27.05.2011 15:00, Boris "Blade" Kirov, Komentárov: 0
LEGO Pirates of the Caribbean

LEGO Pirates of the Caribbean

This is the tale of the Captain Jack Sparrow“ spieva v najnovšom spoof klipe z produkcie Lonely Islandu (humorné video nájdete TU – odporúčam!) svetoznámy spevák Michael Bolton a ja mu musím dať jednoznačne za pravdu. Piráti z Karibiku by boli bez postavy extravagantného kapitána Sparrowa len z tretiny tak zábavnými akými boli a rozhodne si to uvedomili a uvedomujú aj samotní filmoví producenti, ktorí príbeh nového dielu s názvom “V neznámych vodách“ vystavali práve so zreteľom na Deppov charakter.

Preč sú zbytočne prekombinované a prekomplikované vedľajšie línie, preč sú hromady a hromady nekonzistentných vedľajších charakterov, preč je zbytočné budovanie samoúčelnej mytológie – noví Piráti z Karibiku sú presne o tom, čo nás na prvom dieli upútalo zďaleka najviac – o dobrodružnej výprave na čele s hlavným hrdinom, ktorý si svojim svojským prejavom získa naozaj každého diváka.

Aby ste si ale nemysleli, že tu robím cielenú a účelovú propagáciu štvrtých filmových Pirátov – to v žiadnom prípade. Dôvod, prečo v úvode tak obšírne rozoberám jednu obzvlášť úspešnú filmovú sériu, je vskutku prozaický – kombo Jack Sparrow & LEGO. LEGO, ktorému som v rannej mladosti venoval hromadu a hromadu času, to LEGO, ktoré vo svojej virtuálnej podobe stihlo úspešne a predovšetkým ZÁBAVNE prepracovať také filmové legendy ako Star Wars, Indiana Jones či Batman. No dobre, boli to presnejšie TT Games, ktorí všety tie populárne značky „skonvertovali“ do digitálnej LEGO zábavy, avšak to teraz nie je podstatné. Podstatné totižto je, že LEGO Pirates of the Carribean si berie z oboch základných stavebných kameňov len to najlepšie, čoho výsledkom je jednoznačne najlepšia virtuálna zábava, akú vám vedia diely svetovo populárnej dánskej stavebnice v počítačovo generovanej podobe poskytnúť. Trošku komplikované na pochopenie? Nevadí... stačí vám iba kus detskej hravosti a sami zistíte, ktorá bije.

Pred tým, než sa ale vrhnem do nebezpečných vôd LEGO Pirátov, nebude od veci, ak nezúčastneným pozorovateľom aspoň v základných rysoch vysvetlím základný a do dnešných dní nezmenený koncept všetkých LEGO hier. Tak teda – ak ste si mysleli, že všetko s „visačkou“ LEGO je určené iba deťom vo veku 6-16 rokov, herné tituly využívajúce LEGO diely na spracovanie inak vážnych (ale i menej vážnych) filmových predlôh vás presvedčia o opaku. Totižto, aj napriek očividne detským herným mechanizmom sú tieto hry doslova prepchaté humorom pochopiteľným iba pre tú časť herného publika, ktoré buď pozná filmové pozadie hry, alebo dokáže zachytiť aj tie najskrytejšie humorné momentky. V základe je možné ale sériu LEGO titulov označiť ako 3D plošinkovky so silným zreteľom na „zberateľský aspekt“. Aký to je? Nuž taký, v rámci ktorého so svojou postavou zbierate rozličné predmety a objekty, slúžiace predovšetkým ako hlavný motivujúci faktor nie len k podrobnému prieskumu herných lokácií, ale aj k opätovnému zahratiu titulu priamo od nuly. LEGO hry sa taktiež vyznačujú relatívne presnou rekonštrukciou tých najdôležitejších lokácií a udalostí spracovávanej filmovej série, takže fanúšikom predlohy ponúkajú návrat k spomienkam, vďaka ktorým si tú ktorú ságu obľúbili. V neposlednom rade je vhodné taktiež spomenúť, že LEGO gamesy majú všetky do jednej problém so snímaním „hopsacích“ pasáží, ktorých zdolanie je vďaka nevhodnej kamere zvyčajne len otázkou šťastia či metódy pokus-omyl, takže ak vás dokáže niečo veľmi rýchlo vytočiť, možno by ste hranie LEGO záležitostí mali pre istotu zvážiť. Obzvlášť ak ste „kompletizátorom“ a tie mince ktoré pri smrti LEGO figúrky stratíte, vás budú v závere levelu stáť dôležitý zberateľský artefakt.

Táák... základnú prednášku o hlavných črtách LEGO hier máme za sebou, je na čase sa pustiť do hry samotnej. LEGO Pirates of the Carribean ostáva svojim konceptom verný ostatným LEGO hrám a tak vás istotne neprekvapí štruktúra levelov, do ktorých vyrážate z centrálneho hubu, tu majúceho podobu malebného prístavu. 4 epizódy, každá po 5 levelov, to možno neznie bohvieako objemne, avšak treba zobrať do úvahy fakt, že každý level je tvorený hneď niekoľkými odlišnými sekciami, takže ak to všetko zrátam, pohodlne v hre strávite solídnych 8 hodín. Spomínané 4 epizódy samozrejme mapujú jednotlivé diely tejto filmovej ságy a po opätovnom zahratí celej kampane musím povedať, že svojou náplňou ostala každá kapitola dokonale verná predlohe. V rámci „Prekliatia čiernej perly“ tak zavítate do Tortugy, na palubu Čiernej Perly či do jaskyne s prekliatym pokladom aztékov, pričom autori si dali aj tu námahu, že jednotlivé „prekliate“ postavičky menia pod svetlom mesiaca svoj živý výzor na ten neživý. Druhá resp. tretia epizóda sa nesú v podobnom duchu a autori pri návrhu jednotlivých levelov nevynechali prakticky žiadnu významnejšiu filmovú lokáciu či scénu. Osobitný komentár si ale istotne zaslúži posledná kapitola venovaná aktuálnej novinke – keďže titul som dostal do rúk ešte pred tým, než som mal možnosť „V neznámych vodách“ zhliadnuť v kinách, trošku som sa obával, či z tej zjednodušenej LEGO prezentácie pochopím z príbehu všetko podstatné bez toho, aby mi unikli niektoré dôležité detaily. Nuž, s úsmevom na tvári musím konštatovať, že aj napriek obmedzeným vyjadrovacím schopnostiam herných postavičiek (tie vydávajú iba srandovné zvuky, avšak dal by som ruku do ohňa, že Johny Depp svojho Sparrowa „nahučal“ aj pre potreby tejto hry) bolo sledovanie a pochopenie hernej story naozaj bezproblémové a pri následnej návšteve lokálneho kina som sa v správnom vyhodnotení herného deja iba utvrdil. Je teda jasné, že LEGO Pirátov nebudú mať problém „spracovať“ ani ľudia filmovou sériou nedotknutí, avšak zákonite sa tým pripravia o hromadu humorných odkazov a náznakov, parodujúcich práve obsah filmov.

Po stránke náplne jednotlivých levelov nemám absolútne žiadne výhrady. Klasika v podobe rozbíjania všetkého navôkol za účelom zbierania LEGO mincí nenudí ani po x-tý raz a ak si k tomu pridáte aj hromadu výborne navrhnutých logických hádaniek či iných secretov, k LEGO Pirátom sa budete radi vracať aj potom, ako ich úspešne dokončíte. Dôvodov k tomu je samozrejme mnoho, avšak tým najvýraznejším je kompletizácia titulu, ktorú úspešne dotiahnete do konca len v prípade, ak sa každému levelu povenujete s takou pozornosťou a láskou, akú si zasluhuje. Inými slovami, návraty do už prejdených lokácií sú v tejto hre viac menej nutnosťou, pretože až v rámci free-play módu si budete môcť do toho ktorého levelu privziať tú postavičku, ktorú tam potrebujete pre získanie či už pôvodne nedostupného predmetu alebo odomknutie tajne sekcie, obsahujúcej ďalšiu várku „zberateľského“ obsahu. Totižto, dvojica charakterov s ktorými level prechádzate počas story módu, zvyčajne nemá všetky schopnosti na to, aby dokázala level „vyplieniť“ ihneď na prvý krát. Niektorá LEGO figúrka dokáže strieľať, druhá opravovať pokazené veci, tretia skákať do výšky, štvrtá chodiť po dne (schválne, kto by to asi tak mohol byť :)... a skrátka, pokiaľ hrou budete prechádzať na prvý krát, nikdy nebudete mať pod kontrolou všetky postavičky, ktoré potrebujete. Nové charaktery si sprístupníte až ich objavením v rámci levelu, takže v podstate je možné povedať, že prvá „runda“ s LEGO Pirátmi bude skôr takou oboznamovacou, než kompletizujúcou. To samozrejme ale nevadí, pretože miera detailu jednotlivých lokácií je neraz dychberúca a vy sa URČITE budete chcieť ešte raz pozrieť na palubu „bludného Holanďana“ či na ostrov ľudožrútov, ktorý svojim technickým spracovaním naozaj podvedome žiada hráča k opätovnej návšteve. Dizajn lokácií spolu so skvelou arkádovou hrateľnosťou preto zákonite vedie ku konštantne vynikajúcej zábave, ktorá nemá hluchého miesta.

Samozrejme, keď sa bavíme o gameplayi samotnom, nemožno opomenúť dosť výrazný komponent hry a síce co-op. Ten sa v LEGO Pirátoch prezentuje vo svojej tradičnej offline podobe a aj keď svojou zábavnosťou nemá žiadne výraznejšie slabiny, istotne by sme už uvítali aj jeho online režim. Čo ale istotne poteší je prakticky absencia problémov so zameriavaním, keďže drvivá väčšina súbojov je vedená vo forme šermovačiek, pričom „mierenie“ využijete predovšetkým len v rámci riešenia logických hádaniek. Osobne som bol vďačný aj za výrazne menší počet objektov vyžadujúcich si kombinovanú interakciu obidvoch aktívnych charakterov, ktorá najmä u LEGO Indyho občas nepríjemne drhla (bavíme sa samozrejme o AI) a neraz som bol nútený prevziať kontrolu aj nad druhou postavičkou, len aby som si otvoril nejaké sprepadené dvere. Tak či onak, tieto problémy počas hrania LEGO Pirátov neuvidíte. Čo ale naopak uvidíte, bude naozaj rozkošný vizuál, ktorý síce na prvý pohľad nemusí upútať každého (graficky krásne stvárnená scenéria a v nej nahádzané LEGO kocky), ale postupne si vás získa do takej miery, že vám tá kombinácia dvoch zdanlivo nezlúčiteľných prvkov ani náznakom nepríde čudná či krkolomná. Absolútne hodnotenie si taktiež zaslúži audio na čele s hudbou, ktorá je doslova bezkonkurenčná (holt, Hans Zimmer je hudobný mág par excelance) a chytľavé melódie ako napr. Sparrowovú theme si budete pohmkávať ešte pekných pár chvíľ potom, ako hru odložíte bokom.

Nebudeme si zbytočne nahovárať – LEGO Pirates of The Carribean nie je originálnou, ani inovatívnou, ani prehnane nápaditou zábavou. Ale je zábavou, ktorá chytí úplne každého bez rozdielu veku, národnosti či vierovyznania. Ak teda hľadáte niečo ľahko stráviteľné a vyslovene vám nevadia príbehy Pirátov z Karibiku, ich herná LEGO verzia vás isto iste nesklame.

Výrobca: TT Games
Distribútor: Disney Interactive
Žáner: Arkády