Gray Matter
Čo všetko môže spôsobiť jedna daždivá noc, pokazená motorka a prekliata cestovná tabuľa? Samantha Everett, tá by o tom vedela rozprávať...
7-ročný vývoj je sakramentsky dlhá doba v akomkoľvek odvetví. V tom hernom však duplom. Tento dlhočizný pôrod postihol aj adventúru Gray Matter, ktorá to mala často nahnuté a neraz sa v jej súvislosti hovorilo o zrušení. Napokon sa hry chopilo štúdio WizarBox spoločne s nemeckým vydavateľským domom dtp Entertainment, ktoré ju priviedli do úspešného konca. Naťahovačky s vydaním a celkovou výrobou sa ale v istých smeroch jednoducho museli na výslednej podobe podpísať a ani zaujímavá zápletka z pera spisovateľky Jane Jensen ju nevyniesla na popredné priečky adventúrneho žánru. Rozhodne sa však jedná o titul, ktorý by si žiaden poriadny milovník point&click záležitostí nemal nechať ujsť.
Samantha je americkou študentkou anglickej literatúry so záľubou v kúzlení a predvádzaní tých najrôznejších iluzionistických kúskov po vzore jej najväčšieho idola, maďarského kúzelníka Harryho Houdiniho. Za svojim koníčkom sa rozhodne vycestovať do Oxfordu, avšak nešťastná zhoda náhod ju privedie do úplne iných končín než dúfala. Keďže ju počas silnej búrky postihnú problémy s lacnou motorkou kúpenou za jej posledné úspory, neostáva Sam nič iné ako si rýchlo nájsť akýkoľvek nocľah. Cestou ale narazí na jediný – sídlo Dread Hill, ktoré nemá v šírom okolí práve najlepšiu povesť. Nič netušiacu Sam z tohto strašidelného panstva nevyženie ani jej „predchodkyňa“, ktorá prišla na konkurz za pomocníčku doktorovi Stylesovi. Ako náhle s krikom opúšťa brány Dread Hillu, prichádza na scénu Sam a prácu asistentky razom prijme, len aby mala kde prenocovať s domnienkou, že sa ráno potajomky vytratí...
Na druhý deň ráno si Samantha uvedomí, že príchodom na Dread Hill House upísala svoju dušu samotnému diablovi. Dr. David Styles totiž nie je obyčajným neurobiológom pomáhajúci pacientom s duševnými poruchami. Dalo by sa povedať, že on sám je jedným z nich, nakoľko sa zrejme nikdy nevyrovná so stratou milovanej manželky, po ktorej sa vo svojom obrovskom panstve uzavrel a prerušil akékoľvek kontakty s okolitým svetom. Ukrýva sa vo svojej podzemnej komore a jediným zdrojom, ktorý ho drží na žive, je jeho verná slúžka pani Daltonová, ktorá si na život v chátrajúcich chodbách už zvykla. Keďže ale Dr. Styles finišuje svoj experiment a už len čaká na vhodné pokusné králiky, najme si asistentku, ktorá by do bodky splnila všetky jeho šialené idey. Napokon sa ňou stáva Sam, ktorá sa po upršanej noci prebúdza v priestrannej izbe zaliatej rannými slnečnými lúčmi. Po krátkom tutoriály obsiahnutom v našom nižšie priloženom gameplayi, v ktorom sa snaží nájsť a nakŕmiť svojho miláčika, králika Houdiniho, sa zoznamuje s pani Daltonovou, čo ju s okamžitou platnosťou zaväzuje do role novej asistentky Dr. Frankensteina, pardon, Stylesa.
Príbeh má silné mysteriózne pojatie plné napínavých momentov, ktoré vám doslova nedajú spávať. Budú vás neustále hnať za vyriešením toho či onoho prípadu až kým sa napokon nedopátrate ku vskutku zložitému finále. Gray Matter, hoci ponúka niekoľko ukazovateľov pre zjednodušenie, preverí ostrieľaných adventúristov tvrdou skúškou. Kto si však v dnešnej dobe dokáže hry naplno užívať a podrobne sledovať každý jeden pohyb postáv, nech si okamžite pripíše Gray Matter na pomyselný zoznam „must have“ titulov. Odmenou mu bude niekoľkohodinový zážitok pohrávajúci sa s myšlienkou ľudského vnímania a ilúzie. Zámer Jane Jensen možno vyčítať veľmi rýchlo a síce, že sa dejovú linku snaží vetviť a zamiešavať do priebehu stále viac a viac udalostí. Dve hrateľné postavy (okrem Samanthy sa pozrieme aj na osud Dr. Stylesa) sa nám počas hry úplne otvoria a hráča priam vtiahnu do svojich problémov. Dávno sa mi nestalo, aby som osudy fiktívnych herných charakterov prežíval tak vážne ako tomu bolo v prípade Gray Matter. V prípade Samanthy sa okrem iného popasujeme s hádankami kúzelníckeho klubu Daidalos, ktorý ju doviedol práve do Oxfordu, so Stylesom si naopak prejdeme úplne inú cestu a začneme bližšie chápať jeho osobnosť.
Po celý ten čas som si však hovoril, že v knižnej podobe by zápletka vynikla snáď ešte o kus viac, nakoľko herný zážitok kazia priam školácke chyby autorov, ktoré nemajú v adventúrach čo robiť. Tie sa týkajú prevažne technického súdku (o ktorom si povieme nižšie), no najviac zamrzí zlé načasovanie rozhovorov medzi postavami, kedy sa zo vcelku zaujímavého dialógu vykľuje nudné rozprávanie. Miestami sa totiž stane, že po dohovorení danej postavy prejde dosť veľa času, kým sa dočká odpovede od postavy druhej. Tým stráca na pútavosti aj dabing, ktorý napokon český nie je (ako podľa niekdajších plánov Top CD byť mal). Keď je už reč o dabingu, najmä Samantha so Stylesom sú v anglickom origináli bravúrne nahovorení a na ich hlasy si veľmi rýchlo zvyknete.
Aby som však nevykresľoval Gray Matter len ako adventúru s hlbokým dospelým príbehom, v ostatných smeroch možno hovoriť o klasickom point&click počine. Nevyhneme sa napríklad spomínaným hádankám, ktoré budú spočiatku súvisieť s kúzelníckym spolkom Daidalos. Poskladať do správnej podoby útržky nájdených indícií, aj s tým sa hráč stretne, pričom si bude musieť prejsť rôznymi nápovedami. Tou základnou je „medzerník“, ktorý odhalí všetky predmety v danej lokalite, s ktorými môže postava pohybovať alebo ich minimálne patrične okomentovať (taká Samantha má jazyk teda riadne nabrúsený). Všetky jej výroky (a vôbec všetka vrava okolo vás) sa následne automaticky zapíšu do Samanthinho denníku, ktorý si kedykoľvek smiete otvoriť. Denník ako aj zvyšok zozbieraných predmetov sa nachádzajú v inventári, ktorý možno vyrolovať nabehnutím na horný okraj obrazovky.
Hrateľnosť je ďalej spestrená zaujímavým prvkom, ktorý autori opisovali ako istým spôsobom revolučný. Je to kúzlenie, ktoré sa Samantha naučila počas svojich pouličných predstavení. A keďže sa dostala do rany Dr. Stylesovi, nájdu bohaté uplatnenie napríklad už počas jej prvej úlohy, kedy má zohnať šiestich dobrovoľníkov na jeho pokusy. Aplikovať kúzla teda môže práve na nič netušiacich študentoch, ktorých považuje za vhodné naivné obete. Keď napokon nadíde čas čarov a mágie, otvorí sa akási lišta – napravo sa zobrazí postup ako používať dané kúzla, naľavo zas Samantha, ktorá je „rozdelená“ na niekoľko častí. Tak napríklad, do jej pravej ruky vložíte list, ktorý má nenápadne odcudziť, potom kliknete na možnosť odpútať pozornosť, ďalej pretiahnete ikonku listu do jej ľavej ruky a napokon kliknete na čarovnú paličku. Pokiaľ ste namiešali správny recept na predvedenie kúzla (pokiaľ nie, všetok váš postup sa vynuluje a môžete ísť na to od znova), prebehne animácia, v ktorej ukáže Samantha svoje schopnosti v praxi. Animácie kúzlenia ale občas vyzerajú až smiešne, nakoľko interakcia s predmetmi je dosť nepresná a hráč si uvedomí, že takýto trik by zvládla aj cvičená opica. Nechcem povedať, že by nebodaj samotné kúzla pôsobili ľahko, kameňom úrazu je nízka grafická úroveň celej hry.
O spracovaní Gray Matter sa už v minulosti polemizovalo a hovorilo v otázkach, pretože si ním neboli istí ani samotní tvorcovia. Naťahovačky s vývojom avizované v úvode recenzie, ktoré sa odzrkadlili v niektorých smeroch hry, boli smerované predovšetkým na vizuálny kabátik. Ten očividne prešiel niekoľkými zmenami a výsledná podoba teda veľmi nepoteší. Prostredia sú spracované štýlom kreslených pozadí doplnené o minimum dynamických objektov ako dym či oblaky. Do lokácií sú 3D postavy neprirodzene vrhnuté a ich chôdza a pohyby pôsobia dosť opatrne, aby náhodou neprešli cez pevne dané hranice level designérov. Vizuálna stránka na druhej strane nie je až takým nepodarkom a občas vydá skutočne pekné scenérie (padanie sánky ale nehrozí). Rozhodne sa od grafického stvárnenia čakalo trošku viac, no ak vám na grafike nezáleží, kľudne si môžete užívať zvyšné kladné stránky hry, medzi ktoré rozhodne patria aj cut-scény spracované komixovým štýlom. Pozor ale na občasné nepochopiteľné framedropy.
Jane Jensen sa vrátila v plnej sile a dokázala, že hry robiť nezabudla. Gray Matter zanechalo viditeľnú stopu v adventúrnom žánre, ktorý jej odjakživa patril. Hoci nás potrápila vizuálna stránka s technickými problémami a chybami, po stránke príbehu sme dostali silnú zápletku rozprávajúcu o najtemnejších miestach ľudskej mysle a to všetko podtrhnuté perfektným soundtrackom od Jensenovej manžela Roberta Holmesa. Stručne a jasne, adventúra ako sa patrí!
Juraj "Duri" Dolniak
viac článkov autora
|
Plusy:
- príbeh - postavy - atmosféra - soundtrack Mínusy:
- technické nedostatky - kúzlenie mohlo byť zaujímavejšie |
Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov
Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.17.09. 11:34 | diskusia (1) |
Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2
Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.16.09. 14:27 | diskusia (0) |
Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok
Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.11.09. 11:55 | diskusia (0) |
Mortal Kombat X má dátum vydania
Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.09.09. 15:40 | diskusia (0) |
Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu
Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.03.09. 11:50 | diskusia (0) |
Pillow City: Revelation07.07.2014
|
Bitshift07.07.2014
|
Atlantis Jewels07.07.2014
|
Iris14.06.2014
|
Wolfenstein: The Final Solution08.06.2014
|
Maldita Castilla30.12.2012
|