter a mnohí z nich vás potrápia viac, než záverečný „slaboch“.

Po stránke technického spracovania odvádza Unreal Engine svoje štandardné remeslo, avšak výsledný dojem postráda akúkoľvek osobitnú atmosféru či feeling, ktorým by si získal vaše sympatie. Všetko je totižto také obyčajné a nenápadité – dizajnéri sa síce snažia osviežiť lokácie všakovakými morbídnymi nechutnosťami, avšak ako celok vo vás grafické prevedenie herného sveta nezanechá žiadne významnejšie emócie či spomienky. Veľkú úlohu v tejto podivnej bezpohlavnosti vizuálu určite zohráva aj osobitná štylizácia titulu do akéhosi punk-rockového hororu, ktorý ale v tejto kombinácii nefunguje tak, ako by podľa pôvodných zámerov mal. Pochváliť ale naopak musím fantastickú hudbu od audio-mága Akiry Yamaoky, ktorá ťaží z premárneného potenciálu atmosféry doslovné maximum a aj napriek očividnej podobnosti s hudobnými motívmi Silent Hillu je dostatočne osobitnou k tomu, aby ste si ju z chuti popočúvali aj ako samostatnú nahrávku.

Neberte ma zle – Shadows of the Damnej je kvalitným kusom herného hororu, ktorý vás istotne zabaví viac, než ktorákoľvek súčasná žánrová konkurencia. Problém titulu ale spočíva v jeho nesúrodej štruktúre – desiatky nápadov od troch odlišných autorov zákonite nemôžu nájsť súlad a tak vám vcelku logicky budú niektoré segmenty hry pripadať geniálne, zatiaľčo ostatné naopak zbytočné, či trápne. A len tak zo subjektívneho hľadiska, od troch velikánov japonskej produkcie som predsa len čakal viac, než len mierne odlišnú alternatívu toho, čo som už mal možnosť v minulosti okúsiť. Ten obrovský potenciál tam skrátka bol a je naozaj na škodu, že ani z polovice nebol naplnený. Tak snáď nabudúce.


Boris "Blade" Kirov
viac článkov autora

Výrobca: Grasshopper Manufacture
Distribútor: Electronic Arts
Testovaná platforma: Xbox 360
Multiplayer: nie
Lokalizácia: Anglický jazyk
Žáner: Akčné
Vychádza na platformy: PS3, Xbox 360
Oficiálna stránka: http://www.ea.com/shadows-of-the-damned
Karta hry: Shadows of the Damned
Plusy:

- správne podaný "cheesy" príbeh a dialógy

- originálne poňatie niektorých tradičných herných prvkov

- výborne zábavná prvá polovica hry

- hudba a variabilné boss súboje

Mínusy:

- riedka atmosféra

- neskorší stereotyp

- podivný systém mierenia, ťažkopádny pohyb postavy

- prekvapivo nenápadný dizajn protivníkov a podsvetia ako takého

Vaše hodnotenie hry

Aktuálne hodnotenie článkov: 0 / 10
(Hodnotení: 0)

Bleskovky

Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov

Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.
17.09. 11:34 diskusia (1)

Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2

Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.
16.09. 14:27 diskusia (0)

Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok

Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.
11.09. 11:55 diskusia (0)

Mortal Kombat X má dátum vydania

Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.
09.09. 15:40 diskusia (0)

Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu

Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.
03.09. 11:50 diskusia (0)
Anketa
Koľko hodín týždenne ste venovali hrám počas letných prázdnin?
 
GamesWeb.sk Offline - máj 2013
Najnovšie online hry

Pillow City: Revelation

07.07.2014

Bitshift

07.07.2014

Atlantis Jewels

07.07.2014
Najnovšie plné hry

Iris

14.06.2014

Wolfenstein: The Final Solution

08.06.2014

Maldita Castilla

30.12.2012