14.06.2011 15:00, Boris "Blade" Kirov, Komentárov: 0
Zaklínač 2: Vrahové králů

Zaklínač 2: Vrahové králů

Prvý herný Zaklínač síce nemal bezproblémový vývoj a šnúra odkladov ktorá ho postihla rozhodne nebola malá, avšak v deň svojho vydania boli všetky vlny skeptických nálad a negatívnych predpovedí umlčané. Witcher z dielne poľského CD Projektu nám totižto priniesol RPG tak hutné a tak surové, že v danom okamihu nemal na trhu prakticky žiadnu konkurenciu.

Príbeh zaklínača Geralta, hlavného hrdinu obsiahlej knižnej fantasy ságy z pera Andrzeja Sapkowského (ja viem že v jazyku POL sa to píše inak, ale čert to vem, sme na Slovensku), si totižto svojim nehostinným svetom a pravidlami v ňom vládnucimi získal ako fanúšikov predlohy, tak aj ľudí knihami nedotknutých, vďaka čomu tak nebolo o pokračovaní titulu žiadnych pochýb. Dnes, kedy sa druhý herný Witcher dostáva v našich regiónoch na popredné miesta v predajnosti titulov, je viac menej už dobojované. Pokračovanie úspešného poľského RPG je totižto po všetkých stránkach lepším titulom než jeho predchodca a pokiaľ to myslíte s týmto žánrom naozaj vážne, Zaklínač 2 už máte dávno doma a čítaním tejto recenzie sa len utvrdzujte v názore, že ste voľbou tohto titulu spravili naozaj vynikajúce rozhodnutie.

Ak ale náhodou s kúpou aj naďalej váhate, možno vás séria nasledujúcich riadkov presvedčí, že aj napriek drobným nedostatkom je svet druhého Zaklínača tak úchvatne "hnusným" svetom, že inak ako presvedčením sa na vlastné oči to nesmierne kúzlo titulu skrátka nepochopíte. Samozrejme, aby som vám zbytočne nekazil radosť z odhaľovania tej miliardy tajomstiev ktoré hra obsahuje, o príbehu sa zmienim naozaj len veľmi okrajovo a čo možno najšetrnejšie. Tak teda - do dejiska druhého herného Zaklínača vstupujete v okovách. Obvinení z vraždy kráľa Temerie, Foltesta, sa síce po čase dostávate na slobodu, avšak tým vaše strastiplné dobrodružstvo ešte len začína. Kto je skutočným kráľovým zabijakom? Otázka, ktorá bude dominovať vašim myšlienkam zhruba prvú tretinu hry, sa síce nakoniec dočká odpovede, avšak tá rozhodne nebude dostačujúca. V stávke je totižto o mnoho viac než len dolapenie vraha a tak sa pripravte na hromadu intríg, podrazov či prekvapivých odhalení, ktoré vám aj mimo iného postupne objasnia minulosť hlavného hrdinu. A verte mi, nebude to v štýle amerického happy endu.

Na príbehu je skrátka vidieť tradičný stredo, resp. východoeurópsky prístup. Majstrovsky napísané dialógy, prirodzene nedokonalé postavy, všadeprítomný rasizmus či scenár hodný filmového spracovania, to všetko robí z Temerie temný a brutálne nehostinný svet, taký, ktorý je na míle vzdialený idealistickým predstavám o fantasy, na aké narážame u produkcie zo západu. Je preto azda zbytočné vyzdvihovať zákonite silnú a poctivo budovanú atmosféru, ktorá vás pohltí behom prvých okamihov s hrou a nepustí až kým Geraltov príbeh nedotiahnete do úplného konca. A to vám môže nejaký ten deň potrvať, keďže hra je rozlohou asi raz tak objemná ako ktorýkoľvek súčasný RPG konkurent, pričom ale svoj rozsah nebuduje falošnou recykláciou lokácií a questov (ako to s neúspechom robil posledný Dragon Age), ale majstrovsky gradovaným odhaľovaním stále nových a nápaditejších herných zákutí, ktoré váš faktor záujmu udržujú v konštante vysokých hladinách. No a keď si k tomu navyše pridáte aj vskutku drastické dopady vašich rozhodnutí na vývoj príbehu (a vášho následného postupu hrou), dostanete herný obsah hodný raz takej ceny, za akú sa titul v skutočnosti predáva. Áno, čítate správne - fantasticky bohatá a objemná náplň Zaklínača 2 by si kľudne zaslúžila aj vyššiu cenovku za to, čo nám hráčom vo výsledku ponúka. Nehovoriac ani o hromade bonusového materiálu, ktorý v štandardnej edícii titulu nájdete...

Koncepčne odkazujúci na tituly ako Baldur´s Gate či Icewind Dale, druhý Zaklínač nepostráda žiadne významnejšie prvky RPGčka zo starej školy. Už spomínané mnoho-vetvené dialógy a príbeh plný intríg a prekvapení sú totižto výborne podporované aj samotným gameplayom, ktorý okrem početných a ukážkovo variabilných questov ponúka aj tradične vybalansovaný leveling charakteru, ktorému skrátka nie je čo vytknúť. Aj napriek nemožnosti si v úvode hry zvoliť nejaký ten konkrétnejší class, je hlavná postava obdarená až štvoricou osobitných oblastí zlepšovania sa, takže pokiaľ vám nevonia majstrovstvo meča, kľudne môžete svoje XP body investovať do upgradu vašich magických skillov či skillov alchymistických. Samozrejme, bojom na blízko sa tak či tak nevyhnete, avšak pomocou silných, zdravie či schopnosti posilňujúcich potionov, resp. s podporou účinnej mágie (tu zvanej znamenia) budú bitky s protivníkmi hneď o čosi ľahšie a únosnejšie. Na margo RPG prvkov potom nesmiem zabudnúť ako na výborne prehľadný inventár (vrátane naozaj užitočného craftingu) tak i na relatívne pestrý a bohatý repertoár rozmanitej výzbroje vrátane nových mečov, bez ktorých sa v neskorších fázach hry ďaleko naozaj nedostanete.

Princíp súbojov, vec ktorá by mohla mnohých potenciálnych záujemcov od kúpy titulu odradiť, je nadmieru sofistikovaný. K dispozícií máte dvojicu čepelí na rozdielnych protivníkov (monštrá a ľudia), nejaký ten blok a uhýbanie sa a s týmto si budete musieť po zbytok hry vystačiť. Čo... zachcelo sa vám nebodaj fireballov, mind blastov, sinister strikov či fearov? Páľte do WOWka - hc RPG typu Zaklínača nepotrebuje  na predvedenie svojich dominantných kvalít hromadu skillov - v jednoduchosti je totižto krása. Nie, žiadna lišta s desiatkou schopností sa v prípade tohto titulu nekoná. Až na možnosť používania striktne obmedzenej mágie a rozmanitých jedov / potionov sa boje koncentrujú výlučne na umenie šermu. A ten je vo svojich základoch rovnako zábavný, ako aj obtiažny. Clickfest nehrozí. Pokiaľ sa nenaučíte adaptovať sa na tú-ktorú konkrétnu bojovú situáciu a budete stále len donekonečna sekať hlava nehlava, vaše dobrodružstvo môže skončiť ešte skôr, než sa vôbec poriadne začne. Ľahké seknutie, blok, znamenie Igni, silné seknutie...a repete. V kombinovaní všetkých možných bojových schopností tkvie cesta k úspechu a môžete mi veriť, že bez istej dávky experimentovania v zmysle čo platí na ktorého protivníka a čo nie, bude vaše napredovanie v neskorších fázach hry doslova skúškou ohňom. Okrem nutnosti sústavne sa prispôsobovať okolitým podmienkam vás ale na nešťastie občas potrápi aj implementovaný zameriavací systém, ktorý sem tam zacieli úplne iného súpera, než ste pôvodne zamýšľali. Obdobné chybičky krásy vykazuje aj umelá inteligencia, sem tam sa správajúca krajne nelogicky, čo platí o vašich tímových kolegoch možno až trojnásobne.

Naopak, bez akýchkoľvek výhrad sa môžem vyjadriť vo veci technického spracovania titulu, ktoré je jedným slovom famózne. Úroveň detailov berie dych a pokiaľ si vás nezískajú prekrásne lokácie, tak isto iste poprsie Triss, ktoré sa bez diskusií radí medzi najlepšie ženské hrudníky, aké sa kedy v digitálnej zábave objavili. Za bezchybným vizuálom tak isto nezaostáva ani audio stránka, ktorá okrem profesionálneho dabingu ponúka aj soundtrack priam filmových kvalít, bez problémov počúvateľný aj mimo hry samotnej. Na titule je skrátka vidieť tá precíznosť "východného" bloku, ktorý sa neženie len za čistými ziskmi, ale snaží sa priniesť hráčom presne to, čo im sľúbi.

A Zaklínač 2 to do bodky potvrdzuje. Vynikajúci príbeh a atmosféra herného sveta si vás podmania ako žiadne iné aktuálne fantasy a pokiaľ si nedáte pozor, kľudne sa vám stane, že od hry vstanete až niekedy nad ránom a aj to nie z dôvodu, že už treba ísť do práce alebo do školy, ale z dôvodu, že vám jednoducho treba na záchod. Zaklínač sa totižto ani vo svojej druhej hernej výprave nevzdal žiadneho zo svojich knižných kúziel a možno aj práve preto vysoko vyčnieva nad súčasnou konkurenciou, ktorá mu ako po stránke deja, tak i po stránke prepracovaného gameplayu, nesiaha ani len po päty. Bravó, CD Projekt, bravó!

Výrobca: CD Projekt
Distribútor: Comgad
Lokalizácia: Anglický jazyk, české titulky