18.01.2011 13:00, Michal "MickTheMage" Nemec, Komentárov: 6
The Elder Scrolls V: Skyrim

The Elder Scrolls V: Skyrim

Nie, svet sa predsa toľko nezmenil. Nemôže to byť už dvesto rokov od času, keď sa brány Oblivionu uzavreli. Mýlim sa snáď alebo mi už všetky tie svety zahmlievajú úsudok a videnie reality? Dvesto rokov v Tamriele... nie presne, vlastne je to len sedemnásť rokov so sériou The Elder Scrolls a tento rok sa naplní ďalšie proroctvo z pradávnych zvitkov.

Skyrim nás privádza do nového veku. Kým predchádzajúce hry nás prevádzali koncom tretieho veku, koncom dynastie Septimovcov, Skyrim skočí rovných dvesto rokov do štvrtého veku. Veku, kde kedysi slávne Impérium je len spomienkou a väčšina jeho území sa rozpadla. Kde nieto mocného vládcu, nieto ani jednoty. Akoby to nestačilo, i verní ochrancovia cisára, Čepele (Blades), sú už dávno len matnou spomienkou – takmer. A i zvyšky krajín, ktoré ešte cítili záväzok voči starému Impériu, hľadajú cestu ako sa odtrhnúť. Na severe hrozí občianska vojna. Severania sa postavili jeden proti druhému – zástancovia Impéria a tí, ktorí už viac tento zväzok nechcú. A napokon spleť udalostí, ktoré nevyhnutne vedú k jednému, jedinému bodu. Požierač sveta prichádza.

Zničenie palice Chaosu, pomocou ktorej Jagar Tharn uväznil Uriela Septima VII (The Elder Scrolls: Arena) a na čas prevzal vládu nad ríšou Tamriel. Návrat Numidia – obrovského golema, zbrane – ktorý vyústil vo veľkú katastrofu nazvanú „Warp in the West“ (čím sa stali reálne všetky možné konce z druhej kapitoly The Elder Scrolls: Daggerfall). Napokon sú tu udalosti, ktoré viedli k porazeniu Dagoth Ura (The Elder Scrolls: Morrowind). Nakoniec však smrť cisára Uriela Septima VII by umožnila návrat Požierača svetov, avšak bol tu ešte Martin Septim, ktorý s pomocou hrdinu zavrel brány Oblivionu, avšak sám pri tom zahnyul. Dynastia Septimovcov tak bola poslednou z takzvaných Drakorodených (Dragonborn), ktorí ako jediní vládnu schopnosťou postaviť sa drakom, ale hlavne zastaviť Požierača svetov, veľký Drak Alduin sa vracia, aby naplnil proroctvo Elder Scrolls.

Avšak nádej, nádej je tenkou linkou, ktorá sa viaže aj na prorocké predpovede zvitkov. Je tu nádej – totiž jeden z tohto legendárneho druhu smrteľníkov stále žije, nevediac o svojom osude, neznalý svojho poslania, pokorný väzeň, ktorému leží osud celého Nirnu na pleciach. V jazyku drakov sa nazýva Dovakhiin.

Bethesda sa v Skyrime snaží naviazať na tradície, ktoré istotne s Elder Scrolls má. Čerpá z minulosti, avšak sama experimentuje s novými smermi v hrateľnosti, zároveň však ostáva verná tradícií Elder Scrolls. Skyrim sa odohráva v provincii rovnakého mena, ktorá leží severne od Cyrodiilu. Je to drsná, ale krásna krajina. Hráč v nej narazí na rozsiahle lesy, tundry i majestátne hory. Ako sa dozvedáme nebudú chýbať ani prastaré ruiny, dwemerské ruiny, na ktorých si Severania postavili svoje obydlia – vrátane piatich veľkých miest. Nebudú samozrejme chýbať podzemné chodby, prastaré kobky. Todd Howard sa netají tým, že inšpiráciou im bol aj filmový Barbar Conan. Všetku túto grafickú nádheru by mal mať na svedomí nový engine, ktorý bude oživovať svet Skyrimu okolo hráča. Od maličkostí ako je vlnenie vody, či nezávislého pohybu vetiev stromov. Každý predmet vrhá svoj tieň na svet, skrátka grafika má doznať výrazných zmien.

Zmeny sa dočkali aj dialógy a spôsob akým hráč komunikuje s NPC postavami. Preč je automatické približovanie na tváre postáv, všetko by malo byť prirodzenejšie. NPC postavy sa môžu k vám otočiť, či sa volne prechádzať okolo alebo sa vrátiť k svojej práci a pri tom stále komunikovať s hráčom. Podľa všetkého sa Bethesda snaží o väčšiu uveriteľnosť, čo sa týka správania NPC počas rozhovorov. Zdrojom informácií môžu byť aj rozhovory, ktoré len započujete niekde na ulici, ani nemusíte začínať rozhovor. Sľúbené sú i rôzne aktivity, ktoré bude môcť hráč v hre vykonávať – vykovať si nové zbrane, tráviť čas s alchýmiou alebo len farmárčiť, sekať drevo alebo variť. Skrátka žiť v Skyrime.

Ak sa vrátime k svetu a jeho nástrahám, resp. úlohám, ktoré budú kladené na plecia hráča, tak v tom má pomáhať systém tzv. „Radiant story“. Malo by ísť o systém, ktorý bude reagovať na činnosti hráča v malých detailoch i príbehových zvratoch. Hlavné úlohy sú samozrejme tvorené ručne, bez automatizácie, avšak „Radiant story“ by mal umožňovať vyladenie úloh podľa toho, kým hráč v hre je a kde sa nachádza. Hra by mala sledovať všetko čo hráč urobí – aké schopnosti vylepšil, ktoré miesta navštívil, koho zabil, kto je jeho nepriateľ a kto priateľ. Skrátka mal by sledovať otázky, ktoré tvoria základ hráčovho príbehu. K tomu sa uvádza príklad, ako hráč zabije obchodníka v jednom mestečku, ktorý vám mohol dať quest, na jeho miesto potom nastúpi jeho sestra, ktorá vám tiež môže zadať rovnakú úlohu. Avšak bude to ťažšie, pretože ste zabili jej brata, môže vám ho dať iba v zlosti alebo keď sa bude cítiť bezmocná. Alebo váš mág môže byť na ulici oslovený iným mágom, ktorý vás vyzve na súboj. Avšak pokiaľ ste mágiu nikdy netrénovali alebo len minimálne, taká situácia sa nemusí nikdy odohrať. Odhodíte zbraň? Je niekoľko možností, čo sa s ňou môže stať – ostane ležať bez povšimnutia na zemi, niekto ju zbadá a prinesie vám ju, prípadne ju spozorujú dve osoby a tie sa o ňu pobijú. Hra sleduje obrovské množstvo informácií o hráčovom štýle hrania a vytvára prehľad možností. Tak by vlastne mal osobný hráčsky príbeh byť tvorený na základe vašeho herného štýlu. „Radiant story“ znie v pravde nádherne a priam ideálne pre RPG hru. Avšak ako si mi nedá nebyť na tomto mieste mierne skeptický a dodať: snáď bude fungovať lepšie ako „slávna“ „Radiant AI“ v prípade Oblivionu. Tá síce fungovala, ale iba niekedy a veľmi často vôbec.



Vylepšením by malo prejsť aj herné menu a veci súvisiace s jeho ovládaním. Opäť len dúfam, že tentoraz pri jeho navrhovaní autori mysleli aj na PC verziu a zveriny s klávesou „TAB“, tak dobre známe z OblivionuFalloutu sa nebudú opakovať. Rovnako by si mohli spomenúť aj na to, že v prípade PC sa dajú využívať klávesové skratky na prístup k jednotlivým možnostiam.

Kľúčovým prvkom Skyriumu by mali byť draky a spôsob akým je hráčova postava na nich naviazaná. Draky sa v hlavnej Elder Scrolls sérii nikdy priamo neobjavili (avšak draka ste mohli nájsť v The Elder Scrolls Legends: BattlespireThe Elder Scrolls Adventures: Redguard). Zvitky predpovedali návrat drakov. Alduin sa pripravuje na návrat, ale po svete už lietajú nižšie draky, ktoré sú predzvesťou návratu Požierača sveta. Posledným znamením jeho návratu je tak spomínaná občianska vojna Skyrimu. V dávnych dobách to boli práve Drakorodení, ktorí boli nositeľmi rovnakej moci ako draky samotné. Iba Drakorodení dokáže s drakom bojovať. Boli pomazaní bohmi, preto dokážu vytvoriť a udržiavať dračie ohne a stať sa cisármi. Istým spôsobom udržiavajú svet v celku. Drakoredoeným v minulosti pomáhala dračia stráž, z ktorej sa neskôr stali spomínaní Blades, strážcovia tamrielských cisárov. Draky v hre budú reálne, budú pustošiť mestá a nečakane útočiť. Hráč sa s nimi bude musieť stretnúť tvárou v tvár.

Ako Drakorodený sa bude môcť hráč učiť moci drakov, prostredníctvom reči, ktorou hovoria. Okrem tradičnej mágie a chladných zbraní, tak môže vaša postava nadobudnúť schopnosti drakov, niečo ako pokriky v ich vlastnej reči. Absorbovaním duší zabitých drakov sa potom zvyšuje i schopnosť hráča učiť sa nové slová – slová moci. Samozrejme, hráč nie je jediný, ktorý dokáže používať tieto slová, avšak jeho moc a schopnosti pramenia práve z faktu, že on je Drakorodený – absorubuje duše a jeho schopnosti tak prevyšujú „obyčajných“ smrteľníkov. Hra má obsahovať asi 20 jedinečných slov moci, ktoré hráč získava postupne ako objavuje, cestuje Skyrimom. Slová moci majú rôzny účinok i použitie, kde záleží od intenzity hlasu – jeden pošle protivníkov do vzduchu, iný zase spomalí čas okolo vás. Niektoré slová moci sa šeptajú, aby vám pomohli pri nenápadnom ústupe – premiestniť sa z jedného miesta na iné. Ďalší zase bude obsahovať pravé meno draka, ktorý vám potom môže prísť na pomoc. K tomuto účelu vytvorila Bethesda i dračí jazyk – resp. dala mu tvar a konkrétne obrysy (Daggerfall obsahoval niekoľko hráčskych schopností, ktoré boli jazykmi a medzi nimi bola i spomenutá i „dračia reč“). Dračí jazyk vytvorený v Bethesde sa skladá z písma – tridsiatich znakov, kompletnej gramatiky, syntaktickej príručky a rozsiahleho slovníka – toto slúžilo ako základ pre systém dračích pokrikov. V podstate to môžeme zároveň brať i ako „dark“ pre fanúšikov série, ktorí sa radi „hrajú“ s poskytnutými znalosťami sveta Elder Scrolls.

Celú atmosféru Skyrimu bude i v tomto pokračovaní série podfarbovať hudba skladateľa Jeremy Soulea. Časť hlavnej témy sme mali už možnosť počuť v teaser trailery, rovnako ako v jednom z podcastov Bethesdy. Monumentálnu ukážu tejto citlivej kombinácie témy z Morrowidnu, ktorá je vlastne i témou celého Elder Scrolls, bolo možné počuť i na jednom z „Behind the Scenes“ videí.

11. november 2011 je ešte dostatočne ďaleko, aby sa človek nemohol dočkať a zároveň je dostatočne blízko, aby to vábilo na divoké myšlienky o hrateľnosti samotnej hry. Predstavy, ktoré nám vytvára popis toho, čo môžeme čakať však môžu mať dvojsečné dôsledky. V nasledujúcich dňoch nás tak istotne ešte čaká množstvo nových materiálov a informácií o piatej hre v sérii The Elder Scrolls.


Michal "MickTheMage" Nemec
viac článkov autora

Výrobca: Bethesda Games Studios
Distribútor: Bethesda Softworks
Vychádza na platformy: PC, PS3, Xbox 360
Žáner: RPG
Dátum vydania: 11.11.2011

Vaše hodnotenie hry

Aktuálne hodnotenie článkov: 9.4 / 10
(Hodnotení: 18)

Diskusia
Duri ... 18. 01. 2011 14:39
DanKanFan Re: ... 18. 01. 2011 14:47
MickTheMage Re: Re: ... 18. 01. 2011 18:06
Zer0_SK Re: Re: Re: ... 19. 01. 2011 14:05
Atavius Re: Re: Re: ... 19. 01. 2011 17:23
MickTheMage Re: Re: Re: Re: ... 19. 01. 2011 17:28
Pridať komentár Čítať celú diskusiu
Bleskovky

Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov

Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.
17.09. 11:34 diskusia (1)

Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2

Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.
16.09. 14:27 diskusia (0)

Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok

Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.
11.09. 11:55 diskusia (0)

Mortal Kombat X má dátum vydania

Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.
09.09. 15:40 diskusia (0)

Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu

Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.
03.09. 11:50 diskusia (0)
Anketa
Koľko hodín týždenne ste venovali hrám počas letných prázdnin?
 
GamesWeb.sk Offline - máj 2013
Najnovšie online hry

Pillow City: Revelation

07.07.2014

Bitshift

07.07.2014

Atlantis Jewels

07.07.2014
Najnovšie plné hry

Iris

14.06.2014

Wolfenstein: The Final Solution

08.06.2014

Maldita Castilla

30.12.2012