01.02.2011 13:00, Branislav "chinaski" Hujo, Komentárov: 1
Dead Space 2

Dead Space 2

Kto sa bojí nech nechodí do vesmíru...
Kvalitných hororov je ako šafránu a čo sa hier týka, tak tam doslova skapal pes. Síce sme sa celkom nedávno mohli priposierať vo veľmi kvalitnom dielku Amnesia the Dark Descent, ale to bola adventúra a tí z nás čo majú radi troška ekšn, len zívli a vrátili sa k stopäťdesiatemu prvému dohraniu Silent Hillu 2. Bodrým vánkom, ktorý kedysi blahodárne osviežil stuchnuté hrobky hororových dobrodružstiev sa stala hra Dead Space. Nazývať ju bestsellerom by síce bolo prehnané, no vďaka tomu, že sa v našich, hororu nežičlivých, končinách dočkala lokalizácie aj na konzoliach, jej predaje vôbec neboli zlé.

Druhý diel, ktorého horúce vnútornosti ešte teraz odkvapkávajú v mojej mechanike teda, dá sa povedať, patril medzi hry výrazne očakávané, ba vďaka usilovnej mediálnej masáži, až prehypované aj v našich končinách, hoci na lokalizáciu tentokrát zabudnite. A vlastne načo toľko chodiť okolo horúcej brány pekelnej, vstúpme do nej a pozrime sa čo si pre nás Visceral Games prichystali.

Ak ste prvý diel nejakým zázrakom minuli, nemusíte vôbec prepadať zúfalstvu a depresiám. Hra ponúka ešte pred spustením samotného story módu, krátke zhrnutie prvého dielu, takže aj úplným laikom bude aspoň sčasti jasné "što slučilos" a čo je to vlastne ten chlapík čo mu celý čas pozeráte spoza lopatky zač. Tri roky po udalostiach na USG Ishimura, dej plynule nadväzuje na minihru Dead Space Ignition a vy nachádzate Isaaca trpiaceho stihomamom a nočnými morami, v zvieracej kazajke v špeciálnom zariadení pre duševne chorých. Toto miesto sa nachádza v rozľahlom meste Sprawl na jednom zo Saturnových mesiacov. Lenže ešte skôr ako máte šancu nejak rozvitejšie rozmýšľať nad súvislosťami vášho pobytu a udalostiach z prvého dielu, zariadením sa začnú ozývať zvuky, ktoré Isaac pozná viac ako dôverne a keď sa jeho domnelý záchranca pred jeho očami pretransformuje z ľudskej bytosti na nekromorfa, neostáva nášmu hrdinovi nič iné len zdvihnúť svoj polonahý zadok z nemocničnej postele a hľadať cestu do bezpečia a snažiť sa ísť opačným smerom ako krvavé šmuhy na podlahe.

Úvod hry je skutočne svižný a moc šancí na nejaké zoznamovanie sa s hocičím vám nedáva, na druhú stranu Visceral Games žiadnym spôsobom nešpekulovali a všetko na čo ste si zvykli v prvom dieli tu máte také isté, prípadne len mierne obmenené. Nič vás teda nešokuje a ak ste prvý diel hrali budete sa cítiť akoby ste si po pár rokoch pokoja opäť sadli na bicykel. Prvé minúty budete troška neistí, ale s príchodom prvých nekromorfov a hlavne nájdením svojho inžinierskeho obleku sa opäť dostanete pevne do sedla. Podobnosť s prvým dielom nezaprie ani Isaacove putovanie, opäť mu v ňom pomáha ženský hlas na druhom konci vysielačky a sem tam ešte niekoľko NPC, s ktorými sa sem tam stretnete a opäť zasa rozídete. Podstata hrateľnosti ale, ako som už spomenul, ostala zachovaná rovnako ako obchod, vylepšovanie svojich zbraní a schopností a tiež ukladanie pozícii.

Game dizajnu hry sa toho moc vytknúť nedá, predsa len je vidieť, že koncept tupej lineárnej akcie majú Viscerali zvládnutý, zamrzí však, že koncept Dead Space 2 ako hororu sem tam poriadne zakolíše. Všimli sme si to už na Gamescome, kedy nám Dead Space 2 prvýkrát ukázali, že oproti skutočne komornej jednotke, ktorá hororovú šablónu napĺňala do bodky sa dvojka niekedy uberá až príliš ďaleko do akčného smeru. Správny survival horor si buduje atmosféru predovšetkým tým, že je nedostatok streliva a lekárničiek, teda vecí, na ktorých váš život priam existenčne závisí. Lenže práve tu Dead Space 2 stráca dych. Netvrdím, že stále, spočiatku je skutočne málo nábojov i medkitov a často sa stane, že najlepším riešením je vziať nohy na ramená a utekať. Postupne sa však tento prvok z hry vytráca a v neskorších fázach už výrazne ustupuje do pozadia atmosféra strachu a nastupuje atmosféra v štýle akčného hrdinu. Nepoteší ani to, že autori vôbec nemali snahu odstraňovať chyby z jednotky. Fyzika je stále rozporuplná, Isaac, hoci je dospelý chlap nedokáže vyskočiť ani si kľaknúť atď, atď. Ja osobne považujem za mínus aj to, že autori jednoducho len okopírovali prvý diel, remeselne ho opracovali, ale nepridali nič nové, skutočne žiaden výrazný progres nebadať. Snáď okrem grafiky, ktorá aj na dožívajúcich konzolách patrí tomu najlepšiemu čo dnes môžeme v hrách vidieť.

Vlastne na jednu výraznú novinku som zadbudol, je ňou multiplayer, kde si má človek možnosť zahrať za obe strany z hry jedného hráča. Môžete sa vžiť buď do kože človeka, alebo sa vcítiť do úlohy po krvi bažiaceho nekromorfa. Či sa do takejto hry multiplayer hodí, alebo je tu len ako možná snaha priviesť k tejto hre aj generáciu, ktorá multiplayer považuje za povinnú súčasť hry ukáže až čas. Osobne však prílič neverím tomu, že o pol roka budú servery hry praskať vo švíkoch.

Ak mám teda hru nejak celkovo zhrnúť musím napísať, že je to remeselne výborne zvládnutá lineárna akcia z pohľadu tretej osoby s dobrou hororovou atmosférou a poriadnou dávkou ľakacích momentov. Ide o to, že presne toto isté by som napísal aj na záver recenzie prvého dielu, dvojka hru nikam neposunula a ak by takto mala vyzerať aj trojka, nemyslím si, že by k nej boli recenzenti až takí zhovievaví. Sám som zvedavý na komentáre po cca dvoch troch mesiacoch, kedy opadne hype a rovnako som zvedavý či si na konci roka niekto na Dead Space 2 spomenie.

Výrobca: Visceral Games
Karta hry: Dead Space 2

- množstvo ľakacích momentov