05.04.2011 13:00, Branislav "chinaski" Hujo, Komentárov: 0
Motorstorm Apocalypse

Motorstorm Apocalypse

Fukušima dymí, Lýbia horí a svet sa bojí roku 2012, lebo na kamenných SMSkách od Mayov už ďalší rok nenájdete. Čo teda treba robiť, keď sa svet nezvratne rúti do záhuby, ktorú jehovisti predpovedajú už (len) asi dvanásty raz? Nič, kúpte starú "stodvadsiatku", nájdite najbližšie vhodné ruiny a nakopte prdel všetkým ostatným...

Ak si dobre pamätám, keďže PS trojka vtedy ešte "ležala" na mojom účte v banke, prvý Motorstorm bol jedným z najlepšie hodnotených launchových titulov novej konzoly od Sony. Niekedy v roku 2007 vtrhli arkádové závody do našich obývačiek a hoci sa obvineniam z krásneho tech dema, ktoré oveľa lepšie vyzerá ako sa reálne hrá, nevyhol, predsa len sa hráčom vryl do pamäte. Už o rok, teda prvý diel následoval diel druhý, ktorý hrdo niesol podtitul Pacific Rift a teda, ako názov napovedá, preniesol závody na pláže a iné zákutia pacifických ostrovov. Odbočku do krajiny handheldov, trafil Motorstorm pred dvoma rokmi, kedy sa predstavil dosiaľ posledný vydaný diel Arctic Edge (vyšiel aj na PS2).

Plnohodnotný tretí diel však prichádza na svet až teraz a ako už iste dobre viete nesie so sebou názov Apocalypse. Evolution Games sa rozhodli sériu troška "omladiť" prefúknuť ju sviežim vzduchom mainstreamu a tak mnohí čakali ako to napokon dopadne.

Prvou veľkou zmenou je samozrejme celkové umiestnenie hry. Z pláží Pacifiku a dlhých studených arktických plání sa hra presunula do Apokalypsou postihnutého mesta, kde, či chcete, alebo nechcete, už jeho obyvateľov i nových príšelcov nič dobrého nečaká. Pamätám, ako sme na minuloročnom GamesCome s DanKanFanom a JCim pozerali na hru s miernym dešpektom (išlo vtedy len o betaverziu aj to nedokončenú) a s výsmešným úškrnom po sebe hádzali pohľadmi, ktorými sme dávali jasne najavo, čo za blbosť si to páni autori vymysleli. Ale teraz musím priznať, že ťah týmto smerom autorom vyšiel. Prostredie zničeného a postupne sa rozpadávajúceho sa mesta im dalo kvantum možností na zvyšovanie adrenalínu.

Nádych skazy na vás dýcha od počiatku, pekne štylizované menu vám na úvod ponúkne niekoľko možností, ako si hru užiť. Tí, ktorým sa nechce mrhať časom na nejaké bezhlavé jazdenie, môžu okamžite spustiť mód Festival, ktorý je vlastne akousi príbehovou kampaňou, ktorou autori chceli prekvapiť hráčov. Žiaľ neprekvapili, dokonca by som odporučil príbeh úplne ignorovať, lebo inak si začnete myslieť, že Evolution Games zašli za žiakmi tretej triedy základnej školy a v rámci hodiny gramatiky, dali každému úlohu napísať jednu scénku z príbehu. Tak to totiž vyzerá. Príbeh sú vlastne akési otrasne rozpohybované komiksové kresbičky, ktoré na seba nadväzujú asi ako slová piesne od Mira Jaroša. Podozrievam autorov z toho, že tieto scénky slúžia len na akési zúfalé maskovanie neuveriteľne dlhých loadingov jednotlivých pretekov. Od arkádových pretekov síce žiaden intelektuálny epos nečakám, ale lepší scenár ako toto vám napíše aj Britney Spears na kalkulačke. Samozrejme v samotných pretekoch už sa na žiaden príbeh nehrá, tam už ide každý sám za seba a akási jediná spojitosť medzi tou otrasne rozpohybovanou hrôzou a samotným pretekom je postava jazdca, ktorý sedí v aute. Celá story je rozdelená do akýchsi troch častí, každá za inú postavu, pričom každá jedna časť reprezentuje určitú obtiažnosť. Pri prvej obtiažnosti s postavou Rookieho tak musíte končiť preteky do 5 miesta, pri ďalších postavách už je to 3, resp 1. miesto. Smutné je že okrem samotného Festivalu už toho Motorstorm Apocalypse nemá moc čo ponúknuť. Teda až na multiplayer, ale tomu sa budeme venovať neskôr. Ak ste sám máte ešte možnosť hľadať nejakú zábavu vo WRECKREATION, ale tu máte k dispozícii len Quick Race, Time Trial a Hardcore races, do ktorých si svoju účasť musíte vyhrať v príbehovej kampani. Ide však len o to, že musíte poraziť čas na trati. Síce na nej sú aj súperi, ale len ako dekorácia. Smútok zo skutočne chudobných možností vám však aspoň čiastočne môžu napraviť samotné preteky. Tie sa držia starých známych Motorstorm koľají, hoci ako som povedal na začiatku, zmien je tu viac než dosť. Prvý pohľad vás možno prekvapí, pretože grafika sa oproti svojim predchodcom mierne zmenila, trocha "zhrubli" obrysy a pocit z nej už nie je takých umelohmotne uhladený. Má to však svoju úlohu a treba povedať, že bezútešnú situáciu v troskách metropoly dokresľuje tak ako má.



Samotné prostredie pretekov je atmosferické ako to len ide. Všade okolo vás zúri skaza, všade sa váľajú odpadky, vraky a šrot a sem tam vás prekvapí pád mrakodrapu, či niečoho iného, väčšinou samozrejme priamo na trať. Samotné trate  sú priom nápadité a nenudil som sa pri nich, je to aj tým, kade všade dokázali autori vytýčiť ich trasu. Nezriedka vás prekvapí, že trať vedie priamo cez ešte nedávno modetné kancelárie, niektorých budov, pričom takmer okamžite z nich padáte priamo do metra, či kanalizácie, aby ste všetko zakončili zúfalým súbojom s gravitáciou na padajúcom moste. Všetko sa pritom mení za pochodu, niekedy sa stane, že v treťom kole už idete po úplne inej trase ako v kole prvom, čo je rozhodne prvok, ktorý ma potešil. Už menej tešilo to, že sa tak deje len na niektorých tratiach, niektoré sú jednoducho pevne dané a nezmení sa na nich zhola nič. Trocha mi ale prekážalo, že som niekedy mal pocit akoby viedla auto samotná hra a nie ja. Čo ostalo zhodné s predchádzajúcimi dielmi je dynamika pretekov. Všetko je rýchle, adrenalínové a návykové. Preteky vás vtiahnu a vymačkajú z vás maximum. Singleplayer samozrejme troška zaostáva, ale v multiplayeri je radosť súperiť s ostatnými protivníkmi. Čo ma ale nepotešilo je, že oproti predchodcom už si do pretekov (v singli) nemôžete zvoliť aké vozidlo chcete vy. Jednoducho ho máte presne definované hrou a keď sa vám nepáči choďte hrať Simsov. Našťastie v multiplayeri vás neobmezduje nič. Portfólio približovadiel, je tradične široké. Nájdeme tu motorky, štvorkolky, kamióny, klasické sedany, rally autá, superšporty aj amíkmi obľúbené Muscle cars. Príjemne pritom je, že sa autá zretelne inak správajú. Samozrejme to, že sa crossová motorka chová inak ako ťahač prekvapí tak maximálne rodičov slovenských Onurov a Šeherezád, ale inak sa správa napríklad superšport a inak rally car. Zvýšil sa aj dôraz na váhu vozidiel a tak konečne nemáte pocit, že riadite papierové modely.

Už som spomenul, že nejazdíte po žiadnych vyčistených cestičkách, naopak, po trati sa váľa bordelu až by Luník 9 závidel. A rovnako ako na tomto malebnom sídlisku tu na ceste nájdete aj toľko ľudí. Apokalypsou zmietané mesto totiž neopustili všetci jeho obyvatelia a tak tí čo ostali a prežívajú, majú zvláštnu záľubu motať sa po trati, stáť a kývať. Je to ale ich smola, v Motorstorme sa brzdí málo a pred organickými formami života vôbec. Autori si zároveň neodpustili troška morbídnu vložku v podobe, že ak takéhoto neboráka naberiete, chvíľku ho ešte vlečiete vlajúceho za sebou. Teda nie že by to vadilo mne, ale v telke už asi dva mesiace, žiaden investigatívny primitív z Markízy, Jojky a iných morálne čistých inštitúcii nehovoril o tom, že hry z nás robia asociálne príšery bažiace po krvi detí, mužov a žien po štyridsiatke, či nebodaj dôchodcov (nikto iný tie TV Noviny nepozerá).

Celkovo sa celý podtón závodov nesie v duchu nemyslieť a užívať si adrenalínovú jazdu. Rýchlosť je obrovská, zákruta strieda zákrutu, sem tam neviete či ste hore, alebo dole a plechy z vás lietajú prakticky na každom kroku. Systém kolízií a následného návratu na trať je tu vyriešený, absolútne poplatne tejto dobe, akonáhle sa vytrieskate a z auta ostane len horiaci vrak, stlačenie tlačítka, vás automaticky obnoví a hodí v plnej rýchlosti na dráhu o pár metrov ďalej ako predtým. Žiaľ autori túto featurku nevychytali do detailov a tak sa stáva to, že vás hra takýmto reštartom buď zvýhodní, keď vás obnoví dosť ďaleko pred súperov s ktorými ste pred búračkou bojovali, alebo čo je horšie obnoví tak hlúpo, že v danej rýchlosti nemáte šancu preskočiť najbližši skok. Problém však je, že hoci vás spočiatku preteky skutočne chytia a budú vás baviť postupom času skĺznu do stereotypu a ani meniace sa trate to nezachránia. Náplasťou na to môže, no nemusí byť multiplayer. Veľmi dobre sa zabavia aj hráči, ktorí nemajú prístup k PSN. Na jednej PS3 si môžete zahrať až 4, ale aby som pravdu povedal viac ako dvoch neodporúčam, lebo sledovať to divadlo, keď sa na štyroch miniobrazovkých mihá toľko vecí dá skutočne námahu.


Najviac pridanej hodnoty má ale určite online multiplayer. Ten je žiaľ jedinou vecou kvôli ktorej som pri hre ostal dlhšie ako čas nutný na napísanie recenzie. Napriek tomu, že ide taktiež o úplne rovnaké prachsprosté pretekanie ako v singleplayeri, totiž multiplayer prináša nefalšovanú zábavu a radosť z porážky ostatných. Autori ho namiešali vskutku umne, nebáli sa požičiavať si veci z ostatných hier, nielen tohto žánru, a hoci sa to niekomu v konečnom dôsledku môže zdať prekombinované, treba si len zvyknúť. Samozrejme hybnou silou multiplayeru je tak ako všade porovnávanie sa s ostatnými živými ľudmi. A na to aby ste sa mohli porovnávať samozrejme slúžia body, triedy a rebríčky. Body získavate počas každých pretekov, prakticky za všetko, za ničenie, predbiehanie, driftovanie, za plynulú jazdu, veď to poznáte, ak nie ste skutočne retardovaný, cítite sa spočiatku veľmi dobre lebo ste odmeňovaný a chválený, horšie je keď prídete po určitú úroveň, kde už postup na ďalší level stojí veľa bodov a vaši súperi sú o pár tried lepší, ale treba len bojovať.

Ako som teda povedal, základom je vaše hodnotenie a porovnávanie sa s ostatnými. Ale aby to bolo zábavnejšie pridali Evolution Games ešte niekoľko skladačiek mozaiky naviac. Pred každý pretekom si môžete nastaviť, nielen auto atď, ale aj pár vecičiek naviac, predovšetkým balíček perkov, tie vám potom, tak ako napríklad v multiplayeri klasických FPSiek pomáhajú v dosahovaní lepších výsledkov, alebo a to je častejšie zabraňujú súperom v dosahovaní ich lepších výsledkov. Celkovo túto featurku vítam a hoci jej vplyv nie je až tak badateľný je to zábava. Zábava je aj to, že si pred každým pretekom môžete staviť na to ktorého súpera porazíte a vedzte, že niet väčšieho zadosťučinenia ako nechať ho za chrbtom, hoci aj bojujete len o 15/16 miesto. Vlastne to by som bol zabudol, veľkým plusom Apokalyptického Motorstormu je to, že v multiplayeri proti vám súperí až 15 živých protivníkov. Akékoľvek nižšie číslo by multiplayer zrejme zrazilo nižšie ale táto šestnástka je presne ten akurátny koktejl, aby vznikol ten nefalšovaný pretekársky chaos.

Záverom však budem pesimistickejší. Multiplayer totiž na záchranu nového dielu Motorstormu stačí len veľmi, veľmi tesne. Ostatné časti hry ho sťahujú nekompromisne do vôd priemeru a zabudnutia. Pár týždňov si nový Motorstorm možno svoje miesto na výslní udrží, ale o rok už bude zapadaný prachom a len sťažka po ňom štekne pes.


Branislav "chinaski" Hujo
viac článkov autora

Výrobca: Evolution Games
Distribútor: SCEE
Testovaná platforma: PS3
Multiplayer: áno
Lokalizácia: Anglický
Žáner: Závodné
Vychádza na platformy: PS3
Oficiálna stránka: http://www.motorstorm.com
Karta hry: Motorstorm Apocalypse
Plusy:

- multiplayer

- adrenalínové preteky

- deštrukcia na trati

Mínusy:

- singleplayer

- stereotyp

- festival (story mód)

Vaše hodnotenie hry

Aktuálne hodnotenie článkov: 7.3 / 10
(Hodnotení: 3)

Bleskovky

Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov

Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.
17.09. 11:34 diskusia (1)

Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2

Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.
16.09. 14:27 diskusia (0)

Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok

Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.
11.09. 11:55 diskusia (0)

Mortal Kombat X má dátum vydania

Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.
09.09. 15:40 diskusia (0)

Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu

Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.
03.09. 11:50 diskusia (0)
Anketa
Koľko hodín týždenne ste venovali hrám počas letných prázdnin?
 
GamesWeb.sk Offline - máj 2013
Najnovšie online hry

Pillow City: Revelation

07.07.2014

Bitshift

07.07.2014

Atlantis Jewels

07.07.2014
Najnovšie plné hry

Iris

14.06.2014

Wolfenstein: The Final Solution

08.06.2014

Maldita Castilla

30.12.2012