03.06.2011 16:00, Boris "Blade" Kirov, Komentárov: 0
Dirt 3

Dirt 3

Štartové pole je prázdne. Som posledný závodník, ktorého čaká druhá etapa náročnej rally Fínska. Hrejivý západ slnka rozjasňuje vzdialený horizont a spolu s co-pilotom cítime, že dnes je víťazstvo naše. Veď prečo by aj nemalo byť? Naše Mitsubishi Lancer Evo X nemá medzi súťažiacimi žiadnu vážnejšiu konkurenciu a tak je úroveň nášho sebavedomia impulzívne tlačené do priam závratných výšin. Blíži sa ale okamih pravdy - červená, červená... zelená!

V momente mávnutia štartovacej vlajky inštinktívne dupem na plyn a behom sekundy sa náš voz dostáva do ideálneho prevádzkového stavu. Úzka lesná cesta s nepríjemne hlbokými priekopami nás ale necháva v konštantnom napätí a strehu. Navigátor hlási dvojicu stredne náročných ľavotočivých zákrut, ktoré s miernym popustením plynu vyberám bez sebamenšieho zaváhania. Nasleduje rovinka na konci ktorej nám nečakane prebieha cez cestu jeden neposlušný divák. Tento nebezpečný jav ale prudko oslabuje moju koncentráciu a tak sa v ďalšej zákrute dostávam na moment mimo trať. S obrovským šťastím míňam stromy a po krátkom pretáčaní kolies si to už opäť režem tesnou štrkovitou cestičkou. Fuf, to bolo o chlp... vzdychne si navigátor, zatiaľ čo mi podsúva ďalšiu várku blížiacich sa zátačiek.

Ľahká vpravo, ľahká vľavo, drž sa v pravo, skok, ťažká v ľavo. Tak znie plán na najbližších niekoľko sekúnd a keďže živelnosť mojej jazdy nedáva priestor na chyby, zhosťujem sa role vykonávateľa plánu bez akéhokoľvek reptania. Sériu ľahkých zákrut zvládam s jedným prstom v nose, avšak nevyrovnaný, do ľava točený nájazd na „skokana“ má vyhadzuje z rovnováhy, ktorá má len jedno jediné vyústenie – na trať dopadám v šikmom smere na smer jazdy, následkom čoho sa auto dostáva do nekontrolovaného šmyku. V snahe šmyk čo najrýchlejšie vyrovnať točím volantom do opačného smeru, avšak náraz do neďaleko „narafičenej“ klády vozidlo po sérii kotrmelcov prevracia na kapotu. Dýcham ťažko, som v šoku, nemám slov. Tá rýchlosť s akou sa nehoda zomlela, mi nedala ani na moment vydýchnuť. Adrenalín mi prúdi v žilách a aj napriek nešťastnému koncu som plný radosti.  Radosti z toho, že Dirt 3 ma aj napriek arkádovému poňatiu pohltil do takej miery, že spomínanú crash som si precítil a prežil takmer na vlastnej koži. Alebo nie? Stláčam záhadné tlačítko replay, volím „akýsi“ flashback a.... „skok, ťažká v ľavo. Tak znie plán na najbližších niekoľko sekúnd“...

Nemá zmysel chodiť okolo horúcej kaše – pokiaľ hľadáte off-roadový racing s dokonalým pocitom rýchlosti, adrenalínu a krajného nebezpečenstva, už nemusíte hľadať ďalej. Dirt 3 je presne ten typ závodnej hry, ktorá si síce s realizmom ťažkú hlavu neláme (teda, v závislosti od toho, ako si navolíte obtiažnosť a asistencie), avšak nedostatky v tejto oblasti plne vynahradzuje všetkým ostatným. A verte neverte, ani ten zdanlivý deficit na poli realizmu nie je až tak tragický, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať. Jazdný model vozidiel je tentokrát citeľne vážnejší a dospelejší, vďaka čomu už po trati neplávate (resp. nekĺžete) ale jazdíte tak, ako vám vraví vaša intuícia. Autá majú totižto konečne svoju váhu (a nie sú len plechovkami, ako tomu bolo minule), ktorá vám sprostredkováva všetky dôležité informácie o tom, ako sa k vozidlu správať tak, aby držalo stopu a nerobilo to, čo od neho nechcete. Už žiadne vyberanie väčšiny zákrut výlučne so zatiahnutou „ručnou“ - nie, po novom vám táto metodika privedie akurát tak  mizerné časy, keďže zatáčky je tentokrát omnoho efektívnejšie vyberať pomocou tzv. prenášania váhy vozu, vďaka čomu je jazda nie len plynulejšia a vierohodnejšia, ale predovšetkým zábavnejšia a hodnotnejšia. Samozrejme, keďže Dirt 3 prichádza na scénu s celým radom vozidiel rozmanitých výkonnostných skupín, bude záležať len na vás, ako ich všetky (a obzvlášť tie výkonnejšie) zvládnete. A vy ich zvládnete, to mi môžete veriť – pretože každá jazda vás bude nevýslovne baviť a motivovať k tomu, aby ste to aj napriek počiatočným neúspechom nevzdali, ale opätovným testovaním to dostali pevne do svojich rúk. A tá radosť, kedy so super výkonným vozom triedy B konečne zajazdíte čistú etapu, to sa skrátka nedá opísať – to si musíte zažiť na vlastnej koži.

Autormi sľubovaný príklon ku klasickým rally závodom ale ostáva naplnený len z polovice. Disciplína, na ktorú sa mnohí zrejme tešili zďaleka najviac, tu síce dostáva viditeľne viac priestoru než u Dirtu 2, avšak ideálnou situáciou sa to rozhodne nazvať nedá. Síce tu máme k dispozícii aj rýchlostné preteky Trailbreazer, ktoré sú viac menej rally závodmi len v blede modrom, ale v konkurencii ostatných disciplín je to naozaj málo. Osobne nemám nič proti závodom na kolá, ale pokiaľ sa titul prezentuje ako kvázi rally racing, uvítal by som, keby v ňom nebolo až toľko etáp zasadených do módov ako land rush či rally cross (jazdenie na uzavretých tratiach či už za volantom klasických rally vozov, alebo špeciálnych terénnych bugín). Jasné, obe disciplíny sú zábavné a z určitého uhla pohľadu aj napínavejšie než časovky rally závodov, avšak takých racingov, kde sa závodí na okruhoch, tu máme naozaj hafó. Našťastie, nič nie je také šedivé a depresívne ako sa môže z uvedených riadkov javiť - autori sa totižto vyhrali s dizajnom a detailami jednotlivých rally tratí do takej miery, že aj napriek menej exotickým lokáciám (v porovnaní s predchodcom) vyzerajú priam fantasticky a prejazd týmito bezosporu úchvatnými skúškami si užijete tak ako nikdy pred tým. Úzke cesty s výmoľmi sú na krátky okamih striedané asfaltovkami, do toho sa pridá rozkošná lesná či púštna scenéria a vy sa budete počas jednotlivých etáp cítiť ako skutoční rally závodníci. Čo na tom, že titul nemá WRC licenciu, vďaka čomu sú jednotlivé preteky viac menej fiktívne... dôležitý je faktor realizmu a ten je v prípade Dirtu 3 na mimoriadne vysokej úrovni.

Aby toho navyše nebolo málo – každá z prítomných tratí má k dispozícií hneď niekoľko diametrálne odlišných variant a či už budete jazdiť za krásneho západu slnka, v daždi či v snehovej metelici, intenzívna a za každým výrazne odlišná atmosféra závodu vám dá jasne najavo, že autori to s variabilitou tratí mysleli naozaj vážne. Nehovoriac ani o perličke v podobe nočných jázd, ktoré sú svojim poňatím nadmieru náročnými skúškami a tak si od vás vyžiadajú zákonite viac pozornosti a koncentrácie, než jazdy za dňa. Aby som ale zbytočne nepreferoval len klasickú rally disciplínu (oh wait, ja ju preferujem), obdobne kvalitnými sú aj trate v rámci ostatných súťaží a predovšetkým horský Aspen mi svojou mrazivou vizualizáciou doslova vyvolal zimomriavky. V tom dobrom slova zmysle, samozrejme.

Gymkhana, novinka v repertoári herných disciplín, je spomenutá až teraz z jediného prostého dôvodu. K srdcu mi totižto veľmi neprirástla. A nejde ani takena Blocka, ktorý túto disciplínu až príliš vtieravo reprezentuje – ide mi predovšetkým o charakter závodenia, ktorý jednoducho k off-roadovému poňatiu Dirtu 3 príliš nepasuje. V podstate môžem povedať, že Gymkhana sa radí do kategórie „love it or hate it“ módov, teda módov, ktoré si buď zamilujete, alebo znenávidíte. Ja sa radím niekde do stredu. Ak by som mal tento osobitný doplnok viac menej už klasických súťaží série Dirt nejak stroho charakterizovať, napadá ma len jediné slovo – predvádzanie sa. Predvádzanie sa pred obrovským publikom, a to v štýle prevádzania všakovakých šoférskych parádičiek, na ktoré by sme v reáli museli trénovať nie deň, nie dva.. ale možno mesiace či roky. Kontrolované hodiny vo vymedzenom priestore, šmykovanie okolo kužeľov, dlhočizné skoky či rozbíjanie akýchsi penových kvádrov... to všetko síce na papieri znie ako vítané spestrenie prevažme off-roadových závodov, avšak v reáli to do konceptu samotnej hry rozhodne nezapadá. Osobne ma taktiež iritovala nutnosť tieto jazdy absolvovať z čírej povinnosti, vďaka čomu som neraz nadával ako pohan len preto, lebo som práve kvôli tejto disciplíne nemohol jazdiť súťaže, ktoré ma bavia. Naozaj zbytočná novinka, bez ktorej by sme sa určite mile radi zaobišli.

Čo sa samotnej štruktúry hernej náplne týka, dominantu isto iste tvorí singleplayerová kariéra zvaná Dirt, ktorá vám prostredníctvom niekoľkých rozvetvených sezón a zodpovedajúcich sekundárnych turnajov poskytne dostatok zábavy na viac ako tucet hodín. Zaujme taktiež jej vizuálne spracovanie, ktoré sa po karavane z dvojky vracia ku štandardnejším menu položkám v tvare trojuholníkov, pôsobiacim výrazne prehľadnejšie a efektnejšie. Čo stojí v rámci kariéry za zmienku, je levelovanie vášho charakteru. To sa deje na základe získaných bodov z jednotlivých závodov, kde okrem klasického ohodnotenia vášho umiestnenia dostávate body aj za splnenie dodatočnej challenge (dosiahnuť určitú rýchlosť, nepresiahnuť určitý čas trate a pod.) či nevyplytvané flashbacky, ktoré Codemaster aplikuje prakticky v každej racingovke z ich produkcie a ktoré vám v určitých vypätých okamihoch (ako mnou spomínaná nehoda v úvode) prídu sakra vhod. Samotný mechanizmus levelingu je ale v rámci kampane trestuhodne nevyužitý, pretože vám neumožní slobodne  si voliť medzi novo sprístupnenými vozmi, ale pridelí vám ich automaticky bez ohľadu na to, či sa vám to páči alebo nie. Nové vozy, resp. tímy potom ovplyvňujú výšku vašich bodových odmien za splnenie špeciálnych úloh, ale keďže sa už v polovici hry ku slovu dostávajú len alternatívne skiny vozov už získaných, prestane vás tento aspekt hry veľmi rýchlo zaujímať či motivovať.

Samozrejme, okrem kariéry nechýba ani štandardka v podobe single racu, u ktorého ma trápila akurát informatívna strohosť jednotlivých etáp / tratí, ktoré narozdiel od takej Dirt jednotky nielenže neobsahujú mapku, ale dokonca ani údaj o ich dĺžke, takže pokiaľ si chcete zajazdiť nejakú tu dlhšiu trať, neostáva vám nič iné len nahliadnuť do hlavnej kariéry, kuknúť do osobitného turnaja tej ktorej disciplíny a opísať si názov tej najdlhšej trate, keďže tento údaj je dostupný jedine počas spomínaných špecifických pretekov. Multiplayer, konečne prinášajúci aj možnosť split-screenu, okrem bežnej funkcie zostavenia vlastných závodov prináša aj niekoľko spestrení v rámci módu Gamkhany, ktoré síce imitujú klasické FPS módy ako capture the flag či king of the hill, avšak v prostredí racingu pôsobia predsa len osviežujúco a zábavne.

Hodnotiť kvalitu technického spracovania je u off-roadovky Dirt 3 viac menej zbytočné – niečo tak ukrutne krásne sa totižto na poli racingov nerodí každý deň. Áno, aj GT5 môže isť skučať do kúta. Dychberúca a neprestávajúca nálož fantastických grafických efektov nenechá vaše oči ani na moment „vydýchnuť“ a keď sa k tomu navyše pridá aj úderné audio, vaše pohltenie hrou bude dokonané. Dirt 3 je skrátka audio-vizuálna hostina, ktorú si najlepšie užijete na 3m plátne s poriadnou 7.1 aparatúrou. Dirt 3 je skrátka prototypom novodobej rally zábavy, ktorej sa len jeden jediný raz chopíte... a už  viac nepustíte. Aké ďalšie argumenty ešte potrebujete?


Boris "Blade" Kirov
viac článkov autora

Výrobca: Codemasters
Distribútor: Codemasters
Testovaná platforma: PS3
Multiplayer: áno
Lokalizácia: Anglický jazyk
Žáner: Závodné
Vychádza na platformy: PC, PS3, Xbox 360
Oficiálna stránka: http://www.codemasters.com/games/?gameid=3238&format=
Karta hry: Dirt 3
Plusy:

- rally etapy

- fantastické technické spracovanie

- výborný jazdný model, úžasný pocit rýchlosti

- variabilita singleplayerovej kariéry

Mínusy:

- zbytočná propagácia "Emerikanizmu" v podobe Kena Blocka a Gymkhany

- nedostatok informácií o tratiach

- repetitívna druhá polovica hry

Vaše hodnotenie hry

Aktuálne hodnotenie článkov: 8.2 / 10
(Hodnotení: 6)

Bleskovky

Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov

Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.
17.09. 11:34 diskusia (1)

Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2

Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.
16.09. 14:27 diskusia (0)

Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok

Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.
11.09. 11:55 diskusia (0)

Mortal Kombat X má dátum vydania

Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.
09.09. 15:40 diskusia (0)

Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu

Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.
03.09. 11:50 diskusia (0)
Anketa
Koľko hodín týždenne ste venovali hrám počas letných prázdnin?
 
GamesWeb.sk Offline - máj 2013
Najnovšie online hry

Pillow City: Revelation

07.07.2014

Bitshift

07.07.2014

Atlantis Jewels

07.07.2014
Najnovšie plné hry

Iris

14.06.2014

Wolfenstein: The Final Solution

08.06.2014

Maldita Castilla

30.12.2012