06.04.2011 15:00, Branislav "chinaski" Hujo, Komentárov: 0
MotoGP 10/11

MotoGP 10/11

Rossi ide do poslednej zákruty z prvého miesta, tesne za ním Stoner, Rossi prudko brzdí zadná brzda mu úplne rozhádzala zadné koleso, Stoner je naopak o niečo dlhší v zákrute, snaží sa vziať Rossiho vonkajškom, krásny manéver, je to neuveriteľný súboj koleso na koleso, ale... ale čo to je? Na oboch sa zozadu tlačí Rudo Hrach a krásnym, čistým prejazdom zákruty získava potrebné metre a rýchlosť na to, aby oboch sokov nechal ďaleko za sebou. Je to neuveriteľné, ale Rudo Hrach je víťazom a svojou neopakovateľnou kysuckou angličtinou kričí do mikrofónu "Gud rejs, gud rejs, ju sii jak som ich je.ou?

Áno aj takto môže vyzerať Moto GP 10/11, záleží len na vás, ako si ju prispôsobíte. Sú to dva roky, čo sa dostala séria MotoGP ku chlapcom z Monumental Games a asi aj oni sami tušia, že ak tento ročník zmrvia tak ako ten minulý, budúci rok budú programovať maximálne VPN klienta pre Capcom. Čo si budeme hovoriť, minulý rok to nevyšlo a fanúšikovia pretekov jednostopých vozítok museli v ústach prežúvať veľmi nemastný a neslaný výtvor, ktorý im celý ten cirkus okolo Rossiho, Lorenza a Stonera tak akurát znechutil. Ani mňa minulý ročník neuchvátil a tak vždy keď si chcem vyskúšať pocit motorkára siahnem buď ku konkurencii SBK, alebo ešte k niektorému zo starých dielov od Climaxu.

Ale bol by som zlý recenzent ak by som nedal novému dielku od Monumentalov šancu a bol by som klamár keby som vám napísal, že som sa pri ňom nebavil, ale poďme poporiadku. Už ste dostali pľuvanec do ksichtu? Taký ten zelený hnusný chrcheľ, pri ktorom vás natiahne už len keď si ho predstavíte? Ak hej tak viete čo vás čaká keď zbadáte design menu MotoGP 10/11. Neviem, čo za dizajnérske antitalenty zamestnávajú v Monumental Games, ale verím, že malý tučný Lojzik z Medeného Hámoru, v škole na zastaralom PC s Wordom a Excelom, v tom Exceli nakreslí krajšie menu. Musíte teda zaťať zuby a ten grc, čo sa na vás z obrazovky vyvalí nejak prežiť.

V ponuke je viacero možností, ale tými najdôležitejšími sú World Championship, Career a Multiplayer. Ale ešte skôr ako sa vyberiete zbierať vavríny v hociktorom z týchto módov odporúčam skočiť do Settings a vyladiť si obtiažnosť. Len na vás totiž záleží, či sa budete cítiť ako na reálnej motorke, alebo ako na dookola sa krútiacej motorečke z kolotočov. Nechcem tým síce povedať, že vám nové MotoGP ponúkne ktovieaký simulátor, ale keď si povypínate všetky asistencie a nastavíte ďalších pár serepetičiek, vaša kombinéza v istých partiách, sem tam pri nájazde a výjazde zo zákrut naberie khaki farbu. Ak sa vám nechce nič nastavovať, stačí spustiť buď World Championship, alebo Kariéru a hra vám ponúkne na výber niektorú z prednastavených obtiažností aj s popisom komu je daný výkonnostný level určený takže by nemal byť problém, aby si zajazdili amatéri aj skúsení pretekári.

Ak už ste sa dostatočne pohrali s nastavením môžeme sa pustiť do jednotlivých módov. Určite hlavným ťahákom je kariéra, ale ešte predtým sa pár slovami obtrime o Šampionát a ostatných podradných príbuzných. World Championship je ako už jeho názov napovedá kompletný šampionát so všetkým čo k nemu patrí, teda aby som bol úplne presný, všetko čo k nemu patrí pre jazdca. Nestaráte sa o nič, vyberiete si kubatúru (125ccm, Moto2, MotoGP), jazdca (v pôvodnej hre k dispozícii minuloročný roster, dnes už je patch, ktorý dodá tohtoročný roster pack) a hor sa na okruhy. Všetky trate odpovedajú už tohtoročnému rozpisu pretekov, preto by ste medzi nimi márne hľadali Donington. Ten bol totiž v reále aj v hre nahradený (pre nás) známejším Silverstonom.

Ako som napísal, v šampionáte sa o nič nestaráte, idete z okruhu na okruh a zúrivo počítate body do celkového hodnotenia. To vás síce chvíľku zabaví, určite poteší, že môžete jazdiť za svoj idol, ale dlho by vás to pri hre asi neudržalo. Môžete síce skúsiť ešte Quick Race a Time Trial, ale skôr či neskôr aj tak skončíte pri zlatom klinci večera pri móde Kariéra. A tu už je to o niečom úplne inom. Začínate totiž ako úplná nula, zelenáč, ktorý si všetko musí vybojovať sám. Čo určite poteší všetkých voličov SNS, ale aj príležitostných nacionalistov, autori prstom na mape objavili aj Slovensko a tak môže mať vaše virtuálne nemehlo Slovenskú národnosť. Následne mu ešte zvolíte domovskú trať aa potom s prekvapením zistíte, že hra po vás chce, aby ste si ju vyskúšali s motorkou tej najsilnejšej kubatúry. Táto krátka a sem tam veľmi humorná vložka slúži ako tutoriál a pokus o to vysvetliť vám počas piatich minút ako sa z tej revúcej príšery nezrúbať.

Keď si ako tak zvyknete udržať motocykel na trati úvodný prológ končí a hra vás nemilosrdne vhodí so simulátora kapitalistického zriadenia. To znamená, že máte holú riť, troška peňazí na to, aby ste sa dotrepali aspoň na prvé preteky a inak ste všetkým len na smiech. A tu už je na vás, či preukážete svoje manažérske schopnosti. Máte možnosť sa realizovať vo viacerých oblastiach. Predovšetkým si musíte nejak zabezpečiť motorku. Bez nej si logicky moc neškrtnete, pretože ako vie aj malý Onur Lakatoš aj napomalšia Jawa je rýchlejšia ako Usain Bolt. Výberom približovadla sa však samozrejme nič nekončí. Okrem nej treba ešte nejak zháňať sponzorov, mechanikov, PR manažéra atď atď... Jednoducho neustály kolotoč povinností a do toho sem tam preteky :) Samozrejme som to výrazne zjednodušil. Všetko je závislé na tom ako sa darí, aké pozície obsadzujete a aká je vaša reputácia. Práve ona je dôležitá a ešte o nej bude reč. Príjemné je, že všetky tieto úkony môžete absolvovať vo dvojici, keďže režime kariéry je možné hrať v co-op móde.

Ale poďme sa konečne porozprávať aj o samotnom jazdení, doteraz sme ho vcelku obchádzali. Celý závodný víkend pozostáva z niekoľkých eventov, primárne sú samozrejme zjednodušené a osekané tak aby boli zábavné, to znamená, že napr. pri kvalifikácii nejdete žiadne letmé kolo, ale hra vás hodí v plnej rýchlosti na štartovaciu rovinku a je to na vás. To isté samozrejme aj v skúšobných kolách. Zo začiatku vás možno prekvapí grafika, tá je totiž, akoby som to povedal slušne, mierne zastaralá a svoj vrchol niečo takéto malo tak 2-3 roky dozadu. Vyslovene odporný je napr. pohľad spoza riadidiel motorky, ktorý by som niekedy len ťažko rozoznával od rovnakého pohľadu z cca 22 rokov starých motoriek od ACCOLADE (The Cycles: International Grand Prix Racing). Našťastie akonáhle pridáte plyn prestanete vnímať grafiku a oddáte sa sa rýchlosti. O tom, že rozdiely medzi jednotlivými kubatúrami sú markantné, snáď písať nemusím. Sami uvidíte, že akonáhle si skúsite triedu MotoGP budete mať následne veľký problém sedieť znova v 125 ccm. Ale aj najnižšia kubatúra má svoje čaro, minimálne sa na nej naučíte ovládať motocykel, pretože to je niečo úplne iné ako ovládať auto. Borcom z Monumental Games sa naviac podarilo ovládanie troška sťažiť (ja hovorím zreálniť) takže predsa len ten arkádový pocit z minula mierne odoznel. Teraz je skutočne cítiť váhu motorky a zvládanie zákrut s presným naklopením a predovšetkým nájazd do nich a brzdenie chce trocha cviku. Ono totiž nestačí len vletieť do zákruty položiť motorku nabok a s prstom v nose sa za potlesku obecenstva nechať luxusne vyviezť zo zákruty. Ani omylom. Treba si veľmi dobre premyslieť brzdenie, ak totiž nedobrzdíte, budete prinajlepšom len dlhý na výjazde, v horšom prípade preskúmate piesok v okolí. Zároveň však nesmiete ani prebrzdiť, inak nasleduje ukážkový pád a ešte aj dostanete motorkou po hlave. V silnejších kubatúrach pri brzdení zadnou brzdou krásne vidieť nepokojné zadné koleso a jeho snahu o zvládnutie fyzikálnych síl. Aj samotné zatáčanie vyžaduje trocha zručnosti, pri výjazde zo zákruty napr. nie je jednoduché dostať sa do správnej stopy. Mierne ťuknutie do analógu znamená naklopenie jazdca do strany a ani sa nenazdáte a jazdec vám pláva na trati zo strany na stranu a myslí si o vás mnoho slov, ktoré tu radšej písať nejdem.

Celkovo však, som sa pri pretekoch bavil, za čo samozrejme sčasti môže aj samotné GP, kde na rozdiel od F1 napríklad nie je vôbec núdza o predbiehanie a poradie sa mení aj niekoľkokrát za kolo. Súboje sú aj v hre nasimulované skvele, koleso na koleso vás dokáže pekne rozhádzať. Treba si však dávať pozor na už spomínanú reputáciu. Tá je akýmsi vašim hodnotením. Ak prejdete určitý úsek čisto, budete pri tom plynule predbiehať ostatných a ešte aj zajazdíte najlepší čas, či nebodaj vyhráte, reputácia porastie raketovým tempom. Ale pozor, za straty pozícií, kolízie a blbé umiestnenia sa reputácia znižuje takže ak si myslíte, že kamikadze štýl vám je blízky musíte sa korigovať. Samozrejme platí priama úmernosť, čiže čím lepšia reputácia tým lepší sponzori, motorky atď, atď. Zmieniť treba aj to, že sa autori rozhodli pridať do hry kontroverznú featurku v podobe vrátenia času, takže ak niečo poser..kazíte, stále je šanca na nápravu. Stačí sa len v akomsi spomalenom zázname vrátiť do situácie, kedy ste to ešte mali pod kontrolou a napraviť napáchané škody.

Doteraz som len chválil, hanil len máličko, ale nemôžem opomenúť ani zápory. Grafiku som už spomenul a napokoji nenechám ani umelú inteligenciu. Niežeby súperi mali IQ manželov Mojsejovcov, ale sú aj na nižších obtiažnostiach prehnane agresívni. Nemajú problém zostreliť vás a hra navyše ešte hlúpo uberie reputáciu vám, je úplne jedno či za karambol môžete alebo nie. Čo poteší je, že sa súperi nesnažia držať stále len ideálnej stopy a taktiež to, že robia chyby. Nezriedka sa stane, že nedobrzdia zákrutu a potom cestujú po tráve. Za zápor považujem aj spôsob akým autori vyriešili veľmi dôležitú časť motocyklových hier, padanie jazdcov. Veď sa sami priznajte kvôli čomu pozeráte motorky v televízii. Monumental Games síce na fyzike poriadne zapracovali, čo som už spomínal, ale pády sú stale viac ako kostrbaté a človek má pocit aj pri úplne obyčajnom páde, akoby motorku odrazu nakopla neviditeľná sila, pretože sa vymrští ďaleko, ďaleko od jazdca. Reputáciu hre nenapravia ani zvuky a hudba. Obe tieto zložky sú tak nenápadné, že v rýchlom tempe pretekov úplne zaniknú a nebudete ich absolútne vnímať. U hudby by som to ešte pochopil, ale zvuky motorky by mohli byť oveľa lepšie.

No aj napriek týmto nedostatkom sú MotoGP predsa len dobrou hrou, navyše s, v rámci možností, kvalitným multiplayerom. V ňom vás čaká až 19 online protivníkov na ktorejkoľvek z tratí seriálu MotoGP a keďže preteky proti živým ľuďom majú svoje kúzlo zabaví vás určite.

Celkovo teda MotoGP 10/11 poľahky prekročila svoj minuloročný tieň, je lepšia v každom ohľade, stále však za konkurenciou zaostáva. SBK sú niekde inde. Ale ak máte radi motorky, po hre s pokojným svedomím siahnite, kariéra vás zabaví na dlho a ak máte po ruke ešte jedného podobného šialenca celú ju môžete zvládnuť spolu.

Výrobca: Monumental Games
Distribútor: Capcom / Cenega
Žáner: Závodné