12.04.2011 17:00, Boris "Blade" Kirov, Komentárov: 0
Rage: Mutant Bash

Rage: Mutant Bash

Mnohým nezainteresovaným by sa mohlo zdať, že FPSky sú z hľadiska ovládacej schémy pre tablety skrátka nevhodné. Veď predsa, na to, aby ste mohli v uvedenom žánri ako tak sláviť úspechy, musíte sa nielen dobre pohybovať a obzerať, ale taktiež aj strieľať, meniť zásobníky či hádzať granáty, čo je bez adekvátnej zásoby tlačítok či kláves zdanlivo neriešiteľnou prekážkou...

Zdanlivo je však neriešiteľnou iba pre ortodoxnú komunitu – ako nám niekoľko vývojárov predovšetkým pre platformu iOS už stihlo dokázať, FPSky sa hrajú rovnako výborne aj bez toho, aby sme museli tukať do fyzických čudlíkov. Stačí len trochu vynaliezavosti (a umu) a bezproblémové dotykové ovládanie zabezpečí rovnaký gameplay, aký majú “dospelejší“ zástupcovia žánra. Nedávno recenzovaná N.O.V.A 2 je toho jasným dôkazom.

Pre mobilné platformy však existuje ešte iná možnosť, ako uchopiť žáner FPS. ID Softvér to pred pár rokmi dokázal vynikajúcim remakom Doomu 3 pre zariadenia firmy Apple, ktorý namiesto plnej kontroly pohybu dal hráčom  do rúk iba možnosť narábať so zbraňami, pričom ale samotné napredovanie levelom bolo čiste v moci herného dizajnéra. Tieto tzv. on-rail strielačky preto síce môžu na prvý pohľad pôsobiť ako triviálna casual záležitosť, avšak kto mal možnosť prejsť spomínaného Dooma, musí jednoznačne s takýmto názorom nesúhlasiť. Dokonca by som povedal, že nároky na vaše reflexy sú v prípade takýchto titulov výrazne vyššie a rozhodne to nie je sranda behom sekundy vedieť presne zacieliť na trojicu protivníkov o ktorých ste pred okamihom vôbec nevedeli a od ktorých vás delí len cca meter vzdialenosti.

Rage: Mutant Bash, najnovší Applácky počin od tých istých tvorcov, ktorí v minulosti zadefinovali žáner FPS, je on-rail akciou, tak ako bol aj jeho Doomový predchodca. Ale akou akciou! Tam kde Doom Ressurection v závere akosi strácal dych, tam Rage prakticky nedáva priestor pre hluché miesta či tiché pasáže, keďže v koži jedného z účastníkov zabijáckej reality show budete po drvivú väčšinu hernej doby čeliť desiatkam a desiatkam nabiehajúcich súperov. Nakoľko je nutnosť plánovania pohybu z hľadiska koncepcie titulu odsunutá na vedľajšiu koľaj, bude vašim prvoradým cieľom dostať sa v zdraví na koniec úrovne a popritom dosiahnuť čo možno najväčšieho skóre, počítaného jednak zo zabitých protivníkov, ale taktiež aj z úspešných zásahov špeciálnych terčíkov či zbierania predmetov a munície. Tej je v rámci úrovní naozaj po skromne a keď je navyše drasticky obmedzený aj váš arzenál (pištoľ, samopal a brokovnica – žiadna plazma rifle či BFG 9000), nedostatok nábojov budete počas hry pociťovať až bolestivo často. Našťastie, vetchá telesná schránka väčšiny vašich protivníkov znesie len obmedzený počet priestrelov a preto vám väčšie problémy budú robiť skôr nahadzované objekty pred ktorými sa sa budete musieť v správny okamih uhnúť, než výpady magorov, ktorí nepochopili že proti strelnej zbrani sa s nožíkom na maslo adekvátne bojovať jednoducho nedá.

Aby som teda samotný gameplay nejako logicky zhrnul – v rámci levelu sa pohybujete bez vášho pričinenia, cestou zabíjate všetko čo sa vám do nej postaví, zbierate lekárničky a muníciu, uhýbate sa pred molotovmi či inými objektami... a skrátka, bavíte sa s hutnou dávkou adrenalínu v krvi. Samotný interface je spolu s ovládacou schémou maximálne pohodlným a intuitívnym, takže sa nemusíte obávať, žeby ste k zvládnutiu hry potrebovali prelúskať manuál. ID Tech engine 5. generácie, ktorý poháňa aj mobilnú verziu titulu, sa potom stará o plynulý chod hry a klamali by sme vám ak by sme vám nepovedali, že krajšiu hru než Mutant Bash na platforme iPad nenájdete. Famózne detaily ako prostredia tak aj postáv, špičková hra svetla a tieňov, bombastické vizuálne efekty... je naozaj zbytočné polemizovať o tom, prečo je mobilný Rage tak mohutne sťahovanou hrou. Každý totižto chce na vlastné oči vidieť, že aj niečo tak malé ako tablet dokáže zobraziť krásu, v bežných prípadoch vyžadujúcu si multi-procesorové zostavy s high-endovými grafikami. Holt, chlapci z id Softu nie sú len bežnými vývojármi a možno aj práve preto si ich najnovší počin zaslúži takú pozornosť akú má.

Škoda len relatívnej chudobnej hernej náplne (3 misie, 3 zbrane – nič viac ani nič menej), ktorú prebehnete ani nie za hodinku a pak už len nasleduje repetícia levelov, pretože Rage: Mutant Bash vám už nič nové neponúkne. Aj napriek tomu je ale možné tento akčný kus softvéru bez diskusií doporučiť, keďže minimálne po technickej stránke vám hra istotne vyrazí dych. A za tých pár šupov to naozaj stojí!

Výrobca: id Software
Distribútor: id Software / Apple
Testovaná platforma: iPad