06.03.2011 02:00, Boris "Blade" Kirov, Komentárov: 2
DC Universe Online

DC Universe Online

Je zbytočné polemizovať o tom, do akej miery budú nastávajúce onlinovky inovatívne. WoW svojim konceptom presne trafil požiadavky herného publika a bolo by nanajvýš nelogické, aby ostatné štúdia riskovali nezáujem hráčov len preto, aby sa čo najviac odlíšili od súčasného velikána. Konieckoncov, stačí sa pozrieť na MMORPG minulých rokov a pokiaľ si pozorne všimnete základné herné mechanizmy, za každým v nich uvidíte analógiu so svetom Warcraftu...

LOTR online, Warhammer online, Age of Connan... všetky uvedené tituly viac menej len parazitovali na úspechu veľdiela Blizzardu, čoho výsledkom bol relatívne prudký vzostup, ale aj o to rapídnejší pád. WoW je skrátka nesmrteľné a vďaka pravidelným updatom a vylepšeniam dosiahlo takú úroveň bezchybnosti, že logicky mu žiadna iná čerstvá onlinovka nemôže konkurovať. Veď predsa, kto by opúšťal vynikajúco vybalansovaný svet len kvôli niekoľkým drobným zmenám, či už v levelovaní, alebo len v technickom prevedení?

Z tohto hľadiska sa najnovší počin z dielne SOE, DC Universe Online, spočiatku javí ako nadmieru riskantný produkt. Úzko špecifická tematika superhrdinov a superzloduochov, komixový vizuál či zdanlivo neštandardná herná náplň môže budiť nádeje na predsa len odlišný herný zážitok... ale nenechajte sa zmiasť prvými minútami. DC Universe je totižto aj napriek svojskému poňatiu žánru MMORPG stále tým istým klonom World of Warcraft a aj keď jeho hrdinovia nebojujú v ťažkotonážnych brneniach či nejazdia na medveďoch, ten pocit že hráte WoW len v inej formálnej podobe, tam jednoducho stále je. To samozrejme ale neznamená, že DC Universe je zlou hrou – práve naopak! Pre fanúšikov superhrdinských komixov je hra doslova šitá na mieru... otázne ale je, či v rovnakej miere dokáže zabaviť aj ostatných hráčov, ktorým veci ako Superman, Batman či Flash nič nehovoria. Poďme ale pekne po poriadku.

Ako už býva u žánra MMORPG zvykom, aj v prípade DC Universe dostanete v úvode možnosť vytvoriť si svojho avatara presne podľa vašich predstáv. Okrem štandardných kozmetických úprav si ale budete musieť zvoliť nielen stranu ktorú budete hájiť (superhrdinovia VS superzloduchovia), ale taktiež aj svojho mentora (Superman, Lex Luthor, Joker a pod.), super schopnosť (klasika ako oheň, ľad, mága a pod.), pohybový skill (rýchly beh, lietanie, akrobacia) a špecializáciu na určitý typ zbrane resp. bojový štýl, v rámci ktorých vidíte svoj najväčší potenciál. Sluší sa dodať, že v priebehu hry dostanete aj druhú možnosť špecializácie, takže pokiaľ vám váš prvý výber počas hry veľmi nesadol, budete mať možnosť to neskôr napraviť.

S čerstvo vygenerovaným hrdinom, resp. zloduchom, vám už ale nič nebráni v tom, aby ste sa po prvý krát ponorili do DC Univerza. Samotné herné prostredie je na prvý pohľad úchvatné – nočný Gotham City i denný Metropolis sú plné ikonických miest a artefaktov a pokiaľ ste fanúšikmi komixov z dielne DC, určite strávite prvých pár hodín iba radostným pobehovaním sem a tam a odhaľovaním miest, na ktorých sa odohrala tá či oná pamätná bitka z toho ktorého čísla komixu. Po uliciach sa pohybujú viac či menej známe postavy, občas narazíte na obávaného zloducha resp. superhrdinnu a po celý ten čas objavovania sa budete kráľovsky baviť. Samozrejme, bezcieľne poflakovanie sa bez jasného cieľa, vám ale nevydrží na dlho a tak sa po čase vydáte k prvému quest giverovi, majúcemu podobu zvyčajne niektorej zo známych komixových postáv. A práve v rovine questov hra ukazuje svoje prvé vážnejšie nedostatky. Totižto, tam kde “remasterovaný“ WoW priniesol doslova desiatky originálnych a výborne zrežírovaných questových línií (Harrison Jones a jeho epické dobrodružstvo v Uldume jasne vedie :), tam DC Universe operuje iba s maximálne ubíjajúcou a monotónnou náplňou, ktorá vás v drvivej väčšine prípadov pošle do nejakej zóny vysekať X kusov tých istých protivníkov či aktivovať X objektov, aby ste mohli následne vymlátiť ďalších XY mobov. Nepochybne vás to prvých pár levelov bude baviť, avšak blížiac sa k maximálnej dosiahnuteľnej úrovni 30, vám začnú tieto repetitívne questy neskutočne liezť na nervy. Nehovoriac ani o tom, že odmeny za takéto misie nie sú bohvie ako štedré a tak vás ani nemotivujú k tomu, aby ste v nich pokračovali. Z tohto pohľadu preto s nadšením privítate relatívne pestrú ponuku skupinových instancií a raidov, ktoré sú patrične variabilné a neraz vás postavia do role záchrancu či vraha niektorej populárnej komixovej celebrity (u mňa osobne vedie Arkham Assylum s bossmi ako Mr.Freeze či Scarecrow).  Nechýbajú varianty ako pre menšie, tak i väčšie tímy hráčov, takže pokiaľ hľadáte patričnú výzvu a nejaký ten schopný loot k tomu, v instanciách strávite minimálne toľko času, koľko v príbehovej questovej línii.

Apropo, loot. DC Universe prichádza s vcelku zaujímavým variantom tzv. kozmetického gearu, ktorý nosíte na sebe aj napriek tomu, že “pod ním“ máte oficiálne navlečené iné handry. Na jednej strane je to vskutku originálny koncept ktorý umožňuje hráčom držať sa jednej vizáže s tým, že ten najkvalitnejší (aj keď k sebe nepasujúci) gear majú stále na sebe, avšak v rovine PVP bojov je tato novinka maximálne zavádzajúcou. Totižto, v PVP arénach sa v takom WoW dalo veľmi rýchlo podľa odevu/brnenia odhadnúť, aký skúsený ten ktorý hráč je, a na základe toho sa dali pekne skorigovať taktiky a kill list. U DC Universe to ale nefunguje, keďže aj hráč navlečený do priemerných handier môže pod nimi v skutočnosti skrývať super epic itemy a vy tak v podstate nemáte inú možnosť, len cestou náhody zabíjať každého, kto vám príde do rany. Samozrejme, určitá taktika sa dá aplikovať, ale naozaj len v obmedzenej miere. A keď už som spomenul WoW, tak si ešte rypnem – gear, ktorý získate v DC Universe, ani z časti nevzbudzuje obdiv a slávu tak, ako keď niekoho vidíte v majestátnom epic tier 11 sete, ako sa promenáduje na legendárnom epic mountovi po Stormwinde. Nehovoriac ani o tom, že majestátni draci, lietajúce koberce, motorky či iné úžasné mounty v DC Universe nehrozia.

Aby som ale zbytočne nevzbudzoval len negatívne pocity, leveling postavy je prevedený vskutku brilantne a poskytuje vám dostatok priestoru vyšpecifikovať svojho zverenca tak, ako uznáte za vhodné. Plnením questov a zabíjaním mobov totižto dostávate skill a power body, ktoré následne viete investovať do niektorého z viacerých talentových stromov. Okrem vylepšenia vlastnej špecializácie či kúpy nových skilov zaujme ale predovšetkým možnosť získania tzv. ikonických schopností, teda schopností niektorej z populárnych komixových postáv. Nemusím snáď ale pripomínať, že niektoré skilly si vyžadujú odomknutie inými, takže rozhodne nečakajte, že medzi talentami budete skákať sem a tam. Čo však z hľadiska levelovania zamrzí, je veľmi skoré dosiahnutie maximálneho levelu (30), ku ktorému sa bez problémov viete dopracovať už za týždeň ležérneho hrania. Potom už len nasleduje repetitívne opakovanie zatiaľ stále obmedzeného end-game obsahu, ktorý je síce variabilný, ale rozmerov a možností ostatných onlinoviek nedosahuje (aj vďaka prítomnosti len v podstate dvojice zón) ani omylom.

Nakoľko recenzovaná kópia titulu je určená pre platformu PS3, určite vás zaujíma, ako sa autori popasovali so samotným ovládaním titulu. Nuž vedzte, že tvorcovia to zvládli vcelku obstojne a aj keď si budete musieť na kombinované používanie rozličných tlačítok zvyknúť, časom do ovládacej schémy preniknete. Štvorec, trojuholník, triggery L2 a R2 vám poslúžia na vyvolávanie až osmičky rôznych útokov a skillov, “x“ko vám poslúži na skákanie a taká L1 na automatické zameriavanie protivníkov. To je ale často krát vecou náhody a neraz budete Ljednotkou preklikávať s nádejou, že vám konečne zamieri na protivníka, ktorý to do vás už pekných pár okamihov hustí. Z hľadiska ovládania musím taktiež negatívne zhodnotiť  problematický a značne krkolomný kontakt s ostatnými hráčmi, kde textová komunikácia automaticky odpadá (ak samozrejme k PS3 nepripojíte klávesnicu, čím tento problém vyriešite) a hráči sú tak odkázaní výlučne len na headsety. Zo skúsenosti môžem povedať, že relatívne mŕtve textové okno s chatom hre veľmi na atmosfére nepridáva a rozhodne to nie je chybou titulu ale samotného konceptu konzolovej onlinovky.

S konzolovými obmedzeniami preto súvisí aj celý rad ďalších problémov, na ktoré som počas hry narazil. V titule po istom čase utíchne audio, vaše útoky sú realizované so znateľným oneskorením a pomalé načítavanie lokácií ma neraz nechalo stáť v prázdnej uličke, kde to do mňa v pohode rezali neviditeľní protivníci, ktorých hra jednoducho nestihla loadnuť. Odhliadnuc od problémov technického charakteru sa musím kriticky vyjadriť aj na margo dlhočizných čakacích dôb na vstup do instancií či trestuhodne nevysvetleného transportu medzi oboma mestami, na ktorý budete musieť viac menej prísť sami. Aspoň že si pri tom vychutnáte vskutku špičkový audio-vizuál, ktorý je jedným z jasných highlightov titulu a rozhodne dvíha laťku technického spracovania onlinoviek o pekný kus nahor.

Holt, daň za prvú PS3 onlinovku nie je malá. Množstvo nedostatkov vyplývajúcich či už z konceptu hry, alebo z technologických obmedzení PS3, nie je malé, avšak v tomto prípade ide o záležitosti ľahko opraviteľné patchom a divil by som sa, ak by majoritnú väčšinu mnou vytknutých problémov autori neodstránili už v priebehu nasledujúceho pol roka. Ak teda patríte medzi fanúšikov superhrdinských komixov a nevadia vám klasické príznaky čerstvo vydaného MMORPG, môžete sa do budúcna tešiť na vskutku ultimátnu komixovú onlinovku. DC Univere tento potenciál rozhodne má, ale v týchto dňoch sa na trhu ešte len hľadá. Či sa ale na ňom aj udrží, to ukáže až čas.

Výrobca: WB Games
Distribútor: Sony Online Entertainment
Žáner: MMORPG