11.04.2011 15:00, Michal "MickTheMage" Nemec, Komentárov: 0
The Sims: Medieval

The Sims: Medieval

Kde bolo, tam bolo, bolo raz jedno malé kráľovstvo. Ľudia si tam žili celkom spokojne, pretože na ich život dohliadala všemocná entita. Sledovala a strážila svojich zverencov a... možno len občas im čosi nepekné vyparatila. Otázkou ostáva, len čo s činčilami...

Niekto v EA dostal spásny nápad, že by nebolo od veci trochu oživiť sériu The Sims. Nijak radikálne, povedali si. Len tu trochu, tam niečo pridať, tu zase odobrať... nechceme aby sa nám naše budúce dieťatko prežralo. Účes trochu zastrihnúť a poslať na nič netušiacich, z celej tej mánie už i trochu apatických, zákazníkov. Potencionálnych, pekne prosím. Ako si zmysleli, tak aj urobili. A zrodila sa hra The Sims: Medieval. Zmena je život a možno s tou hrou zaujmeme aj The Sims doteraz nedotknuté rady sedliakov a iného poddaného ľudu. Lenže, čo je vlastne The Sims: Medieval za hru?

Nuž, odpoveď nebude jednoznačná. Technológia hry je totiž totožná s hrou The Sims 3, avšak princípy hry sú postavené na trochu odlišných pravidlách. Už nie je podstatné prežívať bezcieľne z jedného dňa do druhého a čakať na konečný verdikt pani Smrti. Nie. Bude treba zobrať osud do vlastných rúk a ujať sa vlády nad malým, sympatickým kráľovstvom a pustiť sa do plnenia úloh s tým súvisiacich. Tvorba simíka sa ešte drží v známych mantineloch, avšak potom sa začnú diať magické veci. Skoro. Tak napríklad, už len denné potreby vášho stredovekého simíka sú ďaleko skromnejšie, ako simíka súčasného – jeho základnú náladu, tak ovplyvňujú len dva faktory: únava a hlad. Raňajky, obed, večera a dobrý spánok... I keď také uľavenie do šerblíka tiež zvýši simákovi náladu, akosi to už nie je nutná potreba. Okrem toho, však ešte treba dbať na to, aby sa rozvíjali jeho schopnosti a váš zverenec získaval body skúseností. Je to presne tak, The Sims: Medieval je zvláštnym mixom adventúry, RPG s veľmi ľahkou prímesou strategického starania sa o kráľovstvo.

Celý príbeh vychádza práve z toho, že ľud je nie práve najchytrejší a potrebuje niekoho šikovného, kto ho bude viesť k svetlejším zajtrajškom. Ostatne, o vašej úlohe vás informuje príjemne spracované úvodné video hlasom Patrika Stewarta. Nie je to žiadna renderovaná animácia ako od Blizzardu. Práve naopak, skladá sa prevažne z kreslených obrazoviek, ktoré však jasne navodzujú celkovú atmosféru hry. To isté platí i o samotnom hovorenom slove, hneď od začiatku je jasné, že tu bude všetko tak trochu simácky nadnesené a veselé. I umieranie. Aj keď teta Zubatá nepôsobí práve sympatickým dojmom, vždy budete mať taký podivný úsmev na tvári.

Ale vráťme sa ešte k hernému systému. Kľúčom k postupu hrou sa tak stáva plnenie rôznych úloh (questov), ktoré zabezpečujú štyri základné prvky kráľovstva – zdravie, bezpečnosť, kultúru a vzdelanie. Každá úloha potom zvyšuje (či znižuje) niektorý z týchto prvkov – teda v prípade, že ju úspešne dokončíte. Úlohy sú pritom šité na mieru niektorému z desiatich hrdinov, respektíve povolaní. Jedno povolanie sa rovná jeden hrdina. Pričom niektoré úlohy vyžadujú i spoluprácu viacerých hrdinov kráľovstva, a teda sa vám do rúk dostanú aj viacerí simíci. Za ich splnenie získate nielen body skúseností pre vašich hrdinov, ale i špeciálne body, za ktoré potom rozširujete a budujete vlastné kráľovstvo. Jeho budovaním zároveň získavate aj svojich družníkov. Je treba väčšiu bezpečnosť v kráľovstve? Postaví sa kasáreň. Získate rytiera. Treba zvýšiť vzdelanostnú úroveň? Postaví sa mágovi veža. A samozrejme získate mága. Potom sa len môže začať zaujímavý život Sima dobrodruha.

Úlohy sa vetvia, udržujú pozornosť hráča a okrem toho, sú krásne humorne nadnesené nad realitu všednosti a stredovekosti. Liečiteľ napríklad potrebuje obnoviť svoju liečiteľskú licenciu... Lenže to nie je len tak! Kráľ nemôže predsa obnovovať licencie pre srandu králikov. Náš milý liečiteľ preto musí najprv požiadať o audienciu u kráľa, kde zistí vyššie spomenutú vec. Čo však s tým? Treba sa informovať u kráľovského radcu. Ten nám dá jasne najavo, že len dobre fungujúca a spoľahlivá lekáreň môže znamenať obnovu liečiteľovej licencie. V tomto mieste dostáva náš Sim na výber – ako sa zachová, či sa bude snažiť zvýšiť svoje teoretické znalosti alebo skvalitní zásoby svojej lekárne. Od toho sa potom odvíjajú ďalšie úlohy, ktoré zahŕňajú tvorenie liečivých mastí, diagnostikovanie pacientov a ich následné liečenie. Aby toho nebolo málo, simík musí byť na svoju prácu plne sústredený, aby ju čo najlepšie zvládal. K tomu mu dopomáhajú rôzne vedľajšie činnosti a samozrejme denné úlohy týkajúce sa jeho povolania. Niektoré povolania je tak hrať zábavnejšie a iné menej.

Čo nás privádza k časti kritickej. Na začiatok je si treba uvedomiť, že stále sa pohybujeme vo svete The Sims a na rovnakej technológií. K nej sa potom viaže niekoľko maličkostí, ktoré sa počas hrania môžu (ale nemusia) objaviť. Ako je ono povestné správanie sa simíkov, keď nevedia kade majú pokračovať v ceste. Zamáva na vás rukami a vykašle sa na zadané úlohy. Stáva sa a mám taký pocit, že je to absolútne typické správanie pre všetky Sims hry. Detail, ktorý tu však je. Väčším problémom hry však môže byť potencionálny stereotyp, ktorý je toľko typický pre túto sériu. Neviem, či sa mu dá nejako rozumne zabrániť, ale dostaví sa s istotou väčšou ako Ježiško na Vianoce. Samotná hra je totiž rozdelená na tzv. ambície, ktoré vždy predstavujú jedno kráľovstvo a určité úlohy na splnenie. Problém je ten, že v rámci týchto „ambícií“ začína hráč vždy od začiatku (fanúšikovia hry už prišli na to, ako to obísť, ale zachovanie kompletného kráľovstva nie je súčasťou hlavnej hry). A tak, keď splníte jeden komplet – jednu ambíciu (čo môžeme brať ako kampaň) – odomkne sa vám nová, v ktorej začínate od znova, avšak s rovnakým zdrojom úloh (questov). Za jednu hru sa vám nepodarí splniť všetky úlohy, avšak predpokladám, že pri druhej ambícií už ich budete väčšinu dobre poznať. Pri tretej, štvrtej to už potom začne byť príliš jednotvárne a hranie sa stane rutinou. Dostaví sa stereotyp a úpadok záujmu o hru. Čo však nemusí byť až taký zásadný problém, keďže jedna takáto „ambícia“ vám pokojne zaberie zhruba 26 hodín herného času. Nie je to málo, ale ani veľa. Avšak ak sa stereotyp začne dostavovať až pri tretej, štvrtej „ambícií“ z jedenástich, tak stále je to veľmi slušný herný čas. Okrem toho, liek na stereotyp býva jednoduchý, na čas hru odložiť a neskôr sa k nej vrátiť. Menšou vadou na kráse by mohla byť, na našom trhu, chýbajúca lokalizácia, keďže sa Sims Medieval spolieha na viacerých miestach na text, viac než jeho príbuzný v hlavnej sérii.

Kto od tejto hry nič nečakal, ostal z nej príjemne prekvapený. Oživenie a mierne žánrové posunutie hre len prospieva. Nie je úplne dokonalá, stereotypu sa vyhnúť nedokázala, avšak hrá sa veľmi dobre. Svojim spôsobom je to taká príjemná, odpočinková, rozprávková záležitosť s veľmi upokojujúcim efektom. Na svedomí to má nielen príjemný, humorný nadhľad, ale i kvalitná hudba a celkový grafický štýl, ktorý hra používa. Naozaj, hudba príjemne dokresľuje celkovú atmosféru hry a zároveň nie je ani po dlhšom čase otravná. Možno nás v budúcnosti čakajú nejaké zaujímavé rozšírenia – rozhodne by som bol aspoň zvedavý akým smerom by sa vydali. Práve takéto rozšírenia by mohli byť istým zabijakom stereotypu, ktorý má tento herný systém už tak nejako v krvi.

Výrobca: EA Play
Žáner: Simulátory
Karta hry: The Sims: Medieval