13.02.2002 00:24, Dan Duriš, Komentárov: 0
Interview o RadLight

Interview o RadLight

Prehrávač videa RadLight si už stihol vytvoriť širokú komunitu svojich fanúšikov. Možno ale len málokto z vás vie, že za RadLightom sa skrývajú traja mladí (a evidentne veľmi perspketívni) slovenskí vývojári. Posledná verzia RadLightu 3.03 R4 poskytuje zážitok z pozerania filmov na profesionálnej úrovni - nechýbajú také ...

Prehrávač videa RadLight si už stihol vytvoriť širokú komunitu svojich fanúšikov. Možno ale len málokto z vás vie, že za RadLightom sa skrývajú traja mladí (a evidentne veľmi perspketívni) slovenskí vývojári. Posledná verzia RadLightu 3.03 R4 poskytuje zážitok z pozerania filmov na profesionálnej úrovni - nechýbajú také inteligentné vlastnosti ako fullscreen video, titulky alebo rýchla možnosť pauzy cez klávesu SPACE. O RadLighte som sa síce dozvedel iba náhodou, avšak hneď po jeho nainštalovaní a prvom spustení sa na mojom počítači udomácnil rýchlosťou svetla. Netreba dodávať, že nič iné som od tej doby na pozeranie filmov nepoužil. Práve tento dôvod ma viedol k tomu, aby som s programátormi RadLightu spravil interview.

Ako vznikol nápad vytvoriť niečo také ako prehrávač videa a prečo vôbec k nemu prišlo? Zdalo sa vám, že neexistuje dosť podobných prehrávačov?

Martin:
V čase ked sme začali robiť na RadLighte existovali približne tri podobné produkty. Hlavným podnetom na vytvorenie RadLightu bola nespoľahlivosť a nedostatok funkcií ostatných, vtedy dostupných prehrávačov. Chceli by sme však podotknúť, že prehrávače ako Windows Media Player alebo Real Player za konkurenciu nepovažujeme. Nielenže neobsahujú množstvo dnes už štandardných funkcií ako napríklad pan & scan, alebo aspect ratio, ale aj ich zameranie je výrazne odlišné. Aj keď sa pri pohľade na prvé verzie RadLightu neubránime smiechu je dnes jasné, že sme boli v správnom čase na správnom mieste.

Kto stojí za RadLightom a kedy bola vypustená jeho prvá verejná verzia?

Martin:
Všetko to máme na svedomí ja Martin Botťánek (application design & organizácia) a Igor Jánoš (hlavný programátor). Další člen nášho tímu Peter Židek (programátor) momentálne pracuje na inom projekte. Na RadLighte sme začali pracovať v lete 2000. Prvá verzia vypustená v Auguste 2000 bola naozaj veľmi jednoduchá, postupne sme sa však zlepšovali a získavali nové a nové skúsenosti. RadLight 3.03 je prvá verzia, ktorú používame dokonca aj my doma (a to už je čo povedať).

V akom jazyku bol RadLight napísaný a ako to vlastne funguje?

Igor:
V čom inom než v Borland Delphi. Celé jadro RadLightu je založené na DirectShow a využíva COM technológiu spájania objektov. V praxi môžeme rozlíšiť 4 základné stupne vývoja prehrávača. Prvý využíva komponenty na prehrávanie priamo od výrobcov Delphi (MCI Playback), spraviť takýto prehrávač je otázkou asi 5 - 10 minút. Ďalší stupeň je technológia ActiveX kde sa do Delphi načíta MSDXM.OCX, práca je veľmi podobná, avšak už nepoužívame MCI, ale Microsoftom poskytnuté rozhrania na DirectShow. Tretí stupeň je priame volanie DirectShow. Pri tomto stupni je už všetko, čo sa deje (takmer) pod kontrolou programátora. Štvrtý stupeň je DirectShow v kombinácií s vlastným video renderovacím enginom.

Naprogramovali ste už aj nejaké iné "väčšie" utility?

Igor:
Heh. RadLight bude asi dosť veľká utilita. Veď len jeho zdrojové kódy (*.pas súbory) majú okolo 600KB - čiže asi toľko textu ako je v 350 až 400 stranovej knihe.

Aký je váš odhad počtu užívateľov RadLightu a koľko je týchto užívateľov na Slovensku ?

Martin:
Počet downloadov odhadujem na viac ako dva milióny. Asi 25% užívateľov pochádza z U.S, polovica je z Európy. Počet slovenských užívateľov odhadujem na približne 5%. Denne registrujeme "iba" 5000 stiahnutí. Toto zníženie je spôsobené problémamy s hostingom. Pred pár mesiacmi sme robili čisto na Download.com 9000 stiahnutí denne. RadLight bol vtedy 38. najstahovanejší program na Download.com.

Aké nové funkcie môžeme očakávať v blízkej budúcnosti?

Martin:
Je toho naozaj veľa. Rýchlosť, stabilita a flexibilita boli a sú tri pre nás najdôležitejšie priority. Budeme aj naďalej pridávať nové funkcie a optimalizovať kód. Možno sa raz dočkáme aj verzie pre Linux :-)

Igor: Nové funkcie ... tak určite sa môžete (ja osobne VEĽMI) tešiť na nový XVR Renderer, ktorý je zatiaľ v Alpha štádiu a mal by priniesť výrazné zrýchlenie playbacku, zvýšenie stability a hlavne absolútnu voľnosť, pre mňa ako programátora.

P.S. Videl niekto z vás fičať video cez OpenGL alebo Direct3D ?

URL: http://www.radlight.net
Na otázky odpovedali: Martin Bottánek (CEO) a Igor Jánoš (hlavný programátor)


Dan Duriš
viac článkov autora

Vaše hodnotenie hry

Aktuálne hodnotenie článkov: 0 / 10
(Hodnotení: 0)

Bleskovky

Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov

Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.
17.09. 11:34 diskusia (1)

Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2

Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.
16.09. 14:27 diskusia (0)

Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok

Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.
11.09. 11:55 diskusia (0)

Mortal Kombat X má dátum vydania

Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.
09.09. 15:40 diskusia (0)

Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu

Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.
03.09. 11:50 diskusia (0)
Anketa
Koľko hodín týždenne ste venovali hrám počas letných prázdnin?
 
GamesWeb.sk Offline - máj 2013
Najnovšie online hry

Pillow City: Revelation

07.07.2014

Bitshift

07.07.2014

Atlantis Jewels

07.07.2014
Najnovšie plné hry

Iris

14.06.2014

Wolfenstein: The Final Solution

08.06.2014

Maldita Castilla

30.12.2012