30.12.2010 15:00, Branislav "chinaski" Hujo, Komentárov: 1
Football Manager 2011

Football Manager 2011

Góóóoóóóóóóól!!! Áno páni to je to o čo tu ide. Dostať jeden špinavý, krpatý, guľatý nezmysel do súperovej brány. O nič viac, takže ak ste nejaký samozvaný intelektuál v nažehlenom oblečku, ktorý po nociach číta Kafku a Real Madrid je pre vás názov lacnej voňavky z tržnice, zbaľte si svojich pár otrasných svetrov, nezabudnite tu ani svoje "popolníky" a vypadnite skôr ako sem prídu chlapi. Lebo toto je moji zlatí článok o futbale!

Neviem, nechce sa mi tu púšťať do debaty o legálnosti návykových látok, ale keď čítam o tom či legalizovať, alebo nelegalizovať nejakú tú psychotropnú, labužnícku pochúťku, vždy sa len smejem a hovorím si, keby tak títo ľudia vedeli čo je to skutočná závislosť. Lenže oni to nevedia, nehrávajú hry a už vôbec nie tie športové. My, ktorí tak robíme pravidelne, vieme, že oveľa viac ako heroin, oveľa intenzívnejšie ako kokain a oveľa jednoduchšie ako marihuana vás do stavu závislého privedie hra s prostým, no absolútne výstižným názvom Football Manager. Toho roku prosím pekne s číslovkou 2011.

Ak nepoznáte sériu Football Manager prosím, opustite tieto stránky, tu skutočne nenájdete nič o varení, ani čistení umývadiel. Táto fenomenálna séria nám rok čo rok prináša možnosť aspoň na chvíľku stať sa tým excentrickým chlapíkom, čo pri zápase stojí pred lavičkou, hneď vedľa trávnika a môže bez akéhokoľvek postihu vynadať aj najväčšej hviezde futbalového neba - áno dovolí sa vám stať sa futbalovým trénerom. Každučký rok si milióny hráčov na svete hovoria, že už to nemôže byť lepšie, dokonalejšie a Sports Interactive im každý rok otvoria dvere k ďalším dosiaľ nepoznaným zákutiam futbalového sveta. Pamätám sa keď som sa prvýkrát dostal k tejto sérii, to sa ešte volala Championship Manager a mala za názvom len číslovku 2, už vtedy som si hovoril, že tá hra je dokonalá. Teraz si s úsmevom spomínam, že som si to rok čo rok opakoval a hovorím si to aj teraz, keď už sa môžem radiť medzi veteránov medzi veteránmi čo sa týka tejto série.

Tento rok som bol skeptickejší, predchádzajúci ročník ma síce tiež okamžite chytil, no akonáhle som ho dorecenzoval už som sa k nemu nevrátil. Hovoril som si teda, či ma vôbec bude mať čím FM2011 prekvapiť, minulý rok sa toho pomenilo celkom dosť a tak som čakal či náhodou už tento rok nebude tým, ktorého sa všetci boja, pretože už bude hra len updatom súpisiek. Nebojte sa, mýlil som sa. Akonáhle som hru nainštaloval okolitý svet prestal existovať. Ono, je to zvláštne čo táto hra dokáže, nevyznačuje sa žiadnou excelentnou grafikou, práve naopak. 90% času trávite v záplave tabuliek, čísel, slov a hodnotení, ktorým okrem vás nikto nerozumie. Zvyšných 9% pozeráte na pár pixelov pobehujúcich po zelenom pozadí, no a jedno percento strávite nadávaním. Na všetko a všetkých! Závislosť sa prejaví okamžite, akonáhle prevezmete opraty vášho obľúbeného klubu niet návratu, to mi verte, sám som strávil Štedrý večer rozmýšľaním ako nahradiť Poljovku, ktorý sa v 36 rokoch rozhodol odísť na skusy do Lokerenu a mne sa tým pádom rozsypala obrana.

Ako som už spomenul, netreba sa báť, že by si na vás tento rok autori nepripravili dostatočný počet noviniek. Minuloročná revolúcia v 3D zobrazení zápasu sa neskončila. Hoci nové zmeny už pre nováčikov nie sú až tak viditeľné. Ale zmeny začali už pred zápasom, opäť sa zdokonalila interakcia s novinármi i vašimi náprotivkami na lavičke ostatných mužstiev. Tlačovka je oveľa živšia ako po iné roky a často sa zvrtne úplne nečakaným smerom a pravdupovediac už sa ani nedivím Weissovi, že počas MS poslal novinárov, tam kam ich poslal. A to sa stretnutia s novinármi ani zďaleka nekončia zápasom. Aj po ňom ešte treba poslušne naklusať na tlačovku a s kyslým úsmevom na tvári milým novinárom odpovedať prečo to zasa raz nevyšlo.

Vaši "lavičkoví" kolegovia vás tiež nenechávajú na pokoji a cítia zvláštnu potrebu vyjadrovať sa ku všetkému čo robíte, našťastie keď vás Lacko Pecko z nejakého toho Prešova označí za blbca, lebo ste predali toho a toho hráča, môžete ho s prepáčením poslať do ehm... no však viete kam... Ale títo chlapci nie sú jediní ľudia, ktorí vám budú piť krv. Autori totiž do svojej hry začali čoraz viac vnášať "ľudský" aspekt, takže v oveľa väčšej miere vás teraz čaká interakcia so všetkým čo má ruky, nohy a dokáže to otvoriť ústa. V klube vám tak do vašej roboty bude fušovať aj ten najposlednejší skaut, tú najlepšiu zostavu bude pretláčať aj kondičný tréner a tak ďalej a tak ďalej až vám z toho môže prasknúť hlava. Ale nebojte, nie je to otravné a úplne v pohode môžete všetky tieto reči ignorovať. Koho však už ignorovať nemôžete a kto sa doteraz v tejto hre neobjavil to sú futbaloví agenti. Áno to sú tie svine, čo vám vášho ťažko vypiplaného 17 ročného chlapca zblbnú tak, že chasník vidí svoju budúcnosť div, že nie v Manchesteri United.

To však nie je všetko, nielen, že budú motať hlavy vašim hviezdičkám a hviezdam. Oni na nich ešte chcú aj poriadne zarobiť a najradšej tak, že si zoberú tučnú províziu z dohodenia zmluvy. A vy plaťte. Dosť, že zaplatíte nekresťanské peniaze nemehlu, ktoré potrebujete len na to, aby sa vaša hviezda zmátožila a cítila aspoň nejakú konkurenciu, ešte musíte platiť aj pijavici, čo sa tvári strašne dôležito. Našťastie to funguje aj tak, že keď takémuto "hajzlíkovi" zaplatíte tučnejšiu províziu ako konkurencia dokáže svoju ovečku presvedčiť, aby prestúpil k vám, hoci mu súperi ponúkajú lepšie podmienky. Vlastne presviedčanie je v tejto hre vôbec veľmi dôležité. Napríklad při interakcii s vašimi zverencami. Komunikáciu s jednotlivými hráčmi sice poznáme už dlhšie, no až tento rok to SI Games dotiahli do poriadneho konca. Váš rozhovor so samotným hráčom tak skutočne pripomína akýsi dialóg, kde vy vyberáte jednotlivé témy rozhovoru a hráč na ne reaguje. Alebo za vami príde sám hráč a povie vám čo má na srdci. Pokojne sa tak stane, že vás síce hráč na prvýkrát neuposlúchne, ale vy ho ešte v tom samom rozhovore, či už podobrotky, alebo pozlotky presvedčíte, že aj tak máte pravdu vy.

Novinky nájdete aj v tréningovom procese a v samotnej príprave mužstva. Tréning už skutočne môžete prispôsobiť jednotlivým hráčom "na telo", alebo ich nechať trénovať cvičenia vytvořené samotnými autormi pre konkrétne pozície. V novej obrazovke akejsi predzápasovej prípravy potom vidíte, ako váš tím spolu ladí, kto čo nezvláda a kde všade vás tlačí topánka. Rovnako tak vidíte, ktorá taktika z troch možných vám ako ide a podobne. Skutočne autori sa aj týmto spôsobom snažia pomáhať hráčovi mať nad tímom absolútnu kontrolu a cítiť, že aj pohyb malým kolieskom hýbe celým velkým mechanizmom.

Čo však potešilo najviac mňa? Jednoznačne dynamické menenia sa prestíže súťaže. Ak hráte Premier League, alebo Primera División, tejto novej featurky si ani nevšimnete, ale ak vaše kroky, tak ako moje vedú najprv do takej Corgoň ligy pocítite ju poriadne, hoci až trocha neskôr. O čo ide? Doteraz ste sa mohli napríklad s takou Banskou Bystricou aj potrhať, vyhrávať Ligu Majstrov aj 3 krát po sebe, aj tak ste si nepomohli a najlepších hráčov sveta ste do Dukly nedostali. Teraz to je iné, samozrejme nečakajte hneď zázraky, z postupu zo základnej skupiny LM sa nikto na zadok neposadí, ale postupom času a po pár sezónach už cítite posun a keď vám dá nejaký hráč prednosť napríklad pred Spartou Praha tak to poteší.

Aj dokonalé veci ale majú tienisté stránky a má ich aj FM 2011, na chýbajúce licencie už asi ani nemá zmysel sa sťažovať. Tak to bolo a tak to bude aj naďalej, našťastie existuje megaširoká komunita hráčov, ktorá svojou činnosťou zalepí aj tie najväčšie licenčné prešľapy a vy po inštalácii niekoľkých patchov budete mať skutočne reálny futbal. Oveľa viac zamrzia iné veci, napríklad opäť neskutočne sprasený systém zranení. Tento bug sa s hrou ťahá už niekoľko rokov, vždy ho SI Games opravujú záplatami a nakoniec je aj tak opäť v každom novom dieli. Tentokrát to napríklad vyzeralo tak, že sa mi najlepší hráč zraňoval doslova v pravidelných intervaloch a to vôbec nebol nejak náchylný na zranenia. Rovnako tak iní borci v mančafte, no vždy sa zranili práve vtedy, keď sa im darilo. Čo ma veľmi, ale skutočne veľmi hnevalo je aj vyslovene pokazená česká lokalizácia. Hra totiž často hlási neskutočné veci. Podarilo sa mi rozstrieľať Žilinu 6:0 a hra vypísala, že fanúšikovia MŠK sú nadšení. Samozrejme išlo o to, že niekto prehodil názvy fanúšikovských táborov. Takýchto chýb je však viac, nehovoriac o tom, že niektoré frázy nie sú preložené vôbec. To by som ešte ako tak odpustil v betaverzii, ale nie v normálnej hre, ktorá sa predáva v obchodoch. Taktiež sa mi až pričasto stávalo, že padali góly v prvej minúte zápasu. Najprv som si nechcel pripustiť, že by to mohol byť bug, no keď sa mi to stalo v 11 zápasoch za sebou asi to nebude s kostolným poriadkom.

Našťastie sú to všetko len chybičky, ktoré si normálny hráč v inak skvele fungujúcom mechanizme snáď ani nevšimne. SI Games, totiž vašu myseľ zahltia takým množstvom informácií, že nad takýmito prkotinami ani nebudete mať čas rozmýšľať. Hlavne, aby sa už doliečila vaša hviezda a vy ste ju mohli nasadiť.

Na záver dodám len toľko, ak chcete mať šťastné a veselé sviatky, ak chcete pokojne prežiť dovolenku, nekupujte si túto hru. Ak tak urobíte čaká vás stres, nadávky a urazené partnerky. Viem o čom hovorím, ale viem ešte jedno, že budúci rok idem do toho znova. Som totiž závislý. Lebo toto je futbal!

Výrobca: Sports Interactive
Distribútor: SEGA / Comgad
Lokalizácia: Anglický, české titulky