16.05.2011 00:00, Juraj "Duri" Dolniak, Komentárov: 0
Posel Smrti 3

Posel Smrti 3

Nastal čas dať definitívne zbohom príbehom z prostredia anglickej dedinky Willow Creek. Nemecké Cranberry uzatvára významnú kapitolu adventúrnej scény, na ktorej to všetko pred ôsmimi rokmi začalo české Future Games. V poradí už tretia časť adventúry Posel Smrti napokon prichádza do našich končín a aj napriek niekoľkým odkladom sa čakať rozhodne oplatilo.

Nemecký vydavateľský dom dtp Entertainment doslova hlce všetko, čo aspoň sčasti zaváňa adventúrami. To má samozrejme na všetkých priaznivcov tohto čarovného žánru pozitívny vplyv. Veď pre tých tuzemských to minulý rok znamenal návrat českej klasiky Posel Smrti, ktorá svetlo sveta uzrela už v marci roku 2003. Dtp zverilo ďalší osud rodu Gordonovcov do rúk Cranberry Production, ktoré sa odvážne rozhodlo rozviť zápletku o 12 rokov po strašných udalostiach na hradnom panstve Black Mirror. Tým pádom museli vymyslieť úplne nové ťažisko príbehu, čo vyústilo do postavy Darrena Michaelsa, nenápadného študenta fyziky z Bostonu, ktorý nás prevádzal celým druhým dielom. Jeho vtedajší najväčší problém viazol v hľadaní si poriadnej letnej brigády, ale nakoniec ho čakali oveľa zaujímavejšie prázdniny. Stretnutie Angeliny pred fotoateliérom ustavične uhundraného pána Fullera prevrátilo Darrenov život naruby, čo pokračovalo náhlym ochorením jeho matky a všetko zaklincoval akýsi inšpektor, ktorý sa pevne držal Darrenovi v pätách. Všetky ukazovatele smerovali na Willow Creek, pochmúrnu dedinku v Anglicku, ktorú preslávila kliatba rodu Gordonovcov. Keď napokon na povrch vyplávalo, že s ním mal Darren spoločného viac než by sa na prvý pohľad mohlo zdať, na vlastnú päsť sa vydal po stopách svojich predkov, aby za svojou minulosťou urobil ráznu bodku. To však ešte netušil, akej veľkej chyby sa dopúšťa...

Skôr než sa pustíte do čítania nasledujúcich odstavcov, vystríhame vás pred prípadnými spoilermi, ktoré sa kvôli obsahovo nasýtenému príbehu môžu ľahko pritrafiť.

Úvod tretieho dielu Posla Smrti priamo nadväzuje na záver predchodcu. V začiatočnom intre vidíme zadychčaného Darrena bežiaceho cez hustý les s planúcou fakľou v ruke, až k bránam Black Mirroru. Hrad sa ocitol v plameňoch, čo okamžite dalo do pozoru miestny hasičský zbor a policajné jednotky, ktoré okrem iného narazili na ďalšie zarážajúce zločiny. Čo si budeme nahovárať, aj druhý diel sa točil okolo záhadných vrážd a polícia krok po kroku nachádza nové obete. Preto niet divu, že ako náhle sa pred Black Mirrorom zjaví vystrašený Darren s pochodňou, z hradu je momentálne jedna veľká vatra a popritom sa nájde uhorené telo pri neďalekom majáku, padne všetka vina práve naňho. O svojej nevine nemá žiaden dôkaz a preto sa stáva hlavným podozrivým. Nastupuje do willowcreekskej väznice a dni ubiehajú prekliato pomaly... vtom, jedného dňa, sa za záhadných okolností po troch týždňoch v chládku ocitá na slobode. Vraj zaňho bola zaplatená kaucia, avšak otázkou ostáva, kto to bol? Kto ho dostal z tej zapáchajúcej diery?

Darrena vyplatenie mastnej 5-tisícovej kaucie zaskočí natoľko, že miesto užívania si slobody opäť naskočí na dráhu „vyšetrovateľa“ a vydá sa hľadať svojho vykupiteľa. Popritom samozrejme pokračuje v odhaľovaní pravdy ohľadne svojho rodokmeňa, nakoľko mu bolo na konci druhého dielu povedaných množstvo šokujúcich faktov o jeho osobe a preto niet divu, že spočiatku doslova nevie čí je. Získavanie nových informácií má však sťažené kvôli policajnému zadržaniu, ktoré mu poriadne pochrámalo reputáciu a rešpekt u obyvateľov Willow Creek. Miestnej predavačke Abbay z neho dokonca naskakuje husia koža a zrejme práve Darren bol jedným z dôvodov, prečo sa chudera dala na kurz sebaobrany. Popri Abbay, s ktorou sme sa v predošlom diely nestretli, pribudla medzi nové postavy napríklad servírka Denise, jej snúbenec Edward či tajomná veštkyňa, ktorá s vami komunikuje cez telefón a aj keď jej Darren spočiatku neverí a berie jej slová na ľahkú váhu, jej obrazné predpovede sa napokon začnú svojim spôsobom napĺňať. Jedným z popredných a zároveň nových charakterov je inšpektor Spooner, ktorý stojí za uväznením Darrena. Hráči si ho zapamätajú ako sarkastického a svojrázneho muža zákona, ktorý sa z bezduchých ulíc dedinky ide zblázniť a najradšej by zatuchnutú kanceláriu na námestí raz a navždy opustil.

Podstatnú úlohu v príbehu zastáva psychologička Dr. Winterbottomová, s ktorou má Darren pravidelné sedenia od nástupu do väzenia. Niektoré jeho príhody a nočné mory, ktoré ho prenasledujú od osudnej noci v Rituálnej sieni zo záveru dvojky, sú priveľa aj na Winterbottomovú a ani Darren sa nediví, keď nad tým neveriacky krúti hlavou a nepriamo mu dáva najavo, že sa už úplne pomiatol. Pamätníkov určite potešia známe tváre, v hre sa opäť objavuje napríklad páter Frederick z Warmhillu s hrobárom Markom, ktorých si môžeme pamätať z prvého dielu. Návrat hlási aj majiteľ hotelu Gordon Palace, Murray, ktorý má pre Darrena množstvo miestami až primitívnych úloh. Ako budeme postupne zisťovať, Murraya sláva z aktuálnych tragédií doslova pohltila, nakoľko sú magnetom pre nových zákazníkov a turistov. Dokonca pre nich zriadil aj múzeum, ktoré ponúka až šialené množstvo suvenírov, dôkazových materiálov a ďalších zbytočností, ktoré predostierajú celú históriu rodu Gordonovcov. Murray je ale tentoraz v príbehu namočený viac ako by sa dalo čakať...

Dejová linka sa samozrejme nesústredí len na avizovanú kauciu, tá je len akýmsi odrazovým mostíkom pre vyrozprávanie oveľa zaujímavejšej a hrozivejšej zápletky. Opäť sa točí okolo kliatby, ktorá postihuje všetkých mužských potomkov rodiny Gordonových, avšak tentoraz sa na ňu pozerá z o čosi väčšej blízkosti a rozpráva o ďalších podrobnostiach bratovražednej bitky medzi MarcusomMordredom. Aby ste kliatbe prišli na koreň, pomôže vám tucet vyššie spomenutých postáv, ktoré vás privedú na nové stopy. V istých momentoch mi ale budovanie príbehu prišlo trochu zvláštne, úplne odbočujúce od základu pôvodného Samuelovho deja, kedy si s ním Cranberry robilo, čo chcelo, a tak sa odchýlili od atmosféry plnej tajomna z prvého dielu. Čo si však budete užívať plnými dúškami, sú perfektné dialógy medzi charaktermi, ktoré vám porozprávajú zaujímavé historky z minulosti Willow Creek ako aj samotného Black Mirroru. Občas vtipné, inokedy zas záhadné a napäté rozhovory sú podtrhnuté precíznym českým dabingom, v ktorom počuť poriadny krok vpred. S čistým svedomím ho možno označiť za tak dobrý, akým oplývala jednotka.

Posel Smrti 3 je v ostatných smeroch takmer navlas rovnaký s predchodcom. Point&click princípy zostali zachované, na rozľahlých, dokopy až 62 lokalitách sa nájdu desiatky interaktívnych predmetov (tým myslím úplne všetko, od kýbľov po brokovnicu), ktoré si môže Darren strčiť do vreciek bez toho, aby o tom na prvý pohľad dal znať (čím vznikli počas hrania občas až komické situácie). Potrápia opäť sem-tam nadmieru ťažké puzzle, ktoré by spočiatku nemuseli dávať žiadnu logiku. Zachované zostalo taktiež grafické stvárnenie, ktoré prešlo len skutočne jemnými úpravami. Na rozdiel od nedávneho Gray Matter však pôsobí omnoho živšie, čo platilo aj o interakcii s prostredím. Chcelo by to ešte vyladiť chôdzu postáv, ktorá pôsobila príliš kostrbato a nemotorne. Vyzdvihnúť musím vydarený mrazivý soundtrack, ktorý sa dočkal kladného prijatia už v prípade druhého dielu.

Zazvonil zvonec, a rozprávke (?!) bol koniec... Séria Posel Smrti je zakončená. Cranberry dokázalo podať posledný príbeh rodu Gordonovcov veľmi solídne a opäť raz sa kvalitatívne priblížiť prvému dielu. Posel Smrti 3 ponúka perfektný napínavý zážitok, aký sa často nevidí. Rozhodne si zaslúži vašu pozornosť, či už kvôli perfektnému českému dabingu, alebo samotnému príbehovému vyvrcholeniu.

Juraj "Duri" Dolniak

Výrobca: Cranberry Production
Distribútor: dtp Entertainment / TopCD