03.01.2011 13:00, Lukáš "Dolno" Dolniak, Komentárov: 5
TRON: Evolution

TRON: Evolution

Je to už takmer železné pravidlo, že filmové trháky so sebou prinášajú aj prívesky v podobe počítačových hier, ktorých kvalita často nedosahuje ani hranice priemeru. Obrodenie kultového sci-fi TRON z roku 1982, ktoré brázdi kiná nie je výnimkou. Prekvapivo hra priamo nekopíruje samotný film, ale vytvára nový príbeh, ktorý sa stavia medzi oba snímky.

Keby som chcel byť malicherný, povedal by som, že tým sa množstvo kladov nadobro vyčerpalo. Keďže však nie som platený za šesťriadkové články, musíme sa na kameň úrazu tohto produktu pozrieť o niečo obšírnejšie.

Príbeh TRONu vás privedie do fiktívneho sveta, ktorý pozostáva z počítačových programov a obyčajných ľudí žijúcich vedľa seba v symbióze, ako to už ale býva, nie je všetko také ružové, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať a tak sa v TRON city objaví hrozba, ktorá chce spolužitie ľudí a počítačov prekaziť a začať medzi nimi vojnu. V roly systémového monitora (ako romanticky to znie :) sa pokúsite tomu všetkému prísť na koreň a zachrániť mier. Aj keď by vám mohol tento podivný príbeh sprvu zamotať hlavu, po čase do zápletky preniknete a možno (MOŽNO) vás aj zaujme.

Herne pripomína TRON najnovšie dobrodružstvá princa z Perzie oblečené do futuristického kostýmu. To v praxi znamená, že panáčik, ktorého vidíte od chrbta, uteká, skáče, behá po stenách, mláti nepriateľov a robí kopu ďalších „veľmi originálnych“ činností. To by nebolo zlé, spomínaný princ na tom založil celý svoj úspech, ale TRON sa dosť podivuhodne ovláda. Rozloženie kláves, ktoré používate snáď ani nemohlo byť nepraktickejšie. Takisto aj množstvo tlačidiel, ktoré musíte v niektorých momentoch stláčať prekračuje normy zdravého rozumu. Pripravte sa na ťažký pocit frustrácie, po tom, ako budete neustále padať do rovnakej priekopy a to vinou akéhosi psychopata, ktorému sa to pravdepodobne hrá takto pohodlnejšie. Tomuto pocitu nahráva aj dosť nespoľahlivá kamera. Je dosť čudné, že keď to práve nepotrebujete môžete si ju nastaviť ako len chcete, ale v momente, keď sa musíte dostať na nejaké ťažko prístupné miesto, sníma vás kamera z toho najnevhodnejšieho uhla. Autorov budete jednoducho preklínať, niektorí z vás možno vyhodia počítač v záchvate zúrivosti von oknom, takže si rozmyslite, či vám za to táto hra skutočne stojí...

Hlavný hrdina je vybavený špeciálnym magnetickým diskom, ktorý je jeho jedinou zbraňou (okrem rôznych bojových pohybov) a v pohode si s ním vystačíte. Súboje vyzerajú celkovo veľmi efektne, po čase si odomykáte kombá, ktoré vašich nepriateľov spoľahlivo odprevadia na druhý svet. Proti vám sa postavia rôzne typy nepriateľov, na ktorých prekvapivo treba použiť aj rôzne taktiky boja. Keď sa im však dostanete na koreň nebudú pre vás predstavovať veľkú hrozbu. Súboje však postupne z úvodného nadšenia prerastú do stereotypu. Autori sa tak pokúšajú okoreniť hru pasážami, kde ovládate vozidlá, napríklad známy tronmobil, futuristickú obdobu motorky. Dostanete sa aj do tanku, ktorým v radách nepriateľov napáchate poriadnu paseku. Tieto pasáže nie sú dlhé a skutočne mierne oživujú stereotypnú náplň zvyšku hry.

Po vizuálnej stránke autori nemohli príliš upustiť uzdu fantázie, keďže sa museli držať filmovej predlohy. To ich však neospravedlňuje za to, že priestory tu zívajú prázdnotou a sú jednoducho nudné. Nejakými závratnými grafickými efektmi sa tiež neplytvalo. To ide ruka v ruke s dizajnom úrovní. Neustále ste nútení riešiť tie isté problémy, hra vykráda sama seba už na úvod, čo je skutočne smutné, keď sa zamyslím, že predloha ponúka skutočne o dosť väčší potenciál. Takisto si nemyslite, že by ste sa niekedy mohli rozhodnúť, ako ďalej. Koridory vám nedávajú možnosť viacerých riešení jednotlivých situácií, cesta je len jedna a tak si celú hru idete za nosom, kam vás dizajnér (nie príliš nadaný) vedie.

Prekvapivo zvuková stránka sa celkom podarila, tým teraz nenarážam na hudbu, ale na rôzne „sci-fi efekty“ a pokiaľ disponujete dostatočne kvalitnou zostavou reproduktorov, užijete si pípania, ohýbania kovov a rôznych iných zvukov dostatočne.

TRON: Evolution je príkladom, ako to dopadne, keď sa do kín dostane nový film a k nemu sa narýchlo vytvorí hra. Aj keď sa najprv tvári, ako plnohodnotný doplnok, nie je tomu tak. Povláči vás kopou jednotvárnych úrovní, kde párkrát stratíte nervy a nikdy si nebude priať to skúsiť znovu. Hra tak nesiaha ani po členky osem rokov starého TRONu 2.0, čo bol prvý pokus o prevedenie tohto sci-fi do podoby PC hry.

Lukáš "Dolno" Dolniak

Výrobca: Propaganda Games
Distribútor: Disney Interactive Studio