05.11.2002 00:28, Pavol Ostertag, Komentárov: 0
Doom III - 3.

Doom III - 3.

Veľa času uplynulo od poslednej preview a veľa vecí sa zmenilo. To čo bolo ohlásené už neplatí a to čo neplatilo sa do DOOMa medzičasom pridalo. V celej preview treba mať na pamäti hlavne jedno: celá hra má byť jeden obrovský horor, ktorému bude môcť Alien vs. Predator chodiť leda tak po desiatu.

Veľa času uplynulo od poslednej preview a veľa vecí sa zmenilo. To čo bolo ohlásené už neplatí a to čo neplatilo sa do DOOMa medzičasom pridalo. V celej preview treba mať na pamäti hlavne jedno: celá hra má byť jeden obrovský horor, ktorému bude môcť Alien vs. Predator chodiť leda tak po desiatu.

Tentoraz začnem neobvykle – vecou, ktorou sa obyčajne prewievs končia – termínom uvedenia. Po viac ako 2 rokoch čakania sa konečne objavujú prvé potenciálne termíny vypustenia nového DOOMa. Bola by sranda keby si id Software počkal na magický termín – noc 23.12 (v našom prípade tohoto roku) a na deviate výročie začiatku ich slávy vypustil nového („starého“) DOOMa. Hoci sa december 2002 uvádza ako predbežný termín uvedenia, nie je to ešte stále isté. Pravdepodobne to však bude pred marcom 2003, keďže na vtedy je ohlásené vypustenie Unrealu 2 a keď budú ľudia prilepený za monitormi drviť DOOMa, na nejakého Unreala si nikto nespomenie... :).

<

Ďalšou vecou, ktorá už neplatí je minimálna konfigurácia. Hoci sa povedzme Radeon ešte stále uvádza v minimálnej konfigurácii, výsledná hra na ňom bude pripomínať skôr tetris ako screenshoty, ktoré sa už potulujú pomaly na každom kroku. Podľa tvorcov DOOM beží v rozlíšení 800x600 na karte Radeon 9700 PRO (čo je oproti výkonu Radeona hotová jadrová elektráreň). Poprípade by vraj bodlo aj 512MB RAM a samozrejme 5.1 repráčikový systém. Tieto hrozivé cifry sú len pre maximálne detaily, pretože hra je stavaná predovšetkým na funkcie DirectX8 a teda GeForce3/Radeon 8500. Odporúčaná konfigurácia bude stáť nejedno rozbité prasiatko, ale výsledok bude určite prekonávať očakávania a nech už bude DOOM bežať na hociktorej z podporovaných kariet, Carmack optimalizoval engine pre každú zvlášť.

Pomaly som načal zvykový subsystém, takže hurá naň. Od neho je možné očakávať len jedno... BUDE ÚŽASNÝ! Na každom kroku hrou vás prefacká brutálne stereo, surround a zvuky z neuveriteľných 60-80 zdrojov naraz (terajšie hry používajú súčasne cca 30 zdrojov zvuku). A aby sa ani to nezunovalo, pre každú jednu udalosť je k dispozícii okolo 10 rôznych (ale podobných) zvukov, ktoré engine vyberie podľa udalosti a okolností (keď sa napríklad kopne do príšerky 10 krát - alebo ona 10 krát kopne do vás - určite sa nestretnete s tým, aby tie kopance „zneli“ rovnako). Toto dohromady tvorí kolekciu cez 14 000 zvukov použitých v hre (zvuky bude vydávať úplne všetko). A hudba... hudba sa bude používať len občas a aj to len na dokreslenie atmosféry, čo v tomto prípade nemusí byť „len“...

Určite je jednou z najzávažnejších otázok „príšernosť“ hry a vôbec, čo všetko prežilo z pôvodného DOOMa. Z materiálov, čo som mal zatiaľ možnosť vidieť sa bezpečne môžeme tešiť na staré dobré oholené gorily – Deamons, ktorým ale pribudli zadné mechanické nožičky. Tešiť sa môžeme aj na Lost Souls, z ktorých sa stali lebky s tryskovým pohonom. Dlho som bol zvedavý, ako si poradia s príšerkou s menom Imp, ktorú si ako reálnu neviem ani predstaviť a jej pokus o reálne zobrazenie by bol asi dosť smiešny. Tak, ako vyzerá teraz som si ho však určite nepredstavoval... Niekde v pozadí na screenshotoch som však videl aj niečo podobné mojej predstave, takže možno budeme mať Impov dvoch (samček & samička :). Medzi moje obľúbené príšerky patril hlavne Hell Knight, pretože som ho dokázal ako prvého zmasakrovať päsťou skôr, ako si to stihol uvedomiť. Aj tento sa podrobil nemalej plastickej operácii a teraz sa skôr podobá na svalnatého Kumbu z filmu Super Mario bros. Ďalšie príšerky sú už pre mňa neidentifikovateľné, ale pribudnú nám zombíci, vedci, policajti, výskumníci ... a prisľúbený je aj Cyberdémon. Fred Nilson v jednom interview povedal, že v multiplayeri (k tomu sa ešte dostaneme) sa bude dať hrať za každú z príšeriek a o kúsok nato, že hráč si bude môcť v multiplayeri vybrať z 30 postáv – ak by to malo byť aspoň 20 príšeriek z hry, máme sa na čo tešiť. Fyzikálne sú na tom kreatúry viac ako dobre. Dokážu skákať, liezť aj plaziť sa, dokonca sa dokážú gúľať dole schodmi (s trochou našej pomoci :). Pri slušnej presnosti dokážeme príšery zbaviť prakticky všetkých vytàčajúcich časí a zásah sa prejaví presne tam kde má.

Tí, čo sa tešili na inteligenčne vyrovnaných partnerov asi budú musieť siahnuť po inej hre, lebo inteligencia ostáva v základoch z Quake 3. Vravelo sa niečo o jej zlepšení, ale iba ak na to ostane čas, so maybe příšte. Tento krok ma mrzí, pretože Quake 3 mal botov na 1. troch obtiažnostiach vyslovene mongoloidných a na zvyšných 2 odrazu vytriezveli a vedeli trafiť aj vlas na hlave, čo bolo maximálne divné. Navyše sa stačilo niekde zašiť a bot začal krúžiť po levely v jednom okruhu a axte si ho počkali »pred školou«, bol v keli ako Baťa s drevákmi...

Id Software si s videním príšeriek v tme poradil jednoducho – »sú to predsa príšery z pekla, vidia v tme...«. V každom prípade sa už nedočkáme levelov typu 16 z DOOMa II, kde sa priteleportovalo pactopadesát Impov – tentokrát len čistý horor...

Keď už máme príšerky, chcelo by ich to aj niečím zabíjať. Na tomto poli to tiež nie je definitívne. Podpora motorovej píly je zatiaľ nejasná (zaťiaľ v DOOMovi nie je, ale asi ju pridajú), railgunu tiež (ten ale nie je z DOOMa, takže ma až tak netrápi). Istá vraj bude pištoľ, raketomet a shotgun (a teda guľovnica). Čo sa týka dvojhlavňovky a ostatných zbraní, je na ne uvalené prísne informačné embargo. Alt-fire je už teraz definitívne zavrhnuté. Zaujímavá vec, ktorá ešte nie je dorobená je, že keď to príšera schytá do svojej kovovej robotickej a hypersuper cyber protézy, guľka zacinká a odletí. Keď však dostne do špeku (v tejto hre je ale viac svalnatých príšeriek ako špekúňov), odletí kus mäsa. Na toto som zvedavý, lebo zásahy zbraní sa budú zisťovať na každom polygóne osve a nie podľa hit-zón. Určite najväčšou zmenou bude pridanie reloadu na zbraň. Len som zvedavý, že keď na mňa spoza rohu urobí nejaké čudo bu bu bu a ja do neho napálim celý zásobník (čo v riadom DOOMovi nebol problém), kým sa mi znovu nabije zbraň, už budem bez ručičiek a bez nožičiek ako digitálny Janíčko pozorovať svet od podlahy...

Hádam je na čase spomenúť aj multiplayer. Zatiaľ sa na ňom nezačalo robiť, ale všetci z id Softu veselo ubezpečujú, že je to malina a že do uvedenia bude aj päť takých multiplayerov. Zo všetkých módov bude podporovaný len DeathMath a aj to zatiaľ neviem ktorý (DOOM mal deathmatch type1, DOOM II priniesol type2, Legacy pridal 3.). Faktom však ostáva, že zadrviť si budú môcť naraz len 4 ľudia. V praxi to znaméná za a) – s Tournamentom nemá zmysel súťažiť a za b) – využíva sa technológia Peer to Peer a tá neumožňuje iné ako LAN hranie.

Na rad sa dostáva všetko, na čo som zatiaľ neprišiel.

- hlavne ide o akýsi PDA, ktorý vyfasujeme po príchode na základňu a v ktorom budú uschované všetky vaše informácie získané v hre. Tým sa myslia automapy, prístupové heslá, údaje o prostredí a neviem čo ešte. Hocikde v hre môžte naraziť na osobu (pravdepodobne už po smrti), ktorá vlastnila podobný PDA a skpírovať si jeho údaje xebe.

- ďaľšou vecou je vonkajšie prostredie. Pravdepodobne bude škodlivé a bez skafandru sa po vonkajších priestranstvách príliš dlho pohybovať dať nebude.

- animácie v hre budú tvorené iba engine-om a budú krátke – hlavne na preklenutie dejových línií v hre. Uvažuje sa aj o prípadoch, keď sa bude dať odstreliť lampa, ktorá následne padne na nejakého nešťastníka, ale v hre to ešte nie je (hoci to engine podporuje). Pri každej novej príšerke si hra zoberie kontrolu a predstaví nám ju v krátkej animácii (všetko robí engine).

- s vodou sa nemienia robiť žiadne divy, neviem aká bude, ale vraj obyčajná (nech už je to akákoľvek).

- medzi moje najvačšie sklamania je odstránenie GeoMod typu hry, čo by umožňovalo zničiť prakticky čokoľvek. Na druhej strane si potom neviem predstaviť opodstatnenie napríklad kľúčov v hre, pretože by si každý mohol pohodlne prebúrať dieru v stene meter vedľa zablokovaných dverí.

- ovládanie má byť jednoduché a navzdory námietkam v hre nebude žiaden Use-key.

- v hre sa objavia aj prerobené levely z DOOMa – na to sa zvlášť teším.

- zopár levelov by sa malo odohrávať pod holým nebom

- a ďalších zopár v pekle - vraj vyzerá echtovne

- nový DOOM už oficiálne prijal meno DOOM III.

- hra bude portovaná aj na X-Box aj pod Linux, ale tam iba pre nVidiácke karty.

- 64 bitové procesory podporované nebudú

- multiprocesorové stroje môžu byť, ale neviem, ako to bude s AMD Claw Hammerom

Čerešnička na záver – príbeh. Nie je zatiaľ oficiálny a ani konečný, ale predbežne znie asi takto:

V roku 2145 sprevádzkovala Union Aerospace Corporation (známy UAC z DOOMa) výskumné stredisko umiestnené na Martskom mesiaci Phobos (btw, znamená to »strach«). Ako vojak máte práve službu (ako strážnik v tom stredisku). Na mesiac ste dorazili len nedávno a tento svet plný dusivého a leptavého vzduchu neveští nič dobré. Vedci sú divní, prostredie je divné, všetko je nejaké nehostinné. Po príchode ste obdržali malý PDA, ktorý má už vyššie spomínané funkcie a klasicky sa flákate po základni (za účelom stráženia, samozrejme). Všade (v laboratóriách) sa všetko leskne čistotou. Celá hra začína tým, že sa prechádzame po laboratóriách a sledujeme vedcov pri práci. Ďalej je to už nejasné, ale začína to podobne ako príbeh k DOOMovi, čo bolo zhruba o tom, že na Marse a jeho mesiacoch boli objavené anomálie, ktoré vedci skúmali a chceli využiť na teleportáciu. Vy, ako správny vojak ste zmlátili nadriadeného, ktorý nechcel pustiť babičku na zelenú alebo také niečo (zápletka ako z filmu Stefana Segala) a za trest vás poslali na Mars. Kým ste bol mimo služby, dobrovoľníci, ktorí sa podrobili teleportačnej skúške sa vrátili znetvorení, umierali, zabíjali ostatných a následne po nich sa začali z brán rojiť príšerky. Kým ste sa dostavili na základňu, už bola väčšina po smrti alebo skrz naskrz zozombíkovaná.

Ak bude tento príbeh interaktívny počas hry (ako Half Life) – a to vraj má byť, bolo by to super. Navyše má byť dodávaný s DOOMom v podobe komixu, takže máme o srandu naviše...

Čo dodať na záver, DOOM III má byť dlhý tak akurát (zaritý závislák by ho za víkend zvládol). Pri všetkej tej sľubovanej hororovosti a grafike to však za víkend len tak ľahké prejsť nebude (každý level má byť sqôstom a pri sľubovanej interaktivite s prostredím...).

Keďže podľa id Softu budú s licenciou k engine poskytovať aj plné zdrojáky (doteraz poskytovali iba knižnice s dokumentáciou), za chvíľu sa trh zaplní hrami s DOOM III engine, z čoho nepriamo vyplýva úplne istý upgrade počítača. Veď čo nevidieť tu máme Unreala II, možno nejakú tú strieľačku od Raven Softu (ktorý, ako už býva zvykom, používa id Sofťácke engine-y už od čias pôvodného DOOMa) a na klasickom počítači bude bežať akurát tak nejaký Open GL Bumpy...

Takže na skutočný záver už treba dodať len jedno: nabudúce už dúfam nebudete čítať ďalšiu preview, ale skutočnú recenziu...

#aut#


Pavol Ostertag
viac článkov autora

Výrobca:
Distribútor:
Vychádza na platformy:
Žáner:
Dátum vydania:

Vaše hodnotenie hry

Aktuálne hodnotenie článkov: 1 / 10
(Hodnotení: 1)

Bleskovky

Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov

Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.
17.09. 11:34 diskusia (1)

Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2

Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.
16.09. 14:27 diskusia (0)

Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok

Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.
11.09. 11:55 diskusia (0)

Mortal Kombat X má dátum vydania

Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.
09.09. 15:40 diskusia (0)

Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu

Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.
03.09. 11:50 diskusia (0)
Anketa
Koľko hodín týždenne ste venovali hrám počas letných prázdnin?
 
GamesWeb.sk Offline - máj 2013
Najnovšie online hry

Pillow City: Revelation

07.07.2014

Bitshift

07.07.2014

Atlantis Jewels

07.07.2014
Najnovšie plné hry

Iris

14.06.2014

Wolfenstein: The Final Solution

08.06.2014

Maldita Castilla

30.12.2012